Wat geef je je kinderen te eten?

Het ligt er nog al aan wat je wilt bereiken. Mijn kinderen hebben een sterke wil, en ik denk dat ik behoorlijk lelijk zal moeten doen om ze zo ver te krijgen dat ze iets opeten dat ze niet lusten. Ik zou ze ook kunnen chanteren met iets dat ze heel graag lusten, of een andere beloning maar als ik op die manier met ze om zou gaan gaat dat niet meer alleen over eten maar zoiets werkt door in de hele relatie met je kinderen.

Bovendien geloof ik niet dat kinderen door ze te dwingen een andere smaakbeleving krijgen. Ik geloof niet dat je positief over lever gaat denken als iemand je dwingt het te eten. (ik noem maar lever omdat veel mensen hier dat vies vinden)

Jij bent blij dat je ouders dat gedaan hebben, maar je moet niet ver zoeken naar mensen die juist bepaalde dingen niet lusten omdat hun ouders er zo´n spel over maakten.

Ik zet het eten op tafel en als ze het niet lusten dan eten ze maar niet. Ik dwing niemand om iets te proeven en toch zijn er gaandeweg dingen bij die vooral mijn zoon eerst per se niet lustte die hij nu graag eet. En hij zegt dan ook hey, nu lust ik dit wel! Dat wil ook niet zeggen dat ik nooit eens zeg, proef eens volgens mij lust je dat wel, maar ik dwing niemand.

Ik vind dat kinderen moeten opgroeien en leren nee te zeggen. Ze moeten leren autoriteit in vraag te stellen, niet te bibberen voor sancties. En als ze straks op school met zijn allen naar de snoepautomaat gaan hoop ik ook dat ze durven nee zeggen als enige en niet zwichten voor peer pressure.

Deze eetproblemen waar wij mee te maken krijgen zijn problemen die gemaakt zijn door de maatschappij die ons voor allerlei moeilijkheden stelt, slecht eten, onnatuurlijke verleidingen. Ik zie dat niet als een luxeprobleem maar juist als een armoedeprobleem. Ik vind dat je lichaam heilig zou moeten zijn en daarom wat je in je lichaam steekt ook, daar heeft niemand je in te dwingen. Ik zie niet hoe een bully van een ouder daar in past.

Het is net als met paarden africhten, je kunt met een zweep en sporen en angst de wil wel breken, en dan kun je er op rijden. Of je kunt proberen met begrip en liefde een harmonie te bereiken waardoor je die wil met je mee kunt laten werken. Het is maar net wat je wil en waar je voor kiest.

Mijn zoon wilde geen rauwe melk drinken, ik heb er een hele tijd een hele lichte chocolademelk van gemaakt met een mespuntje cacao en een theelepeltje honing op een liter melk. Nu zijn we een jaar later en hij drinkt gewone melk zonder cacao. Hij heeft zelf geproefd en vond het lekker en zei zelf dat ik geen chocomelk meer moest maken. Lijkt mij een veel leerzamer ervaring dan wanneer ik hem gedwongen zou hebben. Het was beter geweest als hij na de borstvoeding meteen op rauwe melk was overgegaan maar toen wist ik nog niet wat ik nu wist, dat kan ik moeilijk op hem gaan uitkuren.

In een hongerwinter en andere situaties op leven en dood gelden er andere regels. Dat lijkt me duidelijk. Ik ben blij dat ik die noodregels niet hoef toe te passen in mijn gezin. En ik vraag me ook af in hoeverre je op dat vlak opvoedtips moet aannemen van een door honger getraumatiseerd persoon.

 
Hmmm. Eten op tafel zetten en als ze het niet lusten, eten ze maar niet: mee eens.

Een lepel levertraan gaat niemand ooit lekker vinden.

Lever kan je op verschillende manieren bereiden zoals aangegeven in verschillende topics.

Geen opvoedkundige tips aannemen van iemand die honger heeft geleden en van natuurvolkeren wel?

Waarom niet?

Waarom ben je een bully als je je kind dwingt om een lepel levertraan in te slikken? Wat ga je doen als jouw kind een operatie oid moet ondergaan? Laten kiezen?

Ik ben benieuwd naar de reacties :)

 
Ik heb momenteel nog makkelijk praten met mijn dochter van 1,5. Maar zelfs zij moet toch al dingen innemen die ze niet lust. Boterolie vindt ze vies. Dan zeg ik: eerst de boterolie, dan krijg je lekkere levertraan (ja, ze vindt het lekker ;) ). Ik dwing haar verder niet tot eten, en maak er geen drama van als ze niet eet. Spelletjes worden ook niet gespeeld, zoals: een hapje voor oma, opa, etc.

Als ze ouder wordt moet ze van mij wel alles proeven. Ik weet hoe belangrijk dat is. Ben zelf verpest door over het avondeten altijd appelmoes te gieten, dit mocht ik standaard bij de warme maaltijd. Als ik dan ergens anders at vond ik het eten enorm droog en kreeg ik het bijna niet weg. We aten altijd gekookte aardappels met groente en vlees, zonder kruiden. Ik had totaal geen smaakontwikkeling en werd ook niet gestimuleerd om eens iets anders te proberen ;) Pas veel later heb ik van alles geproefd, en ben ik veel lekker gaan vinden. Vind ik zonde, want heb echt genoten van die nieuwe smaakbelevingen. Baalde vroeger van die zoutloze kost thuis, maar wist ook niet wat er verder te koop was ;-)

Ik zie het dus voor me dat ik mijn dochter wel alles wil laten proeven, dan pas mag ze iets weigeren (tenzij het echt volwassen eten is, als dat al bestaat). Die levertraan + boterolie zal ze moeten nemen, al doe ik zeker mijn best om het zo aangenaam mogelijk te maken voor haar als dat nodig is.

 
Ik maak leverworst, één kind lust het heel graag, de ander af en toe.

Natuurvolkeren leefden in overvloed, als ze al honger hadden dan had dat een natuurlijke oorzaak. Wat heeft dat te maken met oorlog? Iets dat je wordt aangedaan door andere mensen en door oneerlijkheid? Iets dat gemaakt wordt door slechte bedoelingen. Verder hadden natuurvolkeren ook geen belachelijke onnatuurlijke invloeden als bijv tractaties op school. Er was alleen maar goed voedsel dus je kon je smaak niet verpesten en je kon ook niet fout kiezen.

Zal ik eens iemand die groter en sterker is als jij jou iets heel vies dwingen in te slikken? Hoe zou je je dan voelen? En tot hoe lang kun je dat als ouder volhouden denk je? Hoe lang denk je je kinderen op zo´n manier te baas te kunnen? En als jij er nu in slaagt de baas te spelen over ze, waarom zal de overheid of een leraar met kwade bedoelingen, of een fout vriendje dat op een later moment niet ook kunnen?

Mijn schoonmoeder van 74 zei het van de week nog, zij kreeg op school levertraan, en dat was vies maar daar was niks aan te doen, dat moest gewoon. Prima zou je denken, maar ze gaat ook elk jaar braaf een griepspuit halen, want dat moet van de dokter. En ze heeft al haar tanden laten trekken voor een kunstgebit, waarom weet ze eigenlijk niet, dat moest zei de tandarts. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat is ook gehoorzaamheid.

Als mijn kind een operatie moet ondergaan dan zal ik dat zo veel mogelijk uitstellen tot ze er zelf iets in te zeggen hebben. Ik had vroeger bijv een vriend met erge flaporen, zijn ouders hebben het ondanks pesterijen etc zo gelaten omdat ze het niet nodig vonden er iets aan te doen, toen hij een jaar of 15 was heeft hij er zelf voor gekozen om er toch iets aan te laten doen.

Ik moest vroeger als klein kind buisjes in mijn oren volgens de huisarts, ik wilde dat per se niet. Mijn ouders vonden dat het moest maar ik heb moord en brand geschreeuwd en verschillende oorontstekingen uitgezeten maar ik heb nooit buisjes gehad. Ik kan eigenlijk geen moment in mijn leven bedenken dat ik te maken heb gehad met een beslissing over levensreddende operaties. Misschien een broer met een gebroken arm maar die wilde maar wat graag naar het ziekenhuis om iets aan die arm te laten doen.

Een overgroot deel van de amerikaanse jongens is genitaal verminkt eeuuh besneden, omdat hun ouders de lichamelijke integriteit van een kind niet konden respecteren. Als er operaties levensnoodzakelijk zijn dan ben ik de ouder die de levensreddende beslissingen moet nemen en dan zal ik dat ook doen, die macht zal ik dan gebruiken en mijn kinderen zullen dan ook weten dat het menens is. Zoals ik ook in tijden van honger zal zorgen dat ze hun lever of wat er op dat moment ook voorhanden is opeten, niet goedschiks dan maar kwaadschiks, dat zijn tijden van nood zoals ik in mijn vorige post al zei. Niet representatief voor het probleem: eten we avocado of olijven, en waar kan ik de ascorbyl palmitaat poeder in verstoppen. En als ze geen levertraan eten dan maar varkensvet door het eten. Als het om leven of dood gaat dan kun je beter levend zijn met een gekrenkt zieltje dan dood. Maar die keuze heb ik godzijdank tot nog toe niet moeten maken. Tot nog toe ben ik de ouder die het goede eten in huis haalt, waar ze zelf hun selectie uit mogen maken. Ik zeg niet dat als ze geen rauwe melk lusten je dan maar cola of cecemel moet halen :wink:

San, bij jou kan dat misschien werken, als jij die boterolie er in krijgt met de belofte van een lepeltje levertraan :D zonder dat je ze geweld moet aan doen, prima toch! Zoals ik al zei hebben mijn kinderen een sterke wil en zal het hier een groot gevecht worden met veel tranen en gedoe als ik ze zou dwingen en ik kan niet garanderen dat ik het er ook echt in zou krijgen. Mijn dochter is 2,5 maar daar moest ik een jaar geleden ook echt niet mee aan komen. Ik zei al, ik heb zelf die buisjes in mijn oren ook altijd kunnen afhouden. Ik denk dat mijn kinderen dat van mij hebben, mij laat je ook niet zomaar iets doen dat ik niet wil :wink:

 
Iklustvet,

We leven wel degelijk in tijden van nood. We hebben het aan onze voorouders te danken dat we hier zijn, maar als we zo door blijven eten zullen onze kinderen misschien wel geen voorouders meer zijn van toekomstige generaties. Dit probleem wordt chronisch onderschat, we zijn nl. aan het UITSTERVEN!

Sally Fallon zei het heel treffend tijdens haar presentatie op het congres: zolang je thuis kunt bepalen wat je kinderen eten, is het niet zo'n groot probleem als ze buitenshuis wel eens rotzooi binnen krijgen. Thuis is de basis. Zij noemde wat we onze kinderen aandoen of aan laten doen dan ook 'genocide' (volkerenmoord), dus ook zij ziet het als een gigantisch probleem!

Mike

 
Ik zeg toch dat ze mogen kiezen uit wat ik aanbied? Ze krijgen hier thuis niets dat niet goed is. Jij zegt toch altijd eten moet een feestje zijn, dat moet het ook zijn voor kinderen en dat lukt me heel goed zonder dwang.

 
Beetje warrige verdediging, wel beloning fout geen beloning fout. Een lepel levertraan met dwang is fout want dan wordt je kind een slachtoffer op latere leeftijd. Een lepel levertraan met beloning is 'prima toch'.

Honger komt voort uit oorlog en natuurvolkeren leefden in overvloed? Helleu, honger komt vooral door schaarste, armoede, dat soort 'gewonere' dingen. Natuurvolkeren overleven! Dat is precies de reden dat zij van die geweldige (over)levings-adviezen hebben, evenals mensen die honger hebben gekend.

Kinderen laten beslissen over operaties. Ik weet het niet hoor. Wat als jouw kind wel wil en jij niet? Wat ga je dan doen?

Wij zijn toch de volwassenen? Wij zijn toch de ouders, de leiders, de baas?

Het zijn jouw meningen en die mag je verkondigen, net als ik mijn mening mag verkondigen. En ik vind het beste advies voor kinderen die niets lusten: honger laten lijden. Al was het maar voor een paar uur. En het werkt. Het meeste zit bij kinderen tussen de oren.

De peergroup, invloeden van media en weet ik wat. Jij als ouder geeft ze een stevige basis mee met zelfvertrouwen. Dat zelfvertrouwen komt deels van jou af. Als jij heilig gelooft in het goede dat jij doet en de methodes die je daarbij gebruikt, waarom zou een kind zich daar vanaf houden?

Ik blijf erbij, als jij stevig in je kern staat, positief bent over wat je zelf doet, dan straal je dat over op je kinderen. Who are they to question that?

 
Oh ik wist niet dat ik me hier moest verdedigen.

Ik geef nooit beloningen, maar zoals San dat doet zie ik daar niks kwaad in. Eerst de boterolie dan de levertraan kun je toch bezwaarlijk een beloning noemen? Als ik levertraan neem pak ik daarna ook een slokje room om het weg te spoelen.

Ik zeg niet dat honger alleen voortkomt uit oorlog, ik zei dat ik geen opvoedtips zou aannemen van iemand die door honger getraumatiseerd is. Toen zei jij waarom dan wel van natuurvolkeren. Toen zei ik dat als die al honger hadden (want dat is helemaal niet zo´n zekerheid) dat een heel andere oorzaak had als oorlog. Twee compleet verschillende dingen. Je kunt oorlog niet accepteren als een natuurlijk verschijnsel.

Als ik de uitzonderlijke situatie “mijn kind wil geopereerd worden en ik ben daartegen” ooit tegenkom, dan zullen ze met heul goede argumenten moeten komen. Zo simpel is het toch? Ze hebben geen flaporen, maar dat voorbeeld van die vriend van mij stonden die ouders echt niet te springen, maar als een kind daar zo graag iets aan wil laten doen dan denk ik dat we daar echt wel uitkomen. Ik ga er vanuit dat mijn kinderen op gaan groeien tot redelijke mensen en dat ze niet bijv duivelshoorntjes in hun voorhoofd geplant willen hebben. Ze krijgen goed te eten, hebben geen ondervoede hersens en ik ga er vanuit dat het geen vreemde freaks worden. Als ze oud genoeg zijn heb je er niks meer in te zeggen. Een verbod is maar beperkt houdbaar.

Denken dat wij de enige grote invloed op onze kinderen zijn is gewoon te simpel. Op weekdagen is de juffrouw op school meer uren bij mijn kind als ik. Hij is al thuis gekomen met “mama de juffrouw zegt dat je van vet dik wordt” De hele maatschappij zoals ie nu is is een aanval op de mens en op kinderen in het bijzonder, ik heb niet de illusie dat ik mijn kinderen daar met wat geboden en verboden doorheen kan loodsen. Zelf nadenken en niet bereid zijn sh.t aan te nemen van wie dan ook zal steeds belangrijker worden. Ik heb niks tegen een paar uur honger, als er hier niets op tafel komt dat ze lusten hebben ze pech dat is een logisch gevolg, niet altijd je zin kunnen hebben in een huishouden. Daar zijn we het over eens. Met dwang kan ik het niet eens zijn.

 
Caldo, hoe dwing jij je kind tot eten vraag ik mij af. Mijn ervaring is dat eten en slapen niet echt af te dwingen is. Ik kan ze aanmoedigen of niks anders geven, maar dit is geen waterdicht systeem. Mijn kinderen zijn tot op zekere hoogt 'verplicht' om alles te proeven en die van 8 kan ik intussen aardig mee onderhandelen, maar als een kind iets echt heel vies vind en staat te kokhalzen, ga je dan door? Hoe ver ga jij hier in en hoe pak jij het aan.

 
Ik dwing wel tot proeven, maar bord hoeft niet leeg. Hoe vaak is het niet dat het achteraf toch wel lekker was of dat zonder veel tegengesputter het bord leeg gaat (al wordt er dan niet toegegeven dat het toch wel eetbaar was).

Vanmorgen wilde ik ze matsen, ik zei zullen we de levertraan overslaan? Dat vonden ze prima, maar na de levertraan krijgen ze altijd een hapje honing en die wilden ze wel. Conclusie, allebei vrijwillig aan de levertraan :)

 
Quote:
Ik dwing wel tot proeven, maar bord hoeft niet leeg. Hoe vaak is het niet dat het achteraf toch wel lekker was of dat zonder veel tegengesputter het bord leeg gaat (al wordt er dan niet toegegeven dat het toch wel eetbaar was).


Ik vráág gewoon aan mijn kinderen of ze willen proeven. En 9 keren van de 10 doen ze dat dan ook.

 
Ja daar begin ik ook wel mee, met vragen. Maar mijn oudste heeft de neiging om negatief te gaan doen en dan wil de jongste ook niet meer. Als de oudste vooraf goed geïnstrueerd is (niet negatief doen, zeg maar oh lekker mama :lol: ), dan proeft de jongste zelfs zonder vragen.

 
Quote:
Ja daar begin ik ook wel mee, met vragen.


Een vraag waar je alleen ja op mag antwoorden is geen echte vraag he.

 
Quote:
Een vraag waar je alleen ja op mag antwoorden is geen echte vraag he.



Er zijn genoeg dingen die ik aanbied die ze niet hoeven te proeven. Bijvoorbeeld dingen die ik voor mezelf maak en die ik ook aanbied. Maar als oudste dan gelijk negatief is waardoor de jongste niet meer proeft dan vind ik dat niet leuk, daarom instrueer ik haar. Werkt prima, vindt ze zelf ook leuk. Soms proeft ze zelf ook wel 1 hapje.

Anders is het bij dingen die ik wel wil dat ze eten, maar dan schotel ik het ze ook gewoon voor. Standpunt is je probeert het, meestal houdt dat in dat ze het zelf niet in hun mond durven te stoppen dus dan doen wij dat voor hun. Om de één of andere reden vinden ze dat fijner. Het vraagaspect is dan wel minder aanwezig ja, maar kokhalzend aan tafel zie je ze hier niet hoor.

 
Tanja, ik dwing mijn kinderen helemaal niet tot eten. Het was mijn moeder die dwong tot het nemen van alleen een lepel levertraan.

Ik dwing mijn kinderen wel tot bepaalde dingen, doorlopen met oversteken, netjes spreken naar ouderen, een les volledig meedoen. De dwang bestaat dan uit tellen tot een (dat is genoeg). Ik heb genoeg autoriteit en hoef ze niet te slaan oid. Ja ik ben sterker en groter dan zij dus dat zal het wel zijn. Zijn ze bang voor me of respecteren ze me? Ik weet zelf het antwoord wel.

Over voorbeeld zijn, je bent als ouder HET grootste voorbeeld. De juffen (altijd weer die vrouwen) hebben veel te zeggen, maar aan het eind van de dag stoppen zij jouw kind niet in bed. En ze hebben al helemaal niets te zeggen over wat jouw kind eet.

Ik blijf erbij, sta sterk in je schoenen en wees duidelijk naar je kind toe. Wat zijn de grenzen en wat moet/mag hij.

Grenzen bieden ook nog eens bescherming, het is wel fijn als jouw kind njouw grenzen respecteerd.

Ik weet dat met name op Nederlandse scholen het slecht gesteld is met de grenzen, dus ik maak mij geen zorgen over het voorbeeld van de juf.

De basis is en blijft thuis, wie herinnert zich nog zijn haar juf op school? En wie heeft nog vers zijn opvoeding in het geheugen.

 
Ik geloof niet dat er hier iemand is die zijn kinderen zomaar de weg laat oversteken. Ik word een beetje moe van dit topic dus laat maar zitten verder.

 
Caldo, omdat je dwang leek te verdedigen dacht ik dat jij dit ook gebruikt of in elk geval een goede methode vond, ik was nieuwsgierig naar de manier waarop je dit zelf thuis toepast bij het eten. Ik denk intussen dat dit een beetje gevalletje preaching to the choir aan het worden is, omdat niemand hier thuis zijn kinderen rotzooi laat eten, zeker iklustvet niet. Ook denk ik dat de meeste het wel eens zijn over duidelijk grenzen aangeven.

 
Wat ik als tip heb genoemd is: het honger laten lijden. En dan bedoel ik een paar uurtjes. Het ging om kinderen die weinig (zeggen te) lusten.

Ik vind verder het voorbeeld van de grote zus die helpt de kleine een hap door te slikken geweldig. Daar spreekt een sterke familieband uit, naar mijn mening. Hoe fijn is het om (later) nog eens samen te klagen over die vieze hapjes en 'moeder die toch maar het beste met ons voorhad'. Heerlijk, die familie-tradities. Ik word persoonlijk helemaal naar van al die kinderen met een zogenaamde mening. Ik vind juist het dwingen van het hebben van een mening fout bij kinderen. Een mening kan je vormen op basis van informatie. Kinderen missen juist heel veel informatie! Sterker nog, de informatie op dit forum, hoeveel kinderen hebben daar weet van? Het is idd zoals Mike zei: een noodsituatie. Dus nogmaals, breng je boodschap positief over naar hen dan zullen ze het veel gemakkelijker slikken :p

 
Gisteren Carnaval gevierd op de school van mijn zoontje (4jaar)

Waarbij natuurlijk ook de wicky's, zakken spekkies en de zakjes chips niet ontbraken. :|

Nu loop ik ook stage op zijn school zodat ik mijn kids en opleiding (lerares) goed kan combineren met elkaar. En hierdoor zie ik ook wat ze allemaal krijgen met dagen zoals deze.

Nu had ik zelf uit voorzorgmaatregel een grote bidon met rauwe melk meegenomen zodat hij de wicky kon laten staan (Ook tegen zijn juf gezegd dat ik niet wil dat hij iets anders drinkt) en ik had gezegd dat ik absoluut niet wil dat hij een zak spekkies krijgt.

Nu is het toch wel erg vervelend voor hem om te zien dat al zijn klasgenootjes wel spekkies eten, en wicky drinken, en vond ik het ergens niet kunnen om hem ook nog de chips te ontzeggen. en had ik afgesproken met zijn juf dat hij dan de "naturel" chips kreeg en niet de paprika-andere soorten.

Gelukkig vind hij het geen probleem om zijn melk te nemen ipv de wicky want hij is dol op zijn melk.

maar toen ik langs zijn klas liep zag ik hem zitten huilen op zijn stoel, ik vroeg wat er aan de hand was en de juf zei dat hij erg verdrietig was dat hij als enige geen zakje spekkies kreeg en dat de oudere kinderen in zijn klas er vervelende opmerkingen over hadden gemaakt, en ook dat hij niet zelf mocht kiezen als enige bij de chips.

Normaal doet hij er nooit moeilijk over als hij snoep bij anderen moet laten staan, maar ik denk dat door die vervelende opmerkingen van de oudere kindjes hij daarom zo verdrietig werd.

Dit vind ik toch ook wel heel erg vervelend voor hem.

Nu vraag ik me af, hoe doen jullie dit met dit soort dagen? Geven jullie ook van te voren door aan de juf wat jullie niet willen? of laten jullie het met dit soort dagen voor wat het is?

 
Hier wordt volgende week ook carnaval op school gevierd, met broodjes knakworst, suikerdrankjes en chips. Mijn kinderen lusten geen knakworst, geen probleem zei de juf van de jongste, dan neem ik wel hagelslag voor haar mee. :lol:

Ik laat het helemaal los op dit soort dagen nieuwbegin, ik hoef er gelukkig niet naar te kijken. Mijn kinderen lusten geen spekjes, misschien die van jou ook niet. Frisdrank lusten mijn kinderen ook al niet en dus lopen ze met hun plastic bekertje naar de kraan. Als ze zelf zeggen dat ze het niet lusten maakt er eigenlijk ook niemand echt een probleem van. Je kunt ze moeilijk dwingen om spekjes en frisdrank te consumeren. Blijft lastige materie, ik hoop dat ze hun pure smaak nog even behouden en zodoende zelf gezonde keuzes maken, zo niet geloof ik in de basis die ze thuis krijgen en moet een keer rommel kunnen, hoe erg ik het ook vind.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.332
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan