Voorstellen Benjo

G

Guest

Guest
Hallo allemaal,

Na weer veel vragen over mijn gezondheid afgelopen weken ben ik weer internet opgedoken, en hier uitgekomen.

Even in het kort: Sinds 10 jaar heb ik, vrouw van 33, veel lichamelijke en psychische klachten die door de jaren alleen maar zijn toegenomen. Een lange zoektocht binnen het reguliere, alternatieve en spirituele circuit volgde.

Vorig jaar lente moest ik terug naar NL na een paar jaar reizen en werken in het buitenland. Ik was fysiek volledig uitgeput, en zat opeens met een uitkering op de bank. Ik ben er nu een jaar achter dat ik bijnieruitputting heb (nu begrijp ik ook waarom de eerder voorgeschreven thyrax en thyreoid van de internist voor mn vertraagde schildklier niet werkte).

Het boek van Wilson had ik aangeschaft en Marja van het hormonaledisbal.forum2go.nl/

heeft me enorm geholpen. Ik ben vorige zomer suikervrij gaan eten en heb veel voedingssuplementen genomen. het gaat steeds beter met me, energie komt terug en kan weer een paar uur per dag (en soms hele dagen) er op uit, start nu ook weer met werken (spannend).

Afgelopen maanden moet ik eerlijk toegeven dat ik het dieet en de supplementen weer heb laten liggen, het ging ziender ogen beter, en mn oude leefstijl kroop er weer terug in.

Afgelopen maanden met repen chocola en supermarkt eten op de bank ;) dit resulteerde weer in vermoeidheid, psychische schommelingen en stressgevoeligheid.

Ik ben nu zó moe van de jaren lange klachten en mn hoofd boven water houden dat ik zeer gemotiveerd ben en toe ben aan een blijvende verandering in levensstijl.

Afgelopen maanden maakte ik wel bijna dagelijks green smoothies en sapjes met mn sapcentrifuge en blender. Maar wat ik op deze site zo snel kan lezen is dat niet zo gezond als ik dacht? Ik orienteer me nu op een goede gebalanceerde voeding, vermindering van suikers, en de juiste voedingssuplementen om mn bijnieren te ondersteunen.

Ik heb eergisteren mn derde leverreiniging achter de rug... wat n onderneming! De eerste 2 keer vond ik prachtig (en magisch interessant), maar afgelopen keer kreeg ik het bitterzout al amper weg en heb ik de halve nacht zwaar misselijk en met pijn in mn spieren en hoofd (van de toxines denk ik) wakker gelegen.. had wel n zeer goede oogst ;) Ik ben bang dat een vierde ronde niet gaat lukken, mn lichaam protesteert. Misschien dan maar vaker die milde vorm van zuivering. Benieuwd of die ook werkzaam is.

Ik woon in het midden van het land, vroeger (lees: 10 jaar geleden) was ik n adrenaline junk, en ook heel sensitief (ging dan nog meer stuiteren op andermans energie).

Ik ben toch erg dankbaar dat ik die levensstijl niet kon volhouden en dat ik wel stil moest leren staan bij mezelf. Dankbaar voor alle inzichten en het bewustzijn die deze reis van buiten naar binnen me hebben gebracht.

Ik moet nog veel lezen hier. Alle advies en weetjes zijn welkom! Ik ben nu sinds n paar dagen weer zo gezond mogelijk aan t eten. Ik heb flink hypoglycemie en mn lichaam en geest reageren met een enorme dip en misselijkheid. ook de leverreinigingen vind mn lichaam heel zwaar, een paar uur niet eten, laat staan vanaf 14 u. smiddags, gaat niet bepaalt lekker bij mij.

Dank alvast voor het lezen!

Lieve groet,

Benjo

 
Benjo, welkom hier.

Mooi dat je het forum ontdekt hebt, we hopen dat je een paar stappen verder komt in de goede richting.

Ga ook op mijn site kijken, daar staat informatie vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar.

Het alleen lezen forum geeft ook heel wat inzichten, zijn teksten van Mike. Daar vind je ook handige adresjes voor het geval je het een en ander aan wilt schaffen.

Verder is het heel veel lezen.

Je geeft aan dat je al een paar dagen gezond aan het eten bent maar dat je nog wel last hebt van hypoglycemie.

Zou je willen posten wat je al zo al eet op een dag?

Dan kunnen we je daar misschien nog wel wat tips in geven.

Wat betreft de leverreinigingen: je zou even pas op de plaats kunnen maken met de grote reinigingen en inderdaad een tijdje de milde reiniging kunnen doen. Maar het is wel zo, beter er uit dan er in. Wacht gewoon 1 of 2 maandjes en doe de grote reiniging dan nog eens.

Als je al 3x zulke opbrengsten hebt kan het je alleen maar veel brengen.

Lia

 
Hallo Lia,

Thanx voor je berichtje en fijne welkom. ik zal meer lezen, lezen en nog eens lezen.

Je vraagt naar mn eetpatroon,

vandaag:

9 u - biogarde stand met walnoten en amandelen.

11u- 2 sneedjes tarwekiem brood met hazelnootpasta

geen tijd voor uitgebreide lunch dus:

14u- 2 spelt desem boterhammen met jonge geitenkaas en tomaat(begrijp net dat tomaat nachtschade is :(

19u- nu zit ik aan de bio biefstuk (in roomboter gebakken) met brocolli en quinoa

22u- vanavond nog 2 rijstwafels (op n lege maag kan ik niet slapen, lig ik gestressed in bed ;)

en tussendoor eet ik macademia noten en olijven. en ik neem supplementen (visolie, teunisbloemolie, vit e, zink, magnesium, ferritine (en normaal ook vit. c en b complex maar die zijn op).

(gisteren at ik voor lunch salade en savonds wilde zalm (in cocosolie gebakken.. jammergenoeg ontgeurde van Prana) met salade met ei en advocado met lijnzaad/olijfolie.

Zo, n hele lijst.

Ik heb keltisch zeezout besteld, net wat kefir gekocht bij biowinkel.. en ik wil wat meer gaan verdiepen in die rauwe melk. Nog meer ideeen?

 
@Benjo,

Welkom op het forum! :D

@Poekie,

Haha, ik wist dat jij als eerste zou reageren. :wink:

Echt goed van je dat je keer op keer weer de nieuwelingen op weg helpt :)

 
Ik zou de koolhydraten verminderen tot 100 gram drooggewicht. Bij mij was dit te weinig, ik werd er moe van, en ben eerst een tijdje 125 gram gaan eten. En na een paar leverreinigingen wist ik dat dat het moment was om naar 100 gram te gaan. Mijn lichaam geeft steeds zo aan dat het goed is om een stapje lager te gaan met koolhydraten.

Ik zou 's avonds inplaats van rijstwafels een stukje kaas, ei, worst of kefir eten. Dat is vetter en jaagt de bijnieren minder op en zorgt zo voor minder stres.

 
@Benjo,

Veel brood = koolhydraten = suikers. Je zou ook 1x brood eens kunnen vervangen door een yoghurtsmoothie of soep.

Dan blijf je langer verzadigd.

Verder eet je best wel veel noten. Als je al noten eet moet je ze weken, kiemen, fermenteren en verhitten (bakken, wokken, grillen).
Quote:
Alle zaden, granen, bonen, noten en peulvruchten bevatten fytinezuur dat de enzymatische levensvonk tegenhoudt die ervoor zorgt dat ze gaan ontkiemen waardoor de levenskracht vrij komt. Door blootstelling aan water zijn de omstandigheden hiervoor juist en lekt het fytinezuur weg. Wel het water weggooien waarin geweekt wordt! Fytinezuur remt en blokkeert mineralen en enzymen, waardoor deze weliswaar in de voeding zitten maar niet beschikbaar worden voor je lichaam. Foute boel dus!

Fytinezuur zorgt ervoor dat het lichaam calcium gaat lenen uit zijn eigen skeletstructuur. Daarnaast is er bewijs dat fytinezuur ook ten koste gaat van je voorraad aan vitamine C en D omdat beide vitamines fytinezuur neutraliseren. Vandaar dat de consumptie van scheepsbeschuit leidde tot scheurbuik bij matrozen.

Lees meer een over noten versus eieren, levensenergie.



Als je al vitamines slikt zorg er dan wel voor dat ze niet synthetisch zijn. Ga voor natuurlijke bronnen.

Vooral in orgaanvlees komen veel vitamines en mineralen voor.

Als je de rauwe melk gaat gebruiken kun je er ook zelf kefir en yoghurt van maken. Lekker en makkelijk en bijzonder gezond daar het gefermenteerde producten zijn die goed zijn voor je darmen.

@Janse,

En dan had ik al effe gewacht met posten. Ik dacht: iemand anders de kans geven. :wink:

Lia

 
Dank jullie wel allemaal voor de tijd die jullie hebben genomen om me te informeren!

Ik las net idd dat stuk over die noten... en ik maardenken dat ik goed bezig was!

Is er iemand die ook noten eet, hoelang laat ik ze in water wellen voor ik ze eet? en als ik walnoten kraak voor in de biogarde moet ik ze dan dus eerst roosteren en t zelfde met de amandelen.. hoelang precies? of moet ik ze eerst wellen voordat ik ze kan bakken? wat n gedoe zeg ;)

Dank je Lia ik bestel mn supplementen bij Iherb, en let zoveel mogelijk op de toevoegingen. Hoewel gisteren ff snel visolie/teunisbloemolie capsules gekocht bij de etos... bleek de capsule van glycerol te zijn... die breek ik dus open en neem alleen de olie in.

Ja minder brood, dat is toch wel hard werken en veel nadenken komende tijd. lia ik lees net op jouw site wat jullie eten op n dag... jee dat is n hele onderneming, dan zakt de moed wel n beetje.

En savonds laat ei eten of kaas... dat is ook nog ff wennen. Rijstwafels zijn dus niet zo gezond begrijp ik? ai ai ai.

Groetjes!

 
@Benjo het went snel hoor, ik maak de smoothies nu gewoonuit mijn hoofd en maak vaker voor 2 dagen, lekker makkelijk voor de werkdagen.

De soep maak ik in 1 keer en vries deze in in porties, als ik wil haal ik er wat uit, de dag tevoren.

Soms eet ik een plakje speltbrood voor als ik de soepvergeet.

Ben de hele dag verzadigd en ervaar geen dippen meer of behoefte aan eten/tussendoortjes

Ik kom soms geneens aan de soep toe na een halve liter smoothie en gebakken eitjes.

Dan is het alweer tijd voor het avondeten.

Begin ergens (bv gebakken eitje 's ochtends en een smoothie en als je dan "gewend" bent doe je de volgende stap.

 
@ kaaskanlekerzijn:

nou ik heb gisteravond n hardgekookt eitje gegeten ipv rijstwafels...vreemd voor mij.

En vanmorgen toch weer vroeg op van de honger, hyper. Dus nu aan de biogarde met kaneel en Kefir. Ik heb de amandelen en walnoten maar even gelaten. beniuwd naar n reactie hierover (zie boven).

@ Rateltje:

wat n fantastisch nieuws dat je je zo goed voelt door dit eten... ik ben heel benieuwd of ik dat ook kan gaan ervaren! en dank voor de tips, invriezen etc. goed plan.

 
Heeft iemand toevallig n (boerderij) adresje voor rauwe melk etc. in Utrecht centrum (liefst bereikbaar op de fiets ;)

ik vind via internet wel boerderijen in de omgeving maar deze zijn niet bio. is rauwe melk van niet bio boer ook prima?

En ik besef dat ik echt geluk heb met de bio.winkel, bio.slager en bewuste viswinkel om de hoek (3 min. lopen). En zo apart, ik was bij mn bovenbuurvrouw op bezoek en die liet me n 'rare' pot met 'wit spul' zien dat je blijkbaar kan kweken, zij had t ook weer gekregen van n vriend... Ze wil de me wel wat geven als t meer 'gegroeid' was. Nu besef ik dat dit Kefir moet zijn geweest! haha. Bizar hè! Nu npog n boer in de buurt en alles onder de knie krijgen. zit nu aan de Kefir drank (vooralsnog van de bio.winkel)en dat is wel even wennen.. beetje als karnemelk. Vreemd maar wel lekker!

 
@Benjo

Als ik jou was zou ik gewoon even die niet-biologische boeren bellen... gewoon vragen wat voor een soort krachtvoer ze geven, hoeveel en hoevaak de koeien buiten komen door het jaar heen. Soms is het handig om er alsnog even langs te gaan en te kijken :) Ik drink ook rauwe melk van een niet-biologisch boer. Maar ik haal het wel bij de boer die zijn koeien het langste buiten heeft staan in de omgeving. Zelfs nu nog... alleen niet meer de hele dag lang, anders trappen de koeien zijn hele wei kapot.

 
Quote:
lia ik lees net op jouw site wat jullie eten op n dag... jee dat is n hele onderneming, dan zakt de moed wel n beetje.



Benjo, Het is juist (wat rateltje ook schrijft) helemaal niet moeilijk, het geeft veel rust.

De smoothie kun je inderdaad voor 1, 2 of 3 dagen maken. Door het vet (yoghurt, crème fraiche, slagroom) blijft het goed zelfs met rauwe eieren er in.

De soep maken we 1x in de 3 weken, een hele grote pan. Daar kunnen we dan dus 3 weken van eten. We vriezen porties voor 2 personen in. (met meer zijn we niet) 's Avonds de portie vanuit de vriezer in de koelkast en de volgende even opwarmen. Een beetje rijst erbij koken en met 12 minuutjes zit je te eten. Je hebt 1x effies werk, om de soep te maken, en dan 3 weken gemak ervan.

Lia

 
Dank jullie wel voor alle info!

Dat is idd goed te doen voor 3 weken soep maken en voor 3 dagen smoothie in eens.

Ik zal de boeren in de omgeving eens bellen. Vandaag keltisch zeezout ophalen en naar de boerenmarkt! en van die potten voor de kefir etc. en n grote pan voor de soep :)

Ik vind t nog moeilijk om balans te vinden. gisteren toch flauw gevoeld en vanmorgen met moeheid en beetje kramp in mn benen wakker geworden.. kan natuurlijk ook gewoon t afkicken zijn van de suikers.

ik heb gister gegeten:

-biogarde met kaneel, glas kefir, 2 spelt desem boterhammen met runderrookvlees en roomboter, salade met 2 eieren, feta en avocado, quinoa met broccoli en lamsfilet, en savonds toch weer honger en tarwekiembrood met geitenkaas en glas kefir.

Suggesties zijn welkom!

Over die noten, hazelnootpasta, zaden en kiemen... dat is dus echt een afrader? en salade is ook niet echt passend in dit dieet? (jammer.. hou heel erg van salade met kiemen en pompoen/zonnebloempitten, eieren, tonijn etc.)

Misschien stel ik vragen waarop ik de antwoorden hier op t forum enzo makkelijk kan vinden, maar was beetje druk.

In Ladakh heb ik weken bij n familie in himalaya dorpje gelogeerd, waar we sochtends de koe naar de wei brachten en savonds melkten.. jammergenoeg kan ik me niet meer herinneren hoe de moeder van het huis de boter en yoghurt maakte. Maar deze mensen waren idd ook heeeel gezond! en wat was t lekker allemaal!

Poekie, jou site is trouwens heeeel overzichtelijk en informatief, super fijn!

Weet iemand of Mike binnenkort nog eens richting Utrecht zal komen?

Groetjes!

 
@Benjo als je in de avond toch weer honger heb, weeg dan bv 70 gram koolhydraten af i.p.v. 100 bv quinoa of rijst en neem dan nog een lekkere bak yoghurt met een lepel honing en boekweitvlokken erdoor. het vult en evt. daarna bv nog een glas kefir.

ik at gisterenavond een biefstuk met wat sla/witlofsalade met dressing van yoghurt,room(wei van de melk) zout,peper bieslook en iet knoflook.

doordat ik plots visite kreeg hem ik amper salade gehad,maar totaal geen hongergevoel.

Dit had ik in het begin niet hoor,maar na een tijdje zo eten komt het verzadigde gevoel en heb je echt niet meer nodig.

ik duim voor je dat je over komt ;-)stap voor stap.

ratel

 
Quote:
jammergenoeg kan ik me niet meer herinneren hoe de moeder van het huis de boter en yoghurt maakte.



Op mijn site vind je een recept om yoghurt en kefir te maken.

Wat betreft de noten, zaden en pitten moet je zelf de afweging maken.

Toen wij op de hoogte waren van de nadelen zijn we subiet gestopt met noten, zaden, pitten, gojibessen, maca, nachtschades.

Lia

 
Lamsfilet is mager. Koop voortaan 'gemarmerd', ook wel 'dooraderd' of 'doorregen' genoemd, vlees. Het 'wit' in en rond het vlees is vet.

Mike

 
Dank jullie wel!

Zojuist op de boerenmarkt 3 schenkel (met mergpijp) stukken gekocht en groenten, dus dit weekend n pan soep maken :) die slager zei dat 3 van die stukken goed waren voor 2,5 l. soep.. volgens mij veel meer. Hoeveel gebruiken jullie?

Allerlei kruiden, boekweitvlokken en volle yoghurt etc. dus nu een smoothie maken. Wat is de verhouding yoghurt/eieren, 1 liter : 2 eieren?

Ik kan daar van n boer rauwe schapenmelk krijgen eind november. 2l. voor 5 euro is dat duur? is schapenmelk even gezond als koe? Bij de slager ook bio. kippenlevertjes gekocht zijn die net zo gezond als runderlevertjes (die had ie niet maakt ie zelf leverworst van).

@Poekie nachtschade heb ik net ook al de koelkast uit getrokken... maar noten en kiemen bouw ik rustig aan af.. ben ik nog beetje aan gehecht. eerst deze nieuwe stijl meer eigen maken.

@Mike, wat jammer! ik vind die magere (lams)filet lapjes juist zo lekker.. ff wennen aan al dat vet!

Bijenpollen, vanille extract kon ik niet krijgen. Dadelijk t zout ophalen en dan ff relaxen :)

Hoeveel mensen eten WP is dit n klein clubje rondom Mike of is dit een grote groep mensen die hier al lange tijd gezond mee leeft?

Ik had nl. n vriend die 10 jaar geleden helemaal voor de Rauw ging en 'n beetje n RAW guru werd... met voorlichtingsavonden etc. en nu jaren later komt ie er toch op terug.

Lieve groet!

 
HHey wat is die yoghurt smoothie lekker!!! proef vooral de kaneel. heb 1 l. bio. volle yoghurt, wat volle melk, zure appel, boekweit, honing, kokosolie, 2 eieren, kruiden en wat green superfoods in gedaan.

@rateltje, dank je die receptjes had ik er idd bijgepakt ;)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.333
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan