verdikken van melk

Dahlia

New member
Beste,

Weet iemand van jullie hoe je melk kan verdikken op een ietwat koude manier, wellicht tot 42 graden verhitten (behoud van de rauwe melk).

Dit om ´gezonde´ toetjes te maken zodat vrouwlief ook melk lust.

Wat ik in elk geval lukt is om havermout te maken door het heel langzaam te laten garen op lage temperatuur. Je moet je vinger erin kunnen houden zonder au te roepen.

Je zou kunnen zeggen dat het een methode is om snel te weken.

groetjes,

Henrik

 
Met heel veel dingen is dat al gelukt. Een glas melk naar binnen werken lukt af en toe wel... maar onder heftig protest :) De kinderen zijn er in elk geval dol op evenals de kleine (nu bijna 2) die toch zeker een half jaar een halve liter per dag naar binnen werkt. Soms heb ik het idee dat ze de meeste voedingsstoffen uit de melk haalt.

Vrouwlief moest als dochter elke dag 2 glazen melk drinken, weliswaar volle melk, maar echter wel van die houdbare melk. Ik denk dat de smaak een beetje verpest is.

Zelf yoghurt(verhitten tot 42 graden) maken is natuurlijk ook een optie. 1x gedaan ging op zich goed, maar bleef wel erg dun.

 
Quote:
Vrouwlief moest als dochter elke dag 2 glazen melk drinken, weliswaar volle melk, maar echter wel van die houdbare melk. Ik denk dat de smaak een beetje verpest is.


Ik ken meerdere mensen die last hebben van 'jeugdtrauma's' m.b.t. bepaalde voedingsmiddelen. We moeten beseffen dat we nu volwassenen zijn die bewustere keuzes kunnen maken. Het heeft totaal geen zin om in je jeugd te blijven hangen. Als volwassene zou ze er juist voor kunnen kiezen om een nieuwe, gezonde associatie te maken met melk, onze hersenen maken voortdurend nieuwe verbindingen (vooral als ze melk krijgen!). Teveel mensen laten zich leiden door het verleden. Maar goed dat jij bij je kinderen nu al een positieve associatie bewerkstelligt!

Mike

 
Tja, de een is daar makkelijker in dan de andere. Wat de kinderen betreft, wellicht leuk om te melden dat als de jongste de kans krijg gaat ze een ferme lik roomboter halen uit het kastje :)

Maar al die jeugdtrauma's maakt je wel vindingrijk... dus ik hoop dat ik het nog meemaken dat ze rauwe melk gaat drinken. Daarom voorlopig maar naar alternatieven zoeken. Dus vandaar deze oproep.

 
Henrik, ik heb 48 jaar lang geen melkprodukten willen eten (ik ben nu 50), totale afkeer! Veel ruzies over gehad thuis, als kind, je weet wel: de joris driepinter generatie.

Door Mike heb ik mij over mijn afkeer gezet, heb een afspraak gemaakt met een biologische boer in de buurt, gezellig aan de keukentafel gezeten, alle prachtige koeien en kalfjes bekeken. En nu halen wij daar de rauwe melk en drink ik inmiddels 2 grote glazen per dag, maar ook slagroom met uitgelekte yoghurt, volle yoghurt en roomboter. Alleen kaas wil echt niet lukken.

Ik hoop dat je vrouw eert ervan te genieten.

 
Hoi Dirtsa, het probleem zit hem niet in de afgeleide producten maar in het drinken van melk zelf, met name dus rauwe melk vanwege alle goede eigenschappen. Ze lust zelfs oude en overjarige kaas inmiddels, wel een bio-dynamische dan, misschien daarom juist wel. Maar gewoon een glas melk is toch een vak apart schijnt het.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.715
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan