Voorstellen: Nikki, oestrogeendominantie en bijnieruitputting

Hier een stukje over acne uit het boek: Menopauze, wat je dokter je niet vertelt:
Quote:
In de puberteit beginnen de testikels van jongens meer testosteron en DHT te produceren, terwijl de eierstokken van het meisje starten met de cyclische productie van oestrogeen en progesteron.

De hogere androgeenproductie bij jongens bevordert de karakteristieke mannelijke gezichts- en lichaamsbeharing, het dikker worden van de bakkebaarden, creëert meer spierweefsel en een zwaardere stem.

Bij meisjes onderdrukken oestrogenen de werking van androgeenreceptoren in de huid, de haarfollikels en de talgklieren. Daardoor worden de werkingen van androgenen, zoals die zich bij jongens in de puberteit voordoen, voorkomen.

Progesteron, dat door de eierstokken wordt geproduceerd, speelt ook een belangrijke rol bij het terugdringen van de groei van te veel gezichtshaar en acne bij jonge vrouwen, door het blokkeren van de omzetting van testosteron in DHT (dihydrotestosteron, de meest krachtige vorm van testosteron).

Testosteron moet direct in de huidcellen, de haarfollikel of de talgklier in DHT worden omgezet, voordat het de androgeenreceptor in deze cellen kan activeren. Deze omzetting van testosteron in DHT wordt door het enzym 5-alfa reductase uitgevoerd.

Progesteron bezet de plaats waar testosteron aan 5-alfa reductase bindt, waardoor het de binding van testosteron en de omzetting ervan in het krachtigere DHT voorkomt.



Als je je oestrogeen spiegel laat meten laat dan ook de progesteronspiegel meten.

Zoals hierboven te lezen is is progesteron een belangrijke medespeler bij acne.

Het bezet de plaats van acnevorming (om het maar even simplistisch te zeggen).

Dr. Lee de schrijver zegt dat plaatselijk toegediende progesteroncreme uitstekend helpt.

Progesteroncreme in fysiologische doses heeft geen bijwerkingen dus ziet hij geen reden om die behandeling niet te proberen.

Lia

 
PvUnen,

Ik had je profiel al bekeken en ik had er inderdaad al over gedacht om eens een afspraak te maken. We zitten wel een eind uit de buurt, we wonen in Emmen, Drenthe, maar als jij zo pertitent zegt dat het goed te behandelen is, is het wel de moeite waard daar een stukje voor rijden.

Poekie,

Nikki gebruikt inderdaad al een maand of 4 progesteron-creme, maar niet die van dr. Lee, maar eentje van I-herb, omdat die goedkoper is. Deze doet niet veel lijkt het. We hebben daarom toch maar die van dr. Lee besteld en net gisteren ontvangen, hopen dat deze beter z'n werk doet.

 
Tineke,

Ik hoop ook dat het gaat werken.

Zou de crème misschien niet werken i.v.m. de pil inname?

Lia

 
Hormonale problemen zijn idd goed op te lossen, mits de juiste therapie wordt ingezet.

Het is geen snel proces gezien balans brengen geleidelijk dient te gebeuren, maar beter worden is zeker mogelijk. Voeding vormt hierin ook een enorm belangrijk onderdeel, niet alleen supplementen :)

PS: mocht je hormoontesten uit eigen zak moeten betalen zou ik dat trouwens niet 123 aanraden. De diagnose is nu 2 keer gesteld, dus dat er disbalans is, is duidelijk.

Dit is ook af te leiden uit de vernoemde symptomatiek.

Cijfers over in hoeverre maakt geen verschil voor de therapie vanuit mijn oogpunt.

 
Lia,

Dat zou best eens kunnen, maar ze vindt het eng om met de pil te stoppen, omdat ze bang is dat de acne dan in volle hevigheid terugkomt. Ze heeft net 2 littekenbehandelingen gehad, dus dat zou dan heel jammer zijn. Ik heb al bij de apotheek gevraagd of de pil doormidden mag, om te kijken wat er gebeurt bij een halve dosering, maar de pil mag helaas niet doormidden.

PvUnen,

Behandel je hormonale problemen d.m.v. voeding en supplementen? Of is er nog een andere therapie?

 
JE STOPT ACNE NIET MET DE PIL! JE STOPT ACNE NIET MET DE PIL! JE STOPT ACNE NIET MET DE PIL! Zeg me na: JE STOPT ACNE NIET MET DE PIL! Hoe vaak moet ik dit nog herhalen? Deze dagelijkse oestrogeenbom is een DIRECTE route naar cystevorming en zelfs tumoren! Maar ja, het onderdrukt wel acne...

Mike

 
In de puberteit beginnen de testikels van jongens meer testosteron en DHT te produceren, terwijl de eierstokken van het meisje starten met de cyclische productie van oestrogeen en progesteron.

De hogere androgeenproductie bij jongens bevordert de karakteristieke mannelijke gezichts- en lichaamsbeharing, het dikker worden van de bakkebaarden, creëert meer spierweefsel en een zwaardere stem.

(ik weet niet hoe ik zo'n stukje in quote moet zetten

dit is herkenbaar, onze dochter heeft baardbeharing (ik moet het er steeds weghalen), beharing van haar navel naar haar schaamhaar(streepje) veel onderbeenhaar, kleine borsten, veel acne (gezicht, rug, borstkas, armen) en ik vergeet vast nog iets nu.Oh ja, ze is ook heel sterk. Ook veel boosheid (ze praat niet, dus kan wel andere oorzaak hebben)

Ik heb altijd gedacht dat dat met (mannelijke) hormonen te maken had. Heb deze vraag neergelegd bij artsen en behandelaars en nooit zelfs een reaktie op deze vraag gekregen.Misschien dat boek toch eens gaan lezen Poekie.

 
Marijan,

Ik zou het zeker bestellen. De link staat in mijn boekenlijst.

Lia

Quote:
ps. Als je een stukje in quote wilt zetten:

selecteer de bewuste tekst en zet die in een nieuw berichtje/reageervak.

Selecteer het nogmaals en klik op quote.

It's a simple, maar ja, alles wat je weet is simpel he?


 
Quote:
Ik zou het zeker bestellen. De link staat in mijn boekenlijst.

even testen

 
Of je kunt 'quote' indrukken, dan een tekst tikken of plaatsen en dan weer op 'quote' drukken.

Werkt het zelfde.

Lia

 
Quote:
Of je kunt 'quote' indrukken, dan een tekst tikken of plaatsen en dan weer op 'quote' drukken.



nog een test!

 
@ Tineke: voeding, leefstijl en enkele supplementen. Zeker geen 250 euro per maand!!!!

Helaas bent u niet de eerste van wie misbruik wordt gemaakt door een parttime 'orthomoleculair' therapeut of quantumtechnologie scans die 'wij toch niet begrijpen'.

 
Hallo Tineke,

Ik heb de laatste jaren ook meer haargroeiin mn gezicht, haha mn kin moest ik scheren en mn wangen ook, en ook op andere plekken.

Bij de aanvullende verzekering krijg je laserbehandeling vergoedt voor overbeharing in het gezicht (ff verwijzing bij HA vragen), mijn overbeharing in mn gezicht is zo goed als weg na 4x behandelen. Wel belangrijk om n goed laser apparaat te gebruiken, (IPL doet het niet goed).

En ik weet dat het ws. erg ongezond is om te laseren met van die heftige lichtflitsen die je haarzakjes verbranden.. maar de afweging was snel gemaakt. Als je dochter dat zou willen is het t beste om t in de wintermaanden te doen, in de zomer laseren ze niet in je gezicht ivm met pigmentatie door de zon. (ik moest de hele zomer wachten)

Misschien n idee.

 
Ik kan me herinneren, van de tijd dat ik de pil gebruikte, dat ik ook een 'snorretje' had. Ik heb donker haar dus dan is zo'n snorretje goed zichtbaar.

Sinds ik de pil niet meer slik is dat snorretje ook verleden tijd.

Dus het beste is om met die pil te stoppen.

Lia

 
haha ik slik al jaaaaaren geen pil meer en heb nog steeds zo'n snorretje ;)

 
Nikki had veel overbeharing voordat ze de pil slikte, het valt nu wel mee gelukkig. En in haar gezicht heeft ze er geen last van.

 
Je dochter heeft duidelijk een oestrogeen dominantie, dat haar voeding niet goed is weet je zelf gelukkig ook. De acne pil die je dochter gebruikt heeft zeer zeker een oestrogenen werking in het lichaam. Denk ook aan xeno oestrogenen die we binnen krijgen door bespoten groente, fruit. PCB's dus plastic flesjes die niet lang genoeg zijn uitgehard met daarin water zoals SPA blauw bijvoorbeeld, en de anti conceptie pil. Ik weet niet of je dochter soja gebruikt maar consumptie zorgt ook voor een hoeveelheid aan oestrogenen.

Als de menstruatie niet normaal verloopt, dat wil zeggen korter dan 4 dagen dan maakt je dochter ook geen of weinig progesteron aan.

Progesteron cremé kun je alleen gebruiken als je ook de progesteron in je lichaam kunt houden anders wordt progesteron weer zeer makkelijk oestrogeen. Je kunt hiervoor 2 dingen doen. Zorgen dat je de progesteron in het lichaam houdt door middel van aromase inhibitors, voorbeelden zijn maca of passiebloem in combinatie met een goede progesteron cremé

En je dient je lever te detoxen ( methylation ) en dan voornamelijk de hormonen die daar vast zitten. En niet goed werkende lever kan dus je oestrogeen dominantie in stand houden ook al is je voeding goed.

hier een lang stuk maar wel volledig, kijk het op je gemak, je zult er zeer zeker wat van opsteken. Succes!

[URL]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4rQweX7xe7U#[/URL]!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.161
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan