Veganisten en vegetariërs maken ook dieren dood

Alethea

New member
Claudio Bertanotti, voormalig vegetariër, heeft de wereld van vegetariërs en veganisten op zijn kop gezet door aan te tonen dat ook in de voedselketen van enkel groenten en fruit dieren dood gemaakt worden. Veel dieren. Hij ontkracht daarmee het argument dat vegetarisch of veganistisch eten solidair zou zijn met dieren.

Bertanotti claimt dat zelfs bij het verbouwen van een bord rijst of een simpel stuk brood onvermijdelijk vele dode dieren vallen. Vaak gaat het om beschermde diersoorten uit onze natuurlijke flora en fauna. Hij noemt met name vogels, amfibieën, reptielen, zoogdieren, vlinders, schimmels en wilde planten. Genoemde boosdoeners zijn de jacht, pesticiden en het droogleggen van natuurlijke waterbronnen ten behoeve van het verbouwen van gewassen.

Tegelijkertijd noemt hij de natuurlijke veeteelt als een praktijk die ten gunste komt van het leefklimaat voor vele dieren, zoals reigers, kikkers, slangen, vissen, stinkdieren, vossen, wilde katten, fretten, patrijzen, schimmels en vele andere vormen die leven met het vee.

Gesteld wordt dat als de mensheid veganistisch zou worden dit voor de natuur een tragedie zou zijn.

Claudio Bertanotti: Museoloog. Professor van de UNESCO-leerstoel van cultureel toerisme, de Argentijnse School van naturalisten en de Universiteit van de Argentijnse Sociale Museum. Counselor van Milieu en Natuurlijke Hulpbronnen Foundation (FARN) en adviseur van het Natural History Stichting Felix de Azara '.

http://www.playgroundmag.net/articulos/entrevistas/vegan-vegano-vegetariano_0_1585641424.html (artikel in het Spaans)

http://www.noticiasagropecuarias.com/index.php/77-opinion/5403-la-confusion-del-veganismo (het onderzoek zelf, in het Spaans)
 
Deze heb ik al eens gedeeld, maar vooral de foto doet het nog altijd goed:
http://theconversation.com/ordering-the-vegetarian-meal-theres-more-animal-blood-on-your-hands-4659
 
Heel goed dat je dit nog eens ter sprake brengt Alethea.
Het is eigenlijk heel logisch maar zo goed als onmogelijk om dat bij de vegetariërs laat staan de veganisten duidelijk te maken.
Ze doen helaas niet alleen zichzelf tekort ze zijn ook nog eens verantwoordelijk voor onnodig veel dierenleed.
Geen boodschap die de gemiddelde veganist wil aanhoren. :)
 
Lierre Keith maakt hetzelfde argument in haar uitstekende boek The Vegetarian Myth en onderbouwt dit met soortgelijke voorbeelden. Haar stelling is dat we ons hoe dan ook niet kunnen onttrekken aan de natuurlijke cirkel van leven en dood.

Mike
 
Is hier iemand op zoek om het doden en exploiteren van dieren goed te praten? Dat het binnen de land- en tuinbouw ook geen rozengeur en maneschijn is daar ben ik me van bewust maar door voor een vegetarische of veganistische leefwijze te kiezen ben je altijd op zoek naar producten die een zo laag mogelijke impact hebben op het milieu. De vleesindustrie heeft een veel grotere impact op het milieu als de industrie voor fruit en groenten de dieren worden met mais, graan en soja gevoerd en voor dat stukje vlees zijn heel wat hectares grond nodig. Het blijft een feit dat alles moet wijken voor de overconsumptie van de mens Waarvan planten en dieren de dupe zijn.
 
Ik ga daar niet eens inhoudelijk op reageren.
Heb wel een advies voor je: lees de site even goed door alvorens je met dergelijke onzin komt.
 
Het getuigt ook van weinig besef van de geschiedenis. Ooit was de aarde een groene planeet. Waar groen is, zijn grazers. En de aarde was zeer groen, dus waren er veel, heel veel grazers. Deze hebben altijd plantenvezels gefermenteerd in hun maag en daarmee methaan uitgestoten in het milieu, om maar te zwijgen over ammoniak en fosfor in hun urine en ontlasting. Het milieu keek er niet op of om van, maar vaarde er juist wel bij!

Wij mensen hebben grondgebied van deze grazers afgenomen om te bewerken voor de akkerbouw, zodat we plantaardige gewassen konden telen. We deden dit jaar na jaar en verstoorden hierdoor de balans met het milieu, want elk jaar 1 enkel gewas telen put de aarde uiteindelijk uit en leidt tot woestijnvorming van wat ooit zeer vruchtbaar land was. Vandaag de dag is zo'n 60% van onze planeet verwoestijnd door de intensieve teelt van PLANTAARDIGE gewassen.

Een goed begin om vegetarische mythes van je af te gooien en je werkelijk te informeren is de TED-talk van Allan Savory. Deze is volgens mij op YouTube zelfs met Nederlandse ondertitels te zien.

Mike
 
De woestijnvorming zou dat ook niet bij de agenda horen om steeds minder mensen op deze planeet te hebben.

Een hele goede methode. Control the food and you control the people of in dit geval geen mensen.
 
Het is maar net hoe je vegetarisch bent, ik ben het niet omdat het een hype is. En hoe ga je het zien dat zoveel miljarden mensen zoveel vlees gaan eten?
Ik ben het eens dat de aarde vroeger groen was en dat er veel grazers waren dit was wel in het wild en je moest er voor rennen om er een te vangen. Met de huidige leefwijze is het volgens mij zowieso onzin om koeien, varkens en andere viervoeters te eten. Het past niet bij ons want vlees van zoogdieren ziet ons lichaam als een aanval op ons immuunsysteem(wel eens van Neu5gc gehoord?).
Beter past bij ons lichaam voedsel van de zee. Gevogelte gaat er ook wel in. Granen en soja hoort niet in ons voedsel en zeker niet in de mate waarop het nu geconsumeerd wordt en ook nog via de vleesindustrie in onze voeding terecht komt.
Beter kan je praten over hoe de voedselafdruk verkleinen en de groei van de wereldbevolking stoppen zodat de aarde weer in balans kan komen.
Als ik een lapje grond had met voldoende oppervlak om alle groenten te planten en een wei om een paar dieren te houden, een bos van een paar hectare om noten, vruchten, paddestoelen te zoeken en dicht bij de zee zodat ik daar kon vissen dan zou het voor mij misschien een optie zijn om vlees te eten. Maar is daar met deze overpopulatie mensen wel plaats voor?
En Lierre Keith zal best overtuigend overkomen maar hoe ga je dat met z'n alle voor elkaar krijgen, 144 miljoen km2 landoppervlak,,is 14,4 miljard hectare, delen met zo'n 7 miljard mensen is 2 hectare per persoon en je hebt al zeker 4 hectare per persoon nodig om tot een kompleet bestaan te komen.
 
De woestijnvorming zou dat ook niet bij de agenda horen om steeds minder mensen op deze planeet te hebben.

Een hele goede methode. Control the food and you control the people of in dit geval geen mensen.


Anti-creatiekrachten keren zich tegen elke vorm van creatie, incl. de natuurlijke orde en balans. De duivel is een veganist!

Mike
 
chakriwa,

Zoveel mythes dat ik bijna niet weet waar te beginnen. Als je de moeite had genomen om de video van Allan Savory te bekijken, dan zou je tot de conclusie.zijn gekomen dat kleinschalige veehouderij de mens niet alleen een uitstekende dierlijke voedingsbron verschaft, maar ook nog meehelpt de aarde weer groen te maken.

Telkens wordt het 'argument' gehanteerd van de kwantiteit van de vleesconsumptie i.p.v. de KWALITEIT ervan. Voedzame dierlijke producten geven een langer verzadigingsgevoel, waardoor we beter doorvoed worden met minder voedsel. Zet dit af tegen de 'grazende' planteneters, die de hele dag door moeten eten om aan hun basisenergie te komen en dan nog hoogwaardige aminozuren en vetzuren tekort komen (bouwstoffen).

Als vlees werkelijk.zo schadelijk was geweest voor mensen was jij er ook niet geweest, want je hebt het aan je vleesetende voorouders te danken dat je bestaat! Wederom geen enkel besef van de menselijke geschiedenis, enkel moderne mythes.

Mike
 
10000 jaar geleden liepen we elke dag minstens een marathon om wat dierlijk materiaal te verkrijgen nu zitten we de hele dag op onze achterste achter een computer of een ipad en denken dat we slim zijn en via internet de aarde kunnen redden.
Is appels met peren vergelijken om nu te zeggen dat rood vlees in de huidige leefomstandigheden verantwoord is. En zoals ik uitgezet had in mijn eerdere bericht zou inderdaad de kleinschalige veeteelt beter zijn voor het milieu maar we zijn al een grens gepasseerd en er is geen ruimte meer voor want de 144 milj km2 is natuurlijk niet alleen bebouwbaar land we hebben er flink wat woestijn bijgekregen en bergen zijn ook niet helemaal geschikt om te wonen. De zeeen zijn ook al overbevist dus daar komt ook niet voldoende meer uit om die 7 miljard mondjes te voeden.
 
Zie jij een tijger, leeuw of luipaard een marathon lopen? Ik niet, die besluipen hun prooi, trekken korte sprints en doen na de maaltijd zo lang mogelijk helemaal niets!

Mike
 
Dit heeft toch geen zin...
chakriwa wordt niet van gedachten veranderd want staat daar niet voor open (de manier waarop hij/zij op dit forum komt zegt alles).
 
Is appels met peren vergelijken om nu te zeggen dat rood vlees in de huidige leefomstandigheden verantwoord is.

Waarom niet?
 
Modern geteelde groente en fruit dat veredeld is, genetisch gemodificeerd en behandeld wordt met bestrijdingsmiddelen is heden ten dage ook verre van verantwoord.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.773
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan