Waterfilters

ik heb een brittakan met filter en vind het water toch beter smaken nadat het gefilterd is.

 
Ik heb er 1: alhoewel de filter ook mineralen eruit filtert, wat jammer is, drink ik mijn gefilterde water toch makkelijker dan niet gefilterd water.

Ik heb een osmosefilter http://www.morgenisnu.nl/product_files/waterbrochure_tds-watertester.pdf

Geen idee of het beter kan: dat zou ik best willen en kunnen geloven.

Een resonantiebehandelaar raadde me deze aan: destijds stond mijn hoofd niet naar vergelijkend onderzoek.

De osmosefilter die ik beneden in de keuken bij mijn gootsteen heb, laat nog 10% van de partikels uit het water zitten.

Het water in mijn regio heeft ongefilterd ongeveer 500 partikels in het water zitten.

Ik heb hier zo'n partikelmeter die de geleiding van water meet http://www.conrad.nl/ce/nl/product/101532/Geleidbaarheidstester-Dist-3?queryFromSuggest=true .

Een brittakan haalt er ongeveer 150 partikels uit en een osmosefilter haalt er 450 partikels uit. Dat is vervuiling: zware metalen, medicijnresten en joost mag weten wat nog meer, waaronder dus ook mineralen die je juist nodig hebt.

 
Er zijn veel soorten waterfilters. Welke bedoel je?

Een bekende is Brita, simpel en goedkoop. Maar dat is heel grof. Daarvan zeer regelmatig het filter vervangen anders concentreert de drap in het filter en komt dan toch weer in het water. Alle verontreinigingen (100.000-den) in water zijn erg klein en gaan er gewoon doorheen.

Dan zijn er UV-filters die vooral voor desinfectie worden gebruikt.

Water-ionisatoren maken het water alkalisch, dat is onwenselijk. Zie ook topic Basisch water

De besten zijn omgekeerde osmose filters (ph-neutraal) en de waterdestillator. Sommigen vinden water uit een destillator "dood". Kost ook veel energie. Maar deze 2 filters halen wel zowat alles uit het leidingwater.

Wat er niet in hoeft, hoeft je lichaam ook niet eruit te werken.

Gebruik al bijna 10 jaar een omgekeerd osmose filter. Jaarlijks wordt hij schoongemaakt en het tankje omgeruild voor een gereinigd exemplaar. Zonder die servicebeurten zijn er na verloop van tijd ook risico's.

 
Die geleidsbaarheidmeter meet de elektrische weerstand in water, niet het feitelijk aantal partikels. Vooral enkele mineralen (zouten) hebben een geleidende werking. Zegt op zicht nog niets over het werkelijk aantal deeltjes (ook niet geleidend) wat resteert. Het is maar een indicatie dat het schoner is.

 
Quote:
Die geleidsbaarheidmeter meet de elektrische weerstand in water, niet het feitelijk aantal partikels. Vooral enkele mineralen (zouten) hebben een geleidende werking. Zegt op zicht nog niets over het werkelijk aantal deeltjes (ook niet geleidend) wat resteert. Het is maar een indicatie dat het schoner is.



Dank Wim, dat weet ik allemaal niet, maar fijn dat je het zegt! In elk geval noemt men de gemeten eenheid ppm (parts per million). Ik dacht dat het wel partikels meet. Maar ik pretendeer hier niet heel veel vanaf te weten verder en ik geloof je gelijk dat/als je zegt dat geleiding mineralen vooral geleiden. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat medicijnresten makkelijk geleiden.

Bij mij komt men ook jaarlijks langs om de filters te verwisselen trouwens.

 
Een Brita filter hoor je toch ook iedere maand te vervangen ?

lijkt me allemaal ook redelijk gevoelig voor bacterieen etc, of vergis ik me daarin ?

 
Een Brita filter heeft behoorlijk grote poriën zodat het water er redelijk snel doorheen loopt. "Drap" blijft wel hangen en klontert samen.

Een o-osmose filter heeft miniscule gaatjes in een membraan waar het water doorheen wordt geperst door de waterdruk. Bacterien en virussen en andere zeer kleine elementen passen daar niet doorheen! Die worden weggespoeld, richting afvoer. Bij een Brita komen de kleine deeltjes grotendeels in je drinkwater of blijven plakken aan de grotere deeltjes, wat soms toch wel weer oplost in het water wat erlangs loopt. Bweh...

 
Wij gebruiken de PiMag van NIKKEN en daar zijn we zeer tevreden over. Misschien kan het nog beter, maar het principe van dit filter wordt ook door andere fabrikanten gebruikt.

Bovenin zit een keramisch filter en daaronder zit een filter van o.a. actieve koolstof en nog wat andere lagen.

Daar moet je wel zelf elke keer veel water in gieten om te filteren. Maar dat zit nu zo in onze routine dat het moeiteloos gaat.

 
Ik gebruik nu ruim een jaar de Royal Berkey. Deze is uitgevoerd met black berkey filters en twee PF-2 Fluoride/arsenicum filters. Omdat deze zo nauwkeurig is in het filteren wordt deze ook wel een waterzuiveraar genoemd: en terecht! Het verschil met kraanwater zie je en proef je! Echt ongelofelijk dat daar zo'n verschil in zit! Een aanrader dus!

 
Uw ervaring met de Royal Berkey klinkt positief.

Hoe werken die PF-2 Fluoride/Arsenicum filters? Dien je deze op de plaats van de Black Berkey filters te installeren? Of kun je ze er bijvoorbeeld onder monteren?

Of dien je het water 2 maal te filteren. 1 maal door de Black Berkey filters en de volgende maal door de PF-2 Fluoirde/Arcenicum filters?

Hoe zit het met het filteren van zogenaamde monochloramine?

Don't buy a gravity flow or KDF water filter

Quote:
Do the Black Berkeys remove Chloramines?

The company has been researching labs to test for chloramine removal for some time. The difficulty is that many labs do not know how to test gravity filter systems for chloramine removal. In addition, since they would test the black berkey filters for the entire life, testing costs for the labs that do have the capabilities have been quoted extremely high. So, it is not that the berkeys will not remove chloramines, it is simply we do not know yet. We believe they will and the tests will prove this.

What we can state is that given research, the black berkeys should significantly remove chloramines in water. This is based on the Central Coast Water Authority website and others which state that a carbon filter will remove chloramines as long as it is made of high quality carbon and sufficient contact time is allowed; both of which are the case for the black berkeys.

[URL]http://www.bigberkeywaterfilters.com/helpful-resources/faq/[/URL]


 
De zuiveraar bestaat uit twee delen. In het bovenste deel monteer je de black berkey filters, hier giet je het "verontreinigde" water in. Onder aan de black berkey filters monteer je de PF-2 filters, deze hangen dus in het onderste deel met het gezuiverde water. Dmv een tapkraan haal je het gezuiverde water uit het onderste deel. In mijn geval kan ik 18 liter water in 1 keer zuiveren. Dit is binnen een uur gebeurd. Je hoeft het water dus maar 1 keer te zuiveren. Het monochloramine verhaal is mij onbekend. Ik heb als test een emmer water uit de beek gezuiverd en ik voel me nog steeds kiplekker :D!

 
Bij mij komen ook zwarte bolletjes uit m'n Brita waterfilter. Ik wou het systeem toch al vervangen voor een systeem wat je rechtstreeks op de kraan schroeft.

Heeft iemand ervaring met (of een mening over) het EWO Vitality Filter?

Mark

 
Juglen heeft zelf een pH test gedaan met het hierboven genoemde EWO filter en ongefilterd water had bij hem een pH van 6 en na het waterfilteren was de pH 6,5.

Het waterfilter verandert de zuurgraad van het water dus niet enorm.

Ik heb er 1 besteld.

Mark

 
Zojuist het EWO waterfilter geïnstalleerd.

pH testje gedaan en de pH verandert niet of nauwelijks als ik kraanwater, Brita filter of EWO filter vergelijk. Allemaal een pH van rond de 6,5.

Het water loopt veel sneller door dan ik gedacht had (veel sneller dan bij een Brita filter, terwijl de EWO beter filtert). Het spettert wel de boel aardig onder, maar smaakt lekker fris, richting bronwater. Of dat door het wervelen komt, weet ik niet, maar ik proef wel verschil met Brita water.

En het is veel makkelijker dan elke maand dat Brita filter vervangen.

Kortom: ik ben tevreden tot dusver :D

Mark

 
Ik wil een sawyer mini halen. Ook handig voor buiten de deur :) en vind de prijs ook goed te doen.

Edit:bleh ik lees net dat deze filter niks doet voor fluoride/metalen/chemische rotzooi :(

 
Caitlin, dat EWO filter is ook makkelijk mee te nemen op vakantie bijvoorbeeld, als je dat bedoelt. En het filtert wel veel van die rommel uit het water.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.852
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan