Wrijfzitbaden

Poekie

Administrator
Hier een link naar een uitleg over wrijfzitbaden.

Probeer het uit en ervaar de helende invloed van het ontgiftende wrijfzitbad op:

- Versterking van de spieren

- Gewichtsregulatie zonder dieet

- Betere slaapfunctie

- Hoofdpijn en migraine

- Oorspronkelijke haarkleur keert terug

- Uitslag, puistjes, eczeem, psoriasis

- Betere stoelgang

- Behoefte aan tabak, alcohol neemt af

- Incontinentie

- Wratten en gezwellen

- Stijfheid en pijn van rug en nek

- Koorts, griep, verkoudheid,

- enz., enz.

 
Ik heb de informatie op die link bekeken en ik vind het bijzonder interessant. Vooral die uitleg die Louis Kuhne er zelf over geeft op die pagina vind ik heel mooi.

Ik ga toch eens een poging wagen, want het is waarschijnlijk iets heel simpels.

 
toevallig heb ik het maandagavond op een lezing erover gehoord.

en gelijk het boek besteld en is erg interessant.

degene die de lezing gaf doet het nu een jaar en heeft er echt baat bij ook komt haar oude haarkleur weer terug de kapper vroeg aan haar of ze haar haar gekleurd had.,

twee andere deelnemers waren er ook mee bezig en hadden er ook baat bij.

in het boek staat ook dat het in verschillende landen ook zelfs in europa gedaan word en zeker vroeger. en dat zelfs dieren het ook doen.

ik dacht wel eens als je op die plek een hond of kat zag likken dacht ik lekker hoor dat gelik maar nu snap ik het.'gelukkig kunnen wij het met een washandje doen :)

 
Poekie, ik heb inderdaad (voor zover ik er enigszins wat van begrijp) de handelingen verricht zoals Louis Kuhne ze beschreef.

Ik heb het boek zelf niet en ik heb geen idee of ik het goed doe (niemand die het voordoet ;-). Ik weet wel dat het water uit de kraan momenteel niet koud genoeg is.

Ik ga over een tijdje nog eens een tijd deze handelingen uitvoeren, want ik denk wel dat het werkt met kouder water.

 
Quote:
Het wrijfzitbad voor vrouwen volgens Kuhne

Met dit bad worden de giftige stoffen het lichaam uitgedreven via de vrouwelijke geslachtsdelen.

Het verhoogt de werkzaamheid van de nieren en de darm, versterkt het vegetatieve zenuwstelsel en bevordert de algehele gezondmaking van de genitalien. [...] Dit bad verdient aanbeveling bij darmtraagheid, sterke winderigheid, lever-, gal- en maagstoornissen, nieraandoeningen, niergruis, menstruatiestoornissen, vloeiingen, frigiditeit, dreigende miskraam [...], steriliteit, zwangerschapsklachten [...] en werkt ter versterking van het vegetatieve zenuwstelsel. Dit al door miljoenen vrouwen met succes beproefde bad werkt via de sponsachtige adervlechten van de vrouwelijke genitalien en via de zenuweinden, die zich in deze regio in dichte concentraties bevinden.

Bron: Dr. Erich Rauch, De Mayr-darmreinigingskuur, p. 111 / 112.

Ik heb het zojuist voor het eerst gedaan op een emmer, deze: http://www.dagros.nl/huishoudelijke-artikelen/schoonmaak/emmers/leifheit-emmer-piccolo-picobello/

Misschien handig vanwege de vorm: ik doe dit zelf liever niet op de wc, maar ieder zijn ding.

En een spons in de vorm van een handschoen had ik, ook wel handig.

Het moet met idealiter met koud water en ondanks dat ik een koukleum ben viel die kou reuze mee en was het juist aangenaam.

 
http://www.andreascuppen.nl/2010/11/10/ontgiftende-baden/
Quote:
Louis Kuhne (1840-1929) [...] ik heb grote bewondering voor deze man, die in de tweede helft van de 19e eeuw (!) mensen deze zelfzorgmethode aanreikte, waarbij ze met koud water en lichte wrijving hun geslachtsdelen moesten afkoelen.

Deze handelwijze werd hem voorgeleefd door zijn puppy die, toen hij zijn pootje brak, veelvuldig afwisselend zijn gebroken pootje en zijn geslachtsdelen likte en na acht dagen weer vrolijk op zijn pootjes stond.

Louis Kuhne, die toen nog koorts- en hoofdpijnaanvallen had door een lymfeklieraandoening, begon zijn penis af te koelen met koud water uit een nabijgelegen beek en bemerkte dat zijn aanvallen milder werden. Hij werd een van de eerste natuurartsen in Duitsland en schreef over deze “wrijfzitbaden” in zijn boek “De nieuwe geneeskunde”.


Quote:
Hoe ga je te werk?



Een bidet is ideaal, maar een plastic bak in de wc-pot met een zelf gemaakt plankje erover kan ook.

De man kan desgewenst ook voor de met koud water gevulde wastafel gaan staan en zijn penis (en eventueel balzak) in het water laten hangen. Het is raadzaam om het ronde overloopgaatje dan tijdelijk met een kurk af te dichten, zodat het waterniveau wat hoger kan komen.

Belangrijk is dat je billen droog blijven; je zit niet ín het water. Je gebruikt een katoenen of linnen doekje, natuurspons, of opgevouwen washandje. Dat dompel je steeds opnieuw onder in het koude water en je strijkt vervolgens van het schaambeen naar beneden. Bij de vrouw over de grote schaamlippen, bij de man van de basis van de penis naar de top (de balzak mag ook meegenomen worden in de afkoeling). Onderdompelen-strijken-onderdompelen-strijken … Daarbij is het heel belangrijk dat je een behaaglijk warm lichaamsgevoel blijft houden. Doe dus, als dat nodig is, zoveel mogelijk kleren aan en warme kousen of pantoffels, of verwarm de ruimte waarin je het bad neemt extra. Neem eventueel na het bad een warme douche of kruip even onder de warme dekens.

De watertemperatuur

Het water is zo fris mogelijk, niet ijskoud. Louis Kuhne heeft het over: “zo koud genomen als de natuur het biedt (8-12º C)”. Het mag niet pijnlijk zijn. Het gaat om de verkoeling én de wrijving! De zachte wrijving activeert de circulatie in de geslachtsdelen en versterkt de verkoeling in de kern van de onderbuik met een factor zes!


Quote:
Wat doet het?

Door de afkoeling van de ingewanden in de onderbuik, wordt een microcirculatie in het bindweefsel herstelt in zijn natuurlijke richting, namelijk naar de dikke darm. Deze bindweefselcirculatie is natuurlijkerwijs actief tot het einde van de puberteit; daarna begint hij geleidelijk aan stil te vallen, maar dat is niet natuurlijk. Dat wordt veroorzaakt door een gebrek aan natuurlijke verkoeling via de geslachtsdelen door onze leefwijze; o.a. door te strakke broeken. Maar ook door extra opwarming, door bijv. koorts of stress verandert de stroomrichting in het bindweefsel van de dikke darm af, richting hoofd, ledematen en huid. Overschotten uit onze voeding en een breed scala aan afval- en gifstoffen, slaan neer in het bindweefsel (de fascia) en kunnen een voedingsbodem worden voor functiestoornissen, aandoeningen en ongemakken. Door het regelmatig afkoelen van onze geslachtsdelen, wordt vooral de dikke darm aangezet tot extra werkzaamheid en zodoende kunnen wij deze stoffen via de stoelgang verwijderen. Daardoor worden de zelfregulatie en het zelfherstel geactiveerd.

De ervaring heeft geleerd dat er heel wat condities kunnen veranderen; betere stoelgang, gewichtsregulatie zonder dieet, verdwijnen van uitslag, puistjes, eczeem, wratten, gezwellen, spataders en psoriasis, versterking van de (blaas)spieren, betere slaapfunctie. Het is een weldaad bij koorts, griep, verkoudheid, sinusitis, astma, allergieën, menstruatiepijnen, hoofdpijn en migraine.


Quote:
Wat verder van belang is…

Regelmaat is essentieel. Die kan erg uiteenlopend zijn en is afhankelijk van lichaamsgewicht, conditie en intentie. Weeg je minder dan 70 kg., dan kun je volstaan met 1 of 2 keer 10 minuten per dag. Weeg je meer dan is 15 -20 minuten een betere tijd. In acute situaties of bij pijnen kun je ook om de 1 of 2 uur een ontgiftingsbad nemen. Soms is enkele maanden met deze regelmaat voldoende, soms moet je het jaren volhouden. Je kunt dit bad toevoegen aan je dagelijks onderhoud, maar je kunt ook besluiten om het om de andere dag te doen, één dag in de week of zelfs één maal per jaar drie weken aaneengesloten. Voel wat jouw tijd en frequentie is, volg je instinct en breng er zo veel mogelijk een bepaalde regelmaat in! Doe geen ontgiftingsbad tijdens de menstruatie, of de eerste dagen na een operatie.

Een ander belangrijk aandachtspunt is het moment van de dag. Na een warme maaltijd kun je beter een uur wachten, na een uitgebreide maaltijd anderhalf uur. Geef je lichaam na een bad ongeveer een half uurtje de tijd voor je wat gaat eten, zodat je verteringskwaliteit weer optimaal is.


 
Bedankt voor deze info weer Lievergezond. De methode spreekt me erg aan dus ben het gisteren ochtend gaan doen. Ik heb er een beetje m'n eigen draai aangegeven door het onder de douche te doen, al oil pullend. Zo drie vliegen in 1 klap dacht ik. Ik kon duidelijk het afkoelende effect in de buik voelen. Ik weet niet of het toeval is maar heb in de loop van de avond behoorlijke last gekregen van mijn rug en onderbuik, heupen en bovenbenen, alsof ik ongesteld moest worden (dat hoef ik niet). Vanmorgen voelde ik het nog steeds behoorlijk in onderbuik en nu nog in m'n rug. Heb jij ook een mogelijk effect bemerkt?

Vanmorgen kwam het niet er niet van maar ik ga het morgen weer doen. Op de een of andere manier denk ik dat daar beneden iets rechtgezet moet worden. Ik vind het in ieder geval een leuk experiment!

 
hoi Cowgirl,

het effect dat ik bemerkte was vooral warmte in mijn onderlijf: van mijn middel tot aan mijn tenen.

Ik had het gedaan vlak voor het slapen gaan, maar gek genoeg kon ik er niet heel goed op slapen.

Dat vond ik wel raar.

Verder heb ik er niet veel van gemerkt eerlijk gezegd.

Jouw reacties zijn wel heftig zeg, dan zit je volgens mij toch op een goed spoor nu zou ik zeggen Cowgirl!

Grappig die drie vliegen in 1 klap:) - met oil pulling erbij.

Misschien kan ik dat ook gaan doen vanavond.

Ik combineer het ook met in mijn geval een uvb-"badje" en ik combineer dat ook ff met blauw licht van de zijkant.

Misschien kan ik tegelijk ook gaan oil pullen nog:)

Dat uvb-licht doe ik om de dag.

Apart zeg dat je zo'n reactie erop krijgt: het sterkt mij alleen maar met te denken dat het effect veel groter is dan je misschien op het eerste gezicht zou denken: hoe simpel kan het zijn: een bak koud water en een spons en 20 minuten of zo als je meer dan 70 kg weegt (anders kun je het korter doen schijnbaar).

 
Ah, dat is ook een mooie combi! Al 'badend' in het licht! Zo houden we een beetje tijd over voor andere dingen. Bij jou een andere uitwerking dus. Ben benieuwd wat er op langere termijn van te merken zal zijn.

 
He Cowgirl, hoe gaat het nu met je?

Misschien is het wat voorbarig: ik heb hier wel vaker iets geroepen en in het begin van een nieuwe kuur merk ik altijd iets, maar of het zo beklijft of nog verder verbetert?

Het lijkt alsof mijn darmen tot leven aan het komen zijn, heel raar.

Ben je het nog aan het doen?

 
Whaha XD hahah ik moet wel lachen hoor. :

De man kan desgewenst ook voor de met koud water gevulde wastafel gaan staan en zijn penis (en eventueel balzak) in het water laten hangen. Het is raadzaam om het ronde overloopgaatje dan tijdelijk met een kurk af te dichten, zodat het waterniveau wat hoger kan komen.

 
Ik heb dit boek ook gelezen en in huis. Overigens vind ik de meerwaarde van het boek zelf t.o.v. de verschillende omschrijvingen online nihil. Het grootste gedeelte van het boek(je) bestaat uit welke kwaaltjes wrijfzitbaden precies oplossen en waarom. Helemaal achteraan staat pas uitgelegd hoe je ze nu precies moet doen.

Overigens heb ik nog geen bad geprobeerd. Het lijkt me nog steeds een vreemd idee. Maar stiekem ben ik toch wel een beetje benieuwd naar de resultaten :)

 
Hoi Lievergezond,

Ja, lastig om te zeggen welke methode, wat met je doet. Heb de wrijfzitbaden nog gedaan. Alleen gisteren en vandaag nu niet omdat ik de castor oil pack aan het doen ben. Dat leek me iets te veel op een dag. Morgen weer het wrijfbad. Ik voel zeker op het moment van het bad een koude trekken door m'n onderbuik heen. Ik vind het even een idee geven van een blaasontsteking gevoel. Ik kan nog niet zeggen of er bepaalde klachten al door opgeklaard zijn maar ik wil er wel mee doorgaan en er een gewoonte van maken.

Heb jij het dagelijks gedaan?

Er is bij mij ook wel wat aan de gang in m'n buik. Wakker worden is denk ik wel een goede omschrijving.

 
hoi Cowgirl, nou ik ben benieuwd hoe het je zal vergaan verder.

Ik heb het wrijfzitbad tot nu toe om de dag gedaan en dan 15 minuten.

Gisteren had ik minder suikerschommelingen dan normaal: ik vraag me af of dat een eenmaligheid is, of dat het van het zitwrijfgebeuren komt misschien.

 
Hier meer achtergrond bij Louis Kuhne: een boek van zijn hand zelfs.

Ik verwijs er niet naar vanwege zijn voedingsadviezen, maar vanwege zijn adviezen en achtergrondinfo bij de verschillende typen baden die hij voorstaat bij ziekte te doen.

http://www.soilandhealth.org/02/0201hyglibcat/020160.khune/kuhne.pdf

Ik heb vandaag voor het eerst een koud rompwrijfbad gedaan.

In het boek van Erich Rauch over de Mayrkuur staat dat het wrijfzitbad en het rompwrijfbad samen ingezet (niet tegelijk uiteraard) goed helpen om je spijsverteringsorganen aan de gang te krijgen/houden.

Meer info over met name het rompwrijfbad:

http://hp-praxis.jurgens-kruessmann.de/html/body_reibesitzbader.html

Quote:
Die Rumpf- und Reibesitzbäder von Louis Kuhne (1835 – 1901) gehören zu den am machtvollsten eingreifenden natürlichen Heilmethoden. Die große Anwendungsbreite dieser Bäder erklärt sich aus dem Blut- und Säfte entgiftenden Effekt, der sich auf sämtliche Organe erstreckt. Die Tätigkeit der vier Ausscheidungssysteme, Lungen, Nieren, Haut und Verdauungsapparat wird angeregt.


Quote:
Zur Vertiefung des Themas empfehle ich Ihnen das Buch:

“Die Blut- und Säftereinigung” von Dr. med. Erich Rauch, erschienen im Haug-Verlag.

Bewährte Indikationen:

Tonisierung des erschlafften Bindegewebes und Muskulatur des Verdauungstraktes mit folgender Belebung der Peristaltik. Hilfreich bei Gastritis, Magen-Darm-Senkung, nervösen Magen-Darm- Leiden, Darmträgheit, Leber-Galle-Schäden.

Vertiefung der Bauchatmung, Kräftigung der Beckenbodenmuskulatur, durchblutungsfördernd für den gesamten Urogenital-Trakt. Anregung der Nierentätigkeit.

Verbesserung der Kreislaufsituation, besonders hilfreich bei allen Herzstörungen, Bluthochdruck, Niedrigem Blutruck, allgemeinen Zirkulationsstörungen.

Vorbeugend, Immunsystem anregend bei fieberhaften Erkältungs-, Grippal- und Infektionskrankheiten.


Quote:
Das Rumpfreibebad

... steigert die Ausscheidungsfunktionen aller vier Entgiftungsorgane: Darm, Lunge, Niere und Haut.

... tonisiert den gesamten Magen-Darm-Trakt, sodass der Bauchumfang kleiner wird,

... regt des gesamte Kreislauf an (hilfreich bei Hochdruck, Niedrdruck, Durchblutungsstörungen.

... die Atmung wird während der Anwendungen vertieft und somit die Kohlensäureabgabe erhöht.

... regt die Nierentätigkeit an.


Quote:
Vorbereitung:

Das Wasser soll dem Badenden, der sich angelehnt entspannt in halb sitzender, halb liegender Stellung befindet, bis zum Nabel reichen. Der Kopf ist angelehnt, die Knie reichen bis Schulterhöhe.

Oberkörper, Beine und Füße dürfen nicht abgekühlt werden. Schultern und Füße müssen mit einem Handtuch und Socken warmgehalten werden.

Die Wassertemperatur beträgt 28 - 20! Grad - je nach indiviueller Empfindlichkeit. Das Badezimmer soll gut vorgewärmt sein.

Es ist zweckmäßig hinsichtlich der Bade- temperatur nach individueller Verträglichkeit vorzugehen, anfangs eher noch zu warm als zu kühl und nur allmählich die Wasser- temperatur zu senken, bis die Temeperatur erreicht wurde, die die beste Wirkung zeigt.

Druchführung:

Man wäscht den Unterleib vom Nabel bis Schamgegend, über Leisten zum After, die äußeren Gesschlechtsteile abwärts, aufwärts und seitwärts, wobei man mit dem Waschlappen unter Wasser unentwegt hin- und herreibt.

Die Bauchdecke soll dabei weich und entspannt sein.

Badedauer:

...ist individuell zu bemessen, bis eine allgemeine Abkühlung eintritt. Entsprechend Alter und Konstitution kann sich dies von 4-7 Minuten bis hin zu 10-15 Minuten erstrecken.

Wiedererwärmung:

Jedes Frösteln nach Badeabschluss muss in intensive Durchwärmung übergeführt werden:

- kräftiges Abrubbeln, und warme Kleidung

- oder Sonnenbad oder Sauna

- Gymnastik oder sonstige Bewegung

- heißes Duschen der Beine,

- Wärmflasche, heiße Getränke.

Bei einer gesunden Reaktionsfähigkeit wird dem Badenden von selbst nach dem Abkühlungsreiz sofort warm.


 
Bilz, de Nieuwe Natuurgeneeswijze, 1923, p. 268.

Quote:
Rompbad [...]

Het rompbad, zooals de naam reeds aanduidt, strekt zich alleen over den romp uit; beenen, voeten en bovenlijf blijven door het water onaangeroerd en worden niet mee afgekoeld, daar ze meestal aan bloedleegte lijden; de in aanmerking komende lichaamsdeelen worden daarom tijdens het bad in eene wollen deken gewikkeld. De zieke gaat in eene romp- of zitbadkuip (fig. 179) zitten, die zoo ver met water gevuld is dat het tot aan de heupen of den navel komt. Het water moet 15 a 22 graden warm zijn, terwijl de patient in half zittende, gemakkelijke houding met een sterken, linnen lap of een anderen ruwen doek bij voldoend watergebruik over het geheele onderlijf van den navel omlaag en zijwaarts flink gewasschen en gewreven wordt. De noodzakelijke afkoeling heeft na 10 a 15 minuten plaats. De rompbaden kunnen later nog langer duren, om de inwendige hooge lichaamstemperatuur nog meer te verminderen. Voor zeer zwakke gestellen en voor kinderen is eene duur van eenige minuten voor het bad voldoende. Daarna moet opnieuw eene algemeene verwarming van het lichaam plaats hebben; die men het best door eene wandeling of door bedwarmte verkrijgt; treedt de wederverwarming zeer langzaam in, dan moet men een lijfverband aanleggen.

Het aantal dagelijks te nemen rompbaden hangt af van den toestand van den zieke; 1 a 3 keer per dag zal voldoende zijn. Vooral moet het rompbad bij koorts ter afkoeling van het lichaam toegepast worden. Ook is het bij alle vrouwenziekten in plaats van het zitbad zeer aan te bevelen. Wekelijks 4 a 6 zulke rompbaden tijdens de zwangerschap hebben meestal eene voorspoedige en gemakkelijke bevalling ten gevolge. Verder moet dit bad bij maag-, darm-, nieren-, lever- enz. ziekten, evenals bij geslachtsziekten, dagelijks toegepast worden, alsmede bij oog-, hoofd-, hals-, strottenhoofd enz. ziekten ter afleiding. Onmiddelijk na het bad te eten, is niet raadzaam, eerst als de normale warmte weer hersteld is, moet men voedsel tot zich nemen.


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.759
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan