Wat geef je je kinderen te eten?

G

Guest

Guest
Vervolg gesprek Debsy :)

Hé Debsy, ik ben 29, en we hebben een dochter van 13 weken. Wat geef je je kindjes en hoe reageren ze erop?

 
Mijn dochters zijn nu 3 en 4 jaar.

Ik moet zeggen ze zijn heel snel verpest door zoetigheid. Dat sluipt er langzaam in en ze weten t precies. Een vriendin van mij haar dochter is nu net 1. Had een x een stukje koek gehad en op een onoplettend moment zat ze stiekum uit de koekpot te eten haha.

Mijn oudste heeft 7 maanden borstvoeding gehad (ze stopte er zelf mee ze dronk er gewoon niet meer uit) en de jongste 14 maanden.(ik werd graatmager en stopte zelf, ik at dus gewoon niet goed genoeg). Toen ik ging bijvoeden deed ik veel roomboter door hun prakjes.

De status nu is:

S morgens maak ik standaard een smoothie met acidophilus yoghurt en sinaasappel banaan, beetje olijfolie kaneel honing, stukjes appel, slagroom.

smiddags broodje met (veel) roomboter, kaas , pindakaas of chocopasta (I know slecht maar we zijn slechte gewoontes aan t afbouwen) of pure hagelslag.

Tussendoor appel/ koekje of zelf gemaakt ijsje/ lollie of snoepje van de natuurwinkel als we het hebben (ik weet het, ook slecht) tussendoor geef ik ze ook wel een lepel roomboter, frambozen, bramen

ze drinken water of appelsap aangelengt met water of healthy people aangelengt met water

en ze drinken zeker 2 a 3 glazen rauwe melk

Kijk ze weten natuurlijk ook niet beter. Je verpest kinderen heel snel, iets lekkers bij oma iets lekkers daar en mijn vriend had nog wel slechte gewoontes dus dan was dat er gewoon regelmatig in huis.

Wij hebben ze vanaf het begin volle yoghurt gegeven zonder iets, dat vinden ze heerlijk. Als je kleine kinderen danoontjes gaat geven en dat soort afvalyoghurt stappen ze natuurlijk nimmer meer over naar gewone yoghurt. Ik heb gehoord van kinderen die potjesetenkregen en niks anders meer aten dan potjeseten.

s àvonds avondeten, wij eten veel soep. Het avondeten is wel een drama. De jongste lust wel veel maar die eet nu bijna niks s avonds puur om het uitdagen.

 
Nou, volgens mij is dit in elk geval een goed begin. Veel roomboter en rauwe melk is natuurlijk super voor ze. En ja, ik bereid me ook voor op de strijd tegen snoep en zoetigheid. Want alles om ons heen lijkt erop gericht te zijn de kindjes te verleiden. Want ja, wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Zelfs bij de EkoPlaza staat een doosje dropjes bij de kassa :( Ook opa's en oma's zijn geduchte tegenstanders. We hebben ze al verteld dat ze straks alleen dingen mogen geven die op ons lijstje staan. Want, heel goed bedoeld, maar ze komen aan met frisdrank en snoepjes waar met koeieletters 'suikervrij' op staat. Maar ook dat willen we niet. Je bent natuurlijk een klein beetje in het voordeel als je er van babyaf ermee begint. En helemaal voorkomen kun je het ook niet. Zeker niet als ze naar de peuterspeelzaal of school gaan. Om nog maar niet te denken aan de snoepautomaten in het VO. Ik wil in elk geval proberen haar mee te geven dat je bewuste keuzes moet maken, en zelf verantwoordelijk bent voor de gevolgen. En alles alleen maar heel streng verbieden werkt ook niet altijd. Ik ken een gezin waar dat gebeurd, en als die kinderen ergens op een verjaardag zijn proppen ze zich helemaal vol met alles wat ze thuis niet krijgen. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Het mooiste is als je ze zover kunt krijgen dat ze zelf de goede keuzes maken, omdat ze weten hoe belangrijk dat voor je gezondheid is. Tja, ben erg benieuwd hoe dat straks bij ons allemaal zal gaan...

Was jij trouwens ook op de wp-dag, afeglopen zaterdag?

 
Nou een goede voorbereiding is het halve werk! En zo te zien ben je beter voorbereid dan mij maar wat ook helpt is je man die heel bewust met zijn voeding omgaat. Die van mij ging er ook vanaf het begin in mee maar snoepte daarnaast wel veel, dat is wel veel minder geworden. In t begin dronk ie ook nog cola enzop en daar is hij nu helemaal vanaf.

Ik vertel ze ook al waarom ze bepaalde dingen soms niet mogen, ik leg uit dat het niet goed voor hun lijfje is. DIe oudste die snapt dat wel al heel goed! Maar de drang is nog wel groter dan het verstand.

Ik moet zeggen de zelfgemaakte ijsjes zijn een uitkomst want ze vinden ze ook echt lekker!

Bij Greenjump kun je bpa vrije vormpjes kopen en nog veel meer leuk babyspul.

Nee ik was er niet helaas, het was de verjaardag van mijn dochtertje.

 
Ja, dat is waar. Samen sta je sterker. En Gerrit is nog bewuster en consequenter, omdat hij gaps doet, en echt niet kan sjoemelen. Dus wij hebben het ook gewoon niet in huis (behalve voor de visite, maar dat zit allemaal per stuk verpakt, zodat er geen aangebroken zakken blijven liggen). En natuurlijk is de drang bij die kleintjes groter, dat is heel logisch. Misschien kan je ze laten kiezen, waarbij de gezonde keuze aantrekkelijker is? Bijv. één snoepje, of twee blokjes kaas? Of als ze iets van iemand gekregen hebben, dat ze dat bij jou kunnen ruilen voor iets gezonds?

 
Ik vroeg dat trouwens omdat ik benieuwd was of we elkaar misschien tegen het lijf waren gelopen. Maar dat was dus niet zo. Gefeliciteerd hoor, met je dochter. Zo'n verjaardag is zeker ook wel een uitdaging qua wat er op tafel komt?

 
Debsy,

Als ik jou was zou ik de banaan uit je smoothie laten, een zetmeel en suikerbom.

Je doet er al honing in, dat is toch wel zoet genoeg?

 
Quote:
Of als ze iets van iemand gekregen hebben, dat ze dat bij jou kunnen ruilen voor iets gezonds?

Oh haha dat werkt echt niet. Maar we willen er ook niet te spastisch mee omgaan. Als we op andermans verjaardag zitten dan is dat eenmaal zo.

Met onze eigen verjaardagen gaan we ook niet heel moeilijk lopen doen. We kopen wel gewoon het betere van het slechtere, zoals biologische chips en onbewerkte nootjes. Ik wil wel zelf een beetje gaan experimenteren met zelf taarten maken met dat suikermelasse waar ze het hier over hadden.

Maar goed jij kan voorlopig nog lekker zelf voeden. Wat een heerlijkheid he zo`n kindje aan de borst ik snap niet dat zoveel vrouwen dat zo tegenstaat ik vond het zo mooi.

Hoe voed je jezelf nu. Misschien ook interssant voor meelezers?

 
Ik deed geen honing en banaan maar of, maar misschien wel een idee om de banaan een beetje af te bouwen. Het vet en de eiwitten doen het suikergehalte toch ook een beetje afnemen?

 
Quote:


Of als ze iets van iemand gekregen hebben, dat ze dat bij jou kunnen ruilen voor iets gezonds?
Quote:
Oh haha dat werkt echt niet. Maar we wilen er ook niet te spastisch mee omgaan


Familie van mij deed het op die manier, en soms trapten de kids erin, en soms ook niet. En je hebt gelijk, hoor, heel krampachtig werkt ook niet. Hoe verbodener iets wordt, hoe aantrekkelijker. Gelukkig krijgen ze hun basisvoeding thuis, en dat moet dus goed zijn. Zo goed moeglijk als het kan.

Ja, bv geven is heerlijk. Zo mooi, dat geopende bekje dat lekker hapt. Ik doe zelf gewoon lekker wapf. Rauwe melk, roomboter, yersey yoghurt, kaas, rauwe eieren, grasgevoerd vlees en per dag twee plakjes zuurdesembrood.

 
Quote:
Het vet en de eiwitten doen het suikergehalte toch ook een beetje afnemen?


Niet afnemen, maar ze remmen de afgifte van suikers direct in het bloed, zodat deze langzamer in de bloedstroom terechtkomen. De fructose, daarentegen, wordt wel opgeslagen in de lever en kan leiden tot leververvetting en alcoholomzettingen, die bijzonder verslavend werken en een soort van 'subtiele dronkenschap' opwekken.

Mike

 
Waar haal je yersey yoghurt?

Ok dus het is beter om bananen helemaal te bannen?

Of kan af en toe een halve niet zoveel kwaad of ligt dat eraan hoeveel kh je al binnen krijgt?

 
Bij de plaatselijke ekoplaza. Ze bestellen het wel speciaal, want het zit niet (meer) in het assortiment. Waarschijnlijk gaat het binnenkort er helemaal uit :(

 
de yersey yoghurt is in ieder geval van de weerribben. Misschien kun je op hun site verkooppunten vinden?

 
Debsy, gewoon stoppen met die bananen.

Weet je het is een vrucht die zelf geen zaden heeft.

Dus wat voor vrucht is dat dan, een vrucht die zichzelf niet voort kan planten.

Dat klopt toch niet, net zo iets als pitloze druiven.......

 
Poekie, bananen hebben wel zaadjes (zwart), meestal 1 of 2. De bananen die je hier kunt kopen zijn speciaal gekweekt voor import. Bij ons eten we deze soorten niet omdat ze niet lekker zijn.

'Pitloze druiven' hebben ook pitten maar wel onzettend klein dat je ze nauwelijks ziet.

 
Vandaag was ik op bezoek bij mijn tante en zij moest op haar kleinkinderen passen. Die kinderen eten dus niets, behalve patat. Als zij hen iets wilde voeren, moest het onder dwang (en daar had ze begrijpelijkerwijs) weinig zin in met bezoek erbij. Ze zat ook te vertellen over het vriendinnetje van mijn neefje. Die is 20 en als warmeten lust ze alleen maar lasagne en als ze dan groente moet eten, eet ze alleen maar doperwten. Ik dacht dat ik een lastige eter was en kon me nooit voorstellen dat er echt zulke kinderen bestonden...

 
als je leest bij gapsdieet, dan staat daar een heel artikel over: lastige eters (of zoiets).

 
@GeneA

Ik kan me nog wel herinneren toen ik nog jong was (onder de 10) dat de bananen wel zwarte kleine pitjes hadden in het midden.... die bananen vond ik persoonlijk wel lekkerder. Nu heeft echt geen enkele banaan het meer die ik eet, ook de biologische bananen.

@pinklady

Ik had zaterdag tijdens een feestje nog een gesprek over voeding met de vriendin van een vriend van mij die een broertje heeft en behoorlijk autistisch is. Ze vertelde mij dat hij niks anders eet dan patat, brood en doperwten en alles met mayonaise. Vind je het gek dat er totaal geen progressie in zit en dat hij steeds zwaarder wordt. Maarja ze vertelde dat hij echt niks anders eet, hij gooit het gewoon van de tafel. Pff ik zou dat echt super erg vinden, naast de autisme zelf maar dan ook nog totaal machteloos moet staan toe kijken hoe die jongen zichzelf kapot eet. Echt vervelend :S

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.888
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan