Voorkeur soort vlees van grasgevoerde dieren

G

Guest

Guest
Ik ben wel erg benieuwd naar welk vlees van grasgevoerde dieren jullie voorkeur uitgaat.

Zelf consumeer ik het liefst vlees met (hoe kan het ook anders) zoveel mogelijk verzadigd vet, maar dan kom je al snel uit bij varkensvlees (bacon, spek, gehaktballen, hamburgers).

Ligt bij jullie ook het accent op varkensvlees of eten jullie juist meer rundvlees (en welk vlees dan) ?

 
Jersey rund of nog liever kalfsvlees. Kalfsvlees is helaas alleen minder vet.

Bacon en spek vind ik ook erg lekker maar heb nog geen "juist" varkensvlees kunnen vinden.

 
Ik heb eigenlijk nog niet voldoende het accent laten leggen op *grasgevoerd*, ik eet af en toe bio bloedworsten, maar die zullen ook wel graangevoerd zijn.

Soms een Ierse steak of varkensvlees uit de Ardennen. Van op deze site te lezen lijkt me het 'buiten gekweekte varken' dan nog beter te zijn dan het 'bio varken'.

Bij nader inzien, is het 'buiten gekweekte varken hier toch niet beter omdat de voeding hier ook 'hoofdzakelijk granen' zijn lees ik nu..

 
Grasgevoerd is superieur aan 'biologisch'. Vooral biologische varkenshouderijen moeten dit in hun oren knopen. Er is een uitzending geweest van de Keuringsdienst van Waarde die feilloos aantoont dat biologische varkens nog steeds in een beperkte ruimte worden en niet zelf kunnen uitkiezen wat ze willen eten. Er is veel onwetendheid op alle fronten. Daarom vermijd ik per definitie varkensvlees, tenzij ik 100% weet wat de dieren hebben gegeten.

Mike

 
In de Delhaize (België dus) verkopen ze Iers rundvlees en daarnaast liggen er ook altijd steaks uit Argentinië afkomstig. Ik vroeg me al eens eerder af of Argentijns vlees misschien ook grasgevoerd is, want bij beide steaks werd het vooraan aangeduid met een sticker uit welk land het afkomstig is, dus er moet wel een voordeel aan vasthangen.

Blijkt nu idd dat vlees uit Argentinië doorgaans ook grasgevoerd (vlgs dit artikel krijgen Argentijns vee veel beweging en eten ze wel 100 verschillende soorten gras) is en ik zag dat het goedkoper is dan het Ierse vlees. Ga ik volgende keer kopen dus!

 
Kijk eeens op de site van de feijterhof, volgens mij kun je daar ook online vlees bestellen.

 
Kijk ook eens op deze site van een slager die vlees verkoopt van wereldkwaliteit. Er staat ook bij wat de beesten te eten krijgen (meestal toch).

Hier over het Iberische Pata Negra varken:

De natuurlijke leefomgeving van het Iberische varken van Deraza zijn de bosrijke dehesas die het bedrijf bezit in het midden en zuidwesten van het Iberische schiereiland. De dehesa beschikt over één van de mooiste ecosystemen die bestaan op deze aarde. Hier bevinden zich de befaamde steen- en kurkeiken die zorgen voor de unieke voeding van het varken : bellota's (eikels).

De Iberico varkens zijn in staat de olie uit de eikels te filteren,daarna de vetten te verwerken (beweging) en vervolgens tussen de spiermassa te verdelen.

Dit geeft het Iberico-vlees een malse structuur. Bovendien is de vetsamenstelling van het vlees nagenoeg identiek aan die van olijfolie. Daar er meer olie in het vlees aanwezig is (van de eikels), dient de bellota-ham dan ook automatisch langer te drogen en te rijpen. Het is één van de duurste Spaanse hammen.

Varkens daarentegen die een mengeling van eikels en diervoeders hebben gekregen, hebben een minder lange rijpingstijd nodig. De hammen zijn daardoor een stuk goedkoper.


Ik weet niet zeker of dit nu wel of niet goed is als dit soort varken van nature noten eet. Het zou daardoor een hoog percentage van enkelvoudig onverzadigde vetzuren* (olie) 50-58% hebben en meervoudig onverzadigde vetzuren**. Lage hoeveelheid van verzadigde vetten (rond de 30%). Maar hebben grasgevoerde dieren over het algemeen ook geen lager percentage aan verzadigde vetten, ondanks die wel gezond zijn?

 
Ja, dat is het mooie juist. Een 'verzadigd' vet wordt zo genoemd omdat het OVERWEGEND verzadigd is, net zo goed als een 'onverzadigd' vet overwegend onverzadigd is. Verzadigde vetten bevatten in het wild dus ook de nodige onverzadigde omega-3 en omega-6 vetzuren. Niks mis mee, dat bepaalt de natuur.

Voordat Ufo zich ermee bemoeit en gaat roepen dat varkens eikeltjes voeren dierenbeulerij is (deze discussie hebben we nl. al eerder op dit forum gevoerd), laat ik zeggen dat ik tijdens mijn recente bezoek aan de Feijterhof te horen heb gekregen dat varkens grasgevoerd moeten zijn om eikels goed te kunnen verteren. Voor graangevoerde varkens zijn eikels ronduit giftig. Een grasgevoerd varken beschouwt eikels als een regelrechte delicatesse, dus hier is niets zieligs aan.

Mike

 
wij eten varken van www.frankenfrij.nl

Zomer en winter vrije uitloop in een weide die behoorlijk tot "bagger" is gedegradeerd. Maar het varken hobbelt er lustig op los en wroet in de aarde naar lekkers. Ze worden wel bijgevoerd met een biologische brok. Zal nog eens vragen wat er in zit.

Diana Saaman, zo heet de hoedster, heeft varkens met een mix van Mangalica en Duroc. Momenteel volgens mij ook "volbloed" Mangalica.

De Mangalica is een Hongaars wolvarken en bevat van nature de juiste verhouding in omega's heb ik begrepen. Misschien is dit wat.

Ze heeft een website waar alles duidelijk in staat.

 
Wat iedereen over het hoofd lijkt te zien is schapenvlees, en met name lamsvlees. Van nature zijn dit dieren die bijna nooit worden binnengehouden maar vaak het hele jaar buiten lopen. En een mals lammmetje (schaap of geit) is met niets te vergelijken is mijn mening.

 
ik ken een schapenfokker en die lammeren lopen eigenlijk nooit buiten dus ga er maar niet van uit dat dat altijd zo is

 
Voorbeelden van vet vlees: spek, gehakt, hamburgers, braadworst, saucijsjes, slavinken, spareribs, varkenspoot met vel, schouderkarbonade/procureurlapje, rookworst, sucadelappen, riblappen, ribeye biefstuk, entrecote, schenkel, tong, kippenbouten met vel, kipvleugels met vel en lamsvlees in zijn algemeenheid.

Ik hou al van kinds af aan ontzettend van vet vlees, dus bovenstaand lijstje zijn tevens mijn favorieten. Vet vlees - en het liefste aan een bot - smaakt gewoon het lekkerst, vind ik. Ik hecht echter veel meer waarde aan bio-kwaliteit dan het vetpercentage als het om gezondheid gaat. Ik koop bij de slager dierlijk vet en heb in de koelkast altijd potten met met lamsvet, rundvet en varkensvet/reuzel. Daarbij natuurlijk ook roomboter en ghee. Ik bepaal in de pan zelf wel hoe vet mijn maaltijden worden met dierlijke vetten.

 
ik ben grote fan van rundvlees; lekkere riblappen, entrecote, maar ook de magere stukken zoals biefstuk van de haas, steak, runderschnitzel enz.

ook spekjes, rookworst kan je mij zeker blij mee maken, maar dan wel meer als smaakmaker, een speklap als avondeten daar maak je me dan niet zo blij mee.

overigens ben ik gek op kippenvleugeltjes, kippenpootjes etz. Helaas is dat hier bij ons biologisch bijna niet aan te komen. (op de kipfilet na) dus dat eet ik dan ook bijna nooit, want wij eten alleen biologisch.

lamsvlees, heerlijk! één van mijn favorieten, maar ook heir buiten het seizoen, bijna niet aan te komen. lamsgehakt, lamsvlees (stoof) echt heerlijk!

En wild natuurlijk, maar dat is biologisch zo duur, dat dat echt uitzonderingen zijn.

Veel variatie vind ik erg belangrijk.

ik ben ook gek op rauwe geitenproducten zoals rauwe geitenkaas, rauwe geitenfeta (in een groene salade met spekjes en gebakken champignons)

water loopt me in de mond haha.

ik koop alles bij een biologische slager bij ons in de buurt of via bioweb winkel.

 
Voor mij is het vet rood vlees. Ik heb een bijzondere voorkeur voor rundvlees. Geen mager vlees voor mij, doe mij maar gemarmerd/dooraderd/doorregen. Lamsvlees is een goede tweede en varkensvlees van de juiste kwaliteit een goede derde. Wit vlees, zoals kip, kalkoen of konijn boeit me voor geen meter, veel te mager. In het kerstseizoen eet ik wilde haas of hert.

Mike

 
Ik hou naast vet vlees trouwens ook van schnitzels, varkenshaas of ander mals vlees. Ik hou totaal niet van droog en/of nog erger taai vlees. Kipfilet bijvoorbeeld vind ik dus ook niet veel aan, maar in een dikke saus gaat het wel. Biefstuk doet me ook weinig, dan heb ik net zo lief een lekker gemaakte gehaktbal. Zeevis vind ik ook erg lekker...

 
Het liefst heb ik rundvlees: sucadelappen, riblappen, ribeye biefstuk, entrecote, schenkel, gehakt. Varkens eet ik weinig als ik het wel doe dan vaak speklapjes of schouder/halskarbonade en varkenshaas,

kip eet ik eigenlijk niet. Geregeld eet ik hert.

Naast het vlees gebruik ik rundervet, varkensvet/reusel en lamsvet de hoeveelheden bepaal ik zelf. Het echte vette vlees vind ik wel moeilijk te verkrijgen. Naast vlees eet ik ook zeevis net wat het aanbod is.

 
Een leuke link naar de buitengewone varkens, heb het met interesse gelezen.

Ik heb ook even een mailtje gestuurd met een paar vraagjes:
Quote:
Ik heb met interesse op uw website gelezen en het lijkt mij een heel leuk plan om te investeren in uw bedrijf c.q. de varkens.

We krijgen dan 3 jaar lang een vleespakket wat samengesteld is uit vlees van de verschillende varkens.

Maar daar heb ik een vraagje over: Wat de weidevarkens eten is duidelijk, dat zal gras zijn.

De bosvarkens eten datgene wat in het bos voorkomt.

Maar de akkervarkens; eten die voornamelijk granen? En granen is nu juist een van de voedingssoorten die zoveel gezondheidsproblemen veroorzaken in Nederland. Het zijn suikers/koolhydraten die een zuurstoftekort veroorzaken in het lichaam: http://www.voedingisgezondheid.nl/Suiker_sub_de_bron.html

Dus daar ben ik wat minder enthousiast over. Kunnen we dan eventueel aangeven dat we in het pakket geen vlees willen van deze akkervarkens?

Verder heb ik een vraag of er toevoegingen gebruikt worden bij de bereiding van het vlees zoals nitriet/nitraat, smaakstoffen, conserveringsmiddelen of wordt er helemaal 'eerlijk'/naturel gewerkt?

Ik hoor graag van u terug.



Hieronder het antwoord op mijn mail:
Quote:
Dank voor je reactie. Misschien direct met de deur in huis vallen; al onze varkens krijgen een basisrantsoen van gerst, rogge en koolzaadschroot en op termijn lupine of veldbonen. We telen de gerst en de rogge zelf en we malen en mengen het rantsoen ook zelf. Naast dit basisvoedsel hebben de varkens veel ruimte op al onze locaties. In Groningen bijvoorbeeld bijna 2 hectare voor straks 40 biggen die opgroeien tot vleesvarken. Dat betekent bijna 500 m2 per varken.

Een varken is een alleseter en men zegt wel dat ze alles eten van een 30 cm onder de grond tot een halve meter boven de grond. Dus op de stoppel van de akker eten ze ook slakjes, wormpjes, gras, kruiden, emelten en alles wat ze maar lekker vinden.

Onze rassen zijn bekend om het intramusculaire vet. Van onze Gasconne varkens hebben we een Franse studie die aantoont dat deze varkens aantoonbaar meer onverzadigde vetten hebben dan reguliere varkens. Ik weet ook dat uit de melkveehouderij koeien die vers gras uit de wei eten ook meer goede vetzuren hebben. We doen ook mee aan een proef van de Wageningen Universiteit waar ze ons vlees op diverse eigenschappen testen. We hopen dat dan ook voor onze varkens de goede eigenschappen duidelijk worden maar zeker weet ik het (nog) niet.

In het bos eten de varkens nu veel eikels, in de boomgaard ook vallend fruit.

Nu stop ik maar als je meer wilt weten dan hoor ik het wel. Overigens las ik toevallig dit weekend een artikel van de bakker in de Volkskrant of NRC van zaterdag die ook aangaf dat brood vanwege de koolhydraten niet gezond is en niet als basisvoedsel maar als bijvoedsel moet dienen. Dus minder maar beter brood. Wij horen ook wel dat vet weer aan een come back bezig is.

Groet, Willem Rienks

Een van de buitengewone Varkensboeren



Zo te lezen zijn ze wel al heel bewust bezig maar die granen als basisvoeding trekt mij niet zo aan, eerlijk gezegd.

Op mijn vraag over toevoegingen in het vlees heeft hij helaas geen antwoord gegeven.

Lia

 
Beste Lia je zult hier in nederland geen 1 varken vinden dat niet als basis voedsel granen heeft verder doen deze mensen het volgens mij fantastisch vergeleken met gangbaar of bio.

gert

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan