Verplichte vegetarier

Food en Mood

New member
Sinds ik met Wapf bezig ben krijg ik steeds meer last van wallen onder mijn ogen. Ook heb ik last gehad van eczeem rond mijn ogen. Dat is nu gelukkig weg. Maar mijn onderste ooglid blijft nog steeds rood en geïrriteerd. Het lijkt ook alsof mijn traanvocht enigszins vettig is.

Mijn huid ziet er niet meer zo stralend en glanzend uit als op mijn vorige voedingspatroon met veel rauwkost, fruit, noten, zaden, pitten.

Ook waren al mijn allergieën als sneeuw voor de zon verdwenen, die zijn nu weer terug.

Zuivel heb ik altijd wel veel gegeten want Jan Dries promoot dat ook vooral rauwe en gefermenteerde zuivel.

Vanaf dat ik met de bio energetische voeding van Jan Dries aan de slag ben gegaan kreeg ik allerlei complimenten uit mijn omgeving. Nl, dat ik er zo goed uitzag. Jonger ook. Nu vragen ze me vaak of ik ziek ben omdat ze me zo slecht en afgetobd uit vinden zien. Mijn huid glanst ook niet meer. En ik krijg meer last van droge huid en rimpels.

Toen ik Mike daar een vraag over stelde noemde hij mij een verplichte vegetarier en zei hij dat ik een lange adem moest hebben.

Mij is nu eigenlijk niet duidelijk of ik wel of niet door moet zetten of dat ik het vlees weg moet gaan laten.

Op de voeding van Jan Dries had ik wel altijd last van een hinderlijk opgezette buik, waarschijnlijk door al dat fruit, koolhydraten en teveel rauwkost.

Sinds ik mijn koolhydraten en rauwkost heb geminderd is mijn buik een stuk vlakker.

Daar ben ik erg blij mee en wil ik graag zo houden. Maar ik eet denk ik nog steeds teveel koolhydraten. Vaak 4 sneetjes brood per dag en bij het avondeten ook iets van koolhydraten.

Ook heb ik meer last van pijn in mijn onderrug en moet ik meteen aan mijn nieren denken, het lijkt alsof ze het niet trekken zeg maar...

Nu ben ik maar weer begonnen met het vlees te minderen ( niet meer iedere dag op het menu) tussen de middag weer iets van rauwkost erbij wel met flink vet eroverheen, minder eieren per week.

Het blijft puzzelen, ik weet dat het maatwerk is. Misschien kan iemand die term verplichte vegetariër wat meer toelichten?

 
Het lijkt er op dat je lichaam nog niet klaar is voor grotere hoeveelheden vet en dierlijke voeding. Je huid is zo aardig om je dit heel duidelijk te laten merken. Zou het kunnen dat je te snel de overstap hebt gemaakt naar Wapf? Van een vegetarisch en vetarm dieet INEENS de overstap maken naar Wapf, dus volop vet, vlees en andere dierlijke voeding kan natuurlijk problemen opleveren. Je lichaam is dit niet meer gewend, dus ik denk dat je goed bezig bent met het (tijdelijk!) minderen van vlees, eieren en misschien ook wel wat vetten.

Kijk gewoon eens hoe dit (be)valt en probeer dan weer langzaam op te bouwen richting 100% wapf.

Quote:
Op de voeding van Jan Dries had ik wel altijd last van een hinderlijk opgezette buik, waarschijnlijk door al dat fruit, koolhydraten en teveel rauwkost.


Inderdaad, je darmflora is dus ook niet in orde. Je zegt dat je wel rauwe gefermenteerde zuivel neemt. rauwe melkkefir is zeer aan te raden.

Quote:
Ook heb ik meer last van pijn in mijn onderrug en moet ik meteen aan mijn nieren denken, het lijkt alsof ze het niet trekken zeg maar...


Ik denk dat je op het goede spoor zit. Wallen onder de ogen worden ook altijd in verband gebracht met de nieren. Koemis Koetjing thee is goed voor de nieren. Als je echt je nieren eens wilt schoonmaken dan is de nierthee van andreas moritz zeker aan te raden. http://geluk-in-jezelf.biedmeer.nl/...84013/Nier-reinigingsthee-Andreas-Moritz.html

Deze thee lijkt erg duur, maar bedenk wel dat je hier een zak hebt van bijna een halve kilo.

Grotere hoeveelheden eiwitten en vetten vallen dus nog niet helemaal goed bij jou. Ik weet eigenlijk wel zeker dat de lever/gal flus (de grote!, en niet de milde reiniging) ook weleens goede resultaten kan geven.

Heb je deze aleens gedaan? https://www.fatsforum.nl/topic/tweedaagse-leverkuur

 
Mijn vorige "dieet" was wel vegetarisch maar niet vetarm. Ik maakte veel gebruik van vette kaas soorten, volle yoghurt, noten ( vetrijk maar niet aan te bevelen door het fytinezuur weet ik nu), veel olijfolie, kokosvet, roomboter, eieren ( maar niet zoveel als dat ik nu doe).

Ik eet nu wel veel meer vetrijk voedsel en vaker vlees dus dat zou goed kunnen dat mijn lichaam protesteert.

Rauwe melkkefir is een goeie, ik ben nog steeds zoekende naar een biologische boer die rauwe melk verkoopt in de buurt van Heerlen.

De thee van Andreas Moritz ga ik proberen maar de grote lever/galflush durf ik ( nog) niet aan, geen idee waarom. Ik zie er enorm tegenop.

Ben bang dat ik moet overgeven en me vreselijk misselijk ga voelen. Het lijkt me echt een heel gedoe. Ik weet het, dit riekt naar struisvogelpolitiek, kop in het zand, maar ik hoop het in de toekomst toch een keer te gaan doen.

Ik wil me er in ieder geval sterk voor maken.

 
Het is heel simpel. Als jij je goed voelt bij je vorige eetpatroon moet je dat volgen. If it ain't broken, don't fix it.

Zelf heb ik grote twijfels bij je vorige eetpatroon en zie ik hier ook wel ruimte voor verbetering (geen gluten). Wellicht is het een idee om te starten met het introductiedieet van GAPS.

 
Ik zag ook enorm op tegen de leverreiniging volgens Andreas M. Maar het bleek heel erg mee te vallen en dit weekend doe ik (3 weken na de 1e) alweer de 2e reiniging. Heb er zowaar zin in :D

Ik had eerst bedacht dat ik maar een alternatieve reiniging zou gaan doen met bioresonantiekorrels, zie de link. Ziet er nl ook veelbelovend uit.

http://www.menssana.nu/pages/nl/pub...ve-leverreiniging---bioresonantie-korrels.php

Ik had de korrels besteld (17 euro), maar ben uiteindelijk toch voor de AM methode gegaan. Je doet je lijf er een groot plezier mee. Maar omdat ieder mens anders is, moet je ook het funcioneren van je lijf op dit moment bekijken. Als je bijv. een bijnieruitputting hebt, is het wellicht beter om eerst daar naar te kijken alvorens een leverreiniging te doen.

En inderdaad, niet alles tegelijk. Ik was ook te snel gegaan door mijn granen en noten als een blok te laten vallen en naar het goede vet te grijpen. Bleek geen goed idee en ben weer terug om nu gelijdelijk over te schakelen. Dat bevalt prima.

 
Volgens mij zijn die korrels 1 grote hoax. Ik ken verschillende mensen die deze hebben genomen en er gebeurde niets noemenswaardigs.

Mike

 
Zou me nix verbazen als het een hoax is. Je ziet ook kennelijk geen resultaat omdat er geleidelijk gedurende 3 maanden wat gruis met je ontlastng meekomt. Als het al werkt, zul je er niet écht schoon van worden. Ben blij dat ik niet voor die methode heb gekozen.

 
Ook de 'therapie' van Jan Dries is 1 grote hoax. Laat ik het voor eens en voor altijd heel duidelijk stellen: rauw plantaardig voedsel geneest geen kanker. Waarom zijn er dan toch mensen op basis van dergelijke plantaardige protocollen, zoals deze bijv. ook worden gepromoot door Charlotte Gerson. Brian Clement en Gabriel Cousens, genezen van kanker? Dit heeft niets te maken met wat ze wel eten, maar met wat ze niet eten.

Zo bestaat er een documentaire Simply Raw, die ik ook gezien heb. Hier wordt een zestal diabetespatienten onderworpen aan een regime van 30 dagen rauw veganistisch voedsel. De resultaten zijn indrukwekkend: op 2 patienten na (waar ik zo op terugkom) kan er vaak al binnen een week gestopt worden met het injecteren van insuline en daalt hun bloedsuikerspiegel, waardoor ze na 30 dagen als genezen kunnen worden beschouwd (ook door hun artsen). Het betreft hier patienten met diabetes type 2, maar ook enkele met type 1, dat zogenaamd ongeneeslijk is.

Als het dit kan doen met diabetes, kan het dit ook met kanker doen. Er is nl. een duidelijke link tussen diabetes en kanker, zo bestaat er geen enkele kankerpatient met een stabiele bloedsuikerspiegel. Waaraan is dit snelle succes te danken? Aan 4 dingen:

- Rauw plantaardig voedsel is basisch en daarmee uiterst ontgiftend.

- Rauw plantaardig voedsel is arm aan voedingsstoffen en vormt daarmee een soort semi-vastenkuurtje, dat eveneens zeer ontgiftend werkt.

- Het gebruikte rauwe plantaardige voedsel is biologisch, onbewerkt en van goede kwaliteit.

- Het allerbelangrijkste is echter: men eet ineens geen grote hoeveelheden bloedsuikerontregelende suiker/zetmeel/koolhydraten en bewerkte plantaardige olien/vetten meer, de twee grootste boosdoeners in ons moderne voedsel.

Kortom, het is de combinatie van basische, kwalitatief hoogwaardige voeding en het weglaten van bewerkt/geraffineerd gemaksvoedsel, boordevol suikers en vrije radicalen, dat een dergelijk indrukwekkend resultaat op de korte termijn sorteert. Het allerbelangrijkste gezondmakende effect wordt echter teweeggebracht door het weglaten van zetmeel/koolhydraten/zuikers en bewerkte olien/vetten en daarvoor hoef je dus helemaal geen rigoreus veganistisch voedingsarm protocol aan te houden.

De docu laat niet zien hoe het de patienten op de langere termijn vergaat. Op de langere termijn zuivert de basische plantaardige voeding nl. meer uit je lichaam weg dan er aan bouwstoffen terug in komen. Je komt dan structureel bouwstoffen tekort. Deze bouwstoffen zijn, zoals we weten, vetten en eiwitten, iets waar plantaardige voeding hopeloos in tekortschiet. Vaak halen vegetariers/veganisten het 'argument' aan dat juist de plantenetende dieren het meest gespierd en het sterkst zijn, met het grootste uithoudingsvermogen. Dit is echter geen vergelijk, omdat herbivoren een spijsverteringsstelsel hebben op basis van een veel grotere dikke darm en blinde darm ('achterdarmvertering') en bepaalde darmbacterien, waardoor ze zeer effectief in staat zijn om vet- en eiwitarm plantaardig voedsel alsnog om te zetten in vetten en eiwitten. Wij mensen kunnen dit niet en iedereen die beweert dat dit wel het geval is lijdt aan 'gorilla-syndroom'.

Ikzelf heb uit eigen ervaring het uitmergelende effect van rauwe plantaardige voeding ervaren. Poekie eveneens. Recentelijk postte ik in een andere topic nog over het korte-termijn effect van een ex-fruitarian tegenover het lange-termijn effect. Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar dit citaat spreekt boekdelen:

Quote:
My initial experience (1972 through early 1973) with 100% raw fruitarianism, after I got past the first major cleansing stages, was very positive indeed: my physical health improved, the need for sleep decreased, I had lots of energy (some of the time), and I had a pleasant "light" or "euphoric" mental feeling that I thought was a spiritual feeling at the time. Things went well for a while, and my spirituality seemed to grow as well. However, there were trouble signs, even in 1972--emaciation, constant hunger, frequent weakness, and intermittent fatigue.


Vrijwel meteen deden er zich bij deze persoon al problemen voor. Lees ook de rest van de citaten die ik in deze post heb geknipt en geplakt, deze dienen als waarschuwing van iemand die het kan weten! En Tom Billings staat niet alleen met zijn ervaringen. Zo is er ook Lierre Keith, die het fantastische boek The Vegetarian Myth schreef. Van haar een treffend citaat dat ik in het Nederland heb vertaald:

Quote:
Na zes weken veganisme had ik mijn eerste ervaring met hypoglycemie, hoewel ik niet zou weten dat dit de benaming hiervoor was totdat achttien jaar voorbij waren gegaan en het mijn leven was geworden. Na drie maanden stopte ik met menstrueren, wat een aanwijzing had moeten zijn dat dit misschien niet zo’n goed idee was.


Lees ook de andere citaten in deze post, opnieuw als waarschuwing! Dan is er nog de Brit John Nicholson, die het boek The Meat Fix (vlees als remedie) schreef. Lees hier twee door mij vertaalde citaten uit zijn boek, waain hij beschrijft hoe hij 'thuiskwam' door het eten van vlees.

OK, dat punt is nu dus duidelijk. Wat je dus ook van het begin af aan kunt doen is EN-EN. EN je elimineert zoveel mogelijk koolhydraten/zetmeel/suiker en bewerkte plantaardige olien/vetten uit je voedingspatroon EN je geeft je lichaam de noodzakelijke dierlijke vetten en eiwitten. Er is GEEN ENKELE reden waarom je je zou moeten beperken tot het eten van planten met een onverteerbare cellulosewand die je aanzet tot regelrechte hongersnood!

Vandaar ook die opgezette buik: je lichaam kan de cellulose niet verteren en moet zich dan bedienen van fermentatie (gisting/rotting) d.m.v. anaerobe bacterien, die het prima doen in deze verstikkende, onverteerde voedselbrij en die gassen produceren, waardoor je buik opzet. En het zijn anaerobe fermentatieprocessen die de primaire oorzaak zijn van kanker, zoals Otto Warburg al in 1925 ontdekte! Dus hoezo is dit een anti-kankerdieet? Niet op de lange termijn! Kankerpatienten kunnen kortstondig profiteren van het zuiverende effect van dergelijke protocollen, maar op de lange termijn werkt het juist kanker in de hand! Wat te denken van al die fruitsuikers die kankercellen blijven voeden?

Ik zou nog terugkomen op de 2 diabetespatienten in de film Simply Raw die niet genazen op het rauwe veganistische protocol van 30 dagen. Een ervan was een alcoholist die zijn verslaving niet wist te overwinnen en stiekem ging drinken. Ik durf gerust te zeggen dat juist het bloedsuikerverlagende effect van de rauwe voeding hem aanzette tot meer drinken. Hij kreeg nl. geen stabiliserende vetten en eiwitten! Waarom denk je dat zoveel mensen in de shoarmatent belanden na een avondje flink zuipen?

De meest interessante patient was echter een Amerikaanse Indiaan. Halverwege de maand kreeg deze arme man vreselijke buikpijn en hij voelde zich ronduit belabberd. Hij is uiteindelijk de enige geweest die voortijdig afhaakte, omdat hij dit strenge protocol simpelweg niet trok. Hier op dit forum weten we dat natuurvolkeren genetisch niet zo zijn verpest door eeuwenlange consumptie van bewerkt en koolhydraatrijk voedsel, waardoor de 'schok' die modern westers voedsel in hun lichaam teweegbrengt vele malen groter is. Om die reden had deze man ook diabetes, een lot dat vele moderne Indianen treft (maar helaas ook bijv. Aboriginals en Maori's). Wat die man nodig had, was het voedsel van zijn voorouders: een hoofdzakelijk carnivoor voedingspatroon, aangevuld met wat besjes en andere plantaardige voedingsmiddelen. Wat hij kreeg was rauw, veganistisch konijnenvoer, wat een zo mogelijk nog heftigere schok in zijn lichaam teweegbracht!

Nogmaals: het is helemaal niet nodig om dergelijke drastische en beperkte protocollen te volgen. Je kunt gewoon eten wat je nodig hebt, zonder angst en zonder schuldgevoel. Food en mood, waar jij nu last van hebt zijn de lange-termijngevolgen van rauwe plantaardige 'voeding': te weinig maagzuur, verstoorde darmflora, zwakke (bij)nieren, etc. Uiteindelijk neem je je eigen beslissingen, maar m.i. doe je er verstandig aan om zo ver mogelijk uit de buurt van die Jan Dries te blijven en weer langzaamaan jezelf opnieuw op te bouwen, op basis van voedsel dat ons al miljoenen jaren voedt!

Mike

 
Beste Food en Mood,

Volgens mij heeft je lichaam een schokeffect gekregen door de plotselinge omschakeling in het voedingspatroon en om deze reden sluit ik me totaal aan bij de reactie van Janse. Het is goed dat je dikke buik aan het weggaan is. Ik herken dit effect en was er zelf ook heel gelukkig mee.

Als ik alles zo lees en volg wel even de volgende kanttekening die misschien belangrijk voor je is.

De pijn op de onderrug duidt op de bijnieren die ontregeld zijn. De bijnieren staan ook in verband met de schildklierwerking en hormonenhuishouding. Ontregelde bijnieren kunnen leiden een te snelle of te langzame schildklierwerking en de hierbij behorende symptonen. Oorzaak van dit alles kan een onvoldoende jodiumrijke voeding zijn. Zelf denk ik in deze richting bij het lezen van je verhaal om de reden dat je melding maakt van een gezwollen ooglid en een doffe huid. Zeezout bevat nl. te weinig jodium.

Vlees is arm aan jodium. Vis zie ik niet op je menu staan en je geeft aan dat je de inname van eieren geminderd hebt. Om het jodiumevenwicht te herstellen zijn er 2 manieren mogelijk. Inname van Lugol's jodium of inname van voeding rijk aan jodium waaronder kabeljauw, wilde zalm, zoute haring, eieren en zeevruchten. Voordeel aan het halen van jodium uit voeding is het feit dat er geen bijwerkingen kunnen optreden.

 
Lugol's jodium kun je hier bestellen.

En ik kan inderdaad meepraten over rawfood (groente, fruit, noten, zaden en pitten). Overigens is rawfood veel, heel veel nachtschades: tomaten, paprika's, gojibessen. En veel rauwe groentes waaronder spinazie in de smoothie. Banaan is ook favoriet in dat wereldje. Dus heel veel verkeerde voeding ging er naar binnen.

Wij hebben rawfood toegepast vanaf sept.2009 tot febr.2010. In het begin voelden we ons er prima op; weinig slaap nodig, fit wakker, veel energie. In die tijd leerden wij ook Mike kennen en gingen naar zijn kennisavonden die toen nog 1x per kwartaal waren. Hij gaf toen al aan dat we tekorten aan het opbouwen waren.

Maar ja, je bent eigen-wijs he en denkt dat dit het is.

We hebben toen een giga koude winter gehad, niet de winter zelf he maar wij dus. Niet warm te krijgen. Dubbel dekbed op bed en kruiken mee, sokken aan, koud-koud-koud. En we vielen enorm af. Ik woog op een gegeven nog maar 50 kg. We kregen de hele wereld over ons heen. We voelden ons ook een hele tijd een paria in de familie.

Maar gelukkig kwamen we in febr.2010 weer tot inzicht, we dachten zo kan het niet langer.

Toen zijn we weer alles gaan eten wat een 'normaal' mens ook eet alleen alles biologisch. Ook de nachtschades, rauw aten we nu alleen nog sla.

In de afgelopen twee jaar hebben we de nachtschades verbannen. Zonnebloempitten en pompoenzaden deden we nog over de sla en ik maakte nog lijnzaadcrackers (uit de rawfood periode), vooral toen we geen brood meer aten.

Toen zijn we nog een tijdje overgegaan op biologisch zuurdesembrood van rogge.

We eten nu al zo'n 3/4 jaar geen brood meer en we missen het niet. Aardappelen, tomaten, paprika's: we missen het helemaal niet meer.

Het eetpatroon van WP bevalt ons prima, we gaan er prima op.

We zijn wel wat terug gegaan in vetten en wat meer koolhydraten (witte rijst, boekweitvlokken, zure appel) gaan eten vanwege afwezige energie en moeilijke stoelgang.

De energie komt langzaam aan weer terug en de stoelgang is ook steeds vaker goed te noemen.

Mijn man gebruikt daar bitterzout voor, 1 tl op 250ml water. Als het er maar uit gaat toch?

Dus wij zijn heel blij dat wij Mike tegengekomen zijn en dat hij al zijn kennis met ons wil delen, dank daarvoor Mike.

Nu ben ik in een periode van opvliegers, ik heb adrenal besteld en hoop die binnenkort binnen te krijgen.

Overgangsklachten zoals opvliegers is een symptoom van bijnieruitputting. Waarschijnlijk kunnen mijn bijnieren dat nu net niet aan.

Dus ga ik ze een handje helpen.

Lia

 
Quote:
Kortom, het is de combinatie van basische, kwalitatief hoogwaardige voeding en het weglaten van bewerkt/geraffineerd gemaksvoedsel, boordevol suikers en vrije radicalen, dat een dergelijk indrukwekkend resultaat op de korte termijn sorteert. Het allerbelangrijkste gezondmakende effect wordt echter teweeggebracht door het weglaten van zetmeel/koolhydraten/zuikers en bewerkte olien/vetten en daarvoor hoef je dus helemaal geen rigoreus veganistisch voedingsarm protocol aan te houden.


Precies. Is dit ook niet het succes van alle natuurlijke voedingspatronen waaronder paleo en wp? En daar hoef je ook geen rigoureus eenzijdig dierlijk protocol voor aan te houden. Teveel eiwitten kunnen ook voor rotting in de darmen zorgen. De voedingsleer van Dries is vegetarisch, niet veganistisch en zeker niet raw of vetarm, integendeel, hij beveelt het gebruik van yoghurt, kwark, vette kaas, roomboter, room, eieren en stuifmeelpollen aan, waarschuwt voor oxaalzuur in chocolade en spinazie, fytinezuur in granen (brood is dood is zijn motto), geeft de voorkeur aan geweekte noten en zaden, gekiemde linzen, en vindt soja niet geschikt voor menselijke consumptie en dat je vitaminen en mineralen niet uit een potje moet halen. Zo zijn er nog vele andere overeenkomsten op te noemen.

In zijn hang naar vegetarisme is hij totaal doorgeschoten in overmatige consumptie van (fruit)suikers dat wel, typisch gevalletje van suikerjunk. Daarmee is niet ineens alles wat hij zegt een hoax. In sommige zaken heeft hij gelijk, in andere niet.

Ik heb mij niet zo strikt aan deze voedingsleer gehouden en ben gewoon vis en kip, af en toe vlees blijven eten. Geen kilo's fruit en alleen maar rauwkost. Wel ben ik vooral: nog meer biologisch, minder brood, meer soep en nog minder voedingsproducten gaan eten. Ik heb van Dries al veel geleerd en doe ik nog steeds. Plantaardige voeding is idd reinigend, en dierlijke opbouwend, dat leerde ik van WP en Mike (Yay Mike), dus verenig ik die twee. Intussen blijf ik open staan voor andere, nieuwe en vooral oude inzichten.

Ik ben niet helemaal meegegaan in de visie Dries en ga ook niet helemaal doorslaan met dit protocol.

@ Lia, ik vind het eerlijk gezegd niet zo gezond wanneer je man bitterzout nodig heeft om ontlasting te produceren. Je hebt gelijk dat het eruit moet, maar dit is gewoon een laxeermiddel, symptoombestrijding. Is dit in jou ogen nog een erfenis van je RAW periode? Sorry als ik domme vragen stel die je al vaak eerder hebt beantwoord, maar ben al zoveel aan het nalezen.

 
Wow, wat een uitgebreide reacties. Tanja, ik had dat idee ook dat er niet zoveel verschil zit qua voeding richtlijnen tussen Jan Dries en Mike. Het enige verschil is geen vlees op het menu omdat ons darmstelsel te lang is, het vlees daardoor te lang in ons spijsverteringsstelsel blijft en daar gaat " rotten ".

Jan Dries promoot zelfs rauw eigeel :)

Lugol's neem ik al en ik probeer regelmatig zalm,tonijn, mosselen en maatjesharing te eten.

Ik eet al heel lang geen bewerkte plantaardige oliën en vetten meer en geen geraffineerde koolhydraten/zetmeel en suiker. Behalve vruchten suikers.

2à3 stuks zuur fruit per dag omdat ik heb gemerkt dat als ik daarmee stop mijn drang naar zoet voedsel enorm toeneemt.

In de avond houd ik het dan niet meer en wil ik nog weleens naar een paar blokjes pure chocolade ( 85%) grijpen, dus lijkt fruit me een beter alternatief.

Hartelijk bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties maar kan iemand ook de term verplichte vegetarier toelichten?

 
Quote:
In zijn hang naar vegetarisme is hij totaal doorgeschoten in overmatige consumptie van (fruit)suikers dat wel, typisch gevalletje van suikerjunk. Daarmee is niet ineens alles wat hij zegt een hoax. In sommige zaken heeft hij gelijk, in andere niet.


Het geeft aan dat zijn richtlijnen niet in balans zijn. Vegetariers en veganisten zijn enorme zoetekauwen. Ik weet hier alles van: slechts enkele jaren geleden 'snaaide' ik als vegetarier nog regelmatig, door me te buiten te gaan aan allerhande zoetigheid en chips en friet. Ook moest ik vaak rond 16.00 u een kop koffie om me op de been te houden. Dit zijn precies dezelfde energiebehoeftes (glucose, elektrolyten, bijnieren stimuleren) als die je elke doordeweekse middag op Nederlandse kantoren ziet! Ik heb nu totaal geen behoefte meer aan al deze zaken en concludeer dat de consumptie van vlees dus je voeding evenwichtig maakt. Ook ik at als vegetarier een hoge mate van dierlijke vetten in de vorm van zuivel, eieren en soms zelfs ook vis. Toch was ik uit balans, pas toen ik vlees ging eten verdween dit, als sneeuw voor de zon.

De hoax zit hem in de bewering dat een dergelijk onevenwichtig voedingspatroon kanker zou genezen. Ik snap dat jullie veel respect hebben voor Dries. Ik heb daar geen last van en geef dus hier mijn ongezouten mening.

Quote:
Hartelijk bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties maar kan iemand ook de term verplichte vegetarier toelichten?


Dit betekent dat je lichaam niet in staat is dierlijke eiwitten goed te verteren, als gevolg van te weinig maagzuur, inderdaad gepaard gaande met rottingsprocessen, zoals Tanja noemt. Hierdoor moet je wel vegetarisch eten, je hebt geen keus. De term 'gedwongen vegetarier' is wellicht beter. Dries stelt dat vleesconsumptie per definitie leidt tot rottingsprocessen in de darmen. Als je je baseert op zijn onevenwichtige protocol wel, ja! Food en Mood bewijst dat zijn protocol juist rottingsprocessen in de hand werkt door een hoge consumptie van onverteerbare plantenvezels. Overigens is de oorzaak van te weinig maagzuur stress en dus bijnieruitputting. Het lichaam investeert niet in voedselvertering als het onder co=hronische stress staat. Daarnaast wordt het spijsverteringsstelsel onvoldoende 'getraind' op basis van plantaardig voedsel.

Mike

 
Food en Mood,

als je savonds trek hebt,kun je een bak yoghurt nemen met evt wat slagroom en honing,of en een glas sole,dit is beter dan fruit eten en chocolade,

 
@Tanja,
Quote:
ik vind het eerlijk gezegd niet zo gezond wanneer je man bitterzout nodig heeft om ontlasting te produceren. Je hebt gelijk dat het eruit moet, maar dit is gewoon een laxeermiddel, symptoombestrijding. Is dit in jou ogen nog een erfenis van je RAW periode? Sorry als ik domme vragen stel die je al vaak eerder hebt beantwoord, maar ben al zoveel aan het nalezen.

Is geen domme vraag hoor. Wij zijn net als anderen hier op dit forum ook zoekende, iig wat de ontlasting betreft. Het is een laxeermiddel en een symptoombestrijder: bitterzout. Maar zolang het nog niet vanzelf gaat helpen we een handje en gaan we er van uit dat het op een keer vanzelf gaat. We krijgen binnenkort Adrenal binnen, dat gaan we proberen. Onze spijsvertering werkt op een bepaalde manier niet goed, slaapt als het ware. Kijken of adrenal verbetering gaat geven.

Tot zolang, bitterzout want beter eruit dan een verstopping.

Lia

 
Quote:
Tick bites blamed for red meat allergies

Mar. 6, 2014 |

Written by Tom Wilemon

Source: University of Tennessee Extension Service

The first time Margaret Ann Horn broke out in an odd rash, she blamed it on the sumac she had bush-hogged at her farm in Leipers Fork.

Then the same rash from last summer came back in December worse than before.

“I had to go to the emergency room for the first time in my life,” Horn said. “I had some pretty severe swelling. I had a rash on my chin. I had to have IVs and all that stuff.”

When an internist at Williamson Medical Center diagnosed her with an alpha-gal allergy, she wondered, “Alpha what?”

Red meat — specifically a type of sugar called alpha-gal present in red meat — triggered the allergic reaction, Horn learned. The diagnosis puzzled her because she had eaten steaks, barbecue and hamburgers her whole life with no problems. But she had to completely change her diet because of a tick bite.

Bites from lone star ticks — the reddish-brown ticks that come out when spring arrives — are causing people across the Southeast to develop red meat allergies. Clinics with the Vanderbilt Asthma Sinus and Allergy Program are diagnosing one or more cases a week, said Dr. Robert Valet, an allergist.

“I have been very much a carnivore,” Horn said. “Now, I’m a reluctant vegan.”

She didn’t even know she had been bitten by a tick. Owning a 50-acre farm and being an avid hiker, she said she’s sure she has come into contact with ticks.

Doctors did not even know tick bites could trigger the food allergy until researchers at the University of Virginia made the connection. Dr. Thomas Platts-Mills led the team that noticed the trend of people developing the allergy later in life. After reporting this finding in 2009, his team worked with other research institutions and concluded in 2011 that tick bites were the cause.

A blood test is used to confirm an alpha-gal allergy.

“This is one of the most important food allergies in the Southeast, even though we’ve only known about this for a very short time,” Valet said. “Once it develops, there is not a way to make this stop, so we really encourage people to be careful about exposure.”

Reactions include hives, swelling, vomiting, diarrhea, breathing difficulties and drops in blood pressure. The severity can vary among patients, he said.

Some patients are especially sensitive to exposure, having to avoid milk as well as foods cooked on the same grill as red meat.

Research has shown that people with the allergy undergo a 20-fold or higher increase of antibodies to alpha-gal after being bitten by the ticks.

Horn has scheduled an April appointment with Platts-Mills in hopes of learning about research on therapies to address her red meat allergy. She said she has to avoid vegetable dishes flavored with meats as well as gelatin products, such as the gel caps on diet supplements.

And she still craves the foods she loves.

“I’m not a big chicken eater, and I’m not a huge fish eater,” she said. “My favorite is good rare filet, a beef tenderloin or barbecued ribs from Memphis.”

Reach Tom Wilemon at 615-726-5961 and on Twitter @TomWilemon.

http://www.tennessean.com/article/2...ites-blamed-red-meat-allergies?nclick_check=1

Nog een link: http://www.medpagetoday.com/AllergyImmunology/Allergy/43210

 
Nou met mij is het zover: ik ben inmiddels ook (zowat) een gedwongen vegetarier.

Ik heb lang met klachten rondgelopen.

Inmiddels is het zo dat het me duidelijk is dat de meeste eiwitten niet meer goed vallen, ook geen noten.

Ik eet geen melkprodukten meer en liefst ook geen vlees meer.

In feite mis ik het als kiespijn (die ik letterlijk ook krijg van eiwitrijke voeding via sinusholte-ontstekingen die op een kieswortel drukken), want het levert mij alleen maar gedoe op.

Verder ben ik geen zoetekauw en ik eet ook niet veel fruit.

Ik eet op het moment niet veel voor mijn doen dankzij de buteyko-ademhaling, die de druk van mijn verteringsstelsel afhaalt in combinatie met nog wat maatregelen zoals mangaansuppletie (belangrijk voor mijn alvleesklierfunctie: tekort aan o.a. mangaan is onlangs vastgesteld bij mij middels elektro-acupunctuur).

Saillant detail is dat de ziekte van lyme mensen van hun mangaanvoorraden berooft.

Mijn energie en gezondheid neemt voorlopig alleen maar toe zolang ik zoveel mogelijk bij eiwitten (en ook tarwe) uit de buurt blijf en als ik behoedzaam eet.

 
Lievergezond, verdraag je ook geen eiwitten uit bijv. champignons of eieren? Eiwitten zijn toch wel belangrijk als bouwstenen dacht ik.

 
@Lievergezond Eiwitten vermijden omdat ze je indirect letterlijk kiespijn bezorgen, lijkt mij symptoombestrijding. Ik zou dan eerder kiezen (ja ja kiezen :wink: ) om iets aan die kies(wortel) te laten doen. Dit probleem ga jij nml. never ever nooit niet in je eentje oplossen.

Dat je je op dit moment goed voelt bij groenten, is niet zo raar want het kan ook heel reinigend zijn. Maar ik denk net als watisgezond dat je vroeg of laat de bouwstenen gaat missen. Misschien wat kippenpootjes of bottenbouillon?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.839
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan