Wrijfzitbaden

Hoi MaartenD: je had het erover dat het boek over de Mayrkuur van Erich Rauch weinig info geeft over de wrijfzitbaden: dat klopt.

Voor de wrijfzitbaden en de rompwrijfbaden kun je beter een ander boek van hem lezen: het boek: Bloed- en lichaamsvochtreiniging.

Overigens:

Het boek Ontgiftende baden gaat vooral alleen over de wrijfzitbaden als is dat het enige echte goede bad en is het rompwrijfbad een afgeleide ervan vanwege dat men de boodschap over slechts geslachtsdelen bestrijken anders niet aan mensen verkocht krijgt.

 
Ik heb aan mijn wrijfzitbadritueel - per dag 20 min met een spons koud water over mijn geslachtsdeel wrijven: ja je leest het goed, ik kan er niet iets anders van maken: dat is de crux van het boek ontgiftende baden- nu een nieuw ritueel toegevoegd dat ik liever al eerder ontdekt had:

Het is lymfedrainage in de vorm van droog borstelen.

Lymfedrainage is zeer belangrijk: dit is niet alleen belangrijk voor de toxinenafvoer, maar ook voor de verspreiding van mineralen in het lichaam evenals met name de vetoplosbare vitamine d, e, k en a.

Je lymfen hebben zelf geen pomp: dus ze kunnen hulp gebruiken.

Beweging is daarvoor belangrijk, maar je kunt ook jezelf masseren met de zogeheten droogborstel.

Ik had de borstel voor het droogborstelen al in huis, maar ik wist niet hoe ik het precies moest toepassen.

Dom want ik heb een hoop gemist: ik voelde afgelopen nacht de toxinen in mijn huid zitten irriteren na mijn huid 2-3 minuten te hebben bestreken met de droogborstel (die je kan kopen bij drogisterijketens).

De droogborstel wordt vaak aangeprezen vanwege cellulitis voorkomen, maar de impact is veel groter.

Daarna een zogeheten wisseldouche van eerst warm water en dan afdouchen met koud water: maar dat kan langzaam en hoeft niet zo heftig te zijn dat je gelijk de koude straal moet dulden.

Deze wisseldouche is wel cruciaal om gelijk de toxinen af te voeren: anders irriteert het maar: ik heb er afgelopen nacht niet van geslapen in elk geval (maar anderen zullen het niet zo hoeven voelen als mijn persoon).



Published on Jun 10, 2013

Our video and chart are based on the work of Dr. Bruce Berkowsky (of the USA).



The correct way to skin brush!

Uploaded on Dec 4, 2011

Lymphatic drainage therapist Brandi Owens teaches us how the lymphatic system works and how to use a skin brush for best beauty and health results!



Lyme Disease--Dry Body Brushing Demo

Published on Nov 30, 2013

This is for you, Laura! i hope you can see it well enough. it's a Must Do kinda thing. opens up the pores to aid in the detox soak.

Passage over droogborstelen in het boek bloed- en lichaamsvochtreiniging van Erich Rauch:
Quote:
Zowel smorgens na het innemen van de zoutoplossing (ze bedoelen zuiveringszout-magnesiumsulfaat), als savonds voor het naar bed gaan dient het gehele naakte lichaam bij voorkeur met ramen open met een droge niet te grote harde borstel te worden afgeborsteld. Daarmee wordt de bloedsomloop in de huid gestimuleerd en de huid beter doorgewarmd. Bij een slechte bloedsomloop en in geval van grote spataderen moet er voorzichtig in de richting van het hart worden afgeborsteld. Daarmee wordt de bloedsomloop in de huid gestimuleerd en de huid beter doorgewarmd. Bij een slechte bloedsomloop en in geval van grote spataderen moet er voorzichtig in de richting van het hart worden geborsteld. In alle andere gevallen dient aan eenvoudig heen en weer borstelen de voorkeur te worden gegeven (zoals bij schoenpoetsen) of er kan ook meer met een draaiende beweging worden geborsteld, totdat het gehele lichaam een beurt heeft gehad. Het borstelen mag niet meer dan 2 a 3 minuten in beslag nemen. Door het droog borstelen worden de capillaire bloedvaten gestimuleerd en de functies van de huid geactiveerd. Als de huid echter geleidelijk te droog wordt, moet er minder intensief en minder vaak worden geborsteld en de huid vaker met een huidverzorgende olie worden ingewreven. Onmiddelijk in aansluiting op het droog borstelen volgen de wisseldouches, zowel sochtends als savonds.


Over wisseldouches (hierboven genoemd in combinatie met droog borstelen n.a.v. richtlijnen in het boek bloed- en lichaamsvochtreiniging van Erich Rauch): daar bedoelen ze mee dat je dan onder de douche warm doucht tot je huid roze is en dat je dan afdoucht met koude stralen van de doudhekop in je hand eerst op je ene voet dan omhoog naar bovenkant van dat been dan andere voet naar bovenkant van dat been (rechts beginnen).

dan rechter hand naar boven, linkerhand en naar boven en dan billen dan buik en dan je borsten.

Dat dan met een koudwaterstraal.

Ik houd niet van koud douchen maar eventjes een straal is misschien wel te doen? (Voor mij nog net wel)

 
Leuke site met plaatjes over droog borstelen: http://www.pinterest.com/explore/dry-brush-skin/

Hier een plaatje van hoe je lymfesysteem over je lichaam loopt: http://themodcabin.com/tag/dry-brushing-technique/#lightbox/0/

Hier een plaatje van hoe je het beste met de droogborstel een richting in strijkt richting de lymfeknopen: http://theforgivingbody.com/wp-content/uploads/2013/11/skin-brush.png

Dietrich Klinghardt heeft ook lymfedrainage door droogborstelen in combinatie met wisseldouches in zijn lymeprotocol zitten: (zie pag. 2 van de 18):
Quote:
Dry skin brushing and warm/cold showers

http://www.klinghardtacademy.com/im...ogical_treatment_of_lyme_disease_protocol.pdf

Voordelen van droogborstelen voor je immuunsysteem:
Quote:
Supports Immune Function

The lymph nodes act like filters to keep bacteria and other microorganisms from entering the bloodstream. In addition, lymph fluid carries antibodies and white blood cells which defend the body against viruses, bacteria and other infectious substances. A properly flowing lymphatic system will help the immune system detect, fight and eliminate foreign matter from the body. If the lymph is not flowing well, then the foreign substance may not be detected early enough for the immune system to do something about them, and illness will most often occur.

Dry skin brushing not only prevents infections from taking hold in the body, it can reduce the length of infection or illness because it will help move those toxins through the system more quickly.

http://flowingfree.org/discover-what-skin-brushing-can-do-for-your-health-and-complexion/

Quote:
While your circulatory system is motivated by your heart, lymph can become clogged without regular exercise. As you experience more and more infections, your lymphatic system becomes bogged down with dead cell bodies. People who have chronic diseases are especially prone to coagulated lymph. By skin brushing, stretching, and exercising, you can breakdown and prevent blockages, encouraging your body to make more white blood cells and better at fighting off infections.

http://www.youngandraw.com/dry-skin-brushing-for-detox-and-naturally-beautiful-skin/

Quote:
I was introduced to dry skin brushing in my immunology class during acupuncture school. It is a technique that I have used throughout the years and I can attest that when I do it regularly, I notice health improvements as well as glowing skin.

http://www.youngandraw.com/dry-skin-brushing-for-detox-and-naturally-beautiful-skin/

 
Quote:
Stimulates the hormone and oil-producing glands - Dry skin brushing stimulates the hormone producing glands (pituitary, pineal, thyroid, parathyroid, thymus, ovaries, testes and adrenal glands). Hormones largely maintain metabolism, and levels of chemicals in the blood

http://healthylifestylechoices101.blogspot.nl/2010/10/skin-brushing-exfoliation.html

 
Ik vind je ervaringen met droogborstelen interessant lievergezond! Las net wat je beschreef in het topic 'afvallen' als reactie op paika. Heb het zelf ook een tijdje gedaan maar niet zoiets (los gekomen toxines) ervaren. Heb jij een speciale borstel?

Heb zelf wel altijd koude handen en voeten en redelijk vaak last van vocht vasthouden dus die lymfe zou bij mij ook wellicht wel niet optimaal functioneren.

 
hoi Eli, nee ik heb helemaal geen speciale borstel.

Gewoon eentje van de tuinen die hier nog lag te liggen omdat ik niet wist wat ik ermee moest aanvangen eerder.

Ik dacht dat ik die in de douche moest gebruiken.

Ik heb volgens mij alleen een hele trage lymfestroom en heel veel toxinen.

Je kunt het het beste gewoon toch blijven doen 2x per dag 2 minuten als ik zo lees dat je toch wel vocht vasthoudt.

En hydrotherapie helpt ook echt erbij denk ik: dus de wisseldouche: eerst warm water dan een beetje afdouchen met een koude straal vanaf je rechtervoet zo naar boven op je rechterbeen dan linkerbeen dan rechterarm, linkerarm, billen buik en naar je borst (dat is wel het ergste: maar dan ben je ook wel klaar).

Daarnaast doe ik nu ook een wrijfzitbad dagelijks en ik doe aan oil pulling.

Dus misschien is het alles bij elkaar dat bij mij nu aan lijkt te slaan (voor zover dat het geval is?).

 
Hier een Italiaanse meneer die de methode kneipp voordoet om de bijnieren (surrenalica) en het parasympatisch (autonome / vegetatieve) zenuwstelsel te stimuleren met een doek met koud water: hij adviseert het sochtends en savonds te doen gedurende 3 minuten: veel krachtiger dan een douche zegt hij. Aan het einde met je voeten op de koude natte doek gaan staan (om je voeten ook te stimuleren).



Terugkomend op het principe van de wrijfzitbaden:

Hier een demonstratiefilmpje over www.yokool.fr

Een inlegkruisje met gel gevuld dat je in de koelkast koel kan maken om in je kruis te leggen om je geslachtsdeel te koelen om je gezondheid op te vijzelen.

 
Download met een wat uitgebreidere uitleg in het engels over wrijfzitbaden!

http://curezone.com/upload/_N_Forums/Natural_Heali/detox_v03_free.pdf

 
Goede link lievergezond! Ben toch maar actief ad slag gegaan met de wrijfzitbaden nadat ik het had gelezen. Zo'n anderhalve week bezig nu.

Merk jij nog steeds verbetering?

 
hoi Eli, ja ik merk verbetering.

Ik ben op het moment full speed bezig ook met 2x pd 10 min koud water wrijven zittend op een emmer.

Daarnaast probeer ik 3x per dag ook een zitbad te doen in koud water (5 minuten).

En ik doe ozonstoomsauna's en ik droogborstel mijn huid/lymfeklieren daarvoor.

Wat ik merk: geen verstopping meer (maar ik gebruik eerlijk is eerlijk sochtends ook een halve theelepel magnesiumsulfaat in mijn liter geozoneerd water naast een theelepel natriumbicarbonaat en een theelepel keltisch zeezout en een theelepel groene klei op het moment).

En ander positief effect: vooral (belangrijkste effect): minder honger.

Minder pijn aan mijn nieren (ik drink ook nierthee nu).

Mijn hongermomenten zijn vooral: na een voor mij vermoeiende dag op het werk thuis komen.

Juist dan heb ik berehonger, terwijl mijn spijsvertering het echt niet meer weg kan zetten, dat vind ik zo erg.

Ik probeer ook dingen te bereiken met warmte-koude afwisseling en rust om mijn spijsvertering te ondersteunen zoals Erich Rauch in zijn boeken beschrijft over de Mayrtherapie en de bloed- en lichaamsvochtreiniging.

Een half uur rust voor het eten (platliggen) met een warm kruikje op mijn buik bijv.

En sochtends daarvoor nog even een koud zitbad.

Bewerkelijk, maar ja, het gaat hier wel om mijn gezondheid.

 
Mijn acupuncturist zei vandaag: je hebt geen hitteklachten (typische acupunctuurterm) meer. Hitteklachten leiden tot verstopte darmen bijv. Wrijfzitbaden brengen verkoeling: zou dit het geheim zijn?

Quote:
Wanneer er te veel hitte in de darmen is, zal dit de stoelgang uitdrogen waardoor het zeer moeilijk door de darmen kan bewegen.

http://acupunctuur-oost.nl/de-behandelmethode/indicaties/darmklachten/

 
Interview met acupuncturist, Marjon Lanting, over je kont afvegen, radio Noord, zondag 27 april 2014, 9 uur sochtends.

http://content.omroep.nl/rtvnoord/audio/2014/140427/140427_0900.MP3

op 23 min 15 sec

Ze vertelt over de voordelen van een bidet (zo'n ding naast de wc vaak in een badkamer met een kraantje eraan om je onderkant schoon te maken: in Frankrijk is een bidet redelijk normaal in een huishouden).

Ze benoemt het hygienevoordeel ten opzichte van papier, maar zegt ook: het koude water van een bidet tegen je onderkant aan.

Het gezondheidsvoordeel van het aspect van het koude water wordt verder inhoudelijk niet uitgewerkt door haar in het radio-interview, maar ze zegt het heus niet voor niets als acupuncturist (op de hoogte van acupunctuurconcepten als "hitte" in een lichaam - zie bericht hierboven).

 
Omdat ik hier toch al veel geschreven heb over ontgiftende hydrotherapie:

Stoffen die ontgiftiging ondersteunen en waarmee je bijv. voetenbadjes kunt nemen:

Epsomzout, ook wel bitterzout, ook wel magnesiumsulfaat haalt de volgende stoffen uit je lichaam: zware metalen als kwik, lood, aluminium en arsenicum.

Daarnaast: chemicalien als koolstofmonoxide, oplosmiddelen, formaldehyde, lijmen, styroschuim, synthetische parfums, printer en kopieerinkt, huishoudmiddelen, vaccinatierotzooi.

Plus: laaggradige straling als die van tv, computer en troep van medische diagnoses (zoals rontgen).

Bitterzoutbaden: indicatie: maximaal eens in de drie dagen tussen de 12 en 15 minuten.

Baksoda ook wel natriumbicarbonaat ook wel zuiveringszout genoemd:

dit poeder is sterk basisch en kan gebruikt worden in volle baden of voetenbaden om het lichaam te reinigen van laagfrequente radioactieve straling van TVs, computer monitors, rontgen, catscans, kankerbehandelingen of frequente vliegreizen.

Twee tot zes pond baksoda kan gebruikt worden voor een vol bad.

Baksoda in combinatie met zeezout: 1 tot 2 pond per bad: helpt voor zware metalen detox.

Waterstofperoxide: helpt tegen chemische en stralingsbelasting van het lichaam en het werkt antibacterieel en antiviraal.

Zorg wel dat je de waterstofperoxide dusdanig gebruikt dat het genoeg verdund is: niet op haren en gezicht gebruiken.

Appelazijn: werkt voor een goede ph-balans van de huid.

Is antibacterieel, antischimmel, werkt goed voor een algehele detox van het lichaam en gaat jeuk, vaginale schimmels en huidverbranding (bijv. ook van de zon) tegen.

Daarnaast voedt met name de ongepasteuriseerde appelazijn het lichaam met fosfor, kalium, natrium, natuurlijke fluoride, silicium, ijzer en zwavel.

De electrolytenbalans is bij de commerciele varianten van de appelazijn vaker zoek.

Probeer het bad zo heet mogelijk te maken en er gedurende 15 a 20 minuten in te zitten.

Citroensap: dit sap is het beste antiseptische sap dat je maar kan hebben.

Zelfs effectiever dan alcohol of waterstofperoxide.

Helpt tegen jeuk, huiduitslag en in je lichaam helpt het met detoxen.

Bron van deze aanbevelingen: p. 130 van Carola Koenig: Specialized Hydro- Balneo- and Medicinal Bath Therapy.

Aanvulling/citaat over de reinigende werking van natriumbicarbonaat/zuiveringszout/baksoda (3 namen voor hetzelfde spul):
Quote:
Vervolgens is het van belang om het (linksdraaiende) melkzuur, dat door de kankercellen wordt geproduceerd, uit het lichaam te krijgen.

Door een gebrek aan zuurstof in kankercellen wordt suiker niet geheel afgebroken, maar omgezet in melkzuur. Het melkzuur gaat naar de lever, de lever zet het weer om in suiker en de suiker voedt de kankercellen.

Hirnreise:

¨Dit is een duivelse cyclus. Als ik aan een oncoloog vraag: hoe pakt u het melkzuurprobleem aan? dan zeggen sommigen: welk melkzuurprobleem? Ze vinden het niet belangrijk.

Het maakt je echter niet alleen dood, maar veroorzaakt ook heel veel pijn, te vergelijken met als je intensief sport - de verzuring in je spieren.¨


Quote:
De oplossing voor het verwijderen van het overtollige melkzuur is een dagelijks bad (een halfuur) van 37 graden celsius waaraan 100 gram zuiveringszout (natriumbicarbonaat) is toegevoegd. Het zuiveringszout verhoogt de ph-waarde van het water, waardoor het zuur uit het lichaam wordt getrokken.


Quote:
Hirnreise:

¨Het is goedkoop, snel en werkt 100 procent. Als je het melkzuur eruit haalt, heb je geen of minder morfine nodig. Ik spreek dagelijks mensen die hierbij baat hebben. Zij gebruikten jarenlang pijnstillers. Nu zitten ze een half uur in bad.¨


Quote:
Breng daarnaast ook rechtsdraaiend melkzuur in je systeem: kwark, bepaalde soorten yoghurt en zuurkool bijvoorbeeld.

Gezonde voeding is gebaseerd op levende producten.


Bron: Het boek heet: ¨ik en kanker: genezen op eigen kracht¨ en het is van Lara Masanowa Tatje http://www.laramasanowa.info/

Het reeds aangehaalde boek van Lara Masanova Tatje zegt ook het volgende over haar ervaringen met de zuiveringszoutbaden op pagina 78 in haar boek (ik en kanker):

Quote:
Vanaf het moment dat ik de baden met het zuiveringszout neem, hoef ik mijn lichaam niet meer met creme in te smeren. Ook zijn mijn tanden veel schoner geworden en alle aanslag aan de binnenkant van mijn gebit is helemaal verdwenen. Kun je nagaan wat dit zuiveringszout in het binnenste van mijn lichaam teweeg moet brengen!


 
Momenteel heb ik een logeerhond. Heel mooi om te zien hoe het gaat. Als hij moet afgaan, van tevoren springt hij vaak even in de sloot. Even wat pootje baden. Nooit zwemmen, niet in geinteresseerd. En daarna, ja hoor, dan breit hij zijn bruine trui (of hij krijgt een fax uit darmstad of hoe je dat ook zegt). Vanuit de theorie van de wrijfzitbaden is het volstrekt te plaatsen, omdat het baden in koud water de spijsvertering ondersteunt. Maar ik vind het dus mooi om terug te zien hoe een hond dit instinctmatig doet.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.894
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan