Voedingsintoleranties-test

Hey allemaal,

Ik ben bij mijn behandelend arts via een speciale bloedname (IgG/IgA) getest op verschillende voedingsmiddelen. Bleek dat ik heel sterk reageerde op onder andere eieren.

Betekent dit dat ik deze nooit meer mag eten of kan 1 x per week geen kwaad?

Bedankt

 
Eerst werken aan versterking van je maagzuur door je bijnieren op te lappen. In je voorsteltopic schrijf je dat je o.a. zware bijnieruitputting en een lekke darm hebt. Dat is geen beste combinatie, vooral niet voor je eiwitvertering! Bijnieruitputting betekent chronische stress, die ten koste gaat van je maagzuur, omdat je lichaam onder stress niet investeert in voedselvertering, een energierovend proces. Hierdoor maakt het te weinig maagzuur aan en het is voldoende maagzuur dat een goede eiwitvertering mogelijk maakt.

Als je dan ook nog een lekke darm hebt kunnen onverteerde of half verteerde eiwitdeeltjes in de bloedstroom terechtkomen en daar immuunreacties uitlokken (de zgn. 'autoimmuunreacties'). Het lichaam heeft nl. de neiging om deze eiwitdeeltjes af te zetten in weefsels, zodat ze in ieder geval uit de bloedstroom blijven. Vervolgens worden deze weefsels voortdurend bestookt door witte bloedlichaampjes, waardoor je chronische ontstekingsreacties krijgt.

Kijk maar eens waar de meeste mensen allergisch voor zijn: eieren, noten, gluten, caseine, soja, schelp- en schaaldieren. Wat hebben ze allemaal met elkaar gemeen? Eiwitten! We hebben dus een grootschalig probleem in de westerse wereld met eiwitvertering. De reden? Grootschalige bijnieruitputting, stress dus, vaak erfelijk doorgegeven. Niet voor niets noem ik dit in mijn ebook 'de stille, luidruchtige epidemie'.

Waar draaien de bijnieren op? Verzadigd vet, cholesterol en Keltisch zeezout. Het natrium in zout gaat naar de bijnieren, terwijl de chloride maagzuur helpt aanmaken. Een goede deal! Daarnaast is het aan te raden om dierlijk bijnierextract te gaan slikken als supplement.

Mike

 
Bedankt voor je uitgebreide uitleg Mike!

Beter dus even geen eieren eten.

Ik doe 's ochtends en 's avonds al een koffielepeltje sole in een glas water (wel gemaakt van Hymalayazout, ik zal Keltisch zeezout moeten bestellen). Moet ik dit vaker per dag doen? Ook doe ik tussen de maaltijden een koffielepel natriumbicarbonaat in een glas water.

Is er een goed dierlijk bijnierextract dat je me kan aanbevelen?

Alvast bedankt!

 
Je kunt het zout uiteraard over je eten doen.

Verder kun je de sole in je rauwe melk drinken en in je thee en in elk glas water dat je drinkt.

Gewoon ervaren.

Lia

 
Bedankt Poekie.

Nog eventjes iets over de eiwitinname per dag. Onlangs las ik het volgende;

"Hoeveel eiwit heb je nodig?

Ga ervan uit dat je ongeveer 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig hebt. Dus als je 65 kilo weegt heb je 65 gram eiwit nodig. Beschouw dit als een richtlijn."

Hoe denken jullie hierover?

 
We zijn hier niet zo van het wegen.

Veel vetten eten, minder eiwitten en nog minder koolhydraten.

Alleen van koolhydraten zeggen we: 100 gram drooggewicht: honing, glutenvrije granen: witte rijst, quinoa, gierst en boekweit.

Lia

 
Bedoel je met drooggewicht bv 30g droge rijst, voordat die gekookt wordt...of bedoel je de hoeveelheid koolhydraten die in die 30g droge rijst zitten?

Sorry hoor :)

 
Dag Inge,

Medicijnen en natuurlijke producten met elkaar combineren blijft lastig.

Uit opzoekwerk trek ik de conclusie dat L-thyroxine bijwerkingen met zich kan meebrengen en zou ik om deze reden in deze fase dit middel niet met het bijnierextract combineren. Wat je in deze fase wel kan is regelmatig sole op basis van Sel de Guérande te gebruiken en kijken wat dit doet.

Even dit ter info : Mike meldt in meerdere topics dat er een wisselwerking tussen de bijnieren en de schildklier is en het verstandigste is om met de bijnieren te beginnen.

Moest je tot het inzicht komen dat de L-thyroxine niet oplevert wat je hoopt dan kan je serieus overwegen om deze te vervangen door het bijnierextract en extra jodium tot je nemen. Mogelijkerwijs dat deze combinatie ook je problemen doet verdwijnen.

 
Nog even iets over rauwe melk... op het hormoonfactorforum las ik het volgende, door Ralph M.;

"Caseine vind ik zelf nog schadelijker dan lactose in veel gevallen, want caseine is net als gluten een opiumachtige stof. Bij een lekkende darm en slechte vertering komt deze stof onvoldoende verteerd in het bloed. Dit kan het immuunsysteem overprikkelen (meer kans autoimmuunschade), kunnen neurotransmitters verstoren, eczeem en huidproblemen verergeren, astma en luchtwegproblemen, en ook zie ik invloeden bij gewrichtsproblemen, van reuma tot artrosepijnen..."

Ik ben dus écht bang geworden van melk en door mijn caseïne-intolerantie durf ik geen rauwe melk te proberen...

Ben je ook gezond bezig zonder rauwe melk/kefir?

 
De meeste schrijfsels over melk, zoals hierboven, is gebaseerd op gepasteuriseerde en gehomogeniseerde melk.

Rauwe melk is hartstikke goed juist.

Lees hier wat meer over lactose intolerantie: http://www.voedingisgezondheid.nl/melk.html

Kefir en yoghurt eigenlijk nog beter dan rauwe melk zelf. Het is nl. een gefermenteerde melkdrank die bijzonder goed is voor je darmen.

Maar er zijn mensen die zelfs niet tegen rauwe melk kunnen, dan zou je heel langzaam aan in moeten voeren of zelfs tijdelijk achterwege laten. Maar ga het eerst eens proberen of het bij jou wel goed valt.

Er is nl. ook wel zo dat mensen niet tegen gepasteuriseerde melk kunnen maar juist wel prima rauwe melk kunnen drinken en verteren.

Lia

 
Bedankt Lia.

Het ging in dat onderwerp wel degelijk over rauwe melk...

Waar vind ik kefir of youghurt op basis van rauwe melk? Enkel bij een boer of kan ik er ook voor in een natuurwinkel terecht?

 
In een natuurwinkel verkopen ze geen kefir of yoghurt op basis van rauwe melk.

Je kunt het zelf maken van rauwe melk: http://www.voedingisgezondheid.nl/recepten.html

Als je voldoende maagzuur hebt zou je de eiwitten uit rauwe melk prima moeten kunnen verteren.

Zorg dus voor voldoende maagzuur: http://www.voedingisgezondheid.nl/maag_sub_1_maagzuur.html

Lees hier meer over caseine in rauwe melk:
Quote:
De lactose in rauwe melk is onverhit en daarmee een langzame, complexe suiker. In gepasteuriseerde melk verandert de lactose in beta-lactose, een snelle suiker. De zgn. 'lactose-intolerantie' heeft echter vaak niets te maken met lactose, maar met het eiwit caseine in melk. Caseine in rauwe melk is ongebroken, intact, maar in gepasteuriseerde melk is deze gebroken, beschadigd. Dit maakt het eiwit nagenoeg onverteerbaar. Als mensen dan ook een lekke darm en weinig maagzuur hebben, zitten ze met onverteerd melkeiwit letterlijk in hun maag en met een beetje pech komt het ook nog door de lekke darm de bloedstroom in, waar het immuunreacties opwekt, omdat het als lichaamsvreemd wordt gezien.

Daarnaast ben je door pasteurisatie de enzymen kwijt die nodig zijn voor de vertering van melk. Letterlijk iedere voedingsstof die in rauwe melk zit heeft ook zijn eigen enzym, bijv. lipase voor het botervet, protease voor de melkeiwitten caseine en wei en amylase en lactase voor de koolhydraten (lactose). Je bent dan dus ook de enzymen kwijt voor de opname van calcium en fosfor, beide zeer belangrijk voor je botstructuur.

Er zijn dus nogal wat voordelen verbonden aan rauwe melk boven gepasteuriseerde. Bedenk dat rauwe melk een jong dier moet voeden dat nog geen spijsverteringsstelsel en immuunsysteem van betekenis heeft. De melk moet dus zichzelf kunnen verteren d.m.v. meegeleverde spijsverteringsenzymen en de melk moet de plaats innemen van het (nog niet ontwikkelde) imuunsysteem en dus een flinke hoeveelheid immuunbevorderende bacterien hebben, waaronder melkzuurbacterien (acidofilus, bifidum, etc.) die de darmflora herstellen en/of onderhouden. Om deze redenen is rauwe melk complete voeding waar je probleemloos volledig op zou kunnen leven!

Mike



Komt uit dit topic: https://www.fatsforum.nl/topic/de-rauwe-melk-bewaren/page/2#post-23112

Lia

 
Hoi Inge,

je kan een mailtje sturen naar de mensen van http://www.makersdiet.nl/Kefir.html. Ik heb even gekeken op hun website en er staat nog steeds dat ze de kefirkorrels gratis weggeven. Ik heb die van mij enkele maanden geleden laten opsturen maar afhalen kan volgens mij ook.

Zorg er wel voor dat je van te voren wat "voer" in de vorm van rauwe melk hebt klaar staan. :)

Volgens mij sturen ze er ook een soort handleiding bij wat je wel en niet moet doen. Zo kan je het beste een kunstof zeef gebruiken en een houten lepel om voorzichtig de kefirkorrels "om te scheppen" wanneer je kefir klaar is voor gebruik. Ook bij de zeef en de lepel is het het meest handig als je die ook van te voren al in huis haalt :) Mijn zeef heb ik volgens mij bij de marskramer gehaald, omdat die van de hema toch niet zo handig bleek te zijn.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.917
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan