Water! Dr. Batmanghelidj

Haha de berggeit! ik ken het helemaal. Sinds ik geen klaar water meer drink is het bij mij ook al beter, ik had ook altijd een droge mond, dorst dacht ik, maar drinken hielp niet. Zo raar dat je gewoon niet meer weet hoe te drinken :roll:

 
Ufo, geen kruidenthee.

Ik vind het ook niet raar hoor als je een liter melk en een liter kefir naar binnen giet dat het er ook weer uit moet.

Nu ik er over na denk, wat is vaak, ik zit veel in de auto en ga niet graag bij een tankstation naar het toilet, dus ik hou het vaak op, maar dan lijkt het dat je vaak moet.

Eigenlijk ga ik rond de 2 keer overdag.

 
Het boek van Dr. Batmanghelidj was

voor mij de ommekeer naar gezondheid

Via Keltisch zeezout op deze forum terecht gekomen, nog meer gezondheid :)

Ik ben wel een voorstander voor water drinken, omdat water zo universeel is

Bijna overal in de wereld kan je water drinken, het is binnen handbereik voor iedereen.

Water is reinigend ( de hardnekkigste vlekken krijg ik weg met mijn stoomapparaat )

Lijkt mij ook dat het reinigend is voor ons lichaam.

Zie in gedachten al het water mijn aderen en darmen schoonspoelen

(ik heb een levendige fantasie)

Maar waar ik wel mee eens bent dat teveel niet goed is

Ik zie mensen water achter elkaar opdrinken en dat denk ik:

‘ ach, arme maag….wat moet hij met al dat water heen’.

Water moet je niet drinken maar kauwen

Zoals je eten zo moet kauwen dat je het zowat kan drinken.

Water moet je eigenlijk eerst door de mond laten gaan voordat je het doorslikt

En vooral kleine slokjes nemen en de tijd nemen

Net zoals je de tijd neemt voor het eten van vast voedsel.

Op deze manier werkt water heel erg reinigend

Ooit heb ik ergens gelezen dat deze manier van drinken de lever zuivert

Hier op het aanrecht staat een waterkan met edelstenen op de bodem

Altijd bergkristal erin, amethist voor de rust en citrienkwarts voor mijn hoofd

Dit keer heb ik er jaspis ingedaan om te aarden

Er is zoveel keus in edelstenen en het water neemt de kwaliteiten van de edelstenen over zodat ik deze krachten binnenkrijg.

Dit vind ik persoonlijk een heel mooi cadeau van moeder Natuur.

Kinderen vinden dit prachtig, hun eigen toverdrankje.

En omdat ik dankzij dit forum weer volop aan de citroen zit

doe ik de citroenschil in schijfjes erbij

want jeetje…biologische citroenen zijn hier duur

en dan vind ik het zonde om iets ervan weg te gooien.

De rest van de schil laat ik een aantal dagen drogen en dan raspen

In de mixer en klaar is mijn citroenschilpoeder…… vit C voor in de smoothie.

Scheelt weer vit. C poeder kopen

Trouwens ik heb gelezen dat de citroenschil tangeretine bevat

dat weer helpt tegen hersenkwalen….

De mooie kwaliteiten van de citroen is zoveel om op te noemen

En om het af te maken gaat er nog een klein scheutje sole in

De karaf staat zelfs nog leuk op de aanrecht.....heel uitnodigend voor iedereen

Wat wil je nog meer….

P.S. dit geldt ook voor kefir, niet drinken maar eten

 
@ Mike: Welke kokosmelk gebruik jij? In de biowinkel in het dorp hebben ze wel kokosmelk, maar dit zit in blik en daar ben ik huiverig voor, aangezien er van alles uit het blik in de kokosmelk kan lekken. Je moet maar net mazzel hebben dat het een veilig blik is, en dat weet ik niet. Heb jij een alternatief?

 
Klopt. Alleen het punt met kokosmelk is dat het vet is, en bpa schijnt extra goed in vet te lekken. Nou ja, als dit dan het enige verkrijgbare is dan moet het maar :)

 
Mja, maar ik ga er vanuit dat het blik eerst aangetast moet worden voordat het vet bpa kan aantrekken. Positief denken hey! ;-))

 
BPA is een gronstof van sommige kunststoffen, maar lang niet alle. PP en Pe, bevatten geen BPA en ook geen weekmakers. De bekleding van conservenblikken kan BPA bevatten, het wordt wel vervangen door BPS, maar dat is van e regen in de drup. BPA lekt in de inhoud van het blik, of de laag nu beschadigd is of niet.

Overgenomen uit wikipedia:

Toepassingen

Bisfenol A wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de productie van polycarbonaat, door polymerisatie samen met fosgeen of een structureel vergelijkbare stof. Polycarbonaat is een harde, transparante plastic die onder andere gebruikt wordt als drager van cd's en dvd's en voor onbreekbare flessen voor (baby)voeding, voor tafelbestek, en voorwerpen voor gebruik in magnetrons.

In de vorm van bisfenol A diglycidylether (BADGE) wordt het verder ook gebruikt in epoxyharsen die als beschermende coating aan de binnenkant van voedingsverpakkingen in blik of karton worden aangebracht, of in leidingen en reservoirs voor drinkwater.

Bisfenol A wordt ook gebruikt in vlamvertragende middelen (na bromering tot tetrabroombisfenol A) en als oplosmiddel voor drukinkten.

Om een afdruk te krijgen op thermisch papier (kassa-ticket, bonrollen, ...) wordt een los laagje Bisfenol A op één zijde van het papier aangebracht, dit kleurt bij verhitting.

Blootstelling

Het is bekend dat residueel bisfenol A in verpakkingen van polycarbonaat of epoxycoatings kan migreren naar de voedingsmiddelen en zo door de mens opgenomen worden. Bisfenol A kan ook vrijkomen wanneer de esterverbindingen in de polymeren gehydrolyseerd worden; dit kan gebeuren onder invloed van warmte (bijvoorbeeld bij steriliseren van babyflesjes) of door contact met basische voedingsmiddelen of reinigingsmiddelen. Het resultaat is dat in de westerse wereld bisfenol A bij nagenoeg iedereen aangetroffen kan worden in het bloed en de urine.

Bisfenol A dat los aanwezig is op thermisch papier dringt via de huid het lichaam van de mens binnen. Deze vaststelling werd onlangs bevestigd door het Institut National de la Recherche Agronomique (INRA). Hogere BPA-waarden gemeten in het lichaam van kassa-bedienden, werden door diverse wetenschappers aan dit onderzoek gekoppeld (oktober 2010).[1]

Onderzoek bij rhesusapen, die BPA op soortgelijke wijze als mensen verwerken, lijkt er op te wijzen dat mensen aan veel hogere BPA-niveaus worden blootgesteld dan de huidige schattingen aangeven. Waarschijnlijk zijn er nog veel onbekende bronnen van BPA.[2]

Poeder van bisfenol A is ontvlambaar en kan aanleiding geven tot stofexplosie.

Toxicologie en veiligheid

Bisfenol A is irriterend voor de ogen, de huid en de luchtwegen. Herhaald of langdurig contact kan de huid gevoelig maken.

Bisfenol A is een zogenaamde endocriene disruptor, dit wil zeggen dat het het menselijk hormoonstelsel kan beïnvloeden. Sedert de jaren '30 van de 20e eeuw is bekend dat bisfenol A een zwak oestrogeen is.

De mogelijke effecten van blootstelling aan lage doses van bisfenol A op de vruchtbaarheid en voortplanting is het onderwerp van een groot aantal wetenschappelijke studies en discussies. Uit sommige studies op knaagdieren blijkt dat ook blootstelling aan lage doses bisfenol A nog nadelige effecten veroorzaakt, zelfs bij niveaus in bloed en weefsel die lager zijn dan die welke bij mensen zijn aangetroffen. Zelfs zwakke concentraties bisfenol A, die ruim onder het niveau liggen dat de Europese Voedselveiligheidsorganisatie EFSA als veilig beschouwt, hebben al een negatief effect op de productie van testosteron in de menselijke testes.[3]

Sceptici wijzen ook op opvallende verschillen in conclusies van studies naargelang ze gefinancierd worden door de industrie of door de overheid; de eerste vinden veel vaker geen nadelig effect dan de tweede.[4]

Normering en regelgeving

Een wetenschappelijk panel van de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) wijst in haar opinie (gepubliceerd op 29 januari 2007) erop dat er belangrijke verschillen bestaan tussen knaagdieren en mensen in de manier waarop bisfenol A in het lichaam opgenomen wordt, en bovendien dat muizen bijzonder gevoelig zijn voor oestrogenen. Hiermee dient rekening gehouden bij de interpretatie van de resultaten van dierproeven. De studies over de blootstelling aan lage doses bisfenol A bij knaagdieren zouden dan geen betrouwbare resultaten opleveren voor de effecten op mensen.[5]

De EFSA heeft op basis van deze opinie, in 2007 een Tolerable Daily Intake (TDI, aanvaardbare dagelijkse opname) van bisfenol A vastgesteld van 0,05 milligram per kilogram lichaamsgewicht per dag (= 50 µg/kg/dag).[6] De hoogste verwachte blootstelling aan bisfenol A, bij babys van ca. 6 maanden, wordt geschat op 13 µg/kg/dag. Ook de Environmental Protection Agency in de Verenigde Staten hanteert een veilige dosis van 50 µg/kg/dag. Later onderzoek, gepubliceerd in de The Journal of the American Medical Association, geeft aan dat een verhoogd risico is waargenomen voor hartziektes en diabetes.[7]

Europa heeft het gebruik van bisfenol A bij de productie van babyflesjes vanaf maart 2011 verboden, de verkoop en import van babyflesjes die Bisfenol A bevatten is verboden in de Europese Unie vanaf juni 2011.[8] In Frankrijk wordt dit verbod vanaf 1 januari 2015 verbreed naar alle voedselverpakkingen.[9]

De Canadese regering heeft in oktober 2010 bisfenol A als giftige stof gedefinieerd.[10]

Op 19 mei 2011 hebben Belgische senatoren een wetsvoorstel ingediend tot het verbieden van bisfenol A in ontvangstbewijzen van kredietkaarten en kassabonnen.[11]

 
Als jij kokosroom uit een kokosnoot kunt halen ;-) En waar hebben ze biologische kokosnoten? Ik zeg niet dat bpa niet de moeite is om bij stil te staan, als ik ergens tomatensaus of -puree voor gebruik haal ik het altijd in kartonnen doosjes maar hier zie ik zo geen alternatief voor. De bonnetjes in de winkel pak ik nog steeds aan, wat moet je anders? Ik kom ook nog op straat, daar vliegen de wifistralen en uitlaatgassen me om de oren, ben ik ook niet blij mee maar wat doe ik er aan? Ik zorg gewoon dat ik lekker doorvoed ben, dan zal ik er zo goed mogelijk tegen kunnen.

 
Was ook meer als metafoor bedoeld. Maar soms is het gewoon een naar idee dat je overal maar aan bloot wordt gesteld. Beste optie is inderdaad om dan maar goed doorvoed te zijn, meer kun je niet doen :)

 
je hebt toch ook van die vierkante pakjes kokos, een kokosblok in vetpapier, is dat te vergelijken met kokosmelk of is dat heel wat anders, het proeft ook vettig. Ik doe dat wel eens in een curry of rundstoofgerecht.

 
Dat heet santen en is kokosvlees, geen kokosmelk. Niks mis mee met dat spul trouwens, mits het geen foute toevoegingen heeft!

Mike

 
Ik ben eigenlijk van mezelf geen waterdrinker (moet mezelf er bewust aan helpen herinneren en dat naar de wc lopen vind ik ook niet leuk), maar ik merk het volgende als ik niet (regelmatig) water drink: mijn rechterbijnier doet pijn. Ik heb dit probleem vroeger niet gehad dat ik pijn kreeg als ik niet genoeg water dronk.

 
Water is, net als vitamine C, heel belangrijk bij het ontgiften. Best mogelijk dat je nu wat extra van beide nodig hebt. Je gebruikt nog steeds DMSO?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.756
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan