Wat is jouw ultieme, meest vreemde smaakcombo?

Kia Ora

New member
Okee, het hoeft niet bizar te wezen, maar ik heb wel gemerkt dat ik in de afgelopen drie jaar veel meer smaken ben gaan waarderen en zelf prefereer. Bitter en zuur zijn hier de twee uitschieters in. Maar ook rauwe groente als bloemkool, boontjes of broccoli smaken mij prima.

Een andere persoonlijke favoriet is komijn. Geroosterde komijn welteverstaan. Ik heb een enorme pot met geroosterde komijn standaard binnen handbereik staan (ik kan fotografisch bewijs overleggen). Ik strooi het overal overheen, curry, komkommer, kaas, rauwe ui, yoghurt, tomaat... Heerlijk! Net nog gegrilde kaas met rauwe ui, komkommer en flink komijn verorbert... yum

Je ziet het, zo heel raar is dit natuurlijk niet, maar als ik dit op mijn blog zet zullen niet veel mensen dit herkennen, dus ik denk: kom, ik zet het lekker hier neer! Dus kom maar op! Wat is jou meest vreemde, maar ook favoriete smaakcombinatie?

 
bij mij is het juist het tegenovergestelde. mijn vriend wil altijd mij eten "interessanter" maken met kruiden of meer ingredienten. ik ben gewoon tevreden met bijvoorbeeld roerei + zeezout - hoef er verder helemaal niets bij of op ;) ik denk dat ik max 4 ingredienten telkens bij elkaar toevoeg...

 
Mix van een rauw ei, levertraan, olijfolie, citroensap, drupje lugols, beetje zwarte peper, kurkuma, gember.

Dit drink ik in een slok weg 'smorgens. Gevolgd door een bakje yoghurt met wat honing en tarwekiemen. Is niet mijn favoriete combi, maar wel heel simpel en met 1 slok mega veel gezonde dingen binnen. Vreemd is het in elk geval wel :D

 
Ik drink de laatste tijd 3x pd citroen in zijn geheel (met schil, vezels pitten en al) samen met 3 tenen knoflook, curcuma (eth olie opgelost in olijfolie), water en verse gember. Sochtends ook nog levertraan en gefermenteerde boterolie erbij. Nooit gedacht dat ik dat nog allemaal zou gaan drinken! Als het met levertraan/ boterolie erbij is, dan drink ik het met mijn neus dicht. Ik maak het zo fijn mogelijk in de blender opdat ik het zo makkelijk mogelijk in mijn keel gegoten krijg.

 
Lievergezond.... je haalt me de woorden uit de mond! Ik had het ook over de levertraan en de X factor boterolie willen hebben. Want dat is me toch een smaak-combi.... :mrgreen:

En daarnaast nog die hele citroen met schil, pit en al uit de blender met olijfolie ja!

Ik ben nog niet zo dapper als jij om de knoflook en de gember er ook in te doen. Knoflook en curcuma doe ik in de soep als ik eraan denk en van gember zet ik gemberthee.

 
Ik heb heel veel bewondering voor wat jullie allemaal naar binnen werken, respect!

Alleen geloof ik niet dat ik Lievergezond zo graag zou willen zoenen ........

3 x per dag 3 tenen knoflook ?!? 8O

 
Quote:
Alleen geloof ik niet dat ik Lievergezond zo graag zou willen zoenen ........

3 x per dag 3 tenen knoflook ?!?


Haha!

Ja weet je, ik besef dat het heel veel is en ik had zelf nooit kunnen denken dat ik hiertoe in staat zou zijn geweest!

Een maand geleden walgde ik nog van knoflook als mijn vriend het had gegeten.

Zelf heb ik er nu echter geen last van bij mezelf en mijn vriend ook niet want die doet gewoon mee als hij in mijn buurt is.

Het is gewoon dat ik ZO graag beter word en ik heb er veel voor over.

Mogelijk helpt het!

Knoflook kan bij zoveel dingen helpen.

Het stuwt het bloed rond en mijn bloed ging niet zo snel (gezien het feit dat ik bijv. nogal een koukleum ben).

 
Zoals ik al zei: respect voor je wilskracht en doorzettingsvermogen Lievergezond! Dat het je maar gauw moge helpen!

LOL Corneliahz, die zwakte heb ik voor parfum, gisteren net weer een nieuwe fles gekocht, zal je maar niet vertellen hoeveel flessen ik al heb.......zwaar verslaafd dus...

 
Vandaar dat ik het ook niet op mijn huid gebruik maar alleen op kleding, behalve als het om essentiële oliën gaat. Er zijn enkele parfumproducenten die alleen maar natuurlijke ingrediënten willen gebruiken wat je vaak ook terugziet in de aankoopprijs.

De werking van geuren en van essentiële oliën kunnen een positieve invloed hebben op je gezondheid en zeker je welzijnsbeleving. Parfums, geuren, zijn niet altijd alleen maar ziekmakend, tenzij je eenzijdig overtuigd bent van de overheersende en alleen regerende kracht van de fysieke werking van de materie.

 
Als je essentiele olien gebruikt is daar inderdaad niet zoveel mis mee, hoewel ik ook wel degelijk reageer op die geurtjes van Weleda op basis van geconcentreerde lavendel of andere geurende kruiden. Ik ben ervan overtuigd dat ook dat teveel van het goede is, de natuur biedt niet geuren aan in dergelijke concentraties, maar wij willen nu eenmaal enorm ruiken naar iets. Waanzin!

Quote:
Parfums, geuren, zijn niet altijd alleen maar ziekmakend, tenzij je eenzijdig overtuigd bent van de overheersende en alleen regerende kracht van de fysieke werking van de materie.


Begrijp ik hieruit dat jij tot de groep mensen behoort die denkt met gedachtenkracht kwalijke materiele invloeden te kunnen neutraliseren? Om met de woorden van David Wolfe te spreken: mensen zoals jij hebben we nodig om bovenop kerncentrales te gaan zitten!

Mike

 
Haha......ik heb nou niet bepaald de ambitie om op kerncentrales te gaan zitten nee :lol:

De keuzes die ik maak, maak ik voor mezelf voor mijn gebeurtenissen in mijn leven. De ander is ook vrij in te kiezen wat hij verkiest voor zijn leven.

Ik heb persoonlijk wel ervaringen dat er meer mogelijk is dan we tot nu toe van onszelf dachten. Het meest eenvoudige voorbeeld is het placebo effect.

Zoals je zelf al eens zei gaat het om samenwerking en eenheid, geen enkel geisoleerd aspect alleen is zaligmakend. Er zijn genoeg mensen die al jaren heel erg goed bezig zijn met voeding waarbij toch niet gebeurt wat eigenlijk zou moeten gebeuren. Omgekeerd zijn er ook mensen al jaren aan het affirmeren, mediteren, aan het LOA denken en er toch niet gebeurt wat men verwacht dat er zou gebeuren. Ik ben dus een mens die vertrouwt op 'the best of both (and more) worlds' en altijd een open mind houdt ....

 
Ik geloof ook in de samenwerking tussen lichaam en geest, maar geloof tevens dat werkelijke groei van onderuit moet komen, vanuit de bodem. Het begint dus met voeding, maar je hebt gelijk dat het niet draait om voeding alleen, net zo min als het alleen om gedachtenkracht draait. Het is EN-EN, niet OF-OF. Hierover kunnen we het dus eens zijn, maar ik ben totaal allergisch voor mensen die zweverige verhalen gaan ophangen over gedachtenkracht en vervolgens koffie met koekjes naar binnen werken.

Mike

 
Grappig, ik krijg pukkels van mensen die ALLEEN MAAR waarde hechten aan wetenschappelijke bewijzen en iets wat ze kunnen zien en beredeneren terwijl ze blind zijn voor al het andere wat om hen heen gebeurt.

En ik blijf geboeid in hoe het komt dat alle menselijke cellen gelijk qua opbouw zijn, maar toch de ene cel weet waarom ie een levercel gaat worden en een andere cel een hartcel.....

Henk Fransen heeft daar een mooi boekje over geschreven:

Bondgenoot

 
Daar krijg ik ook kriebels van, Marian! Wetenschap = het weten op de schap.

Ik ken Henk Fransen persoonlijk en heb veel respect voor hem. Wist je dat hij zich tegenwoordig richt op kankerpatienten op basis van de 3E-methode van Lothar Hirneise?

http://site.genezendvermogen.nl/Default.aspx?sname=Home

Via deze methode wordt er aandacht besteed aan lichaam, geest en ziel.

Mike

 
En wat lees ik op deze site?

Daarnaast kan misselijkheid of afkeer van eten een teken van ontgifting zijn of van een overbelaste lever. U kunt uw lever ontzien door lichte, vetarme maaltijden.

Daar is ie dan weer, het vraagstuk vet en de lever..... :(

Ik heb eens met een alternatief arts zitten mailen n.a.v. zijn stuk over leverreiniging en gevraagd wat hij nou als goede vetten voor de lever beschouwde. Zijn antwoord: olijfolie, lijnzaadolie, visolie en avocado. Onze verzadigde vetten zaten er niet bij!

Na enig doorvragen bleek dat hij een likje roomboter en een paar eieren ook nog wel goed vond. :(Maar wat vindt hij van de BAKKEN ghee en de reuzel die ik elke dag naar binnen werk? En het gaat me dan specifiek om die lever! Is het daar echt goed voor?

 
Alleen maar als je lever in staat is deze goed te verwerken. Je lever is een vetverbrandingsorgaan maar daarom hoef je je lever nog niet te overladen met vetten als je nog volop in de suikerverbranding zit. Dan werkt het averechts. Zie mijn recente advies aan Albert:

De reden waarom GAPS te weinig voor jou heeft gedaan zonder toevoeging van vaste koolhydraten is dat het behoorlijk op de WAPF-leest geschoeid is, dus het accent legt op vetten en eiwitten. Ik ben weliswaar een voorstander van deze manier van eten, maar ben realistisch genoeg om te zien dat niet iedereen daar in die mate evenveel baat bij heeft, omdat het lichaam zich nu eenmaal vanuit een suikerverbranding niet ineens in een vetverbranding laat dwingen.

Vandaar dat ik je aanraad om je koolhydraatconsumptie op te voeren, zodat je lichaam in ieder geval weer in een 'comfort zone' komt. Pas daarna kun je langzaam je koolhydraatconsumptie afbouwen en vervangen door vetten en eiwitten. De koolhydraten zullen je stofwisseling meer normaliseren, waardoor inname veel meer weer opname wordt. Nu stagneert de boel door een te hoge vetconsumptie en een te lage koolhydraatconsumptie.


Vandaar dat vaak een vetarm dieet wordt geadviseerd om de lever te zuiveren. Dit is vermijdingstactiek en dat sta ik, zoals je weet, niet voor. De lever zal moeten wennen aan die vetten en uiteindelijk in de vetverbranding terecht moeten komen, maar de boel forceren zorgt dat de boel vastloopt. Daarom adviseer ik jou exact hetzefde, Rapunzel. Met ie bakken vet bereik je niets als het niet wordt opgenomen en verbrand. Het werkt eerder overbelastend voor de lever.

Daarmee is niet gezegd dat verzadigde vetten overbelastend en slecht zijn voor de lever! Integendeel, de moleculen zijn kleiner, dus de lever heeft er minder werk aan dan olijfolie of andere plantaardige, onverzadigde olien. De lever heeft het minste werk aan de zgn. MCT's (vetten met een middellange keten), zoals kokosolie en palmolie, deze gaan min of meer meteen het bloed in.

De moraal van het verhaal is: doe dit met beleid. Forceer de boel niet en wees niet bang om meer koolhydraten toe te voegen als je hier overduidelijk baat bij hebt. Zoek je 'sweet spot' op, zodat je niet te veel en niet te weinig koolhydraten consumeert. De gouden regel is: hoe minder koolhydraten je eet, hoe meer vetten je ertegenover moet zetten. Maar dat moet je lever op dat moment wel aankunnen! Zo niet, dan minderen met de vetten en meer koolhydraten toevoegen. Het einddoel moet echter wel vetverbranding zijn, de natuurlijke stofwisseling van de mens en ook van alle dieren, zelfs de planteneters:

http://www.second-opinions.co.uk/should-all-animals-eat-a-high-fat-low-carb-diet.html

http://www.second-opinions.co.uk/should-all-animals-eat-a-high-fat-low-carb-diet-2.html

http://www.second-opinions.co.uk/should-all-animals-eat-a-high-fat-low-carb-diet-3.html

http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html

Mike

 
Maar hoe weet ik of mijn lever tegen al die vetten kan? Omdat ik nooit misselijk ben? Mijn ontlasting drijft ook niet in de pot zoals bij Albert. Dus ik kan er tegen?

 
Nee. De hoge vetinname zou voor een optimale mineraalopname hebben moeten gezorgd, maar het afgelopen jaar is de staat van je haar en nagels juist verslechterd! Dit is een teken dat je lever het extreem moeilijk heeft met het voedingsprotocol dat je nu een jaar lang volgt. Nogmaals, dat ligt niet aan GAPS, maar aan het feit dat jij er misschien wel klaar voor bent maar je lever er kennelijk anders over denkt. Uiteindelijk krijgt je lever gelijk, dus wees daar zuinig op. More carbs!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.682
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan