vol gevoel, opgezette maag

Dirtsa

New member
Ik heb vaker gelezen dat een opgeblazen buik/gevoel duidt op slechte darmflora en/of gisting. Heb je dat constant als je begint met iets te eten of alleen bij specifieke dingen?

 
De laatste dagen heb ik steeds na een paar happen een naar gevoel in mijn bui/maag. Beetje alsof ik enorm veel gegeten heb (maar begin dan dus pas net) en mijn maag zet dan op. Heb nu Betaine HCI geprobeerd, maar hierdoor wordt het niet beter.

Iemand enig idee wat dit is en ik kan doen?

 
daar zou ik op moeten letten, maar nu je dit zegt.. heb het vaak bij het avondeten.

Het is echt weer iets van de laatste weken, zo balen!

hierdoor gaat eten me tegenstaan en word steeds misselijk..

ik stop even met de betaine, misschien is dit teveel?..

 
@ikke, verstopte darmen of lever/galblaas die niet goed werken / 'verstopt' zitten. Daarom wordt je ook misselijk, het voedsel mag/kan niet verder en mag ook niet in de maag blijven, dus wordt je misselijk zodat het naar boven eruit kan.

 
oke, en wat is dan de oplossing? verstopte darmen heb ik de laatste 2 dagen niet, wel een drukkend gevoel op de maag..

 
Misschien enkele dagen vooral bouillon eten? Even de maag tot rust laten komen en dan kijken hoe het gaat?

 
is idd misschien wel even goed. Maag lijkt een beetje van slag, zou het komen door het aardbei expriment>?...

 
Dat zou zeer goed kunnen. Ik weet dat Rapunzel ook telkens in de problemen komt als ze fructose eet. Gebrekkige fructoseopname (malabsorptie) heeft overigens te maken met een vervette lever!

Mike

 
Beetje OT,maar ik vraag me ook af hoe het nu precies zit met enzymen? Je hebt dus aparte enzymen voor eiwit,vet en koolhydraat vertering. Kom je er een of meerdere tekort dan verteer je een bepaalde groep of meerdere dus niet goed. Wat ik me afvraag is waar komen deze enzymen vandaan/hoe ontstaan ze? ik neem aan in darmen,maar op probiotica zie je namen als lactase,lipase e.d. niet staan....zijn deze dan alleen via voeding binnen te krijgen,zoals rauwmelkse producten bv lactase bevatten om de lactose te verteren? Of maken bepaalde organen deze aan?

Er wordt nl vaker geadviseerd tijdelijk enzymen te slikken,maar niet te lang anders wordt t lichaam/pancreas lui...dus vandaar mn verwarring van waar deze vandaan komen/uit ontstaan als t lichaam het zelf weer moet doen? En hoe merk je bv dat je een enzymtekort hebt? (Vitaminetekorten zijn dikwijls herkenbaar aan bepaalde symptomen.)

 
Enzymen worden hoofdzakelijk geproduceerd door speeksel, de alvleesklier en de lever. Alleen in een voldoende alkalische omgeving zal speeksel voldoende enzymen bevatten en alleen in een voldoende zure omgeving (maagzuur) zullen de alvleesklier en de lever voldoende enzymen produceren. Daarnaast zitten enzymen in rauwe voeding, de hoogste concentraties in rauwe dierlijke voedingsmiddelen.

Het idee is dat je het de spijsvertering zo makkelijk mogelijk maakt. De raw foodists zullen dan als argument aanvoeren dat je juist ongekookte planten moet eten, want dan blijven de enzymen intact. Klinkt mooi, maar ze gaan voorbij aan het feit dat de plantenvezel cellulose onverteerbaar is voor ons mensen. Een plant koken doodt weliswaar de enzymen, maar je krijgt er betere verteerbaarheid voor terug doordat de cellulosewand doorbroken wordt door verhitting. Dit is de reden waarom traditioneel overal ter wereld planten worden gekookt.

Inderdaad is een uitstekende dierlijke bron van enzymen rauwe melk. Dit ondersteunt de spijsvertering wel want het dier heeft de cellulose omgevormd tot een vet- en eiwitrijk vloeibaar product, waarin bovendien de enzymen zitten die de vertering van het product mogelijk maken, amylase voor de koolhydraten, lipase voor de vetten en protease voor de eiwitten. Het product verteert dus zichzelf! Dat is ook precies de bedoeling want een jong dier of een jong mensje heeft nog niet de spijsvertering om vast voedsel goed te verteren.

De bedoeling is dat je dus niet te veel een beroep doet op je enzymenvoorraad. Naarmate organen slijten zijn ze ook minder goed in staat om nieuwe enzymen aan te maken. Je neemt ze veel werk uit handen door enzymrijk, rauw voedsel te eten of drinken dat geen stevige vezels bevat. De mens hoort helemaal niet al die vezels te eten, de mens hoort vet- en eiwitrijke voeding te eten en dus een goede vet- en eiwitverbranding te hebben.

En nu komen we bij de lever. De lever is een 'kachel' en deze moet gestookt worden. Het is een kachel die vet verbrandt en geen suiker. Het is dus extreem schadelijk voor de lever als deze noodgedwongen fructose moet opslaan en daardoor vervet. Dus, ikke, fruit weglaten is een uitstekend idee, zeker gezien jouw overgevoeligheid voor fruit! Diegenen onder ons die niet zo overgevoelig zijn doen er verstandig aan fruit met grote mate in te nemen om overbelasting van de lever te voorkomen. Hoe reinig je de lever? De meest effectieve manieren zijn:

- Een reeks van maandelijkse lever/galblaaszuiveringen.

- Consumptie van grote hoeveelheden VET, verzadigd vet welteverstaan, bij voorkeur van dieren. Dit duwt de galblaas aan en dwingt deze zich te ledigen. Wanneer galzouten zich vermengen met maagzuur ontstaat er een ideale zuur-basebalans voor de aanmaak van...enzymen. Het bevordert dus ook weer de spijsvertering!

Mike

 
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar dit protocol dat Rapunzel mij toestuurde schijnt zeer effectief te zijn:

http://curezone.com/forums/fm.asp?i=180601#i

Ik ga het binnenkort zelf ook maar eens proberen!

Mike

 
Mike, zou je deze in apart topic kunnen plaatsen, over leverreinigingen?

En eventueel, als je tijd hebt, met vertaling van de procedure.Ik begrijp de grote lijnen, maar niet alles.

 
Doe ik na mijn terugkomst. Vanaf morgen ben ik een week naar Schotland, land van Angus beef en Schots lamsvlees! Ik ben maandag 22 augustus weer terug. Jullie zullen het dus een weekje zonder mij moeten doen!

Mike

 
oeioei, dat kan niet hoor! haha

Prima idee Dirtsa, ik had dat stuk ook al door de vertaler gehaald, maar is niet erg duidelijk. Zou misschien wel een goede methode zijn!

Mike, Geniet van je weekje in het Schotse en tot snel!

 
Staat Schotland ook niet bekend,net als Alaska,om zijn zalm? Fijne vakantie alvast:)

Ik ben natuurlijk geen moderator,maar ik kan eventueel in de tussentijd ook het stuk vertalen? Engels is gelukkig nooit zo'n obstakel voor mij geweest.

 
Joey,

Als jij het wil vertalen, graag! Alvast bedankt daarvoor!

Ja, Schotland staat ook bekend om zijn zalm. En natuurlijk Haggis, gevulde schapenmaag!

Mike

 
De vertaling is klaar en staat onder het topic "Leverreiniging vertaling".

Ik zoveel mogelijk alles letterlijk proberen te vertalen,maar moest soms andere bewoording/zinsconstructies gebruiken.;)

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en wijs uit worden.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan