Zelf chocola maken

@ Fox84

Rauwe chocolade wemelt van de antinutrienten (zoals oxaalzuur) die de mineraalopname belemmeren dus uiteindelijk heb je niets aan de zogenaamde healthy goods in koudgemalen cacaopoeder.

 
Maar eerlijk gezegd houdt iedereen die denkt chocolade voor een goede gezondheid te eten zich voor de gek!

 
Hoe zit het dan met die speciale cacao 'god' die speciaal vereert werd gezien de goede eigenschappen van cacao?

 
@ Cham : terecht opgemerkt.

@ Zotteke : je hebt duidelijk iets niet meegekregen

Zelf heb ik hier me de afgelopen periode nader in verdiept.

Zwarte chocolade met een cacaogehalte van minimaal 70 % heeft helende eigenschappen en bevat tevens een hoog gehalte aan magnesium.

Meer hierover zie boekwerk Eten tegen kanker van de Canadese dokters Richard Béliveau en Denis Gingras en Weten van (h)eerlijk eten van Rineke Dijkinga.

Het komt erop neer dat je niet de combinatie mag maken van melk en chocolade en per dag een reepje mag nuttigen van ca. 25 g per dag. Of een chocomousseke maken op basis van eieren in combinatie met zwarte chocolade en zonder slagroom.

Voordelen van zwarte chocolade zijn de volgende :

> hoog gehalte aan magnesium

> bloeddruk verlagend effect

> regulerend effect op bloedsuikerspiegel en overgewicht

> heeft beschermend effect (door epicatechine) op hart- en vaatsysteem en een goed

hulpmiddel in de preventie van kanker

Wel de tip dat je bij de aankoop van chocolade goed naar de ingrediënten dient te kijken. Ik heb hier merken (Cote d'Or en Milka) gezien waarin inderdaad standaard sojalecithine en melk standaard in de samenstelling zitten.

Eentje is hier met vlag en wimpel door de selectie gekomen en dat was de zwarte van Lindt met gehalte van 85 %. Afgelopen weekend een try-out mee gedaan en van geproefd. Geen noemenswaardige overgevoeligheden ervaren. Hier gaan we op de communiefeest binnenkort een chocolademarquise en een chocoladetaart gaan maken. Dochtertje gelukkig en zoontje kan nu ook meesmullen,...

 
Ik koop pure chocolade van 85% bij de Aldi.

Heeeeeeerlijk! Een reep is verdeeld in een aantal verpakte plakjes. Daar eet ik er een paar per week van en dat is echt smullen. Er zit natuurlijk ook suiker in, maar dat is dan ook de enige suiker die ik binnen krijg en genieten is weer goed voor je imuunsysteem :wink:

 
@ Vivianne

Mijn familie in Afrika zit in de chocobussines dus ik denk echt dat ik het beter weet dan jij. Nogmaals, als je rauwe pure chocolade tot je neemt krijg je oxaalzuur, tannines en andere antinutrienten binnen die de opname van voedingsstoffen belemmeren en je adrenals uitputten. Waarom denk je dat je slechts 25 gram per dag mag consumeren? En dat beslaat meestal gefermenteerde en geroosterde chocolade.

Bedenk wel dat je de zaden van een vrucht aan het eten bent. Zaden zitten altijd vol irriterende stoffen!

 
@ zotteke

Was ons bekend. Wij eten hier geen rauwe chocolade hoor. Thuis gebruiken we het op feestelijke aangelegenheden als basis voor bereidingen die we koken en bakken zonder hier melk aan toe te voegen.

 
Quote:
Vivani heeft ook chocolade zonder melk. Enkel cacao en cacaoboter en wat suikerachtigs.


Dat is de allerbeste. Bevat ook GEEN sojalecithine en WEL cacaoboter.

Mike

 
Is chocola met melk af te raden door een wederzijdse belemmering van opname ervan? Dat las ik in het boek Anti-Kanker van David Servan Schreiber. Maar sinds ik hier op 't forum meer en meer informatie vergaar, trek ik alles in twijfel en vraag me ook dit af, of dat echt zo is.

Ik houd namelijk van donkere chocola, maar als ik daar 'in de buurt' rauwe melk drink, is dat dan af te raden?

Of wordt hier melkchocolade alleen maar afgeraden vanwege de onnodige suikers die je bij de nuttige cacao binnenkrijgt?

Wie weet hier iets over? Ik zou het graag willen weten, want ik vind het lekker om het te combineren! En anders moet ik eraan gaan denken om het niet in één maaginhoud te laten komen..

 
Goedkope cacaoboter 100% natuurlijk. Ik heb nog nooit een link naar gekruid.com gezien hier terwijl ze alles hebben en niet eens zo duur zijn.

Brian

 
Ok, dus niemand weet of er inderdaad een "negatieve synergie" tussen pure chocola en melk is? Zeg maar 1+1=0,5 ?

 
Hoi

Weet nu even niet meer waar ik nou goed aan doe, wel of geen rauwe cacao?

Heb laatst lovechoc gegeten echt heerlijk, maar daar zit rauwe cacao in.

 
Had dat draadje al gelezen. Maar kom dus verschillende antwoorden tegen op verschillende draadjes.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.837
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan