(Voorlopige) resultaten van WAPF

Webmaster

New member
Er is een aantal keer eerder door verschillende mensen hier geopperd dat er een topic moet komen over de tot nu toe behaalde individuele resultaten op het WAPF-protocol. Ik zal daarom het voortouw nemen en mijn (voorlopige) resultaten vermelden:

- Stabiele bloedsuikerspiegel de hele dag door, geen neiging tot 'snaaien' of een gevoel van 'als ik nu niet iets eet, dan vermoord ik iemand', geen behoefte aan 'tussendoortjes'.

- Geen dip tussen 3 en 5 uur 's middags, waarbij ik me met koffie overeind moet houden.

- Beduidend betere stressafweer, waarbij ik meer in oplossingen kan denken dan in problemen.

- Meer helderheid en snelheid van geest.

- Meer rust, kalmte en ontspanning.

- Meer spiritualiteit, intuitie, inspiratie en andere hoge staten van mens-zijn.

- Tegelijk ook meer oer en 'primitief'.

- Diepe, ontspannen nachtrust.

- Uitgerust wakker worden, ook met minder slaapuurtjes.

- Verhoogde energie, de hele dag door.

- Aanzienlijk verminderd honger- en dorstgevoel.

- Evenwichtigere persoonlijkheid, die assertief is maar niet agressief.

- Snellere wondheling.

- Meer kleur op mijn gezicht, algehele gezondere uitstraling.

- Huid verbrandt niet meer in de zon, algehele betere en gezondere huid.

- Kan beter tegen heet weer, dit jaar voor het eerst (werd er voorheen passief en zelfs depressief van).

- Geen zonnebril meer nodig, kan aanzienlijk beter tegen fel zonlicht.

- Algeheel gevoel van stabiliteit en kracht, geaard zijn.

- Meer positiviteit en geluk, minder zelfdestructief (mijn lichaam is nu werkelijk mijn tempel).

- Actiever, motivatie om dingen te doen, minder passiviteit en uitstelgedrag.

- Betere doorbloeding.

- Betere koutolerantie.

- Nagenoeg geen gasvorming meer (boeren en winden).

- Meer spierkracht en uithoudingsvermogen, zonder enige vorm van lichaamsbeweging.

- Geen griep of verkoudheid meer, maar hang er heel soms nog wel een beetje tegenaan (zet echter nooit volledig door).

Zo, dat is het wel zo'n beetje, denk ik. Wie volgt?

Mike

 
Een mooie lijst Mike! Ik zal ook eens nader gaan observeren welke verschillen ik merk en toe durf te schrijven aan het WAPF-protocol.

Gisteren had ik weer een vrij stevig ontbijt genomen en me erover verbaasd hoe lang je daar op kan teren. Ik had een plak spek van 150 gr in een dikke klont ghee gebakken, tezamen met een halve ui, een paar grote champignons, een paar plakjes courgette en een ei. 10 Uur later rammelde ik nog niet van de honger! Ik had meer zoiets van 'ik kan wel weer eens wat gaan eten'. En eenmaal aan het eten, ging het er toch wel goed in. Mijn collega's konden maar moeilijk geloven dat ik een volle werkdag goed kon functioneren op enkel een ontbijt en een liter water.

 
Ik beweer niet dat ik me al volledig aan het WAPF protocol houd (daarvoor zou ik eerst eens het boek moeten lezen!) maar volgens mij grotendeels wel: naar aanleiding van het boek over bijnieruitputting was ik al begonnen met elke ochtend in ieder geval met VET en EIWIT te ontbijten. Brood is onderhand een stiefkindje geworden (terwijl ik vroeger een broodfanaat was).

Wat mij tot nu toe is opgevallen is ook het beter tegen zon/warmte/licht kunnen; hetzelfde als wat Mike beschrijft. Normaal was ik in de zomer een lusteloos mens, nu ben ik 'normaal'.

Geen hinder meer van geluiden.

Stabiele bloedsuikerspiegel en geen dip 's middags. Heel soms (tja, ik ben nog niet volmaakt) zoals dus gisteren gaat het nog eens mis. Ik heb voor het eerst in maanden ontbeten met brood ipv met volle yoghurt, en daar kwam dus ook de klap op: aan het einde van de middag vreselijke zin in 'iets' (lees koolhydraten), en ik bleef maar snaaien en trek hebben. Zulke dingen gebeuren me niet wanneer ik me aan het WAPF idee houd, en dan merk ik het grote verschil met 'vroeger'. Ik leer mijn kinderen nu dus ook aan dat wanneer ze trek hebben ze eerst iets van eiwit/vet moeten nemen, en vooral geen granen.

Mijn huid is verbeterd; eczeem in mijn gezicht is weg.

Veel minder stressgevoelig. Nou ja, eigenlijk kan ik me totaal vinden in het plaatje dat Mike schetst, alleen slaap ik de afgelopen week niet zo lekker, maar het was ook volle maan en daar heb ik iedere keer last van.

 
Quote:
Waar is het WAPF protocol op Internet te lezen?


Eigenlijk is dit een verkeerde woordkeuze. Het is nl. geen protocol, maar een andere manier van eten en drinken, meer afgestemd op ons evolutionaire verleden en meer geworteld in traditie. Het komt simpelweg neer op je voedselpatroon hoofdzakelijk baseren op dierlijke vetten en eiwitten en je koolhydraatinname te minimaliseren. Dit kun je evt. verfijnen door ook nog eens nachtschades en gluten uit je voeding te schrappen, m.i. een goed idee.

Mike

 
Quote:
Het is nl. geen protocol, maar een andere manier van eten en drinken


Je noemde zelf het woord protocol, dus dat nam ik over. Het is dus meer een levenswijze.

Kortom, de dag starten met een glaasje rauwe melk en een bakje Jersey yoghurt, smiddags een paar hardgekookte eieren, en savonds wat vlees gebakken in roomboter, kokosolie, of olijfolie, wat groente er bij, en je leeft volgens de WAPF levenswijze?

 
Dat is 1 voorbeeld van vele manieren waarop je het zou kunnen aanpakken. Persoonlijk zou ik de eieren en de zuivel omdraaien, dus beginnen met eieren als ontbijt. Je hoogste eiwitinname kun je het beste 's ochtends nuttigen, want eiwitten stabiliseren de bloedsuikerspiegel extreem goed en daarmee zet je de toon voor de komende 10 uur.

Mike

 
is er ook een volledige nederlandse vertaling te koop of alleen de engelse.

daar staan dus nog meer recepten in als ik het goed zie

 
Ja, het klopt dat die Ned. vertaling niet helemaal compleet is helaas.

Ik ken geen andere versie. Iemand wel?

 
Hier onze verbeteringen sinds we WAPF eten:

- Stabiele bloedsuikerspiegel.

- Geen behoefte aan tussendoortjes

- kan beter nadenken en me beter verwoorden.

- Kan beter tegen stress situaties, voel me kalm en rustig.

- Ook na een mindere nacht toch uitgerust wakker worden en fit voelen overdag.

- We kunnen ook beter tegen de zon en warmte.

- Ook de huid is prima en kan veel zon hebben.

- Ben mijn ogen aan het trainen door zoveel mogelijk mijn bril af te laten. Heb het alleen nog nodig bij het lezen (binnen).

- Wij dragen al jaren geen zonnebril meer (zonneklep wel)

- voor 'WAPF' hadden we het alleen maar koud (op rawfood), nu is onze lichaamstemperatuur redelijk stabiel.

- Menstruatie klachten nagenoeg niet meer aanwezig.

- mijn haar kleurt langzaamaan terug van grijs naar donkerder. (oorspronkelijk donkerbruin maar misschien wordt het wel zwart. :wink:

- zweet nog wel maar het stinkt nagenoeg niet meer

- Geen last meer van maagzuur

- volgens mijn man heb ik een WAPF figuurtje: lees zandloper figuurtje

- Voel me prima op gewicht: 62kg, lengte 1,73mtr.

- Voel me gelukkig en blij met dit eetpatroon. Het geeft veel rust en alles smaakt lekker. We zijn ook bewust met voeding bezig.

- vindt het leuk om mensen hierover te leren, ook via onze website: www.voedingisgezondheid.nl

Zo voorlopig zijn dit mijn/onze bevindingen.

Lia

 
Ik heb niet van die opvallende resultaten als velen van jullie hoor! 8O

Maar ik had eigenlijk ook geen echte klachten, behalve acné in m'n gezicht wat ik min of meer succesvol met benzoyl peroxide trachtte te bestrijden.

Maakte verder niet uit wat voor soort voedsel ik eet/at, mijn lichaam vond/vindt alles best en ik heb/had nooit ergens last van. Dat vond ik zelf een goed teken, maar Mike dacht daar anders over ("het lichaam belt maar er wordt nooit opgenomen") en het feit dat ik last van acné had betekent dat m'n lichaam vervuiling via de huid probeert te lozen omdat het geen andere manier meer had.

Nu moet je weten dat ik een ex-anorexia patiënt ben en sinds ik dat sort of te boven ben al twintig jaar ongeveer op 65 kilo zit (bij een lengte van 1,82 mtr). Ik voelde me ook goed bij dit gewicht.

Ik at gezond (vond ik) met zo weinig mogelijk vet, alleen vette vis en noten en een beetje roomboter en kaas, veel groente en fruit en weinig mager vlees. Zelden suiker (alleen chocola), veel volkorenbrood, volkoren knäckebröd en müsli.

Sinds ik dit forum vorig jaar oktober heb ontdekt via Dia is er een knop bij me om gegaan die niemand de afgelopen dertig jaar had kunnen omdraaien. Ik eet nog maar heel weinig koolhydraten en veel vette zuivel, eieren en vlees. Als jet kan biologisch, maar niet altijd (daar valt nog wat te verbeteren). Je weet niet half hoe ik er van geniet om een bakje slagroom als toetje te eten, of Griekse roomyoghurt, of een dubbele kaasomelet met (als ik het in huis heb) spek. Of een lekkere biefstuk! Of een groot stuk kaas als tussendoortje! Ik tel geen calorieën meer, eet alles waar ik zin in heb, als het maar binnen WP past. En ik heb bijna nooit honger meer, soms moet ik mezelf toespreken dat ik toch echt dat extra bakje makreel dat ik naar m'n werk heb meegenomen nog op moet eten omdat het goed voor me is. Naar m'n werk neem ik trouwens meestal Fries roggebrood met heel dik boter en kaas mee. Dan heb ik uren geen honger meer. Soms zijn dat zelfs de enige koolhydraten op een dag. Als ik vrij ben hou ik het vaak bij roomyoghurt, kaasomeletten, noten, kaas en vlees met groenten. Ik heb geen last zo weinig van koolhydraten zoals ik hier en daar wel eens lees.

Ik voel me bij dit alles heerlijk, al voel ik me fysiek niet echt anders dan een jaar geleden. Ik heb nauwelijks nog behoefte meer aan zoetigheid en chocola. Heel af en toe trakteer ik mezelf nog op een stukje chocola en daar geniet ik dan wel van. Ook zondig ik af en toe met een "diner" van romige tomatensoek uit zak van Unox met stokbrood en roomboter en Boursin. Moet kunnen vind ik dan. Ook eet ik ook af en toe wel aubergine of paprika als dit toevallig in het recept zit. Vind ik ook gewoon heel lekker. Maar verder ben ik redelijk gedisciplineerd, zoals ik dat ook was toen ik anorexia had. Ik denk dat mensen met anorexia (of die dat ooit gehad hebben) zichzelf heel goed in de hand kunnen houden en niet snel zullen zwichten voor verleidingen.

Ik gebruik ook dagelijks appelazijn, vijf druppels sole, spirulina en chlorella en sinds gisteren Lugol's.

Al is m'n gezondheid niet spectaculair waarneembaar verbeterd, ik doe het met name voor de toekomst, om gezond oud te worden, en later niet afhankelijk te zijn van anderen in een verpleeghuis. Mijn droom is tot m'n honderdste (of nog langer) in m'n eigen huisje te blijven wonen en voor mezelf te kunnen zorgen. Liefst met m'n vriend samen, maar die krijg ik niet van het roken en van het brood eten af, dus dat zal wel een droom blijven :cry:

Ik ben wel aangekomen: twee kilo sinds oktober 2011. En ik vind het niet eens erg, eigenlijk staat het me wel beter. Het lijkt er ook op dat het bij die twee kilo blijft want ik heb geen behoefte aan nog meer eten dan nu, het vette eiwitrijke voedsel dat ik nu eet verzadigt me meer dan voldoende.

Oh ja........ik heb al een maand of drie geen puistje meer in m'n gezicht kunnen ontdekken!! :D

En m'n huid ziet er sowieso mooier uit.

Al met al ben ik hartstikke blij met jullie informatie en adviezen!!!!!!!!!!!

 
Na 1 jaar en 2 maanden WAPF voeding zijn dit mijn verbeteringen:

- kleur op mijn wangen, gezond uiterlijk (vroeger altijd erg bleek)

- candida weg

- nauwelijks puistjes of acne (was heel erg vroeger)

- haaruitval verdwenen

- cysten in borsten weg (borsten zaten vroeger vol cysten)

- voor het eerst in mijn leven regelmatig en maandelijks ongesteld

- voel me lichamelijk krachtiger en heb meer energie

- helderder in mijn hoofd, minder 'brain fog'

- nauwelijks nog 'restless leggs'

- nauwelijks last van voeding ( vroeger vaak ziek van voeding)

- geen darmproblemen meer ( voorheen bijvoorbeeld elke dag veel gas-vorming)

- normale stoelgang in plaats van diarree achtige ontlasting

- bijna nooit meer maagzuur dat omhoog komt

- beter tegen kou kunnen, veel minder kouwelijk

- bloedsuikerspiegel stabiel, geen pre-diabetes/hypoglycaemie meer!

- minder dorst en honger, geen hang meer naar zoetigheid

- minder schommelingen in stemming, stabielere persoonlijkheid

Andere veranderingen

- veel geleerd over gezondheid, voeding en koken, een nieuwe passie ontdekt

- lekkerder eten en meer bewuster met eten omgaan

- voor het eerst echt contact met mijn eigen lichaam, echt houden van mijn lichaam

- beter begrip van de wereld

- Ik was vroeger vegetariër voornamelijk vanwege dieren-welzijn en milieu, maar op deze manier ben ik beter voor het milieu en dieren. Ik ga hier veel bewuster mee om dan toen ik vegetariër was.

Veel vrouwen hebben het over gewichtstoename, maar mijn gewicht is nu hetzelfde als voor de WAPF leefwijze. Op het begin was ik een aantal kg afgevallen, door een strenger dieet met als doel de candida te laten afnemen. Een paar maanden was mijn gewicht toegenomen, maar toen at ik bv 1 liter yoghurt per dag. Ik ben dus nu op mijn oude gewicht dat ik al jaren heb. Ik eet lekker en gevarieerd en mijn gewicht vind ik goed: slank maar zeker niet mager.

Verbeteringen zie ik nog komen voor met name mijn bijnieren, meer energie. Ook wil ik beter met stress leren omgaan. Ruim 1 jaar geleden had ik extreme bijnieruitputting en nu heb ik matige bijnieruitputting. Dit is dus 'in working progress'.

Kortom, ik ben heel blij met deze leefstijl! :D

 
Ter aanvulling op mijn eerdere bericht. Mijn grootste valkuil is geweest dat ik soms dingen te extreem wilde doen.

Voorbeelden zijn:

- Extreem streng anti-candida dieet in de beginmaanden, waardoor ik hele heftige die-off symptomen ervaarde. Zo heftig dat ik er ziek van was. Gelukkig had ik destijds geen baan, dus het kon. Maar ik zou anderen adviseren rustiger aan te doen.

- Te laag in koolhydraten gaan zitten, waardoor ik super moe werd en constant wilde snacken. Nu houd ik echt rekening met de 100 gram droog gewicht aan koolhydraten elke dag. Anders wordt ik niet blij, want ik zit niet in de vetverbranding.

- Te snel en te veel H2o2 nemen irriteerde mijn maag en darmen enorm

- Te snel en te veel vet willen innemen werkte ook niet voor mij, want ik at vroeger nauwelijks vet. Het lichaam moet eraan wennen.

Kortom, neem de tijd de veranderingen gedoseerd door te voeren. Het lichaam kan dan langzaam wennen.

 
-verlost van zwemmersexceem

-kan meer onthouden

-rustiger in mijn hoofd

-minder maagzuur

-geen dippen meer (o.a.gapen na het eten)

-makkelijker opstaan

-geen menstruatieklachten deze keer?? (schrok me dood toen het zover was, was niet sjag geweest,geen behoefte aan chocolade, niet de maandelijkse schoonmaakwoedes)

-meer energie

-rustiger in lijf en leden

-

 
Ik wil graag twee resultaten met jullie delen.

De eerste is van iemand die op een kennismiddag met Mike is geweest, hier bij ons in Noord-Holland.
Quote:
Hallo Lia,

Heb al een tijd niets meer laten horen. Goed teken denk ik, we beginnen het allemaal door te krijgen!

Wat ik je graag wil laten weten is het volgende:

Sinds acht jaar gaat mijn man ieder jaar voor controle naar het diabetisch centrum. Vanochtend was hij daar weer voor de uitslagen van de diverse onderzoeken en wat we al verwachten en hoopten was waar: Alle waarden waren ruim binnen de marge.

De verpleegkundige was erg verbaasd, al die jaren was het niet zo goed geweest wat was er gebeurd?

Wij weten dat natuurlijk wel, vanaf april eten we vlg. de richtlijnen die ik bij de lezing van Mike heb gehoord en bij jullie op de site gelezen heb. Voorlopig heeft hij ze daar nog niet wijzer gemaakt omdat er te weinig tijd is om er volledig over uit te wijden tijdens deze afspraak maar ook omdat het vaak toch niet geloofd wordt. In ieder geval gaan wij lekker op deze manier door het bevalt ons prima zo! (en de resultaten zijn dus super)

Misschien dat het er een andere keer van komt om het ook bij het diabetisch centrum te vertellen, dan ben ik heel benieuwd naar de reactie.

vriendelijke groet



Toen heb ik haar gemaild of ik het mocht plaatsen op het forum. Daar kreeg ik het volgende antwoord op:
Quote:
Hoi Lia,

Natuurlijk mag je het plaatsen, is alleen maar positief. We vinden dat veel meer mensen ervan zouden moeten weten.

Het lijkt wel of iedereen zich voor de gek wil laten houden en niets zelf durft te proberen zonder doktersadvies.

Het is wel zo dat mijn man wel diabetes heeft maar niet in zo'n mate dat hij er insuline voor gebruikt, hij moest het onder controle zien te houden door weinig verzadigde vetten te eten, zoetjes in de koffie, 2x per dag een becel dieet product te gebruiken enz.

Dit hebben we dus trouw 8 jaar opgevolgd en er veranderde niets!

Nu dus veel vetten aan het eten, geen dieet producten meer, geen brood meer, we smullen van de eieren met spek en het gaat met sprongen vooruit!

Ik hoor het wel weer van je, groeten


Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.675
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan