• Beste forumleden, we maken nu gebruik van nieuw forum software. Je oude wachtwoord werkt hier niet meer. Klik op aanmelden en dan op de link "wachtwoord vergeten". Je kunt dan je wachtwoord opnieuw instellen.

wanneer overgang naar vetverbranding?

Webmaster

New member
Ivo,

Wat betreft jouw onvrede over mijn reactie: inmiddels zijn er anderen hier die je wat wijzer hebben gemaakt en ik verwijs bovendien naar deze reactie van Bastiaan in jouw voorsteltopic:

Quote:
Met de vetten, granen en soja gaan ze wat mij betreft wel in de fout en dat is jammer want daar zitten een aantal hoofdzaken voor een goed dieet. Ze blijven ook nog hangen in het idee dat vlees verzurend zou zijn.


Mike

 

autumn

New member
@ Mike

Quote:
Hier hebben we het vaker over gehad, maar toen ging het over knolselderij. Bedenk dat vezels eveneens koolhydraten zijn en dat deze wel degelijk een insulinereactie in het lichaam veroorzaken.


Of een deel van het percentage aan koolhydraten bestaat uit vezels of ze hebben de vezels niet meegerekend in dit percentage, maar in dat geval zouden alle groentes opeens toch veel meer koolhydraten bevatten en dienen we opnieuw naar alle groentes te kijken en ook naar alle andere vezelrijke producten zoals (zuur) fruit, granen en noten.

@ Henry

Quote:
oké Dennis dus deze zijn allemaal minder gezond ?


Dat is niet zo zeer gezegd. Ik zie verse, groene boontjes gewoon als groente. Naar mijn idee zijn ze niet zo zeer ongezonder dan de gemiddelde groente. Er zitten wel zaadjes in en als in onrijpe zaadjes ook al fytinezuur zit, dan is dit wel een nadeel.

Rijpe bonen (als zaden) zijn zetmeelrijk en bevatten fytinezuur en dat is nadelig. Je kunt dit fytinezuur (deels?) onschadelijk maken door ze te laten wellen, ontkiemen of fermenteren. Het hoge zetmeelgehalte maakt dat het verstandig is om er zuinig mee om te springen net zoals met alle andere koolhydraatrijke voedselbronnen.

 

Webmaster

New member
Quote:
Of een deel van het percentage aan koolhydraten bestaat uit vezels of ze hebben de vezels niet meegerekend in dit percentage, maar in dat geval zouden alle groentes opeens toch veel meer koolhydraten bevatten en dienen we opnieuw naar alle groentes te kijken en ook naar alle andere vezelrijke producten zoals (zuur) fruit, granen en noten.


Ik denk dat de vezels niet zijn meegerekend. De mens is niet bijzonder sterk in het verteren van plantaardige vezels, omdat we geen 'achterdarmverteerders' zijn. Barry Groves hierover:

Quote:
Achterdarmverteerders beschikken over een spijsverteringskanaal met een soortgelijke basisstructuur als dat van mensen en van alle carnivoren.

Het verschil zit hem in de relatieve omvang en functies van de verschillende onderdelen.

Terwijl een mens of een carnivoor een zeer kleine blindedarm en dikke darm heeft, zijn de blindedarm en dikke darm van een achterdarmverterende herbivoor vele malen groter.

De vertering en opname van eiwitten, koolhydraten en vetten verloopt bij achterdarmverterende dieren op dezelfde wijze als bij mensen, via de maag en de dunne darm.

De onverteerde vezels in de voeding gaan vervolgens naar de blindedarm en dikke darm, waar deze, samen met andere onverteerde koolhydraten, worden vergist om KKVZ te produceren, die daarna worden opgenomen.


KKVZ = korte keten vetzuren.

Quote:
Wij hebben geen blindedarm van betekenis en, hoewel we wel beschikken over gistbacteriën in onze dikke darm, worden hun producten uiterst slecht opgenomen door het lichaam, als dat al gebeurt.

Dit plaatst ons overduidelijk in de categorie van carnivoren.


Mike

 

autumn

New member
Quote:
De mens is niet bijzonder sterk in het verteren van plantaardige vezels, omdat we geen 'achterdarmverteerders' zijn.


In dat geval zou het dan ook de vraag zijn of vezels zo veel gewicht in de schaal leggen qua aanvoer van suikers, toch?

Sowieso bevat voedsel helemaal niet zo veel vezels. Groente en fruit zit onder de 5%, behalve gedroogd fruit. Peulvruchten, noten, granen en graanproducten zitten meestal onder de 10%, maar kunnen ook hoger uitkomen. Ik denk dat we ons qua invloed op de bloedsuikerspiegel niet druk hoeven te maken over vezels. Daarom blijven groenten en ook verse groene peulvruchten voor mij geen noemenswaardige bron van koolhydraten.

Info over vezels:

http://www.food-info.net/nl/national/ww-voedingsvezel.htm

http://www.spijsvertering.info/upload/File/pdf/tabel_vezelgehalte.pdf

http://www.healthylives.nl/voeding/wat-is-gezond/voedingsvezeltabel

 

Lieven2

New member
en heeft dat dan ook niet te maken met het feit dat deze in de categorie RS vallen, dus onverteerbaar op vlak van vezelgehalte en dus geen invloed op glucosespiegel?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.251
Berichten
336.840
Leden
8.065
Nieuwste lid
Badb
Word vaste donateur van dit forum
Bovenaan