Wild rundvlees

Deze koeien grazen niet ver van waar ik woon. Ik woon in Nijmegen en de Galloway-koeien grazen in De Ooij, een beschermd natuurgebied. Er is daar een plas water die toepasselijk de Bizonbaai wordt genoemd. Ze zien er inderdaad uit als bizons. Er grazen daar ook wilde Konikspaarden, die Stichting Ark ook wel eens aanbiedt als wildernisvlees. Vorig jaar heb ik nog twee hengsten elkaar op de achterpoten rechtop te lijf zien gaan, prachtig! Zowel de paarden als de koeien leven in het wild en eten uitsluitend gras, klaver en kruiden, het hele jaar door. Er is niets mis met wildernisvlees.

Mike

 
Mooie tip, het stempel eko kan ook verlammend werken, de boer moet veel betalen voor een keurmerk (daardoor is het vlees extra duur) en vaak worden ze verplicht biologisch voer te geven ( met soja/mais).

 
Waar bestaat biologisch voer dan uit?

Dus biologisch voer is ook niet altijd even goed, kunnen we beter het vlees bovengenoemd eten. Voel me dus toch uiteindelijk verplicht met mijn gezin naar de higlands te verhuizen.Wat kun je tegenwoordig nog vertrouwen, wat is het beste vlees wat je in Nederland kunt kopen?

Iemand tips of ervaringen daarmee?

 
Haluk,

Het valt ons op dat er bij ons in de omgeving meer boeren zijn die niet het biologische keurmerk voeren maar wel op de 'biologische' manier werken. Dus geen pesticiden op de landerijen, geen antibiotica (indien nodig wordt de koe apart gehouden), zomers buiten en grasgevoerd en des winters in de stal ook gedroogd gras (dus geen soja/mais). Het is een kwestie van vragen.

Als een boer goed bezig is wil hij daar graag over vertellen. Zo niet, dan weet je genoeg.

Wij gingen voorheen ook voor het biologische keurmerk maar we komen er steeds meer achter dat er meer boeren zijn die goed bezig zijn zonder keurmerk. Want dat merk moeten ze dus kopen.

Eigenlijk belachelijk, het is iets van 'vroeger'. Toen was alles biologisch alleen heette het niet zo.

Nu heeft het een stempel gekregen en moet men er voor betalen.

Zowel de 'producent' als de consument. Want die betaald ook meer voor iets was eigenlijk normaal hoort te zijn.

Eigenlijk zouden alle boeren die niet goed bezig zijn extra moeten betalen.

 
Gelijk heb je, we leven echt in een omgedraaide en oneerlijke wereld waarin eerlijkheid wordt bestraft en de gezondheid verzieken gesubsideerd en dus beloond en zij worden dan ook nog als een soort helden aangezien.

Vroeger, wel heel lang terug moest je het niet biologische zoeken en kon je het met moeite vinden en nu is het net andersom, moet je zoveel moeite en uitzoekwerk doen om iets goeds en gezonds te vinden.

 
Nu heb ik toch eens een goede praatje met mijn buffelboer gehouden omdat hij niet biologisch is maar ik kan zien dat hij veel grond heeft waar de buffels op grazen en dus ook vaak buiten zijn. Het melk wordt constant streng op besmettingen gecontroleerd. De velden worden naar verhouding het meest met echte mest bemest. Zit natuurlijk een beetje kunstmest bij, er zit geen antibiotica in het voer. Dat mag niet meer en er worden geen hormonen gebruikt maar de buffels krijgen wel als aanvulling krachtvoer.

Nu vraag ik me ineens af of het drinken van ongekookte melk wel zo'n goed idee is aangezien krachtvoer wordt gepasteuriseerd, er zitten allerlei granen, soja, vitamines in en ik denk dat het ook nog genetisch gemanipuleerd wordt en veel worst in landen als Brazilïe verbouwd.

Wegen de voordelen op tegen de nadelen om deze melk ongekookt met de hele famillie inclusief zoontje van anderhalf jaar te consumeren?

Wie oh wie heeft daar antwoord op?

 
Persoonlijk zou ik toch liever de melk hebben van een bio.dynamische boer. Maar dat wat jij hebt is weer veel beter dan de gepasteuriseerde melk van de bio-industrie. Gok ik.

 
even een vraagje..

Loop in de biosupermarkt en vind het vlees op het moment echt schrikbarend duur! De goedkoopste soorten zijn: varkensvlees (maar die wil ik niet) of gehakt..

Welke soorten nemen jullie? is gehakt wel oke? (zitten toch toevoegingen aan?)

Zou het liefste alleen 100%rundvlees nemen zoals runderlappen, maar oh wat zijn die duur!

 
Heeft iemand wel eens hier vlees gekocht? Zo ja wat vinden jullie ervan?

www.loonen.info

Hier een stuk uit hun site waar ik toch qua voer mijn twijfels bij heb:

Onze koeien en kalveren begrazen in de zomer enkele terreinen van Staatsbosbeheer bij het Schuitewater in Broekhuizen, een terrein van het Limburgs Landschap in Ayen en een groot begrazingssproject in het nationaal park De Maasduinen. Op onze huiskavel graast ook nog een aantal dieren en wordt mais geteeld. Op ons hele bedrijf gebruiken we geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen. In de zomer worden op de natuurterreinen hooi gewonnen,wat in de winter naast voordroog en mais wordt gevoerd.

Zo produceren we een (h)eerlijk stukje rundvlees van puur natuur.

Hun prijzen zijn niet zo duur maar ik wil liever iets meer betalen voor mijn gezondheid.

Het licht in de buurt van Boxmeer Cuijk en dat maakt het interessant voor ons.

 
Voor diegenen die ook ander wild vlees zouden willen kopen zoals hert, eland, kangaroo noem maar op: www.wildkopen.com

 
Ik heb gisteren een gemengd rundvleespakket besteld bij free nature. Weet iemand wat daar allemaal inzit? Ben nieuwsgierig maar ik kan het pas over een kleine maand ophalen!

 
Mike,

Jammer, maar de link die je hierboven schreef werkt niet.

Misschien zie je kans om dat te herstellen?

 
Vind ik inderdaad ook jammer dat die niet meer werkt, zou het ook fijn vinden als die hersteld zou kunnen worden!

 
@Boselfje. Dit zit er meestal ongeveer in: gehakt, stoofvlees, burgers, worst, rosbief. biefstuk, schenkel, entrecote, baklappen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan