Water

Goud is inert (chemisch stabiel), de overige elementen die je noemt zijn ook gebonden in de legering. Dat wil zeggen dat het niet reageert met je water of andere drinkbare vloeistof.

Dat lijkt niet helemaal waar te zijn:

Welk karaat goud is het beste tegen allergieën?

Kies voor een hoger karaat: Goud met een hoger karaatgehalte, zoals 18 of 24 karaat , heeft een lagere legering en kan allergische reacties verminderen.

Dat lijkt niet helemaal waar te zijn:

Welk karaat goud is het beste tegen allergieën?

Kies voor een hoger karaat: Goud met een hoger karaatgehalte, zoals 18 of 24 karaat , heeft een lagere legering en kan allergische reacties verminderen.

Is dit van een sieradenverkoper?

Best mogelijk dat een lichaam reageert op een vaste substantie die op de huid wordt gedragen.

Wil niet zeggen dat het oplost in water.

Is dit van een sieradenverkoper?

Best mogelijk dat een lichaam reageert op een vaste substantie die op de huid wordt gedragen.

Wil niet zeggen dat het oplost in water.
Dat zou idd met een bepaalde zuurgraad van de huid te maken kunnen hebben.
Water heeft ook een wisselende zuurgraad, en wrijving van metaal aan water, door draaiing, doet zeker wel metaaldeeltjes in water terechtkomen.

De reactie heeft betrekking op je stelling dat het allemaal 'mindset' is. Dat ondersteun je met een soort stelling dat RVS in contact kan komen met je water, wat dus niet het geval is. Daar reageer ik inhoudelijk op door aan te geven dat er een goudlaagje omheen zit. En dan heb je het over rauwe melk. We halen de melk bij een fantastische boer. Het enige wat ik zeg is dat het nóg lekkerder smaakt met dat pennetje. Ja, ik vind dat ook een gekke gewaarwording. Dat wil niet zeggen dat de melk al niet lekker en goed was.

Erg belangrijk: ik vertel iets uit mijn eigen ervaring, waarvan ik dus weet dat het waar is. Je weerlegt mijn ervaring met jouw generieke opvatting. Het gaat niet om 'zulke' dingen, het gaat hier om dit specifieke product. Uit je reactie maak ik op dat je het inderdaad niet geprobeerd hebt. Prima, jouw verhaal is dat je een andere ervaring hebt met (voor jou) vergelijkbare producten en dat deze niet werken. Mijn verhaal is dat ik vergeten was dat ik dit staafje in de kast had, dat ik blij verrast ben - en het momenteel weer dagelijks gebruik.

Jouw en mijn ervaring kunnen naast elkaar bestaan.

Dit is wat ik er over wil zeggen. Ik heb verder niet zo'n zin in een zinloze discussie, terwijl we met dezelfde tijd ook zinvolle bijdragen zouden kunnen leveren aan dit forum.

Goud is inert (chemisch stabiel), de overige elementen die je noemt zijn ook gebonden in de legering. Dat wil zeggen dat het niet reageert met je water of andere drinkbare vloeistof.
Julian, je beantwoordt de vragen niet en vervolgens blijkt uit je bericht dat je e.e.a. leest in mijn bericht welke intentie er niet ligt. Je trekt conclusies, trekt punten aan elkaar die niet bij elkaar horen en daarna kap je de discussie alweer af wat hier op het forum met grote regelmaat gebeurt als men inhoudelijk het niet meer weet. Weglopen. Vluchtgedrag. Op teentjes getrapt reageren en afhaken.

Jaja, ook ik heb me daaraan schuldig gemaakt en zal vast weer in die valkuil trappen.

Je hebt geen zin in een zinloze discussie maar wel pas nadat ik je gerichte vragen stel op je onterechte beweringen dat ik iets geschreven zou hebben. Prima hoor, maar je had zelf die 'zinloze' discussie en dus een dosis negativiteit kunnen vermijden door gewoon eens hand in eigen boezem te steken alvorens je mij e.e.a. ten onrechte toeschrijft.

Nou jij blij met een staafje met allemaal metaaltjes in je melk die alles onttrekt eraan. Het lijkt mij niet een goed idee, alleen daar word jij wat minder blij van. Maar ja, ik heb liever één iemand wat minder blij en de rest een zooitje gif / onjuistheid / onveiligheid / rommel en onnodige uitgaven bespaard.

Back to the order of the day inderdaad. We hebben nu beide onze punten weer duidelijk gemaakt.

Je debattechniek doet me een beetje denken aan Pepijn van Erp van Stichting Skepsis. Ik vind het in ieder geval geen prettige energie die je meebrengt en geen aanvulling op het forum.

H.E.K.S. is een oudgediende hier op het forum en door mij zeer gewaardeerd. Diverse keren hier met herrie weggegaan (lees je ook terug in bovenstaande posts), maar kennelijk had ze hier nog iets te leren en altijd teruggekeerd. Zij en ik botsten vrij heftig en achteraf gezien was dat omdat we ons spiegelden aan elkaar, maar we waren allebei te onvolwassen om naar onszelf te wijzen en daarom wezen we naar elkaar.

Pas bij AA leerde ik: wat wil je, je gelijk of je geluk? Haar ego en mijn ego botsten voortdurend met elkaar omdat we wilden 'winnen', niet beseffende dat er twee verliezers achterbleven, twee kwetsbare en beschadigde mensen die, als we meer moeite hadden gedaan, gezamenljjk tot de conclusie waren gekomen dat we meer overeenkomsten hadden dan verschillen.

Als je je ergert aan H.E.K.S. heb je vermoedelijk bij jezelf nog iets op te lossen. Andersom moet zij ook stilstaan bij de vraag waarom zij bij anderen nog steeds ergernis opwekt. We zijn voortdurend elkaars spiegels en pas als we elkaar vinden in onze gezamenlijke menselijkheid krijgen we een betere wereld.

Mike

Laatst bewerkt:
Je gebruikt wel bestek?
Toch niet van glas hoop ik?
Vrijwel uitsluitend houten bestek vanwege een heftige allergie voor bijgemengde metalen in bestek.
En ik ga ook onbesieraad en ongetatood door het leven.
Ik hoop nog ooit eens een 24 karaats gouden bestek voor kerst of sint kado te krijgen 😎

H.E.K.S. is een oudgediende hier op het forum en door mij zeer gewaardeerd. Diverse keren hier met herrie weggegaan (lees je ook terug in bovenstaande posts), maar kennelijk had ze hier nog iets te leren en altijd teruggekeerd. Zij en ik botsten vrij heftig en achteraf gezien was dat omdat we ons spiegelden aan elkaar, maar we waren allebei te onvolwassen om naar onszelf te wijzen en daarom wezen we naar elkaar.

Pas bij AA leerde ik: wat wil je, je gelijk of je geluk? Haar ego en mijn ego botsten voortdurend met elkaar omdat we wilden 'winnen', niet beseffende dat er twee verliezers achterbleven, twee kwetsbare en beschadigde mensen die, als ze meer moeite hadden gedaan, gezamenljjk tot de conclusie waren gekomen dat we meer overeenkomsten hadden dan verschillen.

Als je je ergert aan H.E.K.S. heb je vermoedelijk bij jezelf nog iets op te lossen. Andersom moet zij ook stilstaan bij de vraag waarom zij bij anderen nog steeds ergernis opwekt. We zijn voortdurend elkaars spiegels en pas als we elkaar vinden in onze gezamenlijke menselijkheid krijgen we een betere wereld.

Mike

Mooi dit.

Ik wil mijn excuses aanbieden @H.E.K.S., de laatste opmerking is onwaardig.

Een typisch beeld van het waterlandlschap, maar de vanzelfsprekendheid dat alles veilig is lijkt voorbij. © Dijkstra BV

Waterbedrijven en -schappen luiden noodklok in manifest​

Gijsbert Termaat

„Met slimme maatregelen zoals flexibel peilbeheer, het herstellen van beken en extra stuwen kunnen we water langer vasthouden, droogteschade beperken en natuurherstel versnellen. Maar dit kan alleen slagen met sterke samenwerking tussen waterschappen, drinkwaterbedrijven, het nieuwe kabinet en andere overheden.” Dat stellen Pieter Litjens, voorzitter van Vewin (de vereniging van waterbedrijven in Nederland) en Jeroen Haan, voorzitter van de Unie van Waterschappen in een gesprek met De Telegraaf.

Steeds meer huizen verzakt door extreem droge zomers: ’Ik zit gewoon klem’​

Hoe ernstig is de situatie rondom drinkwater in Nederland?

Litjens: ,,Die is niet rooskleurig. Wij werken als sector 24 uur per dag, zeven dagen per week om ruim acht miljoen huishoudens en bedrijven in Nederland te voorzien van schoon en betrouwbaar drinkwater, dat essentieel is voor gezondheid, welzijn en welvaart. Maar het is geen vanzelfsprekendheid meer. De druk neemt toe, bedreigingen worden groter en de noodzaak om nu in actie te komen is urgent. Dit kunnen drinkwaterbedrijven niet alleen. We hebben provincies, waterschappen en het Rijk hard nodig.”
Pieter Litjens: ,,De noodzaak om in actie te komen voor betrouwbaar drinkwater is urgent.”

Pieter Litjens: ,,De noodzaak om in actie te komen voor betrouwbaar drinkwater is urgent.” © Tom Pilzecker
Haan: ,,Dat beeld herken ik volledig. Waterschappen zorgen ervoor dat mensen in Nederland kunnen wonen, werken en ondernemen. Maar de zekerheid over water verdwijnt langzamerhand, want problemen rond klimaatverandering, verstedelijking, energietransitie en waterkwaliteit komen allemaal samen. Lange tijd was dat onzichtbaar. Mensen denken: ik woon hier prima, zich niet realiserend dat Nederland ooit een moeras was.”

Wat betekent dat concreet voor de toekomst?

Haan: ,,Neem de woningbouw. Waar bouwen we de komende jaren honderdduizenden woningen? Kunnen we die wel aansluiten op drinkwater? Is er in hete zomers voldoende water om steden leefbaar te houden? Kunnen we hevige regenbuien nog aan? En ondertussen vervuilen we het water waar koeien uit drinken en waar ons drinkwater van wordt gemaakt. Dat kan niet zo doorgaan. Daarom pleiten wij samen met de drinkwaterbedrijven voor een toekomstbestendige aanpak. En water en bodem moeten daarin sturend zijn voor de ruimtelijke inrichting.”

Jeroen Haan: ,,Wat je er niet in stopt, hoef je er ook niet uit te halen. Neem PFAS, een stof die nauwelijks af te breken is, maar wel in water, in ons lichaam en zelfs bij ongeboren kinderen terechtkomt.”

Jeroen Haan: ,,Wat je er niet in stopt, hoef je er ook niet uit te halen. Neem PFAS, een stof die nauwelijks af te breken is, maar wel in water, in ons lichaam en zelfs bij ongeboren kinderen terechtkomt.” © Tom Pilzecker

Afgelopen tijd waren er kookadviezen, onder meer in Utrecht. Dat roept zorgen op. Is ons drinkwater nog wel veilig?

Litjens: ,,Het is belangrijk om dat goed te duiden. Die kookadviezen waren vervelend, maar ze laten ook zien dat het systeem werkt. Bij de kleinste afwijking – soms één bacterie – slaan we alarm en geven we uit voorzorg een kookadvies. Dat betekent niet dat het water meteen gevaarlijk is, maar dat we extreem voorzichtig zijn. Nederland hanteert één van de hoogste drinkwaterstandaarden ter wereld.”

Maar dat vraagt veel van het systeem?

Litjens: ,,Zeker. Er ligt zo’n 120.000 kilometer aan leidingen onder de grond. Het beheer daarvan is complex en kostbaar. Net als bij wegen, bruggen en energie-infrastructuur staan we voor enorme investeringsopgaven, dat vraagt blijvende aandacht.”

Hoe staat het met de toekomstige beschikbaarheid van drinkwater?

Litjens: ,,Daar ligt misschien wel de grootste uitdaging. Nederland wil tot 2030 ongeveer 900.000 tot 1 miljoen woningen bouwen. Die moeten allemaal drinkwater krijgen. Dat is niet meer overal vanzelfsprekend. In sommige regio’s dreigen al tekorten. Daarom hebben we samen met het Rijk en de provincies het Actieprogramma Beschikbaarheid Drinkwaterbronnen 2023-2030 opgesteld. Het doel is helder: ook in 2030 en daarna voldoende drinkwater voor iedereen.”

Een daarbij speelt de waterkwaliteit een cruciale rol. Wat gaat er mis?

Haan: ,,Onze boodschap is simpel: wat je er niet in stopt, hoef je er ook niet uit te halen. Neem PFAS. Dat zijn stoffen die nauwelijks afbreken, maar wel in water, in ons lichaam en zelfs bij ongeboren kinderen terechtkomen. Drinkwaterbedrijven kunnen veel zuiveren, maar dat kost enorm veel energie en geld. Bronaanpak is veel effectiever en moet dan ook het uitgangspunt zijn, maar dat vraagt wel om strengere keuzes van de overheid.”

Als we niet ingrijpen is drinkwater dat uit de kraan stroomt niet meer vanzelfsprekend, aldus het Watermanifest.

Als we niet ingrijpen is drinkwater dat uit de kraan stroomt niet meer vanzelfsprekend, aldus het Watermanifest. © Dijkstra BV

En klimaatverandering maakt het probleem complexer?

Haan: ,,Zeker. Nederland wordt tegelijkertijd droger én natter. We krijgen meer piekbuien, maar ook langere droge perioden. Dat heeft grote gevolgen voor zowel ons waterbeheer als de beschikbaarheid van water.”

Daarom brengen jullie samen een watermanifest uit. Is dat een noodkreet?

Haan: ,,Nee, het is een realistische handreiking. We schetsen de feiten en bieden oplossingen. Het gaat om keuzes in ruimtelijke ordening, bescherming van drinkwaterbronnen en waterkwaliteit. Dat is geen luxe, maar randvoorwaardelijk voor Nederland.”

Belangrijkste adviseur waarschuwt in tijden van regen: ’We moeten straks vechten om water’​

Litjens: ,,Ik zie het ook niet als een vrijblijvend advies. Het is een concreet handelingsperspectief. Als we nu niet ingrijpen, worden de problemen groter, ingewikkelder en duurder. En die rekening komt uiteindelijk bij de burger terecht.”

Wat staat er op het spel als we te laat handelen?

Litjens: ,,Dan wordt drinkwater minder vanzelfsprekend. Technisch kunnen we veel oplossen, maar tegen steeds hogere kosten en met meer risico’s. Dat wil je voorkomen. Het is ook een kwestie van rechtvaardigheid. Als we problemen vooruit blijven schuiven, betalen toekomstige generaties de prijs. Nu handelen is goedkoper en eerlijker.”

Moeten mensen bang zijn dat ze straks flessenwater moeten hamsteren?

Litjens: ,,In noodsituaties kunnen drinkwaterbedrijven minimaal tien dagen water leveren, maar het is natuurlijk altijd handig wat in huis te hebben. Het punt is juist dat we noodsituaties willen voorkomen. We moeten dan ook vooruitkijken en verstandig sturen. Waterveiligheid en drinkwater zijn geen politieke hobby’s, maar basisvoorwaarden voor ons bestaan. Als we dat samen met de overheid erkennen, kan Nederland ook in de toekomst veilig en leefbaar blijven.”

Laatst bewerkt:
Het water uit de kraan is al jaaaaaaaaaaaarenlang niet schoon en betrouwbaar.
Maar nu is het dan eindelijk 'officieel' 😐
Dat ligt er ook maar aan waar het water uit de kraan komt, zo wordt het veluws drinkwater op grote diepte gewonnen en is daarom practisch vrij van verontreinigingen, zegt men.

Dat ligt er ook maar aan waar het water uit de kraan komt, zo wordt het veluws drinkwater op grote diepte gewonnen en is daarom practisch vrij van verontreinigingen, zegt men.
Dat was vroeger zo. Tegenwoordig wordt al het water in EU postcodegbied NL helaas 'gemengd' :rolleyes:

zit in een kangenwaterapparaat een flilter wat zware metalen eruit filtert?
Ik zou het niet weten, er is wel vastgesteld bij mensen die kombucha drinken dat er de volgende dag zware metalen in de urine zit en die zware metalen zaten niet in de kombucha. Kombucha is waarschijnlijk een goede manier om je lichaam te ontdoen van zware metalen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.657
Leden
8.695
Nieuwste lid
FAGAgueda5
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan