Wat voeren jullie je kat?

Meestal zit er wel van die prut in zo'n bakje dus dat zal de gelei zijn ;) Dorothebjs, kan jij misschien wel ergens op het internet een lijst aan ingrediënten vinden? Tot nu toe kan ik die niet vinden en ik wil wel graag weten wat ze nog meer in zo'n bakje stoppen behalve gelatine.
 
Hoi Heksje:
Iemand schreef:
Dein Bestes“ Katzenfutter mit saftigen Stückchen in feiner Soße

Sorte: Krabben

Zusammensetzung:
Fleisch und tierische Nebenerzeugnisse (davon mind. 5%, z.B. Krabben ) (Aus was bestehen die anderen 95%???), Getreide, pflanzliche Nebenerzeugnisse (Beides für Katzen nicht zu gebrauchen!), Mineralstoffe und Inulin (Inulin = Zucker, auch ganz schlecht.) (0,1%).

Hier een website met informatie, je moet dan naar beneden scrollen totdat je bij Dein Bestes bent:
http://www.voni.at/tierfutter/Katzen.html

Vraag blijft, geeft Mike dit voer.....
 
Mike schreef dat het voer zonder suiker was, dus nu snap ik het ook even niet meer.

In Yarrah zitten toch granen?
 
Ik geef onze poes ongeveer 1 volle eetlepel gehakt of enkele stukjes speklap met wat brokjes; en dat 2x per dag. Ze vindt 't heerlijk
 
Ja, ik geef de kater rauwe hartjes en Orijen brokjes. De poes wil alleen brokjes. Soms krijgen ze Yarray natvoer, ze vinden dat allebei zo lekker. Maar ik weet niet of dat goed is, en ik weet niet of Mike Dein Bestes bedoelde als natvoer.
 
Mike, ik weet dat je druk bezig bent met alle thema's er weer in te zetten en dat dit niet het meest belangrijke thema is, maar
welk natvoer met gelei geef jij je kat?
 
De kat van mijn moeder eet gekookte kippenhartjes en gekookte -levertjes. Zij krijgt daarnaast brokken van een bekend merk met granen en andere troep. Heel jammer.
Heb je dat al eens geprobeerd Dorothee? Ik bedoel daarmee het gekookte orgaanvlees dan he, niet die troep ;-)
 
Onze katten krijgen vlees/bot/orgaanvlees in de verhoudingen van een natuurlijke prooi. Daarnaast af en toe eens wat rauwe melk en eidooier. Wij voeren ze maar weinig omdat ze ook veel zelf vangen. Op het moment is er een muizenplaag in Friesland, ik zie onze katten daardoor behoorlijk uitdijen.
Als mensen interesse hebben in zelf voeding samenstellen voor hond, kat of fret kan ik www.voernatuurlijk.nl aanraden. hier is veel info te vinden. Ik heb inmiddels redelijk wat ervaring met overzetten van katten op rauw vlees. Wij hebben bijna altijd herplaatsers opgevangen en ook de meest kieskeurige eters omgeschakeld. Als je maar met beleid te werk gaat. Onze huiskat komt van nature uit Noordafrika waar nogal wat giftige dieren voorkomen vandaar dat een kat zich instelt op wat ie als kitten te eten krijgt en daarna moeilijk nieuwe dingen leert te eten, maar het kan wel als je het maar geleidelijk doet.
 
Strategie bij ons was dan eerst overzetten op natvoer, wat door de meesten wel gegeten wordt. Vervolgens hier geblancheerde (vermindert geur) KVV doormengen bijv. Bandit, Bibi of carnibest. Langzaam opvoeren van bv 5 naar 50%. Als dit eenmaal gewend zijn kun je een steeds groter deel rauw laten en vervolgens naar 100% rauwe kvv. Vervolgens kan je door bijvoorbeeld versneden kuikentjes of fijngehakte kippen bij te mengen ze aan te leren om te kauwen. Als je dit steeds grotere stukken laat worden eten ze uiteindelijk ook hele botjes en lappen vlees of prooidieren. Bij de meest hardnekkige van onze katten heeft dit misschien 3 maanden geduurd, meestal gaat het sneller als je het maar geleidelijk doet. Bij honden werkt het prima om niks anders aan te bieden en vol te houden maar een kat (zeker een brokkenkat) moet dagelijks blijven eten.
Bij onze honden passen we trouwens IF toe, worden ze veel rustiger van omdat ze niet alleen maar met eten bezig zijn en als ze wel eten ook tot verzadiging kunnen eten.
 
Mijn kat krijgt Dein Bestes en eet standaard met ons mee. Het voer van DB bevat gelatine, waar ze gek op is, en als ze vlees, vis of ei met ons mee-eet krijgt ze vetten, eiwitten en kruiden. Deze combi werkt perfect en ze is liever, energieker, leniger en intelligenter dan ooit!

Mike
 
@Ufo, drinken is bij katten veel minder van belang omdat ze van nature uit droge gebieden komen en meest vocht uit het voedsel halen. Mede daarom krijgen brokkenkatten het vaak aan hun nieren.
Onze katten drinken regenwater of aquariumwater met 3ppm KZZ.
 
Ik haal bij de visboer vaak verse makreelfilet en vraag de rest van de vis er ook bij: Kop met ingewanden en graten. Dat gaat helemaal allemaal op bij de katten, geen probleem met de graten. Logisch wel, maar mij lukt dat niet, graten wegwerken.
 
Mijn kat is momenteel ziek. Ze heeft van de week heel veel overgegeven en wil sindsdien niet meer eten. Ze moet nu dus gedwangvoederd worden (om leververvetting tegen te gaan: ik heb geen idee of het klopt, maar hierin ga ik maar met de DA mee). Normaal eet ze rauw vlees (spieren, hart, lever, KVV-mix) en boter/ghee, maar het meeste daarvan is niet in een spuitje te krijgen. Nu heb ik geprobeerd fijne KVV-mix in een grove spuit te doen, maar het is te grof.
Daarom geef ik haar nu:
- gesmolten roomboter
- gesmolten ossewit
- rauw ei
- kalfsleverworst (maar helaas, dat is niet helemaal rommelvrij)
- gehakt / tartaar
- bottenbouillon
- water met sole

Heeft iemand hier nog goede ideeën voor dwangvoeren? Kan ik op een manier nog iets beter voor haar doen?

Overigens heeft de DA geen flauw idee wat ze mankeert - en ik ook niet. Het zou kunnen zijn dat ze last heeft van haar nieren (hoewel dat ook niet heel duidelijk bleek uit het urineonderzoek), maar waarom ze verder niet wil eten, weet ik niet.
 
Hey Pinklady,
Ik weet niet of het wijs is om een kat tegen haar wil in te voeren, maar dat even daargelaten dacht ik aan rauwe melk.
 
Tanja, ik weet het ook niet. Ik ben eigenlijk niet voor voeren tegen iemands wil in, omdat ik uitga van de herstellende kracht van het lichaam. Ik weet alleen ook dat katten, die eenmaal stoppen met eten, (in veel gevallen) ook niet meer gaan eten. Ik zou willen dat ik beter wist dan de DA, maar in dit geval durf ik het risico niet te nemen om te zien of ze vanzelf weer gaat eten. Als er mensen zijn met meer ervaring op dit gebied, sta ik wel open voor suggesties.

Rauwe melk zou inderdaad nog wel kunnen. Dat ik daar op een WP-forum zelf niet aan gedacht heb (ik kan zelf geen rauwe melk hebben, dus dat komt z.g.a. totaal niet in mijn woordenboek voor)...

Naief, ja, ze is gescand. Er leek niets te zitten.

De enige hypothese die ik zelf nog heb, is dat ze last heeft van haar tanden. Ze heeft heel veel tandsteen en stink best wel een beetje uit haar bek. Ik heb me dus afgevraagd of ze haar eten gewoon totaal niet meer ruikt of niet meer lust. Dan nog vraag ik me af of een kat daardoor helemaal zou stoppen met eten. Ze drinkt wel heel veel, dus op de een of andere manier heeft ze ergens toch een prikkel.
 
Als ze wel heel veel drinkt zou je kunnen denken aan acuut nierfalen.
Ben zelf absoluut geen voorstander van dwangvoederen. Je kunt eens tonijn uit blik proberen, of het vocht daarvan. Als ze wel wil drinken zou ik daar gebruik van maken: vloeibaar dus! Yoghurt met ei in de blender bijvoorbeeld.
En gewoon blijven aanbieden, telkens weer!

Mijn oude kater heeft veel tandproblemen gehad. Inmiddels heeft hij geen tanden meer en tot ieders verbazing blijft hij (graanvrije) brokken eten! T'is echt een brokkenjunk en hij slikt de brokjes volgens mij gewoon door zonder te kauwen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.515
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan