vitamine k2

ruud

New member
Afgelopen week had ik een consult met een natuurarts die me vertelde dat het bloedonderzoek hem vertelde dat ik voor mijn leven lang problemen zou ervaren met vitamine k2, als ik het niet tot me zou nemen.

Ik had ook genetisch bloedonderzoek laten doen, maar ik weet niet of dit gebleken is uit mijn genetische onderzoeken (hij zou hierover nog schriftelijk rapporteren).

Hoe dan ook, het zal best.

Hij schreef me een middel voor op basis van nattokinase, dat is een sojaproduct.

Ik heb het zelf echter niet op sojaproducten, naast dat ik er ook allergisch voor ben.

Volgens de arts zou die allergie mij niet verhinderen de k2-vitamine uit natto te verdragen.

Hoe het ook zij: mijn energetisch therapeute zegt dat k2 op basis van natto niet goed voor me is.

Ik hecht waarde aan haar mening, maar ik wil toch graag iets hebben op basis van k2, omdat de arts zei dat ik anders op latere leeftijd last van osteoperose zal ondervinden.

En daar heb ik geen zin in natuurlijk.

Heeft iemand van jullie tips wat ik het beste kan doen?

Ik vond uit dat een preparaat van douglas laboratories oa uit geraniumolie gewonnen wordt.

Misschien helpt dat?

Of zou levertraan volstaan?

 
Mike komt snel weer terug, uit mijn hoofd zou ik zeggen: rauwe melk en vlees(biologisch,grasgevoerd).

 
Wat Dirtsa zegt. En verder gok ik dat Mike zal zeggen dat je voldoende verzadigd vet en cholesterol tot je moet nemen. Mineralen kunnen op die manier opgenomen worden en daardoor worden botten en spieren opgebouwd. Voor zover ik begrepen heb, kan het de botdichtheid behoorlijk vergroten.

 
Vit K is de factor X waar Weston Price het altijd over had, pas later kwam men erachter dat dit vit K is.

Dit haal je het makkelijkst (lees is het best opneembaar) uit boterolie! Maar dan wel de botorolie die gemaakt is van melk van grasgrazende koeien die het jonge voorjaarsgraas eten. Je komt dan automatisch uit bij dit product van Green Pasture: Butter Oil

Voor zover je dit kunt verdragen, neem ook zoveel mogelijk grasboter, drink rauwe melk etc.

In nattokinase bevat ook veel vit K, en op zich is deze vorm niet erg, het komt van natto, een gefermenteerde soja, zolang soja maar gefermenteerd is dan is het zeer voedingsrijk!

De beste combi is die boterolie met gefermenteerde levertraan, die vit K is nodig om de levertraan goed te laten opnemen.

Ik hoop dat je iets hebt aan dit antwoord.

 
rauwe melk vind ik nog te eng.

niet dat ik niet het nut ervan inzie.

boterolie: boter kan ik niet goed verwerken, maar misschien is boterolie weer net iets anders.

ik laat het in elk geval testen!

en ik had ook nog niet gezien dat er boterolie te krijgen was los van tegelijk met kabeljauwolie.

ik kan weer geen kabeljauwolie aan maar wel die van de rog!

tja...

ik wist niet dat boterolie hielp om de levertraan goed op te nemen.

weer wat geleerd

en ik begrijp dat ik op de vleestoer moet/mag

nou, ik ga aan de slag!

lange tijd was ik vegetarisch uit gezondheidsoverwegingen (ik wilde geen gekke koeienziekte e.d. en dacht dat vlees niet zo hard nodig was, nou hoe fout kun je zitten!).

en nu ga ik uit gezondheidsoverwegingen weer vlees eten o.a.

het kan raar gaan...

 
Ik kan ook niet tegen boter/ghee/boterolie/zuivel (ligt kennelijk aan stofwisselingsproblemen). Ik probeer de Vit.K binnen te krijgen via spinazie,multivitaminen...en ik hoor dat orgaanvlees veel vitaminen bevat,geen idee of dit ook voor K geldt,want heb het zelf nog nooit gehad.

 
Gerrit heeft gelijk, de Price-factor of Activator X is vit. K2. De WAPF heeft deze factor als zodanig geidentificeerd. Vit. K2 was in de tijd van Price nog niet ontdekt, vandaar dat Price hem Activator X noemde. Je vindt K2 in dierlijke voeding, met name orgaanvlees, en gefermenteerde dierlijke en plantaardige voeding (K2 is een bijproduct van fermentatie). Goede bronnen van K2 zijn inderdaad die natto, orgaanvlees, boterolie en gefermenteerde levertraan.

Mike

 
Ik wist niet dat Price K2 heeft geintroduceerd. Helemaal leuk dat ik daar dan net voor aan het goede adres ben. Ik heb het boek klaarliggen om te lezen, maar ik zit nog in het Gapsboek, ik ga niet zo snel.

Misschien ga ik vandaag wel een biologische lever eten als ik mezelf ertoe krijg gezet.

Vroeger at ik die met smaak op, net als bijv bloedworst.

Nu denk ik bij een lever aan afvalstoffen! haha

Fermenteren wil ik ook wel meer gaan doen.

Ik moet wel ergens beginnen dan en alle begin is moeilijk.

Boterolie kan ik wel aan ben ik inmiddels achter.

Geen idee waarom ik dan geen boter aankon eerder, misschien kan ik inmiddels wel boter aan.

Of misschien is boterolie een bestanddeel dat heel anders is dan boter.

Trouwens het K2 supplement van douglas laboratories met o.a. geraniumolie erin zou ook goed zijn voor me.

Hopelijk kan ik dat ergens krijgen in NL (handig voor op vakantie).

Misschien kan ik anders ook wel etherische geraniumolie gebruiken, in olijfolie opgelost uiteraard.

Dat ben ik ook aan het laten testen.

 
De reden waarom je boterolie wel kunt verteren en boter niet heeft met de aanwezigheid of afwezigheid van melkeiwitten te maken. Boterolie is gecentrifugeerde boter waarbij de olie wordt gescheiden van de eiwitten. Ghee (geklaarde boter) is een soortgelijk proces, maar wordt op een andere manier verkregen, door verhitting. Jij zou dus ook probleemloos ghee moeten kunnen eten.

Niets ten nadele van je energetisch therapeute, maar bedenk wel dat men vaak vermijdingstactieken adviseert. Een slechte eiwitvertering heeft te maken met te weinig maagzuur en verstoorde darmflora. Je lost niets op als je daarom dus maar zware eiwitten blijft vermijden, want van nature hoor je deze probleemloos te kunnen verteren. De truc is juist om je spijsvertering sterker te maken en je darmflora weer in evenwicht te brengen. Het GAPS-forum bevat hier bijzonder veel informatie over:

http://www.gapsdieet.nl/bbpress/

De lever van een GEZOND dier (grasgevoerd en biologisch of biologisch-dynamisch) bevat geen afvalstoffen, integendeel! Spiervlees bevat meer afvalstoffen dan orgaanvlees. Logisch, want de lever is een ONTGIFTINGsorgaan. Dit is een grote misvatting en hoe eerder we dit uit de weg ruimen hoe beter!

Mike

 
Ah interessant, die verklaring van de melkeiwitten.

Maar het gekke was dat ik inmiddels geen melkallergie meer had toen ik nog wel geen boter aankon.

Ghee, interessant.

Spijsvertering sterker maken en darmflora in evenwicht brengen:

daar ben ik mee bezig!

Maar ook via de tactieken van mijn energetisch therapeute, die alle pathogene bewoners mijn lichaam uitbonjourt, maar dat gaat heel, heel langzaam jammer genoeg.

Vorig jaar rond deze tijd kreeg ik nog een blaasontsteking als ik 3 dagen stopte met probiotica gebruiken.

Nu is dat tijdperk alvast achter me.

Ohkee, de lever van een gezond dier bevat geen afvalstoffen.

Bestaat dat tegenwoordig nog, een gezond dier.

Ook al is het biologisch en grasgevoed?

(is biologisch ook automatisch grasgevoed eigenlijk?)

Het gapsboek ben ik al aan het lezen, maar ik ga niet zo snel.

 
Voor sommigen geen groot nieuws, maar ik weet er nog niet alles van, misschien interessant voor andere nitwits op dit punt als ik: nl. dat vitamine k beschermend werkt tegen insuline-ongevoeligheid:

http://blogs.mercola.com/sites/vitalvotes/archive/2011/09/27/the-stealth-vitamin-that-can-improve-your-insulin-sensitivity.aspx

Quote:
"Research is showing that vitamin K can help to regulate your glucose metabolism. This may be because the vitamin converts to a substance called carboxylated osteocalcin in your body, which affects insulin sensitivity."

"According to the study in Diabetes Care:

“Our results are consistent with previous studies that demonstrated improved glucose intolerance or relieved insulin resistance by treatment with vitamin K1 or vitamin K2 ... Although our study could not provide the underlying mechanism, we speculate that [carboxylated osteocalcin] or vitamin K could modulate adipokines or inflammatory pathways other than the IL-6 pathways. Alternatively, [carboxylated osteocalcin] can directly regulate glucose disposal at skeletal muscle or adipose tissues.”

Sources:

http://care.diabetesjournals.org/content/34/9/e147.full


 
Vit. K2 is de 'activator X' waar Price het over heeft in zijn boek. Deze vetoplosbare vitamine was toen nog niet officieel ontdekt, vandaar die benaming van Price. Price ontdekte dat deze o.a. in botervet van grasgevoerde graasdieren zit en in fermentatieproducten als gefermenteerde levertraan. Daarnaast ontdekte hij dat botervet en gefermenteerde levertraan synergetisch werkten, waarbij het geheel groter was dan de som der delen. Deze combinatie is vandaag de dag verkrijgbaar als Blue Ice Royal in capsules of als gel:

http://www.vitavie.nl/webshop/Visol.../Blue_Ice_Royal_Therapeutics_120capsules.html

http://www.vitavie.nl/webshop/Visolie/product/Cholesterol,_hart_en_bloedvaten/Blue_Ice_Royal_Therapeutics_240ml_gel.html

Mike

 
Nou ja, in het boek gut and psychology syndrome las ik dat vitamine k2 het calciummetabolisme in het lichaam bevordert, hetgeen mijn arts bevestigde: als ik de vitamine niet genoeg binnenkrijg heb ik een verhoogde kans op osteoperose zei hij: daar heb ik weinig trek in.

Vitamine k2 beschermt dus ook tegen insulineresistentie.

Dat is nieuws voor mij (maar nogmaals, ik kom net kijken, dus vergeef me als dit niet nieuw is voor de reeds ingewijden).

 
Inmiddels ben ik er wel achter dat ALLE ziektes het gevolg zijn van hormonale disbalans. Bij de een is er een insuline- en/of leptineprobleem, bij de ander een bijnierprobleem, weer iemand anders heeft een schildklierprobleem of een hypofyseprobleem. De hormonen zijn de chemische boodschappers van het lichaam die de cellen vertellen wat ze wel of niet moeten doen. Als deze boodschappen verstoord zijn, heeft dit een uitwerking op het totale systeem. Vandaar dat ziekte zich op zoveel verschillende, wijd uiteenlopende manieren uit. Per hormoonklier zijn er misschien wel honderden of duizenden ziektebeelden aan verbonden!

Weston Price noemde de vetoplosbare vitamines (A, D, E, Activator X, alias vit. K) niet voor niets 'activators'. Deze vitamines activeren en voeden de hormoonklieren. Daarnaast waren mineralen een tweede pijler van het onderzoek van Price. Tekorten aan vetoplosbare vitamines en mineralen wisten zelfs de sterkste, meest trotse natuurvolkeren te verzwakken en zelfs uit te roeien. Je kunt dus gerust zeggen dat de allergrootste voedingstekorten die de moderne mens al vanaf zijn geboorte meekrijgt tekorten aan vetoplosbare vitamines en mineralen zijn. Vind je het gek dat we met z'n allen neigen naar vet en zout? En hoe triest is het dan dat we juist voor deze twee essentiele voedingsstoffen bang worden gemaakt?

Overigens wil ik aan de twee pijlers van Price ook nog wel toevoegen waterstof en zuurstof. Dus het draait om vetten, mineralen, water en zuurstof. Nu is er een studie die aantoont dat K2 insulineresistentie tegengaat. Dat is hormonale disbalans, logisch dat een vetoplosbare vitamine als K2 dit tegengaat! Wedden dat we nog studies gaan zien die aantonen dat ook vit. A, D en E hier een positieve rol in kunnen spelen? Wedden dat we gaan zien dat alle vetlosbare vitamines sowieso een positieve rol spelen in het opheffen van ELKE vorm van hormonale disbalans? Wedden dat het ook veel te maken heeft met tekorten aan mineralen, waterstof en zuurstof? We hebben het hier over de fundamentele bouwstenen van het leven! Logisch toch, als je een of meerdere van deze bouwstenen tekort komt dat dit leidt tot de meest uiteenlopende klachten, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben maar uiteindelijk allemaal neerkomen op GEBREK AAN VOEDINGSSTOFFEN.

Eens te meer blijkt wel dat het onderzoek van Weston Price, dat hij in 1939 publiceerde in zijn boek, nog lang niet achterhaald is. Wat allang achterhaald is, is de onzin over verzadigd vet, zout en cholesterol die ons de laatste 60 jaar verteld wordt!

Mike

 
Vitamine k2 beschermt dus ook tegen insulineresistentie.

Dat is nieuws voor mij (maar nogmaals, ik kom net kijken, dus vergeef me als dit niet nieuw is voor de reeds ingewijden).


Dat wist ik net van Vitamine K. Ik weet nu wel dat kaneel daar ook tegen beschermt,dat t bevordert dat glucose in de cellen terecht komt en niet in t bloed blijft rondgaan....waardoor diabetes II ontstaat.

 
Dank Mike!

Langzaam krijg ik het plaatje rond van hoezeer ik gedesinformeerd ben.

Dank Joey voor de kaneeltip!

Toeval of niet wilde ik net iets met pompoen en kaneel gaan doen nav een recept van Heleen.

Daarover zei Mike net dat jij er iets mee had of ertegen.

 
lievergezond,

Ik las dat er in virgin kokosnootolie ook vitamine K zit. Ik weet wel niet of dit ook vitamine K2 is..

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan