Verplichte vegetarier

hoi watisgezond: eiwitten is lastig.

hoi downunder die kieswortel is het probleem niet: wist ik al en daar heb ik voor de zekerheid ook al goed naar laten kijken door iemand die oorzaken en gevolgen van elkaar kan scheiden en verstand heeft van gebitten en het lichaam in het algemeen. Ik heb ook geen last van die kieswortel als ik geen allergenen of andere onverteerbaarheden heb gegeten. Het is een slijmvliezending bij mij: als mijn maag-darmvliezen aangedaan zijn, doen de neus-kaakholten ook gelijk mee en soms drukken die bij mij (dan) na ontsteking/zwelling op een kieswortel. Ik heb niet het gevoel dat ik erg aan het reinigen ben (was dat maar zo), maar voeding die ik niet verteerd krijg is een belasting voor mijn lichaam.

 
Voor je gevoel kun je eiwitrijke voeding misschien missen, maar het lichaam heeft deze bouwstoffen nodig en denkt er anders over. Hoe gaat het als je water+appelazijn+sole drinkt of een betaine HCL supplement gebruikt?

 
Ik lees over de problemen met vertering van vlees, maar welk vlees dan gegeten wordt. Of zie ik dat over het hoofd? Is het gras- of graangevoerd vlees? Een aantal van onze klanten heeft jaren geen vlees kunnen eten ivm ziektes en hun lichaam verdraagt ons grasgevoerd vlees wel.

 
Ondanks dat het een goed punt is SchotseHl zijn er helaas mensen die zelfs de goede grasgevoerde kwaliteit niet verteerde krijgen, veelal is stress de oorzaak van te weinig spijsverteringscapaciteit/maagzuur.

 
hoi Edwin, ik gebruik al water, appelazijn en sole en betaine in een enzymcomplex.

Mijn gevoel bedriegt me echt niet: het is niet meer te negeren.

Mijn nachtrust is niet verzekerd als ik eiwitrijke voeding eet.

Dat hoeft niet zo te blijven: dit heb ik al vaker gehad.

Mijn alvleesklier is ontstoken: ik voel hem in mijn rug prikken en die wil niets liever dan rust, rust, rust.

Gisteren zag ik een uitzending van Joris Showroom en het ging over een vrouw die gewoon dagelijks op haar blote voeten door Nederland loopt met een rugzak en snachts ligt ze te slapen in het bos.

Ze vertelt dat ze soms 3 weken niet eet met gemak.

Rust geven aan het spijsverteringsstelsel kan ook helend werken.

Quote:
Yvonne Blokker zwerft al jaren door Europa. De afgelopen zes jaar heeft

zij zonder inkomen door Italië gezworven, sinds kort is Yvonne weer

terug in Nederland en slaapt zij in de bossen ‘s avonds. Zij kan met

werkelijk heel weinig overleven. Zo kan Yvonne zonder moeite drie weken

zonder eten. Zij vindt mensen moedig die dagelijks naar hun werk gaan.

Yvonne heeft vrijheid nodig.



http://www.npo.nl/joris-wereld/09-12-2014/KN_1664353

 
Van de nood een deugd? http://www.ahealthylife.nl/10-voordelen-van-meer-groente-in-je-dieet/ via http://www.leefbewust.com/2014/nieuws/211114.html

Quote:
10 voordelen van meer groente in je dieet

Juglen Zwaan • 13 november 2014

groentenWe eten massaal te weinig groenten. Slechts 6% van Nederland haalt de norm van 2 stuks fruit en 200 gram groenten per dag. Als je bedenkt dat de oermens wel een kilo groenten per dag at, zitten we wel erg laag.

In groenten zitten niet alleen vitamines en mineralen, er zitten ook tal van actieve plantenstoffen in die onze gezondheid een boost kunnen geven. Recente onderzoeken tonen ook aan dat de vezels van groeten en fruit onze darmbacteriën gezonder maken waardoor ons immuunsysteem krachtiger wordt.

De 10 voordelen van meer groenten in je dieet

Bron van kalium

In groenten en fruit vinden we heel wat kalium. Kalium verlaagt de bloeddruk en helpt ook de nieren om gifstoffen te lozen. Veel Nederlanders hebben een tekort aan dit belangrijke mineraal terwijl we juist een overschot hebben aan de tegenhanger natrium.

Vermindert ziekten

In groenten en fruit zitten duizenden stoffen die samenwerken om je immuunsysteem een boost te geven. Daarom is het ook goed om meerdere soorten groenten te combineren, zo wordt de heilzame werking nog meer versterkt.

Verlaagt de cholesterol

Plantaardige voedingsmiddelen zijn arm aan cholesterol. Maar plantaardige voedingsmiddelen doen nog meer: ze bevatten antioxidanten die de wanden van de aderen helen en daarmee de noodzaak om cholesterol te produceren vermindert.

Je valt ervan af

Als je granen vervangt door groenten, krijg je voor dezelfde nutriënten minder calorieën binnen. Voor velen is dit de sleutel tot een slank lichaam.

Je detoxt meer

In groenten zitten veel ingrediënten die helpen bij het detoxen. Wat dacht je bijvoorbeeld van bladgroen? Dit bevat chlorofyl en daarvan is de ontgiftende werking bekend. Koop overigens wel biologische producten want op reguliere producten zit vaak de nodige bestrijdingsmiddelen. Bestrijdingsmiddelen is gif om ongedierte te doden.

Je leeft langer

Mensen die veel planten eten leven volgens sommige studies langer dan diegene die groenten voortdurend links laten liggen.

Je supplementen kunnen de deur uit

Waarom investeren in dure supplementen als je het ook uit je voeding kunt halen? Door je aandeel biologische groenten in je dieet te verhogen tot 1 kg per dag heb je geen multi meer nodig. In groenten zitten ook omega 3 vetzuren en verschillende B vitamines. Vooral groene bladgroenten zijn een bron van magnesium.

Doet je huid stralen

Alle bio-beschikbare nutriënten in groenten leveren samen een krachtige verjongende werking door de antioxidanten.

Geeft je lichaam rust

Het lichaam heeft zeker vetten en eiwitten nodig maar een overdaad kan de lever en de nieren belasten. Door je lever en nieren wat rust te geven, kunnen ze hun werk beter doen. In de praktijk krijgen mensen dan minder last van pukkels, eczeem en gewrichten.

Je kunt het ervan nemen

We worden vaak te dik omdat we teveel eten. Bij groenten kun je iets meer op je bord doen zonder dat je je schuldig hoeft te voelen. Op zich is het beter om de innerlijke leegte aan te pakken, zodat het eten dit niet hoeft te doen. Mijn ervaring is wel dat als je geen vlees eet, het beter is om wat extra groente op je bord te doen. Zo heb je niet snel weer honger en blijf je urenlang gevuld. Ik ben zelf overigens een flexitariër: af en toe vlees, maar niet elke dag.


Quote:
Eet minstens 30% van je groenten rauw

Stoom je groenten of wok het even kort

Bereid je groenten liever niet in water

Eet je groenten altijd vers, niet voorverpakt

Leer je groenten te fermenteren

Leer groenten te kiemen [...]

Maak sap met een slowjuicer [...]

Maak af en toe eens een smoothie

Vergeet ook de zeegroenten niet (bron van jodium)

Varieer voor een optimaal gezond resultaat

Kies voor zuur fruit i.p.v. zoet fruit

Geef de voorkeur aan groenten i.p.v. zoet fruit

Als je ernstige darmklachten hebt, kun je beter je groenten eerst koken


 
Een deugd? Ik denk het niet, het blijft toch 2e keus.

"Eet minstens 30% van je groenten rauw"

Zodat je er nauwelijks wat uit op kan nemen?

Over vlees en vet staat er ook het een en ander dat totaal niet WAPF is.

 
Ik zit tegen diabetes aan en merk nu zelf hoe goed biologische plantaardige voeding mij nu doet: uiteraard met inachtneming van kennis over mijn allergieen/dingen die ik niet (goed) verteer, nutriententekorten, baksoda- en leverkruidensuppletie en koolhydraatrestrictie.

Toeval?

Hieronder zegt men van niet:
Quote:
But a recent report has found that one simple prescription could help reverse diabetes, improve blood sugar, and lower weight, blood pressure, and cholesterol. It could allow the 115 million Americans with diabetes or prediabetes to dramatically reduce their medications or get off them entirely. And all this is possible, the analysis found, not with a new magic pill, but with tried-and-true, simple changes to diet.

A team of researchers from the United States and Japan, including the Physicians Committee's Susan Levin, MS, RD and myself, published a new meta-analysis showing that a plant-based diet significantly improves diabetes management.

Combining the results of six prior studies, we found that a plant-based diet boosts blood sugar control considerably. Among the studies analyzed was our 2006 NIH-funded trial, which found that plant-based diets could improve a key indicator of blood sugar control called hemoglobin A1c as much as 1.2 points in 22 weeks. No drug comes close to offering those with diabetes this kind of relief.

http://www.huffingtonpost.com/neal-barnard-md/a-prescription-for-a-plan_b_6178622.html via http://www.leefbewust.com/2014/global/211114.html

 
Ook hier ongeveer dezelfde fout als hier.

Er wordt vergeleken met een "gemiddelde" niet met een WAPF-er,

dat is in dit geval wel logisch want een WAPF-er heeft geen diabetes.

 
hallo JP de wapf heb ik geprobeerd, maar het is nu in elk geval uit nood geboren niet mijn weg nota bene op voorspraak van een holistische tandarts, die me door een dieetvoorschrift te geven van melkproduktenvermijding en dierlijke eiwitbeperking mij subiet van mijn sinusitis en kieswortelpijn heeft afgeholpen.

Geloof me dat ik liever gehad had dat het dieet dat Weston Price voorstaat mij geholpen zou hebben: dan was ik al thuis: waar ik wil zijn.

Ik ben niet de enige die niet goed ging op zuiver wapf.

Soms is wapf gewoon niet de oplossing en zijn er zoals ik het zie in elk geval tussenoplossingen die meer soelaas kunnen bieden.

Wapf zou niet het 100 procent doel op zich moeten zijn als het mensen in hun gezondheid schaadt, waar dat ook aan moge liggen.

Wapf is als het goed is geen doel op zichzelf maar een middel om bij gezondheid uit te komen.

 
Dat WAPF niet voor iedereen werkt komt mijns inziens doordat een deel van ons zo kapot is dat ze goed voedsel niet meer aankunnen.

En helaas val ik ook gedeeltelijk in die groep: ik kan geen (rauwe) melk verdragen (wel kefir) en heb nog best veel koolhydraten nodig.

Dat iedereen voor zichzelf uit mag zoeken wat (op dit moment) het beste werkt spreekt voor zich. Persoonlijke defecten horen echter geen rol te spelen in een discussie over wat goed voedsel is.

 
Boekentips voor o.a. de verplichte vegetariers onder ons (er zijn overigens ook recepten bij met vlees/vis):

Weten van (h)eerlijk eten deel I: deelt 120 recepten in naar of ze goed zijn in antioxydantenopzicht, of ze helpen overgewicht / bloedsuikerschommelingen tegen te gaan: voor een stabiele energie is een constante bloedsuikerspiegel voor iedereen belangrijk, voor hart- en vaatziekten, klachten van het brein en energie en zuurbasebalans: voor de vermoeide mens en de topsporter.

Weten van (h)eerlijk eten deel II: dit deel geeft naast extra recepten ook info per recept voor mensen met een endorfinenbelasting.

Bij elk recept ook nog eens de uitleg van waarom dat gerecht specifiek een therapeutische waarde heeft en welke.

Auteur is Rineke Dijkinga http://www.rinekedijkinga.nl/

www.weten-van-heerlijk-eten.nl : klassiek homeopaat, orthomoleculair therapeut en anderszins natuurgeneeskundige.

Voorproefje: diapresentatie:

http://www.centrumintegralepsychiatrie.nl/wp-content/uploads/2013/11/Lezing-Rineke-Dijkinga.pdf

Degene die me dit boek aanprees zei nooit meer ziek geweest te zijn sinds ze kookte uit dit boek: ze had een nierbekkenontsteking gehad en was daarvan geschrokken (blaasontstekingen en infecties in het algemeen zijn soms/vaak een veeg teken van prediabetes - zuurstoftekort: vertel mij wat).

 
Zou het kunnen dat het niet toevallig is dat En mijn alvleesklier onderfunctioneert En dat ik niet (goed) tegen (dierlijk) eiwit kan op het moment? (behalve ei) (vastgesteld met electro-acupuntuurmetingen). Volgens dit citaat is het in elk geval geen toeval:

Wat minder bekend is dat ook proteïnerijk voedsel (zoals melk en melkproducten, eieren, kip, vis en vlees) de gezondheidstoestand van suikerpatiënten verslechtert en de ziekte verergert. Waarom gebeurt dit eigenlijk? Het proteïnerijke rijke voedsel maakt onze ademhaling aanzienlijk dieper. Als mensen met hyperventilatie minder proteïnerijk voedsel gaan eten, bevordert dit hun herstel. http://www.buteyko-methode.eu/achtergrondinfo/artikelen/suikerpatienten.html

 
Ja stress en eiwitvertering blijkt geen goede combinatie. De vraag is hoe lang het nodig is om ze te vermijden en of het op de lange termijn geen nadelen heeft, cq verzwakt.
 
De laatste tijd eet ik veel regelmatiger bonen en linzen. Het zijn dingen waar ik niet allergisch voor ben, waar ik snachts niet van wakker word omdat ik ze niet verteerd krijg en er blijft ook niet zoveel over als je zoals ik geen melkproducten kan eten, noch gluten, geen tomaten, niet te veel koolhydraten en als vlees ook niet echt lekker op de maag ligt.
Mijn ontlasting gaat ook goed op de bonen en linzen, ook ineens mooi van structuur, en ik ben niet eens winderig ervan. Ik week en ontkiem alles wel ook van tevoren. Eventueel kan ik de bonen en linzen misschien ook nog fermenteren, maar daar ben ik nog niet bedreven in.
Zie hier de info van greenmedinfo over bonen, toch niet perse verkeerd: http://www.greenmedinfo.com/substance/beans-all

Zie ook deze link: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/100160-de-geneeskracht-van-bruine-bonen.html


De drie belangrijkste welvaartsziekten en grootste doodsoorzaken, kanker, hart- en vaatziekten en diabetes, worden door het geregeld eten van bonen voorkomen
 
Weston Price zag linzen als de koning der peulvruchten. Als deze goed (be)vallen moet je ermee doorgaan (niet sarcastisch bedoeld).

Mike
 
hoi Mike, doorgaan: ja doe ik! Het is niet eens dat ik bonen en linzen super lekker vind, maar dat is mijn doel niet eens meer. Als ik het maar verteer en als ik maar nachtrust heb. De rest is niet meer interessant.

Hierboven was ik vergeten te schrijven dat noten bij mij ook niet goed vallen als ik ze te veel neem, en dat is al snel. Ik voel dat aan mijn neusbot, heel raar misschien. maar dat is denk ik het slijmvlies daar dat richting mijn kaak gaat dat ontsteekt. Op zich wel makkelijk, zo´n directe allergiemeter in mijn lijf te hebben. Ik las een keer van iemand die een zwaar ontsierend kankergezwel in haar nek had die niet zomaar weggesneden kon worden omdat een aangezichtszenuw er doorheen liep. Voordeel was dat ze aan dat gezwel kon zien of ze iets goed deed of niet.

Het overlijden van mijn vader. In de maanden daarna werd ik mij er steeds meer van bewust dat de tumor enorm op mijn
emoties reageerde, ongeacht of dit om woede, verdriet, angst of de slappe lach ging. Hij werd dan onmiddellijk groter en gevoeliger. Ook ontwikke
lde het zich meer en meer in een voelspriet of antenne. Mensen die niet helemaal eerlijk waren kon ik er onmiddellijk uithalen, omdat mijn tumor dan een stuk gevoeliger werd. http://www.totalhealthclinic.nl/behandelingen/documents/hoehetookanderskan.pdf
 
Beans and the Second Meal Effect

The so-called “lentil effect” or “second meal effect” describes the remarkable effect of beans to help control blood sugar levels hours or even the next day after consumption. http://nutritionfacts.org/video/beans-and-the-second-meal-effect/

Dit verklaart o.a. waarom ik snachts makkelijker slaap nadat ik ook bonen / linzen savonds heb gegeten: mijn bloedsuiker wordt er door gestabiliseerd gedurende langere tijd, naast dat ik het makkelijker verteer dan bijv. vlees.
 
http://nutritionfacts.org/ ?
Als ik snel kijk een veganisten site of in ieder geval totaal niet WAPF.
In hetzelfde artikel promoten ze soja bonen.
Waarom zo'n link zonder kanttekening?

Daarnaast gaat het over een second meal effect.
Nergens zie ik zo snel iets over een effect na een paar uur. Bloedsuiker is na 2 uur en langer hetzelfde als bij brood.
(het heeft pas effect bij de volgende maaltijd, bij avondeten met bonen dus bij het ontbijt)
 
hoi JP, wat mij betreft maakt het uiteindelijk niet uit wie wat zegt. Mijn ervaring ondersteunt naar mijn idee de bewering dat bonen de bloedsuiker stabiliseren: daarom onderstreep ik het hier. Ik verbaas mezelf over dat ik na een bonensoep met groente dat ik niet veel honger meer heb, wat voor mij erg belangrijk is voor mijn nachtrust.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.777
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan