Een leuke link naar de buitengewone varkens, heb het met interesse gelezen.
Ik heb ook even een mailtje gestuurd met een paar vraagjes:
Quote:
Ik heb met interesse op uw website gelezen en het lijkt mij een heel leuk plan om te investeren in uw bedrijf c.q. de varkens.
We krijgen dan 3 jaar lang een vleespakket wat samengesteld is uit vlees van de verschillende varkens.
Maar daar heb ik een vraagje over: Wat de weidevarkens eten is duidelijk, dat zal gras zijn.
De bosvarkens eten datgene wat in het bos voorkomt.
Maar de akkervarkens; eten die voornamelijk granen? En granen is nu juist een van de voedingssoorten die zoveel gezondheidsproblemen veroorzaken in Nederland. Het zijn suikers/koolhydraten die een zuurstoftekort veroorzaken in het lichaam:
http://www.voedingisgezondheid.nl/Suiker_sub_de_bron.html
Dus daar ben ik wat minder enthousiast over. Kunnen we dan eventueel aangeven dat we in het pakket geen vlees willen van deze akkervarkens?
Verder heb ik een vraag of er toevoegingen gebruikt worden bij de bereiding van het vlees zoals nitriet/nitraat, smaakstoffen, conserveringsmiddelen of wordt er helemaal 'eerlijk'/naturel gewerkt?
Ik hoor graag van u terug.
Hieronder het antwoord op mijn mail:
Quote:
Dank voor je reactie. Misschien direct met de deur in huis vallen; al onze varkens krijgen een basisrantsoen van gerst, rogge en koolzaadschroot en op termijn lupine of veldbonen. We telen de gerst en de rogge zelf en we malen en mengen het rantsoen ook zelf. Naast dit basisvoedsel hebben de varkens veel ruimte op al onze locaties. In Groningen bijvoorbeeld bijna 2 hectare voor straks 40 biggen die opgroeien tot vleesvarken. Dat betekent bijna 500 m2 per varken.
Een varken is een alleseter en men zegt wel dat ze alles eten van een 30 cm onder de grond tot een halve meter boven de grond. Dus op de stoppel van de akker eten ze ook slakjes, wormpjes, gras, kruiden, emelten en alles wat ze maar lekker vinden.
Onze rassen zijn bekend om het intramusculaire vet. Van onze Gasconne varkens hebben we een Franse studie die aantoont dat deze varkens aantoonbaar meer onverzadigde vetten hebben dan reguliere varkens. Ik weet ook dat uit de melkveehouderij koeien die vers gras uit de wei eten ook meer goede vetzuren hebben. We doen ook mee aan een proef van de Wageningen Universiteit waar ze ons vlees op diverse eigenschappen testen. We hopen dat dan ook voor onze varkens de goede eigenschappen duidelijk worden maar zeker weet ik het (nog) niet.
In het bos eten de varkens nu veel eikels, in de boomgaard ook vallend fruit.
Nu stop ik maar als je meer wilt weten dan hoor ik het wel. Overigens las ik toevallig dit weekend een artikel van de bakker in de Volkskrant of NRC van zaterdag die ook aangaf dat brood vanwege de koolhydraten niet gezond is en niet als basisvoedsel maar als bijvoedsel moet dienen. Dus minder maar beter brood. Wij horen ook wel dat vet weer aan een come back bezig is.
Groet, Willem Rienks
Een van de buitengewone Varkensboeren
Zo te lezen zijn ze wel al heel bewust bezig maar die granen als basisvoeding trekt mij niet zo aan, eerlijk gezegd.
Op mijn vraag over toevoegingen in het vlees heeft hij helaas geen antwoord gegeven.
Lia