Wat is een goede multivitamine supplement?

Die zag ik aankomen maar is niet voor mezelf. :)

Is voor een vriend van ons, die graag zijn gezondheid wil verbeteren. Ik heb beloofd om een pakket samen te stellen. Daar doe ik dan levertraan in en acerolabes, keltisch zeezout etc. Binnenkort zou ik zijn koelkast en keukenkastjes onder handen nemen.

Ik denk voor iemand die al dertig jaar niet gezond eet een een overstap wil maken een goede multi best een aanvulling kan zijn om jarenlange tekorten aan te vullen.

 
Ik zou toch beginnen met hem te vertellen dat het niet nodig is om multi vitamine te slikken, als hij volwaardig eet.

Hij wil graag zijn gezondheid verbeteren en dat begint met kennis.

 
Ik weet hoe deze jongen is. Heel druk bestaan, nog met regelmaat gaat hij uit.

Voor hem zou dit op dit moment het beste werken. Hij is ook nog een stuk jonger en wil wel al wat dingen vebeteren, maar ik ken hem het moet niet te ingewikkeld zijn nog. Ik ben het met jullie eens maar ik schat dit in op zijn situatie. Ik weet niet of jullie uberhaupt hebben gekeken naar het product wat ik heb gelinkt maar hier zitten dingen in die mensen ook vaak op een rij slikken zoals spirulina en chlorella, kelp ,nori, brandnetel, paardebloem. Weet ook niet of ik dit onder de naam multi had moeten plaatsen.

 
Als je dan toch een soort van multi wilt gebruiken vind ik degene die je gevonden hebt geen slechte keus hoor. Een prima mix van verschillende soorten "superfoods" en verder geen geisoleerde voedinsstoffen of ongezonde toevoegingen.

 
Debsy,

Ikzelf zou er ook voor kiezen om mijn voedingsstoffen zoveel mogelijk uit voeding te halen. Veel geld ook, zo'n poedertje. Daar kun je heel wat litertjes rauwe melk, of andere dierlijke voeding voor halen waar veel meer voedingsstoffen in zitten.

Maar als je toch graag een supplement wilt, zou ik voor de eerste gaan. Ik zie alleen dat ze het op dit moment niet op voorraad hebben :wink:

 
Ik ga juist van de multi-vitamine af (een hele volwaardige) en stap over op chlorella en spirulina omdat die algen wel wholefood zijn.

 
Multivitamines volkomen onnodig? Ik zou toch niet zomaar superlatieven rondsmijten Mike :)

Wellicht als je gezond bent EN geweldig eet EN het ook nog eens allemaal opneemt. Als 1 van die dingen, en zeker alle 3 in het gedrang is, is een multi zeker aan te raden.

Je kunt geweldig eten wat je wilt, maar als je lichaam het niet verteert heb je er weinig aan.

 
@Rapunzel

Ik wilde net al vragen: als je eten niet wordt opgenomen, iets wat 'natuurlijk' is, hoe kan dan een syntetische multivitamine wel opgenomen worden?!

 
En vaak zitten die multivitamines nog eens vol met vullers en andere troep. Hoe vaak heb ik niet een supplement geweigerd omdat er een polysaccharide in zat?

 
Polysacchariden zijn het minste van je problemen, er zitten vaak smaakversterkers, kunstmatige zoetstoffen en aroma's, stereaten (transvetten), titaniumdioxide (witmaker) en weet ik wat nog meer in. Daarnaast zijn de vitamines vaak synthetisch en is het maar de vraag of ze in de juiste verhouding tot elkaar staan. Wie problemen heeft met de spijsvertering zal inderdaad volledige en volwaardige voeding (gedeeltelijk) niet opnemen, vandaar mijn herhaalde pleidooi voor zo vloeibaar mogelijke, geconcentreerde voeding. Het GAPS-protocol is ook op deze basis samengesteld. Dus: extreem voedzame smoothies, soepen, bouillons, sauzen. DAT zijn je 'multivitamines', gezondheid zit niet in een pilletje, poedertje of tabletje.

Mike

 
Mike,

Daar ben ik het grondig mee oneens. Dat is gewoon niet waar als je lichaam echt zwaar uit balans is. Ter informatie: ik ben zeer duidelijk vooruit gegaan vanaf het moment dat ik voedingssupplementen op maat ben gaan slikken (n.a.v. een haarmineraalanalyse).

5 kg erbij, ochtendtemperatuur een halve graad hoger, verbeterde stofwisseling.

Dus: ook al neem je natuurlijke producten blijkbaar niet op, dan blijkbaar wel mineralen etc uit een potje. En natuurlijk hoop ik het stadium te bereiken waarin ik alles uit mijn voeding kan halen, maar bij een serieus gezondheidsprobleem red je het echt niet met alleen gezond eten!

 
Wel als je het slim aanpakt. Op basis van een haaranalyse kom je erachter wat je tekortkomt. Vervolgens ga je geen supplementen slikken, maar voedingsmiddelen zoeken die deze tekorten aanvullen, liefst zo vloeibaar en geconcentreerd mogelijk.

Met supplementen leg je een noodverband en dat kan bijzonder handig en nuttig zijn, maar m.i. is het ook mogelijk (en beter!) om zonder geisoleerde supplementen aan de slag te gaan. 'Supplementen' die ik wel volop voorsta zijn complete complexen van de natuur ('multi's') als: Sole (Keltisch zeezout), levertraan, waterstofperoxide, natriumbicarbonaat, bitterzout, appelazijn, kefir, etc. Deze zijn allemaal vloeibaar en geconcentreerd.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.781
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan