Wild rundvlees

Maar dat vlees is toch niet van die koeien uit die vergiftigde polder hoop ik?

 
Nee, bij wildrundvlees.nl staat het gebied waar de koe geleefd heeft op de verpakking. En ik neem aan dat die koeien in die vervuilde polder niet in de voedselketen terecht komen.

 
adressen: Stichting Taurus, Free Nature, Schotse Hooglanders,

bij Poekie vind je denk ik nog meer adressen: www.voedingisgezondheid.nl

 
Quote:
Eten jullie allemaal Rundvlees?

Of ook andere dieren? Zo ja welke? En waar halen jullie die vandaan?



Ik eet naast rundvlees ook vis van de markt. Voornamelijk kabeljauw(kop) en zoute haring of panharing.

Heel af en toe eens kip of varken dat ik meestal gewoon bij de boeren haal waar ik ook mijn rauwe melk en kefir haal.

Het kost even tijd maar na enig zoeken kan je denk ik wel wat adresjes vinden die redelijk bij je in de buurt liggen.

 
Pike.

Panharing bakken we ook af en toe, maar zoute haring dan krijg je een aardige bonk geraffineerd zout binnen toch? Neem je dat voor lief?

 
Quote:
Neem je dat voor lief?



Ja :mrgreen:

Ik vind het gewoon heel lekker en zoute haring eet ik misschien een a twee keer per maand.

En ik denk dat in dit geval de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen.

 
Ok :D

ik weet nie goed met vis te doen.. Ben ook gewoon geen vis man, liever een lepel levertraan :mrgreen:

Makreel gaat wel maar is ook gezout dus Dit vaak eten zit er ook niet in, en ik makreel zoizo best gouw zat.

Vroeger at ik nooit vis op 2x jaar paling roken na dan wat m,n vader zelf doet (en zelf aan geleerd want verder heeft hij ook niks met vis)

Ik zat pas te denken of het mogelijk is op de panharing te zouten (kzz) en rauw te eten, kan dat denk je?

Panharing lijkt wel meer graat te hebben dan dat je een haring gezout rauw koopt..

 
Hoezo is makreel gezout? We hebben het hier toch over vis van de visboer en niet uit een pakje van de supermarkt?

Op de markt kan ik van allerlei soorten vis kopen voor erg weinig geld.

Panharing voor E2,5 per kilo, makreel 3 a 4 euro per kilo en ik heb afgelopen zaterdag drie kabeljauwkoppen gekocht (kopvlees is het gezondst volgens de Eskimo's) voor E2,5 en daar haalde ik 2400 gram visvlees vanaf!! Nieuw persoonlijk record :D

Ik maak er vissoep van, vis paella of ik eet het zo op de mogelijkheden zijn eindeloos.

Ik eet ook weleens stukken kabeljauw overgoten met een runderbouillon zoet /zure relisch ook heerlijk.

Plus je kan van de graten in een half uurtje een enorm gezonde en lekkere visbouillon trekken.

Quote:
Ik zat pas te denken of het mogelijk is op de panharing te zouten (kzz) en rauw te eten, kan dat denk je?



Hier heb ik ook over nagedacht. Je hebt iig de alvleesklier nodig van de haring om te kaken dus als je de hele haring hebt heb je die er ook bij.

Toch denk ik niet dat je deze haring nog kan kaken. Misschien weet iemand anders dat?

Quote:
Panharing lijkt wel meer graat te hebben dan dat je een haring gezout rauw koopt



Die graat kan je er bij een haring heel makkelijk uithalen. Bij de kop beginnen en dan over de rug richting de staart insnijden. Daarna kan je met je vingers heel makkelijk het vlees van bijna alle graten ontdoen. Je houd dan twee lapjes nagenoeg graat loos haringvlees over.

 
Quote:
Hoezo is makreel gezout? We hebben het hier toch over vis van de visboer en niet uit een pakje van de supermarkt?


Ja van de visboer en ja dat heb ik fout, die is gerookt en das al conservering opzich natuurlijk.

Je bent aardig creatief met vis zie ik, en ook in thuis begrijp ik.

Ik weet amper wat kaken is dus zal ik even google op duiken zo :D

Maar dat kaken is wel vereist begrijp ik?

Ik ben echt een leek wat vis betreft.

Heeft zo'n kabeljauwkop nog wat hersenen of is bijna alles vlees, en de ogen eet je ook zeker net als ad :D

 
Hersenen heb ik nog nooit gezien maar waarschijnlijk eet ik die ook erbij op. Van zo'n kop haal ik ongeveer 1/3 kopvlees af, dwz echt zacht vlees het ziet en voelt nogal snotterig aan, inclusief de ogen en het gedeelte achter de ogen, het harde hoornvlies en balletje in het oog gooi ik wel weg. Dit doe ik allemaal bij elkaar in een bakje en zet ik in de koelkast. Na een paar uur is dit helemaal hard en 'rubberig' geworden. Daarna snij ik het in kleine blokjes die ik dan door de vissoep of paella doe. Dit is volgens mij hetgene waar de meeste voedingstoffen in zitten.

De ander 2/3 is 'gewoon' visvlees het meeste ongeveer duimgrote stukken kabeljauw file.

Dan heb je nog alle botten van de kop over om een heerlijke bouillon te maken.

Quote:
Maar dat kaken is wel vereist begrijp ik?



Om van haring zoute haring te maken is dat een vereiste ja. Tenminste zo heb ik het begrepen.

 
De kop ontleed je rauw meen ik aan hè, ik lees tenminste niks over dat je er nog wat mee doet ofzo.

Mm.. T zal misschien nog wel even duren voor ik er echt wat mee doe, maar ik ga zeker een keen een kop halen en eens kijke wat dat brengt.

Ik las net dat kaken voor het rijpen van de vis is en ik geloof minder bitter maakt, met de hoeveelheid zout word de snelheid van het proces bepaald, meer zout gaat het langzamer, en andersom dus.

Lijkt me iets wat puur voor de smaak is en misschien dus niet echt vereist.

Een visboer zal misschien wel weten hoe "lekker" een niet gekaakte haring is.

 
Wat ik er van weet is dat er in de alvleesklier van de haring een enzym zit dat het kakings proces in werking zet, dus niet voor de smaak maar voor de conservering.

edit: uit Wikipedia "Bij het kaken worden met een speciaal mesje de kieuwen en de ingewanden van de (nog niet geslachtsrijpe) haring verwijderd, op de alvleesklier na. Enzymen uit de alvleesklier laten de haring 'rijpen'.

"De Hollandse nieuwe haring wordt van mei t/m juni gevangen; dit is de periode waarin de haring op zijn vetst is. De alvleesklier is groot genoeg en bevat voldoende enzymen om de haring goed te laten rijpen; door hem meer of minder te zouten wordt de snelheid van het rijpingsproces geregeld. Het gebruik van meer zout vertraagt het proces."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Haring_kaken

Dus het @home kaken zal niet lukken vrees ik....

De kop doe ik eerst in een pan met een beetje water dan deksel erop en een 10 a 15 min laten koken. Net lang genoeg zodat ik het vlees eraf kan halen maar niet te lang want dan valt de hele kop uit elkaar en heb je een berg vis met graten die je bijna niet meer uit elkaar kan halen.

 
Voor de mensen die in buurt van Beesd/Geldermalsen/Culemborg wonen. Bij wildernisvlees.nl kun je weer bestellen en afhalen in Waardenburg. ( Zaterdag 16 november tussen 1700 en 1800 uur )

 
Ik heb in november voor het eerst hooglander vlees besteld bij wildrundvlees.nl. Werd toen keurig bezorgd. Dat bezorgen is nu gestopt. Er zijn meerdere afhaaladressen en ik heb net een mailtje ontvangen dat mijn suggestie voor een afhaaladres ik Koedijk bij Molen De Gouden Engel is geaccepteerd. Dus voor diegenen onder de forum leden die in deze buurt graag dit soort vlees afhalen, bij deze. Het komt natuurlijk ook op de site te staan van Wildrundvlees.nl. (stichting Taurus).

Dit was het.

Tilly

 
Runderen langs Waal zitten vol gif, verkoop van ‘oervlees’ stilgelegd


De hoge doses dioxines bij de dieren zijn aangetroffen bij runderen die grazen aan de Kaliwaal bij Boven-Leeuwen en rond slot Loevestein bij Poederoijen. Er zijn sterke aanwijzingen dat de dieren besmet zijn geraakt door vervuild bodemslib van de rivier dat bij hoog water in de uiterwaarden is terechtgekomen, bevestigt de NVWA aan Het Schone Oosten, de onderzoeksredactie van De Gelderlander, De Stentor en de Twentsche Courant Tubantia.


https://www.gelderlander.nl/hetschoneoosten/runderen-langs-waal-zitten-vol-gif-verkoop-van-oervlees-stilgelegd~a9769147/
 
in het verleden ook regelmatig van die vleespakketten gehad van diverse leveranciers. Ik heb nu al een tijd vlees van een super fijne slager (ook grasgevoerd) en hij brengt nog aan huis ook.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.695
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan