Welke koekenpan?

Scheermes,

Dit is me nog nooit opgevallen eigenlijk. Volgens mij is frypan engels voor koekepan(?).

Ik heb zelf 2 koeke(fry)pannen en de kleine wok van deze site. vind ze echt super en heb er nog elke dag plezier van. Het enige kleine nadeel is dat ze niet in de vaatwasser mogen.

 
en kan je daar dan een ei in bakken, ei bakt nl. overal in aan behalve met een gladde laag zoals bij tefal en de scanpan.

Vroeger had ik zo'n baklapje (heel vroeger) en daar kon je ook een ei op bakken, maar dat zal ook wel geen goed idee zijn, geen idee ook eigenlijk wat voor materiaal het was.

 
Een ei bakken:

Boter in de pan, op iets hoger vuur laten smelten, boter heet laten worden maar niet laten verbranden/bruin worden.

Vuur omlaag, 1/2 minuut wachten, ei erin en op een laag vuur gaar laten worden.

Zo doe je dit ook met vlees.

Als er bij ons al eens een ei vastplakt aan de pan dan is het te snel/te heet gegaan.

Wij hebben rvs pannen van DeMeyere en het werkt prima zo.

Test: neem een pak van 20 eieren en ga het proberen, wel alle eieren opeten hoor. 8O

Lia

 
oh nu lees ik weer dat emaille niet goed is terwijl iemand op dit forum juist weer zei dat emaille goed was.

sheil

 
janse weet je 100% zeker dat het goede pannen zijn?

dat ik ze niet koop en lees later weer dat het verkeerd is.

had juist een paar emaille pannen aangeschaft omdat zei zeiden dat het goed was en nu is het weer niet goed. :(

 
dank je wel lia, ik zal me er eens in gaan verdiepen voordat ik weer verkeerde pannen koek.

de kringloop is wel blij met me... :(

 
Sheila,

Ik had het eerder op deze forum gepost maar kan het niet meer vinden over emaille maar check o.a. dit, wat ook bij emaille voorkomt: http://en.wikipedia.org/wiki/Antimony

 
Quote:
janse weet je 100% zeker dat het goede pannen zijn?

dat ik ze niet koop en lees later weer dat het verkeerd is.


Ja, dit zijn echt goede en veilige pannen.

 
hoi haydarpasa bedankt voor je link, alleen is mijn Engels niet zo goed..

Jansen ook bedankt, kan ik eens kijken op de link en dan later bestellen.

heb wel een gietijzeren wok maar moet nog een braadpan en koekenpan.

maar zag dat ze bij de ah ook in de aanbieding waren gietijzeren pannen .

sheila

 
...Net de outdoorfitter aan de lijn gehad over hun gietijzeren pannen, maar de koekenpannen en de wokpannen hebben allemaal een randje aan de onderkant. Hierdoor zijn ze minder geschikt voor keramisch/inductie etc. (maar misschien heeft iemand van jullie een geheel andere ervaring met deze combi?) Dus ik ben er nog niet uit. :cry:

 
Heb alle teksten op deze site gelezen en nog een paar winkels binnen geweest vandaag en wat uitleg gekregen zo links en rechts. Maar ben er nog niet uit helaas, maar ik ben ook niet echt kritisch :D

Gietijzer heeft niet altijd een onderkant die glad genoeg is voor keramisch/inductie. Die valt voor mij af helaas.

RVS pannen van Demeyere hebben 7 lagen, weet alleen niet exact van welk materiaal, maar er zit iig aluminium in verwerkt. Volgens een Belgische site (tis een BE product) loopt het aluminium door tot aan de rand van de pan. Wat ik nog niet weet is of AL het aluminium is ingekapseld door RVS en of het dan (in RVS ingekapselde vorm) nog steeds schadelijk is.(?)

Dan was er nog een keramische pan. Sheila heeft daar ook eerder een vraag over gesteld, maar ik heb nog geen antwoord kunnen terugvinden. Jij wel Sheila? Lekker licht in gewicht en niet zo erg duur als Demeyere. Is keramisch wel of niet ok?

Verder zag ik een gietijzeren wok, met aan de buitenkant glasemaille en dus wel geschikt voor keramisch. Weet iemand of glasemaille kwaad kan?

 
Hoi scheermes,

nee ik heb ook nog geen antwoord kunnen vinden inderdaad.

ja las ergens dat emaille niet goed was, maar glasemaille geen idee misschien zit daar ook die giftige stof in.

Tis wel een zoektocht he naar goede en ook betaaldbare pannen.

sheila

 
ja en steeds als je een positief argument voor pan A hoort, krijg je een dag later een negatief argument voor dezelfde pan.

Tegen de tijd dat ik het weet zijn de huidige pannen niet meer leverbaar en beginnen we weer opnieuw.

Status op dit moment voor mij: Op dit forum is een aantal tevreden over De Buyer (heb nog niets negatiefs gelezen) en een aanprijzing voor keramisch zie linkjes op 1e pagina van deze topic. Nadeel wat mij betreft trouwens van De Buyer is dat deze kennelijk ingevet moet blijven om roestvorming te voorkomen en ik ben niet zo'n onderhoudsman :)

 
Zelf hebben we na enig speurwerk oa deze pannen van Silet gekocht gemaakt van Silargan : http://aa5.nl/snLuf

 
Ik vind het met name lastig om goede koekepannen te kiezen. Momenteel gebruik ik een gietijzeren koekepan van Le Creuset. Wel prijzig trouwens, maar de pan bevalt prima.

Deze pan kan ook gebruikt worden op inductie / keramisch door de gladde onderkant.

 
hoi scheermes,

ja die groene pannen zien niet zo duur.

ik zag ook zoiets bij de marskramen maar wist of dat goed was.

dat merk silet ziet we wel heel goed uit maar zoveel kan ik niet uitgeven aan een pan helaas.

invetten is zo gedaan hoor, kan je best aanleren.

je vergeet toch ook niet te eten :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan