Welke therapie voor oude emotionele blokkades uit de kindertijd...?

G

Guest

Guest
Veel om mij heen zie ik mensen die oude trauma`s opgeslagen hebben in hun systeem.

De eerste jaren in je jeugd zijn heel belangrijk voor de rest van je leven.

Zo leefde mijn vader met een manisch depressieve vader en een angstige moeder en mijn moeder met een moeder die haar met tijd en wijle helemaal in elkaar sloeg en een vader die continu zei dat ze niks zou bereiken. Zij zijn zich nu heel bewust daarvan maar allerlei situaties triggeren die negatieve gevoelens. Die eerste jaren die zo belangrijk zijn voor het gevoel van veiligheid een liefde, zo treurig als een kind beschadigd wordt voor de rest van zijn leven.

Zelf spreekt mij de antroposofie ook zo aan omdat die zoveel belang hecht aan de ontwikkeling van het kleine kind.

Maar nu komt mijn vraag. Wie weet een effectieve manier om deze oude wonden te helen? Welke therapie is hiervoor geschikt of heb je zelf ervaring mee?

 
Ik denk dat Evan zal zeggen: EFT.

Zelf heb ik wel positieve ervaring met bioresonantietherapie. Die heeft bij mij een heleboel kunnen losmaken. Het blijft alleen wel afhankelijk van wat je ermee doet. Ikzelf heb de hele boel weer netjes afgedekt en dan blijft het net zo goed zitten.

Iets dat ik zelf nog wel zou willen doen, is EMDR. Dat klinkt wel redelijk veelbelovend. Ik durf het alleen nog niet aan om trauma's naar boven te halen, ook al is het maar heel eventjes.

 
Die oude trauma's brengen heel veel teweeg bij kinderen. Wat er eigenlijk met deze kinderen is gebeurd is dat ze niet veilig gehecht zijn aan hun ouders. Ze zijn dan wel in een gezinsverband opgegroeid maar de ouders waren zo onvoorspelbaar in hun gedrag dat de kinderen zich thuis niet veilig voelden. Oftewel deze kinderen (nu volwassen) zijn eigenlijk onveilig gehechte kinderen. Het onveilig gehechte kind gaat dan verstandelijk wel verder in ontwikkeling, maar emotioneel kan die ontwikkeling enorm vertragen of zelfs stagneren. Deze mensen kunnen soms zelf ook "overdreven" emotionele reacties hebben (hoeft natuurlijk niet). Bijvoorbeeld: heel snel boos, jaloers, emotioneel, veel (negatieve) aandacht vragen etc. etc. Het belangrijkste is dat deze mensen gaan begrijpen waarom zij zo reageren op bepaalde situaties. Dat zij de eigen gevoelens kunnen benoemen en plaatsen. Het is dus heel belangrijk dat zij hun eigen gedrag kunnen verklaren. Pas als je weet waarom kan je gaan accepteren en verwerken.

Zelf heb ik me de afgelopen jaren ook heel erg verdiept in hechting omdat mijn 2 kinderen uit China zijn geadopteerd. Alles hangt af van een veilige hechting die adoptiekinderen meestal niet hebben. Er zijn speciale technieken om kinderen met een onveilige hechting te helpen. Het zijn de ouders die dan de kinderen helpen, want hele jonge kinderen kun je nog niet naar therapie sturen.

In het geval van onveilig gehechte volwassenen is het niet mogelijk dat hun eigen ouders dit voor hen doen omdat ze zelf ook ernstige problemen hebben. Ik zal mijn literatuur er eens op na slaan wat ik kan vinden over volwassen. Info volgt

 
De boeken van Ingeborg Bosch: herontdekking van het ware zelf en illusies, waren voor mij een eye opener.En zelf heb ik vooral baat gehad bij lichaamsgerichte therapie, aangezien trauma's opslaan in je lichaam.

 
Bedankt allemaal!

Hoi Boschje! Waarbij moet ik denken aan lichaamsgerichte therapie?

 
IK heb zelf wel eens een EFT cursus gedaan maar mij sprak het niet zo aan. Misschien heb ik er het geduld niet voor. Ik had ook moeite met de gevoelens die ik moest beschrijven.

 
Het lichaam wordt als ingang genomen om emotionele blokkades te onderzoeken, te verwerken etc. Gevoelens zijn gekoppeld aan het lichaam en je lichaamsbeleving. Niet luisteren naar je gevoelens heeft consequenties voor je lichaam.

Niet doorleefde emotie vertaalt zich met spanning in je lijf. Ook wanneer je teveel bepaald wordt door je gevoelens heeft dit zijn effecten.

Luisteren naar je lichaam is ook belangrijk omdat je lichaam niet alleen signalen geeft over hoe het nu met je is, maar ook alle eerdere ervaringen in zich draagt.

Deze ervaringen bepalen deels hoe je je nu voelt en beweegt in het leven.

Een goede, integere en ervaren (vind ik) therapeute op dit gebied is: www.carinmannak.nl

 
Ik kan volledig onderschrijven wat je zegt Boschje over de opslag van gevoelens in je lichaam.

Het lichaam weet alles en is een belangrijke drager van het onbewuste.

Daarom is lichaamstaal ook zo veelzeggend.

Het is bij iedereen belangrijk in acht te nemen wat de ingang is van die persoon bij het opruimen van blokkades (wat meestal het beste gebeurd door ze juist eerst te doorleven: daar is niet aan te ontkomen: hoe pijnlijk ook).

Bij sommige personen is dat het gehoor bijv. (dan zou muziektherapie een goede ingang kunnen zijn om dingen die geuit willen worden te beleven), bij anderen is dat juist het gesproken woord, anderen zijn weer krachtig met creaties beeldend maken bijv (creatieve therapie) etc. etc.

Of sommige mensen hebben veel connectie met hun dromen wat ook heel authentiek is om vanuit te gaan voor therapie (droomtherapie).

Blokkades: we hebben ze allemaal.

Het is zoeken via welke ingang iemand er het beste/liefste vanaf komt.

Daar gaat vaak veel tijd, energie, pijn, moeite, verdriet, leed mee gepaard, maar het is wat mij betreft zeer de moeite waard.

Timing speelt daarbij ook een grote rol.

 
Helemaal mee eens Lievergezond. Vanuit eigen ervaring weet ik dat het inderdaad veel kruim kost. Soms las ik dan ook een flinke pauze in en als ik er aan toe ben pak ik dat proces weer op. Stapje voor stapje. Want uiteindelijk levert de winst die het me geeft, meer op dan wat het me kost.

Belangrijk is dat je een therapeut en therapie hebt, die bij je past en waarin je in alle veiligheid het oude zeer mag gaan doorleven.

 
Quote:
Die eerste jaren die zo belangrijk zijn voor het gevoel van veiligheid een liefde, zo treurig als een kind beschadigd wordt voor de rest van zijn leven.


Ten eerste: wat goed dat je zo met jezelf aan de slag wilt gaan Debsy! Ja iedereen zal daar eens aan moeten beginnen, wil die het zichzelf en anderen niet ongelofelijk moeilijk gaan maken in de toekomst. In deze tijd zullen veel mensen de prikkel in zichzelf gaan voelen of haast gedwongen worden door omstandigheden.

Ik ken mensen die op zielsniveau helend werk verrichten. Zij belichten trauma's op een eigen manier. Een ziel kiest zijn eigen ouders en gaat op zielsniveau een verbond met ze aan voordat de conceptie plaats vindt. Veruit de meeste zielen hebben in hun energetisch veld verstoringen zitten door trauma's die in eerdere levens hebben plaats gevonden. Een ziel incarneert opnieuw onder andere om zichzelf te helen. Deze heling is nodig om in de toekomst verder te kunnen evolueren naar andere oorden dan onze 3D-Aarde.

Om een wond te kunnen helen moet die wond aangeraakt en blootgelegd worden in het leven op Aarde. Een kind met een wond op het gebied van seksueel misbruik zal dus ouders kiezen waarvan een of beiden sterke pedofiele neigingen hebben. Het is altijd een win-win-situatie. Zowel het 'slachtoffer' als de 'dader' hebben de les nodig voor hun zielsontwikkeling. De vraag is dus of een kind werkelijk altijd beschadigd wordt tijdens zijn opgroeiende leven. Deze ogenschijnlijke beschadiging kan een noodzakelijk onderdeel zijn van het helingsproces. Je kunt immers pas een angstpatroon afwerpen als je ziet welk patroon er af te werpen valt. Dit kun je vaak pas duidelijk zien als je het ervaren en gevoeld hebt.

Ik denk dat heling vooral pas zin heeft als je holistisch te werk gaat en op het diepste niveau een therapeutische sessie of een therapeutisch traject inzet. Ik ken mensen die met een of enkele sessies heel veel in beweging kunnen brengen en vrij kunnen maken, zonder dat je ellenlange gesprekken hoeft te gaan voeren. Mensen die heldervoelend of helderziend zijn zien waar de kink in de kabel zit en weten als ze zuiver genoeg zijn snel genoeg de spijker op de kop te slaan. Ik (en vele anderen die ik ken) hebben hele goede ervaringen met helers van Innertechnologie. Zij werken met helingstechnieken die ze deels zelf ontworpen hebben en gebruiken zeer krachtige energieën! Zij hebben een multi-dimensionaal mensbeeld en kunnen mede daardoor op een heel diep niveau helen. Het is holisme in het kwadraat.

Ik kan ook aan adressen komen van mensen die op een meer begrijpelijkere manier spiritueel helen, maar dat is in mijn ogen van een minder geavanceerd niveau als Innertechnology. In welke omgeving woon je Debsy?

 
Dank je wel Dennis! Ik vraag het niet voor mezelf eigenlijk al denk ik dat er bij mij ook wel wat dingetjes zijn maar meer voor mijn ouders, zij zijn veel meer beschadigd, Ten eerste ben ik al jaren bezig met mezelf bezig (voeding, patronen ontdekken enzo, ik heb ook een x healing gedaan bij iemand, en zie ook wat mijn ouders niet zo heel goed hebben gedaan). Mijn ouders zijn natuurlijk al wat ouder en ik wil ze graag helpen omdat ik zie dat ze nog wel echt last hebben van die oude pijnen. Daarbij heb ik een schozfrene broer en ze hebben genoeg verdriet gehad, ik wil graag voor hun dat ze die ballast niet meer hebben.

We waren gisteren allebij naar een natuurarts en toen vertelde hij het in de auto. Ik zei dat er wel technieken zijn maar dat ik het zo 1,2,3 niet wist. Hij roeg of ik het op wilde zoeken.

Wij wonen bij Amsterdam in de buurt.

 
Wat een leuke mannen trouwens op die foto haha! Ik verwachte iets heel anders en dan zie je 3 van die spontaan glimlachende kale kerels! :D

 
@ Dennis, met interesse heb ik de website gelezen van je link. Ik woon in de buurt van Eindhoven. Als ik het met mijn diensten geregeld krijg, zit ik de denken aan kernmeditatie. Zou goed voor me kunnen zijn. Weet jij wat de kosten hiervoor zijn? En moet je ervaring hebben op het gebied van mediteren?

 
@ Boschje

Ik heb vele meditatiecursussen gedaan bij hen en ben ook met nauwelijks ervaring begonnen. Het is middels hun techniek gemakkelijk te leren en zo goed als succes verzekerd. Ik kan het met overtuiging aanraden! Voor of na het mediteren is werkelijk een noemenswaardig verschil in gevoel en levenshouding. De kosten staan op deze pagina. Ze zijn net weer met een cursus gestart, maar ze doen er verschillende in het jaar. In maart of april zal er wel weer een nieuwe cursus starten. Ik denk dat je jezelf een groot cadeau geeft als je deze ervaring aangaat.

 
De eerste stap in het verwerken van verdriet is vergeving. Veel mensen hebben een verkeerd beeld bij vergeving. Denken dan dat je bedoelt dat je of het gedrag goedkeurt of dat je elkaar vergeeft en de week daarna weer bij elkaar op de koffie gaat. Het is geen van beiden.

Vergeving is een cadeau dat je aan jezelf geeft. Je zegt dan tegen jezelf: "ik geef jou niet meer de kracht om mij, jaren later, nog steeds pijn te doen." Je ouders hebben niet gekozen voor hun ouders en het verdriet dat ze veroorzaakten, maar ze kunnen wel een einde maken aan hun eigen verdriet. Je sluit het hoofdstuk af. Vergeven is de hoop opgeven dat het ooit anders had kunnen zijn.

 
Mooi geschreven Phoenix! Echter, ik ben er van overtuigd dat een ziel zijn eigen ouders kiest in dienst van de ontwikkeling en heling van alle drie! Door dit te erkennen en te beseffen trek je een stuk verantwoordelijkheid naar je toe, waar menig mens voor blijft vluchten. Het resultaat is vaak een slachtoffer-houding die niet brengt waar het verbond eigenlijk voor bedoeld was of wat het ten gunste zou kunnen opleveren.

 
@ Dennis: Dank je :wink: .

Ik heb wel eens eerder van die theorie gehoord. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken maar op zich is het een interessante theorie.

 
Ik ken mensen die op zielsniveau helingswerk verrichten en echt heel veel inzicht hebben in zielsprocessen. Zij vertellen het niet vanuit een theorie, maar vanuit praktische ondervinding. Op een bepaald niveau van spirituele ontwikkeling ga je je ook je vorige levens herinneren. Maar daar zijn mensen pas aan toe als ze voldoende mededogen en vergeving kunnen opbrengen om nog steeds je eigen actuele leven te kunnen leiden. Het is maar goed dat we onze trauma en wandaden van vorige incarnaties niet meer herinneren. We komen immers uit een behoorlijk donkere periode en zijn helaas nog niet vrij van een veroordelende neiging/houding jegens mensen die ons iets aangedaan hebben of naar onszelf als we iemand anders iets aangedaan hebben.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.672
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan