Wat kan je iemand aanraden die de diagnose 'kanker' heeft gekregen?

Angela

New member
Stel je hebt iemand in je omgeving die de diagnose kanker heeft gekregen.

Degene is niet bewust met voeding bezig en de arts wijst hem/haar er al helemaal niet op dat dat kan helpen.



Hoe ga je hier in wijsheid en tact mee om, zonder iemand te overladen met goed bedoelde tips en adviezen?

Wat zeg je wel, wat zeg je niet? En nog belangrijker: HOE zeg je het?

 
Dat is een lastige. Het liefst val je met de deur in huis maar dan heb je kans dat die deur net zo hard weer in je gezicht terug geslagen wordt. :?

Je zou eens kunnen polsen bij die persoon hoe hij/zij het ziet dat er zoveel kanker heerst onder de mensen, vandaag de dag.

Of dat misschien aan de voeding zou kunnen liggen, die de laatste 60 jaar zo verslechterd is.

Ik denk dat je dan snel genoeg merkt of iemand ervoor open staat.

Je kunt dan aangeven dat je graag wat adviezen/tips wilt geven. Als diegene dat niet wil, kun je alleen nog maar zeggen dat jouw deur openstaat voor als hij/zij vragen heeft.

Je mag ook onze site doorgeven in het bijzonder het gedeelte over kanker: http://www.voedingisgezondheid.nl/Kanker_hoofd.html

Lia

 
Ik vind het ook moeilijk. Is het iemand die blindelings op artsen vertrouwd of iemand die ook open staat voor andere wegen? En hoe staat diegene tegenover jou, neemt hij/zij makkelijk dingen van je aan of niet.

 
Er is nu niemand inzet bijzonder die ik bedoel die kanker heeft. We hebben zelf in 2010 in totaal 10 familieleden en vrienden verloren, toen wist ik nog niet wat ik nu wel weet. Mijn vader voelt zich vanaf september niet goed. Hij is 73 en heeft 5 jaar geleden alvleesklierontsteking gehad doordat de buis verstopt was met galsteentjes. Hij is daar wonder boven wonder goed uit gekomen, maar hoefde nooit meer op controle... Hij heeft nu een paar maanden last van obstipatie afgewisseld met diarree. Hij voelt zich niet lekker. Hij drinkt nooit water! En daar heb ik al zo vaak op gehamerd. Koffie is geen vocht! Maar bij de artsen zeggen ze dat je het wel mee mag tellen:( Hij lust graag en veel vlees. Hij kauwt niet goed. Hier heb ik natuurlijk al genoeg van gezegd. En dit is nog wel de generatie die liever een pilletje van de dokter neemt dan zelf de verantwoording te nemen?!?!? Ik zei tegen hem: in je auto gooi je toch ook hpgeen verkeerde brandstof?! Dan houdt ie er snel mee op hoor;) Mijn vader heeft ons altijd met appelazijn om de oren gegooid, maar hij was het nu ' even' vergeten....;( Hij heeft vanochtend bloed geprikt. Maar inwendig ben ik wel bang dat er iets met zijn lever of alvleesklier is. En het is best een eigenwijze man, dus ik heb moeite met de juiste manier van adviezen geven;)

 
In het algemeen: Een manier vinden om tot die persoon door te dringen, daarbij hoeft het niet perse meteen over kanker te gaan.

Er zijn bijvoorbeeld hondenbezitters die hun honden het beste voer geven dat er is maar zelf veel fastfood eten. Die weten dus veel van voeding maar vergeten dat op zichzelf toe te passen.

Je kan mensen van gewoon brood naar zuurdesem proberen te krijgen, gewoon zeggen dat ze dat een paar weken kunnen proberen. Vooral mensen met darmklachten zullen bijna per direct verschil merken. Zo kweek je bewustwording.

Hoe ver je hier in gaat is aan jou.

Mijn directe familie weet hoe ik erover denk, de ene kant van de familie is het met me eens, de andere kant begrijpt niet waar ik het over heb, daar ga ik ook een stuk minder ver als het over kanker gaat.

Bewustwording gaat langzaam dus waarschijnlijk ben je te laat als er kanker geconstateerd wordt, nu al flink gaan "zeuren" dus.

 
op het werk is er iemand die wederom na een jaar vechten in de medische wereld opnieuw kanker heeft.

ik heb heel voorzichtig gevraagd of ze wel eens over de alternatieve route hadden nagedacht,maar voor hen was dat nog niet in beeld geweest.

wanneer we het er weer over hebben wil ik hem eens wat artikelen mee geven vrijblijvend......

ben benieuwd hoe ze erop reageren.

ik vind het wel erg lastig, helemaal als degene niet een naaste iemand is maar de kinderen ervan wel.

een balletje opgooien kan altijd, als de deuren op een kier staan gaan ze vanzelf open als de tijd er rijp voor is, informeren kan nooit geen kwaad, ze moeten zelf beslissen welke stap er wordt genomen.

ratel

 
Ik denk dat je door jezelf te laten zien het beste uitstraalt wat voeding kan doen en daardoor zullen mensen je weten te vinden. Maar het geduld dat nodig is om jezelf te helen door middel van voeding maakt het voor mij wel lastig. Waar ik door een liter cranbarrysap in her verleden gelijk van een blaasontstekking af was, bij mijn moeder werkt dat niet en daarom pakt ze gelijk weer een antibioticakuur. Want dan wordt je wel gelijk "beter". Voeding heeft geen pasklaar antwoordt, de medici zogenaamd wel.

 
Quote:
Wat zeg je wel, wat zeg je niet? En nog belangrijker: HOE zeg je het?


Goeie Vraag!

Als je geen witte jas draagt wordt je al snel niet serieus genomen.

Zeg vooral niet dat je tips geld gaan kosten...

Veel mensen die zijn opgegeven door doktoren, willen volgens mij ook niet eens meer geholpen worden. Die willen hun laatste maanden alleen nog maar lekker eten, gezond of niet...

 
En hoe haal je de stress en de angst weg bij iemand die door een witte jas een enge ziekte toebedeeld krijgt? En heeft dan ook nog een zogenaamd pasklaar en kloppende oplossing voor je....

 
Quote:
Degene is niet bewust met voeding bezig en de arts wijst hem/haar er al helemaal niet op dat dat kan helpen.


Wat ook een lastig punt is, vaak denkt degene WEL bewust met voeding bezig te zijn zoals dagelijks groente en fruit, een davitamon-totaal-tablet, niet te vaak fastfood, niet te veel vet, volkoren brood, minder vlees enz...

 
Hoe vaak ik niet te horen krijg: ja, maar ik eet gezond. En steeds vaker merk ik dat vegetarisme wordt gezien als het ultieme gezonde voedingspatroon. We zijn echt duidelijk aan een herdefinitie toe van wat werkelijk gezond is...

Mike

 
Dag Angela,

Het is ook niet gemakkelijk om dit te doen. Zelf werden we in 2011 op dit vlak goed wakker geschud toen mijn moeder de diagnose van borstkanker kreeg.

Misschien is het een aanrader om zelf een keer oriënterend te gaan kijken naar website www.tegenkanker.nl/. Het is een onafhankelijke site die het medische en alternatieve met elkaar combineert.

Zij splitsen de kanker per variant uit en geven per variant een overzicht van welke therapieën er goed werken en er staan hierop ook voorbeelden van patiënten die door het omschakelen van de voeding de ziekte zonder chemo hebben kunnen keren.

 
Er zijn 3 voedingsstijlen die een gezond imago hebben en vaak ook nog eens in 1 zin genoemd worden: biologisch, vegetarisch en macrobiotisch. Oja en natuurlijk ook vetarm, hoe kon ik die vergeten. Deze is zelfs zo ingeburgerd dat het niet eens als een voedingsstijl meer wordt gezien.



Quote:
En nog belangrijker: HOE zeg je het?


Wat je ook signaleert bij de ander, probeer om niet betweterig over te komen en probeer hun visie (en houvast) niet aan te vallen. Zeg dat je zelf onderzoek hebt gedaan en dat je naar je eigen idee bij een grotere waarheid bent uitgekomen. Spreek over je eigen ervaring en bevindingen, en dat je je er zo goed bij voelt en hoeveel je dit heeft gebracht.

Ik probeer in mijn eigen leven het goede voorbeeld te tonen in wat ik wel en niet eet en drink. Ik probeer bij belangstellenden op een rustige manier te praten zonder veroordeling en ik probeer openingen te vinden bij mensen die niet zo veel hebben met dit thema. Maar in eerste instantie probeer ik mensen te accepteren zoals ze zijn en niet hun werkelijkheid aan te vallen. Ik heb zelf de ervaring dat ik met zo'n houding véél meer bereik, dan met een bekritiserende houding. Stel wel kritische vragen en laat ze zelf nadenken. Het is belangrijk dat je met mensen contact over het onderwerp houdt en dat ze niet in de weerstand schieten en zich voor je afsluiten. Vaak is het nodig om stap voor stap te werk te gaan of om iemand eerst alleen eens te prikkelen. Een ander kan je wel onderste zetten met een lading keiharde feiten. Het is erg persoonsgebonden.

 
In het verhaal van Dennis zit heel wat. Zoek altijd naar een opening. Mogelijkerwijs dient het moment zich sneller aan dan dat je zelf verwacht. Creativiteit meedenken met respect voor het standpunt van de patiënt werkt vaak het beste.

 
Mijn vader had een jaar of 3 geleden een tumor in zijn long. Die is er toen met succes uitgehaald (de tumor en een stukje long), alleen kreeg hij na de operatie een herseninfarct vanwege het weer opstarten van de bloedverdunners, met alle gevolgen van dien. Hij is 86. Nu hebben ze recentelijk een plekje ontdekt in zijn andere long. Wat het is weten ze niet precies maar ze willen wel bestraling gaan doen. Een zgn. 'potlood'-bestraling. Maar eerst moet hij morgen in de scan (brrrrrr) omdat ze willen weten of er ergens uitzaaiingen zijn. Zo ja, dan beginnen ze er niet meer aan. Wij hebben al gezegd: 'Doe dat allemaal toch niet!' Want je hoort altijd van die verhalen dat tumoren toch niet hard groeien bij oudere mensen. Maar hij wil het graag weten en is van de generatie die heilig gelooft in de witte jassen ... Nu is het zo dat hij al erg weinig energie heeft omdat hij natuurlijk een stukje van een long mist. 'Ze'zeggen dat een potlood-bestraling geen verdere vermoeidheid gaat veroorzaken. Maar is dat ook zo?? Oh ja... hij heeft ook nog last van hartfalen. Zijn bed staat beneden in de woonkamer omdat de trap opgaan te vermoeiend is. Wel hebben we hem met L-Carnitine toch wat meer energie gegeven.

 
Gisteren was de uitslag van mijn vaders scan en het was niet goed. Het plekje in zijn long was 'verdacht' en er zijn ook wat uitzaaiingen in de lymfe ontdekt. Of een potloodbestraling in dit geval mogelijk was, was nog niet bekend. Daarvoor waren mijn ouders te vroeg in het ziekenhuis (en wie had die afspraak zo gemaakt?? :mrgreen: ). De longarts moest nog overleggen met de radioloog. Als dat niet mogelijk is wil mijn vader niets anders. Vandaag hebben we contact opgenomen met Zutphen en nu gaan we voor de vitamine C infusen! Want volgens de dokter daar heeft dat heel veel nut! Die potloodbestraling schuiven we ook nog even op de lange baan.

 
Sterkte met je vader Rapunzel, hopen dat de vitamine C infusen iets uithalen!

Zit er trouwens alleen maar vitamine c in?

 
van mijn kant ook sterkte, je gaat een vervelende tijd krijgen.

 
Dank jullie wel! Voor zover ik weet zit er alleen maar vitamine C in ja. Moet er nog meer inzitten dan? Mijn vader slikt nog wel allerlei 'medicijnen' en elke dag een plaspil vanwege zijn hartfalen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.777
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan