Wat geef je je kinderen te eten?

Quote:
Dit vind ik toch ook wel heel erg vervelend voor hem.

Nu vraag ik me af, hoe doen jullie dit met dit soort dagen? Geven jullie ook van te voren door aan de juf wat jullie niet willen? of laten jullie het met dit soort dagen voor wat het is?


Ik laat het (knarsetandend) voor wat het is. Maar ik moet wel zeggen dat de kinderen bij ons op school geen spekkies krijgen en ook geen wicky. Het ergste wat ze bij ons krijgen is een klein koekje, daar heb ik ook al wat van gezegd, mijn zoon krijgt ook geen diksap wat alle andere kinderen wel krijgen.

Spekkies vind ik er écht over. Ik zou daar eens met de schoolleiding over gaan praten. Bij ons op school zijn de dagelijkse dingen biologisch, het diksap wordt aangelengd met water etc. Voor tractaties is snoep verboden (zelfgebakken cake mag wel) We hebben ook een kind in de klas dat een glutenintolerantie heeft, en dat is voor dat kindje ook best heel lastig, hij heeft op de dagen dat het nodig is iets te eten bij dat voor hem wel kan. Aan de ene kant moet dat voor een kind zonder glutenintolerantie ook kunnen, je zou best zelf iets mee kunnen geven dat hij heel lekker vindt, maar ik ben bang dat dat toch niet hetzelfde is als mee doen met de rest.

Ik geloof ook niet dat er bij ons op school vervelende opmerkingen over een uitzondering gemaakt worden. We hebben een klein schooltje en ik loop tegen veel dingen aan waar ik het niet mee eens ben maar alle kinderen zorgen er voor elkaar en ik ben er redelijk zeker van dat je niet gepest wordt als je ander eten mee hebt. Ik heb mijn zoon er nog nooit over gehoord. Brood is bij ons verplicht als lunch, ik doe daar niet aan mee, mijn zoon vindt dat wel erg want hij vindt brood heel lekker, maar hij accepteert het wel, ik hoor hem er nooit over dat de andere kinderen wel brood mogen eten. Ik denk dat dat op de gewone dagen allemaal niet zo speelt, maar bij die uitzonderingen als zo´n speciale feestdag is dat toch nog anders denk ik.

 
Zoon van 4 volgt het voorbeeld van de juf en wil een blikje sardines mee naar school. Vervolgens wordt hij uitgelachen en voor stinkvis uitgemaakt. Hij wil voorlopig geen sardientjes meer mee. Het niet worden uitgelachen is een taak van de juf, de juf moet openstaan voor andere voedingswijzen en de kinderen daarover inlichten. Hoeveel informatie wordt er wel niet gegeven over kinderen die Halal eten, waarom dan niet over WAPF kinderen? De juf weet echt niet beter, zij heeft weinig informatie en jij als ouder kan daar invloed op hebben.

 
Ik vind het een beetje te simpel om de juf verantwoordelijk te houden. Onze school is heel kleinschalig, en superalternatief naar de normen hier ik heb er nog nooit wat gemerkt van pestgedrag. Ik heb ook al eens kinderen uit de straat over de vloer gehad, en die begonnen meteen "mijn vrachtwagen is groter dan de jouwe en de mijne heeft spiegels en die van jou niet" en dat ging zo maar door, de hele middag. Dat is een andere opvoeding en een andere manier van doen en ik vind dat je zo´n mentaliteit wel terug ziet in het soort school. Dat krijgt zo´n juf niet meer rechtgetrokken en als ze er hard op in gaat gaan ze het stiekem doen.

Wat ik altijd probeer is mijn zoon weerbaar te maken. Er zit een kindje in zijn klas dat hem heel leuk vindt, altijd met hem wil spelen en hem nogal opeist. Mijn zoon wordt er doodmoe van en ziet het af en toe niet meer zitten met dat kind, hij laat zich veel te veel doen. Ik heb het er met de juf over gehad maar die heeft haar handen ook vol en denkt dat ze leuk spelen.

Het enige dat echt hielp is thuis naspelen wat er gebeurt. Ik zeg dan "kom mee ik wil nu met jou spelen" en mijn zoon roept dan heel hard "NEE ik wil niet met jou spelen" Als we dat smorgens een paar keer oefenen dan kan hij op school dat kind wel te baas, maar nu was ik het een paar dagen vergeten en dat hebben we gemerkt. Een kind moet zich op school niet laten uitlachen met een blikje vis (al helemaal niet als de juf hetzelfde mee heeft). Maar dat is peer pressure en dat wordt alleen maar erger naarmate ze ouder worden. Is het geen blikje vis dan zijn het foute schoenen of een gekke jas.

 
Exact. Die juffen hebben hun handen vol aan.... Ja waar aan eigenlijk? De reden dat ik zeg dat het de verantwoordelijkheid van haar is, is omdat het gebeurt in haar tijd met jouw kinderen. In haar klas, in haar situatie. De informatie die zij meegeeft, nemen zij (ook) voor waar aan. Het is dus van groot belang dat de juf weet wat voor informatie ze meegeeft en dus een taak van ons ouders om de juf te informeren. Het is maar al te triest dat kinderen weerbaarheidscursussen nodig hebben. Mijn zoon is een jongen en op deze gefeminiseerde school mag hij natuurlijk niet van zich afslaan. Hij wordt gewoon tot een mietje gevormd. Thuis liggen de zaken wel anders. Ik blijf onze juf er dan ook op hameren dat hij een jongen is en dus een andere manier van reageren heeft. En dat ze hem daarin moet vrijlaten.

 
Overigens, ik vind die weerbaarheidscursussen een hype en zijn weer een zoveelste poging om mensn geld te onttrekken. Ik heb mijn zoon een aantal opties gegeven o.a. dat hij zijn stinkvis buiten kan opeten. Een vleugje humor erin doet wonderen. Het is zijn keuze. Ik heb hem gezegd dat als hij geen vis meer meeneemt dan laat hij zich door de andere kinderen op zijn kop zitten. Ik vind het belangrijker dat hij zelf zijn keuzes maakt op basis van informatie.

 
Quote:
Ik laat het helemaal los op dit soort dagen nieuwbegin, ik hoef er gelukkig niet naar te kijken.



Tanja, ja ik zie het dus wel omdat ik er werk, maar ik denk dat het verstandig is dat ik het inderdaad loslaat met dit soort dagen.
Quote:
Mijn kinderen lusten geen spekjes, misschien die van jou ook niet. Frisdrank lusten mijn kinderen ook al niet en dus lopen ze met hun plastic bekertje naar de kraan



Wauw.! Nou helaas vind mijn oudste van 4 spekkies heerlijk. M’n jongste van 1,5 heeft nog nooit een spekkie gegeten, en ik hoop dat tegen de tijd dat hij naar school gaat hij het ook niet lust.

Maar wat goed dat jou kinderen zo’n goede smaak hebben ontwikkeld

Quote:
Ik geloof ook niet dat er bij ons op school vervelende opmerkingen over een uitzondering gemaakt worden. We hebben een klein schooltje en ik loop tegen veel dingen aan waar ik het niet mee eens ben maar alle kinderen zorgen er voor elkaar en ik ben er redelijk zeker van dat je niet gepest wordt als je ander eten mee hebt.


Wat fijn iklustvet, dit zou zo op alle scholen moeten zijn!

Het is best wel komisch, want de school waar ik werk en mn zoontje op zit noemt zich nota bene “de gezonde “ school en maken hier ook reclame mee om ouders aan te trekken.

En de reden waarom ze zich zo noemen is omdat ze 3 dagen in de week aan alle kinderen van de school fruit geven, en dat de kinderen zelf geen koek mee mogen krijgen van de ouders.

Best komisch dat vervolgens met carnaval spek en wicky word uitgedeeld. :/

Quote:
Exact. Die juffen hebben hun handen vol aan.... Ja waar aan eigenlijk? De reden dat ik zeg dat het de verantwoordelijkheid van haar is, is omdat het gebeurt in haar tijd met jouw kinderen. In haar klas, in haar situatie.


Caldo, hoe groot zijn de groepen op de school?

ik sta zelf namelijk voor de klas met een groep van 34 leerlingen.. Door de “bezuinigingen” ontstaan deze grote groepen, en hoe graag ik (en veel van mijn collega’s) het ook zouden willen, het is onmogelijk om alles te zien en in de gaten te houden wat er in de klas gebeurd!

Individuele aandacht en begeleiding met lesstof is al bijna onmogelijk maar daar streven we al heel erg naar. maar geloof me, met deze grote groepen hebben we onze handen vol! Dat word vanaf buitenaf door de ouders heel erg onderschat.

 
Ik heb echt nog nooit gehoord van weerbaarheidscursussen voor kinderen, dat dat een hype is is me al helemaal ontgaan.

Caldo, dus als ik het goed begrijp moet de juf ingrijpen bij elk verkeerd woord, maar zou ze het wel moeten toestaan dat kinderen er op los slaan? Als die juf van jullie zelf vis mee neemt, waarom ga je er dan vanuit dat het een probleem is van weinig informatie? Kinderen maken nu eenmaal opmerkingen, dat kun je niet voorkomen. Thuis leren je zegje klaar te hebben daar kom je ook buiten ver mee. Jammer dat je zoontje zijn vis niet meer mee naar school wil maar dat komt vast wel weer.

Onze juf heeft "maar" 20 kinderen van 4 tot 6 in de klas en daar heeft ze haar handen vol aan en ik begrijp dat volkomen. En ik vind dat ook niet erg, ze hoeft van mij niet op elke slak zout te leggen, ik heb het liefste dat ze de kinderen zo veel mogelijk met rust laten, die kunnen heel goed voor zichzelf zorgen.

 
Quote:
Wat fijn iklustvet, dit zou zo op alle scholen moeten zijn!

Het is best wel komisch, want de school waar ik werk en mn zoontje op zit noemt zich nota bene “de gezonde “ school en maken hier ook reclame mee om ouders aan te trekken.

En de reden waarom ze zich zo noemen is omdat ze 3 dagen in de week aan alle kinderen van de school fruit geven, en dat de kinderen zelf geen koek mee mogen krijgen van de ouders.

Best komisch dat vervolgens met carnaval spek en wicky word uitgedeeld. :/


Bij ons krijgen de kinderen elke dag biologisch fruit/groente. Meestal zijn dat appels en wortels maar er zit ook wel eens banaan bij, en ook paprika en tomaat. Dat is ook iets dat ik los laat, ik kan niet verwachten van een door de overheid gesubsidieerde school dat ze nachtschades weren, ik ben al heel blij dat ze niet met een ligakoek afkomen en dat wat ze geven biologisch is. Een koek meenemen mag bij ons ook niet. Ik hou helemaal niet van regels maar het is al voorgevallen dat een kind stiekem snoep mee naar school had en dat in de pauze ging lopen uitdelen. Dan ben ik eerlijk gezegd wel blij met dat koeken- en snoepverbod want anders weet je toch niet wat er op school gegeten wordt.

 
Moeilijk he, goed lezen? De juf moet INFORMATIE verschaffen en wij als OUDERS zijn daarbij van groot belang. In plaats van alles maar thuis te verstoppen en eigen kleine wereldjes te creëeren zouden we transparant moeten zijn, informatie geven, confronteren. ALLE kinderen zijn van belang, niet alleen onze eigen kinderen. In plaats van (hier) klagen over van alles en nog wat zouden we actief een bijdrage moeten leveren aan de maatschappij. Ik weet ook wel dat het lastig is om mensen aan te spreken die er niet voor open staan, maar het gaat om onze kinderen die de toekomst hebben. Iets wat ik heel vooruitstrevend vind van openbare scholen is de informatie die zij verschaffen aan kinderen over Halal eten. Verder volgen die scholen de richtlijnen van het VB. Ik heb al eerder interessante gesprekken gehad met directrices van openbare scholen over vet. Zij bleken zeer geïnteresseerd te zijn, mede omdat de problemen de pan uit rijzen (intoleranties, diabetes, concentratie-stoornissen)

Oja, de klas van mijn zoon (op de vrije school) heeft maar 18 leerlingen.

 
Die juf waar jij het over hebt neemt zelf vis mee naar school, nogmaals: waarom denk je dan dat ze niet genoeg informatie heeft? Je zegt dat ze moet openstaan voor andere voedingswijzen maar jouw zoon neemt die vis mee in navolging van haar. Wat mis ik nu??

Jij maakt er een discussie informatie geven van, terwijl ik juist zei dat dat in dit geval het probleem helemaal niet is.

Mijn punt is dat wat je ook doet, waar je ook gaat je altijd situaties zult tegenkomen waarin je uitgedaagd wordt met de groep mee te doen. Of het nu zelf vis eten als de rest boterhammen met hagelslag eet is, of niet mee doen met comazuipen of niet met je vriendje naar bed gaan als je dat zelf nog niet wilt of wat dan ook. Je hebt alleen je eigen gedrag onder controle en je eigen koers om te volgen. Dat kun je niet op de juf of de school steken. Als je moet wachten tot alle omstandigheden perfect zijn om te durven doen wat je echt wil doen kun je nog lang wachten. En dat begint als klein kind al, thuis leren kinderen dat hun keuzes en meningen gerespecteerd worden, zodat ze die op een ander ook durven laten gelden.

Als jij vindt dat je kind op school tot een mietje gevormd wordt door een luie juf, als je opinie over die school echt zo is dan begrijp ik niet dat je je kind daar aan onderwerpt.

Ik heb gelukkig tijd genoeg om hier te komen "klagen" én actief deel te nemen aan de maatschappij, dank u!

 
De juf geeft geen info, ze eet zelf vis en maakt niet van de gelegenheid gebruik de kinderen te informeren. De juf moet niet openstaan voor andere voedingswijzen, ze moet hier kennis van hebben en die (en andere kennis) delen met de kinderen omdat een juf onderwijs geeft. En (wp) ouders kunnen daar een grote rol in spelen aangezien de kennis over voeding nog maar erg beperkt is op veel scholen. Het is een misser van de juf van mijn zoon om het vis-eten niet onder de aandacht te brengen en toe te laten dat kinderen daar om lachen. Tijdens onze Capoeira lessen is het niet toegestaan kinderen uit te lachen. En ja dat gaat ook om grote groepen kinderen.

Over het hebben van een mening, ik ben daar geen voorstander van. Kinderen moeten eerst vooral observeren, kijken, ervaren en leren. Een mening zal thuis gerespecteerd worden, daarbuiten is het wel anders. Een kind kan dan lelijk op zijn bek gaan en een verkeerd beeld van de wereld krijgen.

Ik vind inderdaad dat scholen jongens oplleiden tot mietjes. Jongens lopen ook achter met cijfers en ja, weerbaarheidscursussen worden aangewend om kinderen toch maar niet over zich heen te laten lopen. Terwijl leren vechten verboden is! Het is een gefeminiseerde systeem, daarover elders een topic. Er is wat dat betreft geen keuze in scholen.

Vandaar.

 
Quote:
Een mening zal thuis gerespecteerd worden, daarbuiten is het wel anders. Een kind kan dan lelijk op zijn bek gaan en een verkeerd beeld van de wereld krijgen.


En jouw oplossing is je kind zonder mening naar school sturen en dan verwachten dat de juf (een vrouw nota bene!) hem wel zal redden? Moeten er altijd mensen zijn die het voorkomen dat je ergens uitgelachen wordt? Dat gaat niet gebeuren hoeveel info jij je school ook meegeeft. Je moet er schijt aan hebben dat je uitgelachen wordt! Dat moet je je kinderen leren en meegeven. Als je vis lekker vindt, en evt ook nog gezond, dan eet je dat gewoon ongeacht wat iemand daar van vindt. Dat ze eens lelijk op hun bek gaan hoort er bij, dat valt niet te voorkomen met welke opvoeding of school dan ook. Een keer op je bek gaan en vasthouden aan je mening (omdat je thuis geleerd hebt dat jouw mening belangrijk is!) is juist waardoor je géén mietje wordt.

Als ik alleen kon kiezen uit de school die jij hier beschrijft zou ik eens heel rap werk gaan maken van thuisonderwijs of zelf een (democratische) school starten, wat heb je aan blijven sleuren aan een dood paard.

 
Er hoeft helemaal niemand op de barricade om gewoon te doen waar je zin in hebt. Jij lijkt me nogal last te hebben van missiedrang. Dat hebben kinderen niet. Door een voorbeeld te zijn overtuig je meer mensen dan je denkt.

 
Zoon van vier wordt uitgelachen om de vis die hij meeneemt als lunch. Hij mag zich niet fysiek verdedigen. Hij is vier jaar en staat nog overal voor open. De juf eet ook vis. Zij zegt er niets van. Resultaat: zoon wil geen vis meer mee naar school.

Omdat ik weinig zin heb om een eigen school op te richten, leg ik de verantwoordelijkheid bij de juf neer. Ik leg haar uit waarom het handig is dat zij aan de kinderen verteld waarom ze vis eet. In het belang van alle kinderen zou dit goed zijn.

Met carnaval worden wafels gebakken. Er gaat veel poedersuiker overheen. Er zijn twee kinderen die geen suiker mogen. De andere kinderen weten niet waarom zij wel suiker mogen. De juf zegt dat suiker niet goed is voor hen.

En zo zijn we weer het cirkeltje rond. De juf geeft geen informatie! Wellicht omdat zij dat niet heeft.

Heb ik missiedrang als ik me daarmee wil bemoeien? Ja.

Het is gewoon gestoord om te zeggen dat suiker niet goed is en het vervolgens te geven.

Natuurlijk kunnen we allemaal onze eigen schooltjes en groepjes vormen. Dat heette in de jaren '80 escapisme. Uit die voorbeelden zijn vele positieve en minder positieve voortgekomen.

Ik las elders op het forum dat wapf een virus is. En dat het een noodsituatie is. Ik begrijp nu dat de manier om iets te doen, vooral focussen op je eigen kinderen en je eigen gezondheid is.

Dat zal voor mij wel de grootste uitdaging worden.

 
Je kunt niet iedereen redden, de meeste mensen zijn reddeloos verloren. Ik herinner me dit artikel nog maar al te goed: http://www.naturalnews.com041415_insanity_mass_poisoning_civilization.html

Ik zeg niet dat het verkeerd is om informatie te geven, ik doe dat ook en veel, maar mensen moeten het wel willen horen. Ik heb ook niet de illusie dat je het systeem kunt verslaan binnen de parameters van dat systeem. Het is er op gemaakt te zorgen dat dat niet kan. De scholen zijn er juist om te zorgen dat je niet zelfdenkend wordt, ze krijgen hun geld van de overheid en daardoor moeten ze de kinderen volgieten met de propaganda van de overheid, zo simpel is het. Mijn gedachten over klimaatopwarming, ontstaan vd aarde, evolutietheorie, leren lezen en schrijven, straffen en belonen etc zijn heel anders als wat je op school te leren krijgt.

Hier in BE is er een paginagrote campagne in alle weekbladen geweest dat de belgische dieetisten vinden dat 8 klontjes suiker prima passen in een gezond dieet voor een vrouw. Daarmee vergeleken ben je met suiker op een wafel nog prima bezig :-(

Dan kun je op school met allerhande onderzoeken en bewijzen aan komen dat suiker slecht is, maar dat moeten mensen wel willen en kunnen begrijpen.

Ik ben op school zo ongeveer het aanspreekpunt voor gezondheidsproblemen, en ik mag me elke keer uitputten in wijze raad, tips, links, etc etc, en denk je dat ze er iets mee doen? ben je gek, naar de dokter lopen en klagen en zielig doen. Echt zelf het heft in handen nemen en nadenken, daar zijn nog maar weinig mensen toe in staat. En dat zijn dan nog de mensen die om raad vragen, er zijn mensen genoeg die zich gezond genoeg voelen met hun waardeloze voeding. Ik steek mijn energie er dus niet in te proberen mensen die niet kunnen luisteren te laten luisteren. Ik zal mijn energie en goesting nog hard zat nodig gaan hebben en die ga ik niet verspillen aan mensen die er niet alleen niets mee wíllen doen maar dat ook niet meer kúnnen.

Mijn zoon zit nu nog op school maar ik maak er mij hard voor dat ik hem daar niet laat verpesten. Dat is geen escapisme, zelf een school starten of thuisscholen doe je niet alleen voor je eigen kinderen, en je eigen kinderen zo goed mogelijk voeden en opvoeden doe je ook niet alleen voor hen. Zoals ik al zei, het heeft geen zin om te blijven sleuren aan een dood paard en dat is het systeem waarin wij leven wel. Je kunt binnen dat systeem jezelf moe vechten met heel weinig resultaat (en dat proef ik wel degelijk in jouw berichten), of zelf proberen buiten dat systeem iets op te zetten dat wel waardevol is. Ergens voor werken voelt anders als ergens tegen vechten. Ook door jezelf buiten het systeem te zetten geef je een boodschap en doe je iets. Niet voor niets dromen er zo veel mensen van zelfvoorzienend zijn, en niet voor niets wordt dat door alle overheden zoveel mogelijk ontmoedigd en onmogelijk gemaakt. Het is juist die zelfvoorzienendheid waarmee je het systeem omzeilt en dat geldt ook voor scholing. We hebben helemaal geen scholen nodig, kinderen die thuisonderwijs krijgen liggen gemiddeld minstens een jaar voor op de kinderen die elke dag een uur of 7 school volgen (getoetst volgens de regels van reguliere scholing, wie weet hoeveel voorsprong hebben ze als je ze toetst volgens echte waarden). Vind je het gek dat de overheid dat niet ziet zitten? Het is niet voor niks dat ouders tegenwoordig met twee moeten gaan werken, zo zijn de kinderen de hele dag weg van de invloed van hun ouders, liefst al vanaf dat ze 4 maand oud zijn. Hier in Belgie is er net een voorstel geweest door een socialistische politica om schooldagen van 8h tot 18h te laten duren. Natuurlijk onder het motto dat is beter voor de kansarmen, die zijn beter af op school dan bij hun ouders. Een grof schandaal wat mij betreft.

Ik snap heel goed dat je daar geen zin in hebt, ik heb er ook geen zin in, ik zou niet liever willen dan dat ik allebei mijn kinderen naar een school kon doen waar ik achter stond, zodat ik overdag mijn handen eens vrij had. Maar dat bestaat niet, dus zal ik er iets anders op moeten verzinnen.

Je hebt nu al een paar keer gezegd dat je vindt dat je zoon op school moet kunnen slaan, ik laat mij hier thuis niet slaan door mijn man en zoon, en zij hebben ook niet het gevoel dat ze dat nodig hebben om hun woorden kracht bij te zetten. Fysiek geweld gebruik je als er fysiek geweld tegen jou gebruikt wordt, niet als je uitgelachen wordt, het zou een mooie boel worden als het recht van de sterkste op die manier zou gelden in een samenleving, mensen moeten hun dochter ook nog met een gerust hart naar school kunnen sturen.

 
En toch kan je jongens in juiste banen leiden, ook al slaan ze af en toe van zich af. Mijn zoon is een paar keer betrokken geweest bij 'incidenten' in de klas, kleuters die hun fysieke grenzen aftasten zeg maar. Hij moest toen ook nog een lieve ridder zijn, iets wat hij helemaal niet zag zitten. Omdat hij op een gegeven moment dus begreep dat hij niet boos mocht worden, begon hij te huilen. Als hij zich niet tegen de persoon kan afzetten die over zijn grenzen gaat, wat leert hij dan? Het recht van de sterkste is toevallig wel een natuurwet. En daarop voortbordurend, ik denk dat oorlog wel degelijk een natuurlijke oorsprong heeft.

Wij komen zelf allemaal uit de vechtsport/danswereld, dus fysiek reageren is voor ons heel normaal. Ik vind het normaal dat kinderen elkaar soms pijn doen. Ik draai ook weleens aan het oor van mijn zoon als hij echt niet luistert en ik het belangrijk vind dat hij me hoort. Er zitten nog wel gradaties in slaan, duwen etc. Door pijn te hebben leer je ook je grenzen kennen. Hoe kunnen kleuters leren wat pijn is voor een ander als ze dat zelf nooit hebben ervaren? Ik denk dat elke broer/zus elkaar weleens de kop inslaat, waarom dan zo voorzichtig zijn op school en alles zo rationeel benaderen? Ja, je moet jongens leren geen meisjes te slaan. Meisjes slaan is zwak. Meisjes verdedigen is sterk. Daarom is het juist zo belangrijk dat jongens elkaar fysiek meten. Dat kan op allerlei manieren en vechten is er een van.

Het sleuren aan een dood paard... Wij hebben deze school vooral gekozen vanwege de minste invloed van rotzooi eten en drinken, de minste vragen over het niet-vaccineren en verder dat het een WiFi-vrije school is. Omdat ik denk dat er geen enkele school in Nederland is die aan de behoeftes van jongens tegemoet komt, houden we het voorlopig wel vol en bekijken we het van de positieve kant. Ik zorg wel dat ik een poot in die school heb (klassenouder zijn) zodat ik toch iets van invloed heb op wat er gaande is.

Verder leven wij op ons eigen eilandje, een woon-werkpand waar we alles in kunnen doen. En er is dan ook weinig invloed van buitenaf. Als er kinderen hier komen spelen, merk ik dat ze graag mee doen en mee eten met ons. Ik geef dan ook graag informatie aan ze en we doen veel dingen met humor. Ik krijg altijd van alle kanten te horen wat een leuke en open kinderen we hebben en hoe makkelijk ze in de omgang zijn en hoe netjes ze zijn en dat ze er zo gezond uitzien. Dit is trouwens wel de gemakkelijkste manier om mensen te overtuigen he, aan jouw tafel eten (wat het resultaat daarvan ook is) en daarom begreep ik die kleuterjuf met haar vis ook niet. Dat is gebeurd tijdens het samen eten op school, nou ja!

Die fase van andere ouders aanspreken en zieke mensen tippen ben ik ook voorbij, als ze echt willen geef ik dit forum en dan zoeken ze het verder maar zelf uit. De een na de andere leeftijdsgenoot komt te overlijden, ook ouders van kinderen die ik ken. Mensen zijn ziek en worden steeds zieker en ze leggen gewoon de link niet. Ze accepteren het gewoon en hopen dat het hen niet overkomt.

Vandaar mijn nieuwe missie: meer informatie voor kinderen. Kinderen staan helemaal open voor informatie. En waar circuleert de meeste onzin? Op school. Op precies die plek waar we onze kinderen uren per dag moeten achterlaten en waar we verwachten dat kinderen iets leren. De mense die onze kinderen aansturen dat zijn mijn nieuwe targets. Ik weet dat het gaat werken, want met het carnavalsfeest werden er pannenkoeken gegeten: gewone en 'allergie' pannenkoeken. Op een gegeven moment waren de gewone op en kinderen (7,8 en 9 jaar) vroegen wat er in die andere zaten. Kokosolie, speltmeel en nog wat. Ik maakte een show van het honing-gieten en ze aten het als...eh peperkoek? Nou, dan zorg ik er dus voor dat volgens jaar alleen maar allergiepannenkoeken te krijgen zijn. Het zijn de leraren en de directie die de beslissingen nemen en die de opmerkingen plaatsen. Vandaar mijn opmerking over 'zijn het de kinderen die de barricade op moeten'. Dat was cynisch bedoeld.

 
Quote:
Hoe kunnen kleuters leren wat pijn is voor een ander als ze dat zelf nooit hebben ervaren?


En hoe kunnen kleuters leren dat het niet ok is om anderen pijn te doen als zelfs hun eigen moeder ze pijn doet? Als hun ouders die het wijze voorbeeld moeten zijn het ok vinden dat ze anderen pijn doen? Iedereen weet wat pijn is, je hoeft maar te leren lopen om dat te ervaren. Als je de behoefte hebt om conflicten fysiek te gaan oplossen ben je al te ver heen. Die conflicten horen er niet te zijn! Een kind hoort zich niet uit te kuren op andere kinderen. Het idee dat je je met je vuisten moet verdedigen op de kleuterschool vind ik echt waanzinnig. Als kinderen zich op school zo in het nauw gedreven voelen dat ze niet anders meer kunnen als vechten waarop ze dan weer negatief commentaar krijgen is het al veel te ver gekomen. Dat is ook zo jammer aan de gewone school, klassen van kinderen in dezelfde leeftijd, op die manier ga je altijd meer stress creeeren als in een natuurlijke stam waar kleine en grote kinderen door elkaar leven. Ik heb ook echt nog nooit aan "een oor gedraaid" en ik hoop ook niet dat het ooit zo ver komt dat ik denk dat ik dat nodig heb.

Lees dit eens, en misschien het hele boek http://www.continuum-concept.org/reading/human-nature.html dat is onze natuur en daar zouden we naar moeten streven.

 
Pijn hoort bij het leven. Zoals ik al zei: er zijn gradaties in slaan, duwen etc. Ik begrijp dat jij als een indiaan wil leven, maar dat gaat moeilijk worden in Europa hoewel er gisteren nog een docu was over een Belg die indiaan was geworden.

Ik heb de link gelezen. De laatste zin was wel ok, kinderen hebben informatie nodig. Daar kan ik me helemaal in vinden.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.471
Berichten
501.437
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan