Verhoogde bloeddruk

Hey allemaal,

Ik maak me een beetje zorgen want mijn normaal gezien lage bloeddruk, is nu verhoogd. Ik had vanmorgen 12 over 9. Volgens mijn vader een verhoogde onderdruk.

Kan dit komen door de sole die ik 2 keer per dag drink? Moet ik nu gaan minderen? Ik gebruik het keltisch zeezout ook op m'n eten en eet regelmatig gezoute olijven, af en toe parmaham,...

 
Quote:
Ik had vanmorgen 12 over 9. Volgens mijn vader een verhoogde onderdruk.


12 over 9??? Meten jullie in Belgie de bloeddruk anders of zo?

Edit: Ja dus :mrgreen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloeddruk

 
@Inge85; als je je naam laat veranderen weten we dat..., als je deze naam gewoon niet meer gebruikt, maak je een nieuwe aan en verwlkomen we straks Karin46 :mrgreen:

 
Ja dat is een iets verhoogde onderdruk inderdaad. Misschien nog een paar keer meten. Het kan een uitzondering/momentopname zijn.

Verder weet ik het ook niet.

 
@Inge, zou ik niet zondermeer doen. Ik weet niet of bij je oude posts dan jouw nieuwe naam komt te staan...

 
gisteren zei een vriend dat zijn onderdruk steeds hoger dan 90 is.

wat kan je daaraan doen?

hij gebruikt sole, roomboter, drinkt iedere week wat rauwe melk, als het kan speltzuurdesumbrood.

gebruikt magnesium .

 
is er iemand die weet wat je doen bij een verhoogde onderdruk?

en is er verschil in oorzaak tussen verhoogde onder en bovendruk?

groet sheila

 
Er zijn talloze oorzaken voor problemen met de bloeddruk, maar bedenk dat het altijd de bijnieren zijn die de bloeddruk regelen. De huisartsen van weleer wisten dat een verhoogde bloeddruk altijd kwam door een trage schildklierwerking (men was toen veel meer op de hoogte van de wisselwerking tussen hormonen als de schildklier en de bijnieren).

Als de schildklier onderactief is, zijn de bijnieren overactief (hoge bloeddruk) ter compensatie en als de bijnieren onderactief zijn (lage bloeddruk), is de schildklier overactief ter compensatie.

Bedenk dat alles begint bij een stabiele bloedsuikerspiegel, want een stabiele bloedsuikerspiegel is een stabiele hormoonspiegel. De bloedsuikerspiegel is uitsluitend stabiel te krijgen met vetten en eiwitten, weinig koolhydraten en stressreductie.

Mike

 
Het hart vind ik een interessant en apart orgaan, ze is een spier maar wat een prachtige spier. De hartspier is opgebouwd uit hartcellen, deze cellen kunnen zeer krachtig samentrekken, veel krachtiger dan gewone spiercellen.

Een elektrisch stroompje ontstaat zelf in ons hart, de sinusknop, de cellen trekken vanzelf ongeveer eenmaal per seconde samen, er komt geen signaal van de hersenen aan de pas en dat vind ik heel bijzonder. Ons hart heeft geen aansturing door een zenuw of vanuit de hersenen nodig, een hart dat uit het lichaam wordt verwijderd blijft nog enige tijd kloppen tot het geen energie meer heef om dit te doen (zuurstof en voedingsstoffen worden niet meer aangeleverd)

Evenals gewone spieren moet het hart voorzien worden van zuurstofrijk bloed, en omdat het hart veel energie verbruikt heeft ze veel zuurstof en voedingsstoffen nodig

Goede voeding is dus heel belangrijk voor ons hart, maar ik vind het ook leerzaam om de gedachte achter de ziekte te vinden. Als jullie dat interessant vinden wil ik het hier graag plaatsen en het verschil tussen bovendruk en onderdruk (wel beknopt hoor.... :wink:)

 
ja peti ik vind het wel interessant, misschien begrijp ik het dan ook beter.

 
Plotseling hogere bloeddruk doet zich ook voor als je ziek aan het worden bent, b.v. griep die nu heerst. Je hoeft dan nog niet de bekende verschijnselen te hebben, die komen pas een paar dagen na het werkelijke begin van de griep.

 
Hallo Sheila

De bloeddruk is niet zo moeilijk om te begrijpen, de bloeddruk is in twee fases te verdelen, de actieve fase en de passieve fase, net zoals vele andere processen in het leven.

Bij een volwassen persoon in rust duurt de periode tussen twee hartslagen iets minder dan een seconde. In die tijd trekken vervolgens de boezems en de kamers samen om bloed door het lichaam te pompen. Na elke samentrekking volgt een moment van rust, waarin de hartspier zich ontspant. Net als wij eigenlijk, na werk volgt rust.

Het is logisch dat het wegpompen van het bloed een actief proces is, de hartspier trekt zich samen, werkt hard om al dat bloed door ons lichaam te laten stromen.

Dit wordt systole genoemd ofwel de bovendruk.

Na de systole volgt de ontspanning en rustfase, het werk is gedaan, een moment van rust volgt.

Dit wordt de diastole genoemd en bekend als onderdruk.

Tijdens de diastole vullen de boezems en kamers van het hart zich weer met bloed. Dit is voor het grootste gedeelte een passief proces, het bloed wordt niet aangezogen maar het hart loopt vanzelf vol.

Pas aan het eind van de diastole als de boezems zich samentrekken wordt extra bloed de kamers ingeperst. Hierdoor komen deze als het ware een beetje onder spanning te staan, waardoor de samentrekking van de kamers extra krachtig wordt.

De diastole duurt ongeveer twee maal zolang als de systole. Let op dit is belangrijk gegeven, de onderdruk is belangrijker dan de bovendruk, want de onderdruk regelt de hoeveel bloed die naar onze cellen stromen.

Wanneer we zware inspanningen gaan doen kan er echter een probleem optreden. Bij zware inspanningen zal ons hart sneller moeten contraheren om voldoende bloed (en dus zuurstof) naar de spieren te brengen.

Als het hart sneller slaat, dan zien we in eerste instantie dat de duur van de diastole(rustfase) zal ingekort worden. Hier zit echter het probleem.

Wanneer we de diastole, de rustfase, verkorten, dan kan er minder bloed in het hart worden gepompt. Dit is natuurlijk in tegenstelling tot de juist grotere hoeveelheid bloed die ons lichaam nodig heeft. Daarom is de onderdruk belangrijk omdat deze er voor zorgt dat er voldoende bloed aanwezig is.

Bij gezonde mensen echter vormt dit geen probleem, maar ja…..het leven van alledag geeft zo zijn sores en dat slaat op onze gezondheid en ja…daar kan griep ook bij horen

De gedachte achter de hoge bloeddruk uit het boek De Taal der Symptomen van Kurt Tepperwein

Onze bloeddruk stijgt zodra we met een probleem te maken krijgen, maar de druk daalt weer zodra we over dat probleem of conflict spreken. Alleen al de voorstelling van een te leveren fysieke prestatie of belastende situatie is voldoende om onze bloeddruk te laten stijgen.

Een paar van de factoren en omstandigheden in ons leven werken het stijgen van de bloeddruk in de hand, zoals als bekend…de stressfactor, onderdrukte agressie en woede, maar ook angst, ergernissen en frustraties.

Permanente emotionele belasting leidt rechtstreeks tot permanente hoge bloeddruk. We leven dan in een chronische spanningstoestand. We lijken wel beheerst, maar dat is uiterlijk, innerlijk is het echt niet zo.

Hoge bloeddruk ontstaat door de permanente voorstelling van een prestatie zonder dat deze prestatie geleverd wordt. De voorstelling wordt dus niet omgezet in een daad (activiteit).

Dit leidt tot permanente druk, een permanente opwindingstoestand die in stand wordt gehouden door de verwachting van de leveren prestatie. De overdruk stelt ons in staat op korte termijn meer energie te beschikking, maar deze energie wordt niet verbruikt en blijft bestaan als een permanent te hoge bloeddruk.

In werkelijkheid onderdrukken we slechts die uitingen van onze persoonlijkheid waarop we geen greep hebben, om onze gevoelens de vrije loop te laten. Kortom, wie hoge bloeddruk heeft, vlucht als het ware in activiteit, maar verzuimt datgene te doen wat de doorslag zou geven en hem van het conflict te bevrijden.

Er ontstaat innerlijke druk.

Hoge bloeddruk kan ook door gebrek aan elasticiteit van de bloedvaten worden opgeroepen, bijv. bij verkalking van de bloedvaten. Om die reden is de hoge bloeddruk een aansporing om soepeler te worden, minder eerzuchtig-zijn, niet steeds meer te bereiken, anders blijf je onder hoge druk staan.

Hoge bloeddruk is de uitnodiging om zich open te stellen voor de eigen gevoelens, van zichzelf te leren houden. Als datgene wat ons te doen staat gedaan is, neemt de innerlijk druk af en daarmee ook te hoge bloeddruk.

Persoonlijk vind ik ook dat bloeddruk een relatie heeft met onze ademhaling. De uitademing moet eigenlijk twee keer zolang duren als de inademing. Net als de diastole- en de systolefase. Maar dat wordt een ander verhaal…

 
peti, is hoge onderdruk minder gevaarlijk dan hoge bovendruk dat las ik ergens.

maar ik Zou denken als je hoge bloeddruk hebt is boven en onderdruk beide hoog.

maar de persoon waar ik t over had bovendruk was goed maar onderdruk telkes in de 90.

 
Hallo Sheila

Het verschil tussen boven-en onderdruk heb ik geleerd tijdens mijn opleiding voor klassieke massage. Fysio was maar een klein gedeelte ervan dus voor de rest kan ik geen uitspraken doen wat slecht is en wat goed.

Ik heb wel onthouden dat onderdruk belangrijker is dan bovendruk.

Merk zelf dat als ik mijn bloeddruk opmeet, dat als ik anders ademhaal mijn onderdruk een stuk zakt, misschien toch de rust van de uitademing die de onderdruk doet zakken.

Ik weet het niet zeker maar bij mij help het, ondanks mijn leeftijd heb ik nog steeds geen pillen nodig om mijn bloeddruk te laten zakken en dat wil ik graag houden :)

 
hoi peti,

bedankt voor je mail.

ik weet dat van massage ook je bloeddruk zakt maar bij die persoon was de onderdruk gelijk gebleven dus te hoog.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.673
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan