welke supplementen?

G

Guest

Guest
Ik loop al jaren met ernstige klachten, die in de loop van de jaren ook steeds meer zijn toegenomen. Ik ben door mijn klachten aan huis gebonden. Ik heb o.a. last van ernstige vermoeidheid, buikklachten, overal constante spierpijn,uitvalsverschijnslenen, tintelingen en doof gevoel van de extremiteiten. Ik heb de diagnose bechterew en ME.

Momenteel gebruik ik heel wat supplementen voor mijn klachten, maar ik zie door de bomen het bos niet meer en weet niet goed welke supplementen echt essentieel zijn.

Er is in iedergeval vastgesteld dat ik een laag cortisol heb. Bij een slaaponderzoek: een verstoorde aanmaak van melatonine en doorslaapproblemen. Slaap ook pas laat in.

Bij een test kwam er uit dat mijn lever en nieren overbelast zijn. ( test bij natuurkundig arts) en dat mijn zenuwstelsel onder druk staat.

Supplementen die ik nu gebruik:

- vitamine c 2000 mg per dag

- chelated magnesium 400 mg.

- vitamine d 1000 ie

- geelwortel

- sleep relax natural factors

- raw multi garden of life

- d phenylalanine

- LDN ( vanweg miijn auto-immuunziekte ( bechterew)

- methylcobalmine ( injectie hoge dosis wekelijks)

- probiotica

- adrenal stress end

Ik word misselijk van het zoveel supplementen slikken en het lijkt ook weinig uit te halen. Wat wel goed geholpen heeft is de methylcobalmine. ( ik kan weer nadenken en een boek lezen) Ik wil een aantal supplementen schrappen die me toch niet echt helpen en supplementen gaan gebruiken die aansluiten op wat er gevonden is bij onderzoek.

De adrenal stress end gebruik ik nog maar kort. maar werkt niet goed voor mij, omdat mijn maag daar niet erg blij mee is.

Naast al deze supplementen heb ik ook al een half jaar een glutenvrij dieet. Sinds een maand ook helemaal melkeiwit vrij. Suiker vermijden en geen verpakte etenswaren.

Het glutenvrije eten heeft mijn buikklachten een stuk verminderd. Heb nog wel veel last van buikkrampen.

Hopelijk hebben jullie wat advies voor mij. Zodat ik door de bomen het bos weer kan zien. :)

 
Welkom Zonnetje!

Je hebt dus in elk geval problemen met cortisol. Bijnieruitputting dus. Ik vind dat je wel erg veel supplementen neemt hoor. Vooral als je ook nog eens zegt dat het niet uit lijkt te halen. Vitamine d zou ik vervangen door gefermenteerde levertraan van blue ice (zie handige adressen bij het "alleen lezen" topic) probiotica zou je kunnen vervangen door kefir (waterkefir als je geen zuivel wilt gebruiken). veel beter en veel goedkoper.

Verder zou ik me toch iets meer gaan concentreren op wat je eet, ipv welke pillen, poeders en tabletten je allemaal neemt. Kun je vertellen wat je zoal eet op een dag, dan kunnen we je al een heel stuk verder helpen.

Om de lever te ondersteunen zou je er aan kunnen denken om eens lever gal flushes te doen. Ik weet bijna zeker dat er genoeg rommel zit. Verder zou je dan ook kunnen denken aan kombucha. Hier zit veel glucuronzuur in dat enorm helpt met het schoonmaken van de lever. Het zit ook nog eens bomvol gezonde vitamines en mineralen en probiotische bacterien. Goedkoper, lekkerder en gezonder dan zo'n hand vol pillen.

Om de bijnieren op te lappen moet je niet alleen denken aan gezonde voeding, maar ook vooral aan stress. Dit is net zo belangrijk als voeding om aan te gaan werken.

 
Hoi Zonnetje,

Je hebt in ieder geval wel een positieve naam gekozen voor het forum. Hoop dat het ooit weer doorbreekt voor je.

Maar hou er rekening mee dat dat nog wel even kan gaan duren. :?

Je loopt al jaren met ernstige klachten dus zal het ook langer duren voordat alle klachten weer weg zijn.

Maar niet gewanhoopt, heb geduld en vertrouwen in je lichaam.

Wat Janse al schreef: Wil je ons vertellen wat je allemaal eet?

Want ons zegt voeding meer dan supplementen.

Kijk ook eens op mijn site, dat is een 'uittreksel' van dit forum, overzichtelijk bij elkaar.

Daar kun je ook bekijken wat juiste voeding is, wat wel te eten en wat niet, dit volgens richtlijnen van Weston Price. Wat is de basis.

Ik lees dat Bechterew een ontstekingsziekte is, zoals zovele ziekten. Lees dit eens en dit over ontstekingsziekten.

Ik zou als ik jou was ook zoveel mogelijk van de supplementen laten vallen. En in ieder geval ook kijken of ze natuurlijk zijn of chemisch. En of er E-nummers in zitten zoals kleurstoffen/smaakstoffen/zoetstoffen. Dat zal je gezondheid zeker geen goed doen.

Verder kun je H2O2 foodgrade 35% (of 3%) kunnen gaan gebruiken. Lees hier meer erover.

Succes, er zullen zeker nog meer tips komen maar je zult ook veel moeten gaan lezen.

Het alleen lezen forum vind je hier.

Daar staan allemaal teksten van Mike.

Lia

 
Ha zonnetje, welkom hier. En ik denk dat ik weinig meer toe hoef te voegen, eerst heb je nl genoeg te lezen., Neem daarvoor ook de tijd, en doe alles stap voor stap.

Als je gelezen hebt probeer dan een stappenplan te maken. Dit kun je hier plaatsen en dan kijken wij met je mee.

Ik herken best veel klachten, ik heb MS en veel overeenkomstige synptomen.

Ik ben begonnen met sole en H202. En daarna alle vetten vervangen door verzadigde vetten(grasroomboter/ghee/kokosolie)

Daarna begonnen met rauwe melk, yoghurt en kefir van de rauwe melk.

Glutenvrij, en langzamerhand nauwelijks nog granen.

Nachtschades vermijden, daar zou ik meteen mee beginnen als ik jou was. Ivm de neurotoxines.

Ik kan nog wat boeken aanbevelen, ik ben momnteel een boek aan het lezen die veel duidelijk maakt: menopauze,alles wat de dokter je niet verteld.

(alleen ik ben het niet helemaal eens met alle voedingsadviezen die erin staan) maar verder een geweldig boek.

Je kunt ook beginnen met magnesium, als voetenbad of wat mij erg goed bevalt: de magnesiumolie.

Die wrijf je voor het slapen op je buik, werkt echt heel snel en als je lastige spieren hebt/tintelingen, het helpt mij ook erg goed hiertegen.

Lees: www.zechsal.eu

Heel veel succes met alles, en als je kunt: bezoek eens een kennisavond met Mike Donkers

Eet alle dierlijke produkten van grasgevoerde beesten,biologisch en ook de groentes/fruit biologisch en liefst zo lokaal mogelijk.

 
Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!

Ik heb al een paar dingen gelezen en ga later meer lezen.

Ik eet al een half jaar glutenvrij, sojavrij, zoveel mogelijk suikervrij en nu een maand helemaal melkvrij. Uit een intolerantietest is naar voren gekomen dat ik sommige producten niet kan verdragen; vandaar dit dieet. Het heeft me ook echt bij mijn buikklachten geholpen. Ik heb nog wel veel pijn in mijn buik.

Wat ik eet op een dag:

ochtend: glutenvrije meergranenpap met rijstmelk of amandelmelk

tussendoor: noten/rijstwafel tahin, ham of tomaat/soms een stukje fruit.

Lunch: Mihoen met groenten, gember, sesamzaadjes en vaak een gabakken eitje erbij of

Maispasta met groenten en gehakt of een soort vette vis

Groentensalade

(maaltijd)soep

Pannekoeken

Gebakken eieren met groenten en soms ham

Restjes van de vorige dag

Tussendoor: stuk fruit of smoothie

Diner: Pasta

Pastasalade

Groenten met vis of stukje vlees

Groenten met stukje vlees of vis en rijst of aardappelen

Maaltijdsoep

Soms later op de avond nog een stuk fruit of noten

Drinken: water, kruidenthee, vruchtensap

Ik eet vrij veel van de nachtschade groenten; die staan elke dag wel op het menu. Verder varieer ik veel in groentes.

Voor bakken gebruiken we kokosolie en olijfolie.

Ik ga wat tips ter harte nemen. Elke dag sole dinken bijvoorbeeld.

Wanneer je elke dag twee glazen daar van drinkt, is het dan nog nodig om ook nog extra mineralen te nemen in bijvoorbeeld de vorm van druppels?

Ik heb al gelezen over de H202. Als ik het goed heb is dat waterstofperoxide. Ik weet wel dat ik allergisch ben voor waterstofperoxide op de huid. Kan ik dit dan toch gebruiken? Of is het heel anders als je het inneemt?

Groetjes van Zonnetje die heel blij is met jullie hulp ;)

 
Oja ik was nog vergeten dat ik voor de lunch soms in het weekend glutenvrije bolletjes eet. Daar gaat dan op: ham ( zonder toevoegingen e.d.), zelfgemaakte eiersalade, aardbeien, jam van puur alleen fruit ( dus geen suiker extra), vette vis, tomatenpuree met basilicum of tahin. Vaak ook sla, tomaat, komkommer, radijs.

 
Wat je eet is misschien suikervrij maar zeker niet koolhydraten arm! Nachtschades worden hier op het forum ook sterk afgeraden in verband met de neurotoxines. Een WAPF-achtig dieet is eigenlijk niet zo heel moeilijk: probeer alleen die producten te eten die je direct in de natuur om je heen zou kunnen vinden. (vooral ONBEWERKT!) Leg hierbij de nadruk op de vette dierlijke producten en organen. Alles draait om het binnenkrijgen van de "activatoren", oftewel de vitamines, met name de vetoplosbare A,D,E,K. Deze zijn onder andere nodig om je lichaam in staat te stellen mineralen goed op te nemen, vandaar dat Weston Price ze activatoren noemde. Een uitgebalanceerde voeding zorgt ook voor de juiste onderlinge verhoudingen van de vitaminen. Rauwe melk en eieren zijn uitstekende bronnen van deze stoffen.

 
Je zegt zo weinig mogelijk suiker te eten, maar daarmee doel je kennelijk uitsluitend op de overduidelijke uitwendige voedselvormen van suiker. Als je 'suiker' definieert als: alles wat je bloedsuikerspiegel (glucose) doet stijgen, blijkt dat je nog steeds bijzonder suikerrijk eet! Koolhydraten zijn suikers, punt, ook zgn. 'langzame' koolhydraten. Daartoe behoren alle graanproducten en fruit, omdat ze zetmeel en fructose bevatten. Die jam zonder suiker is nog steeds een en al suiker, maar dan vruchtensuiker!

Glutenvrije producten zijn een markt die supermarkten nog niet ontdekt hebben en daarom staan er hele schappen in natuurvoedingswinkels vol met glutenvrije producten. Deze zijn vaak NIET biologisch en bovendien vaak BEWERKT, boordevol (jawel) suiker en sojameel!

Je vermijdt weliswaar de antinutrient gluten, maar er blijven nog veel andere over. Er valt dus nog veel te verbeteren aan je voeding. Door consumptie van glutenvrije graanproducten, noten en nachtschades krijg je nog steeds veel antinutrienten binnen als fytinezuur en neurotoxines. Dat is, in combinatie met de vele suikers die je wel degelijk nuttigt, een recept voor ellende! Geen wonder dus dat je nog steeds klachten ervaart!

Ik raad je aan in ieder geval dit artikel te lezen. Verder zijn er hier al de nodige leestips gegeven.

Mike

 
Daar horen de pasta's ook nog bij, zijn ook koolhydraten (zetmeel).

De waterstofperoxide waar je huid niet tegenkan zal hoogstwaarschijnlijk wel de non-foodgrade versie geweest zijn, de niet-eetbare versie. De foodgrade versie die iedereen hier op het forum gebruikt is uiteraard wel voor consumptie geschikt.

Lees op mijn site erover.

Verder geef je aan getest te zijn op een melk intolerantie. Maar dat zou zo maar een intolerantie kunnen zijn voor gepasteuriseerde zuivelproducten. Probeer maar eens rauwe (biologische) melk, kefir van rauwe melk en yoghurt van rauwe melk.

kefir en yoghurt kun je zelf maken.

En je kunt ook zelf bouillons maken van beestenbotten, heerlijk.

Lia

 
Klopt idd dat ik best wat koolhydraten eet. Daar ben ik me ook van bewust.

Voordat ik begonnen ben met in de ochtend glutenvrije ontbijtgranen eten, dronk ik vaak fruitsmoothies met lijnzaad of ik at biogardeyoghurt met noten. Toen kwam ik er achter dat die fruitsmoothies geen goed idee zijn wanneer je bijnieruitputting hebt en de yoghurt kon niet meer wegens intolerantie voor melkeiwit ( vooral koe).

Toen ben ik groentesmoothies gaan maken. Op de een of andere manieer kan mijn lichaam dat slecht verdragen, want ik heb toen een paar keer moeten overgeven.

Toen wist ik niet meer wat ik dan wel moest eten en maar voor glutenvrije ontbijtgranen gekozen.

Hebben jullie misschien tips voor het ontbijt?

Ik at eerder ook geen aardappels meer, maar is er weer ingeslopen.

Ik ga de koolhydraten zoveel mogelijk proberen te schrappen. Vind het wel lastig wat ik dan allemaal moet eten. Eerder at ik s middags steeds gebakken eieren met groenten, maar dat komt op den duur ook je neus uit.

Van het dieet wat ik nu heb, ben ik flink afgevallen, terwijl ik al niet veel bij te zetten had.

 
Ontbijt: eieren met spek, heerlijk, voedzaam en je kunt er urenlang tegen.

Lunch: witte rijst/quinoa met groene bladgroente/bosui/gewone ui etc, vleesjes of vis.

Of eigengemaakte bouillon van veel botten.

"s avonds: yoghurt met wat boekweitvlokken of amaranth, blauwe besjes/zure appel of ananas of aardbeitjes.

Je kunt lunch of avondeten ook omdraaien.

Half uur voor iedere maaltijd: glas water met appelazijn en wat honing.

s morgens en 's avonds een glas water met theelepel soja en de H202(langzaam opbouwen)

'

Ik doe momenteel s morgens weer de milde leverreiniging, dat is dan mijn ontbijt: 2 rauw eieren met 3 uitgeperste citroenen,honing en eetlepel olijfolie.

Ik start ook vaak met groot glas rauwe melk met 2 raawe eierdooiers en wat honing en kaneel Heerlijk.

 
Dirtsa bedoelt sole i.p.v. soja

Mij helpt deze yogales enorm om te ontstressen (goed voor de bijnieren dus):



En MSM poeder helpt mij ook goed tegen spierpijn soms... en ik wil magnesiumolie bestellen, daar had Dirtsa het ook al over in deze topic. Schijnt ook goed te zijn tegen spierpijn. Maar goed... over de msm... je wil juist van de supplementen af he!

Succes!

 
Lay,

Magnesiumolie kan ik je echt aanraden tegen spierpijn! Ik heb er veel baat bij.

Is echt fijn spul.

 
:oops: Ja, uiteraard bedoel ik sole. Sorry hoor, ik heb helemaal niets met soja en snap niet waar de verschrijving vandaan komt.

Marianu, ik vind de magnesiumolie ook echt een ontdekking hoor. Zowel voor de nachtrust, maar ook tegen de vervelende gevoelens in mijn benen.

 
Marianu en Dirtsa, ik heb de magnesiumolie besteld. Ben erg benieuwd!!! Dank voor het aanraden :)

 
Ben inmiddels begonnen met de sole en het aanpassen van mijn dieet.

De magnesiumolie heb ik ook besteld. Het slikken er van lijkt weinig uit te halen. En dat is weer vier pillen minder. :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.680
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan