vasten

zirus

New member
ik voel me meestal het beste als ik weinig eet of als ik aan het vasten ben. bij sapvasten voel ik me eigenlijk fantastisch - energiek en geen maag/darm klachten. maar is vasten wel zo gezond? hoe zou je gezond kunnen "vasten"? ik zat te denken aan vergeperste sappen, tussendoor lepeltjes kokosolie, misschien bee's egg drink of eigeel, iig door de sappen mengen? hebben jullie nog anderen ideeen?

 
Ik heb gelezen dat het heel ongezond is, dat je jezelf vergiftigt doordat er ketonen vrijkomen als vet wordt verbrand zonder de aanwezigheid van glucose (die is al opverbrand). Je hart en nieren krijgen het moeilijk.

Maar of het waar is weet ik niet.....

 
@enjoy - heb je het over vasten op kokosolie - ik bedoel gewoon theelepeltjes bij een versgeperst sapje - dus daar zit wat glucose bij...

 
Vasten is gezond als je het goed doet. Als je vast worden eerst de suikervoorraden opgebruikt. Deze zijn binnen een etmaal op. Daarna zal het lichaam proberen suikers te maken van eiwitten, die het uit je spieren haalt. Je spieren worden dus tijdelijk aangevreten. Daarom is het belangrijk om tijdens het vasten regelmatig te gaan wandelen voor nieuwe spieraanmaak. Ten slotte kom je in een ketogene staat terecht, waarbij je lichaam je vetvoorraden gaat aanspreken. Je verbrandt dan vet en valt af.

Tot zover de positieve effecten van vasten. De meesten van ons moeten dit echter helemaal niet doen! Velen van ons hebben te zwakke bijnieren om dit vol te kunnen houden en dan kan het zelfs gevaarlijk zijn. Dat is wat Enjoy beschrijft. Je hart en nieren kunnen het dan inderdaad moeilijk krijgen. Hoe gezond of ongezond vasten uitpakt is dus afhankelijk van de kracht van je lichaam, met name de kracht van de bijnieren.

Een makkelijke, gezonde en veilige manier om te vasten is vasten op rauwe melk. Ikzelf heb dit vorig jaar 10 dagen gedaan. Poekie heeft het ook al eens gedaan. Je hebt totaal geen honger, want je drinkt complete voeding en dus zijn je bijnieren ook blij!

Mike

 
Ik heb inderdaad, samen met mijn man, vorig jaar twee weken geleefd op rauwe melk en water met sole.

We hadden totaal geen honger.

Ik heb het gedaan vanwege een kwik vergiftiging nadat ik bij mijn eigen tandarts mijn amalgaamvullingen heb laten verwijderen.

Die vergiftiging uitte zich in een zenuwtrek onder mijn oog, een vaginale schimmelinfectie en een dikke vochtophoping net boven mijn enkel. Daar zit een lymfedrainagepunt.

De zenuwtrek onder het oog constateer je ook wel eens bij depressieve mensen die bijv. lithium slikken.

Zo iemand hebben wij ook in onze nabijheid. Toen ik die zenuwtrek had dacht ik, nu zit het in mijn hoofd, dat dus niet he.

Na die twee weken was ik van alle drie klachten verlost.

Kon wel moeilijker naar de wc. De ontlasting was ook tegen geel/wit aan.

Daarna zijn we probleemloos weer omgeschakeld naar ons normale eetpatroon.

Wel eerst een een of twee dagen aan lichte kost, toen nog fruit.

 
Poekie, misschien een gekke vraag en uit nieuwsgierigheid: waarom neem je een paar dagen licht voedsel als fruit wanneer je twee weken lang volvette en eiwitrijke melk hebt gedronken?

Hilda

 
We hadden een boek over vasten. En daarin stond dat als je een vasten breekt dat je dan rustig aan weer op moet bouwen.

En dat kon je doen met het langzaam opbouwen door appels te eten door de dag heen.

Nou was dat trouwens geen beschrijving over melkvasten.

Nu zouden we dat anders doen, afdoende leert men.

Want, inderdaad, waarom zou je na volvette en eiwit rijke voeding teruggaan naar suikerrijke voeding?

 
Vasten is, mits goed uitgevoerd, ook heel gezond voor de geest. Het is een oefening om de geest zich niet te laten afleiden van materie. Daarom heeft de islam ramadan.

Mike, hoe zie jij het om te vasten waarbij je nauwelijks eiwitten binnen krijgt om dan spiermassa aan te maken? Spiermassa waarvan? Je krijgt immers te weinig eiwitten binnen.

Sporters nemen juist eiwitten na het sporten om spierafbraak tegen te gaan. Dan kun je toch niet in een situatie met minieme voeding, je lichaam forceren meer spieren aan te maken zonder aanvulling van eiwitten? Zeker niet tegen de spierafbraak zoals je aangeeft.

Zie ik iets over het hoofd?

 
Je lichaam maakt op basis van de juiste voeding naderhand vanzelf weer spiermassa aan. Het kan een goede manier zijn om rommel die in je spieren zit opgeslagen letterlijk weg te laten vreten. Daarnaast kun je door lichte vormen van lichaamsbeweging wel degelijk het lichaam aanzetten tot de aanmaak van nieuwe spiermassa. De enige reden waarom 'sporters' naderhand eiwitten innemen is omdat ze d.m.v. overmatige belasting te veel spiermassa afbreken. De 'sport' is dus catabool (afbrekend), vandaar dat ze zich ook te buiten kunnen gaan aan anabole steroiden.

Mike

 
Oke,

Dus je gaat eerst je suikers opgebruiken (als je niet in de vetverbranding zit), daarna je vetten en tenslotte ga je je spieren opvregen. Oke, en dan?? Wat is nou het grote voordeel van vasten?

Je zult vast wel wat ontgiften, maar daar zijn tientallen andere manieren voor, die lang niet zoveel moeite en uithongeren kosten.

Wat bereik je dus met vasten wat je niet bereikt met gezonde voeding, h2o2, leverflush ?

 
Lichamelijk is het extreem reinigend, omdat het in feite een afbraakproces is. Geestelijk en spiritueel is het bijzonder heilzaam, omdat je jezelf loskoppelt van alle materie. Ikzelf heb in maart 2007 5 dagen gesapvast en voelde me naderhand alsof ik een inwendige douche had genomen!

Mike

 
Ik ben zelf een GROTE FAN van vasten. Met mijn ondergewicht doe ik er niet goed aan om te watervasten. Dit heb ik wel eens geprobeerd, maar al gauw wordt ik heel erg slap. Sapvasten daarentegen vind ik fijn om te doen en fantastisch om gedaan te hebben. Het doet heel veel goeds en dat merk je duidelijk in lichaam en geest!

Hieronder een stuk tekst uit een zelfgeschreven betoog over vasten. Het komt uit 2008, dus het is niet meer geheel actueel en kloppend, met dank aan onder andere Mike die me afgelopen jaren aardig beïnvloed/geïnspireerd heeft. In die tijd had ik ook nogal wat genotzuchtige gewoontes en dan trekt vasten je ineens helemaal de andere kant op. Daar heb ik veel baat bij gehad! Zie onder het kopje "Het effect".

Waarom sapvasten?

Je lichaam is een materieel gezien een grote verbrandingsmotor. In iedere cel wordt brandstof omgezet in energie. Bij elk verbrandingsproces komen schadelijke afvalstoffen vrij. Deze moeten afgevoerd worden om je lichaam schoon en soepel te houden. Zelfs als je perfect gezond eet en leeft, heeft je lichaam hier 365 dagen per jaar een grote taak aan. Door je lichaam even te ontzien van deze zware taak, het verteren van voedsel en het afbreken van schadelijke stoffen, krijgt die de ruimte om zichzelf te reinigen. Je eigen energiereserves worden dan aangesproken. Nogal wat schadelijke stoffen worden in je lichaam opgeslagen. Als deze worden verbruikt komen deze reststoffen (metabolieten) vrij en kunnen ze afgevoerd worden uit je lichaam. Tevens worden er andere, meer spirituele, bronnen van energie geactiveerd. Het sapvasten of geheel vasten kent dan ook zijn plaats in vele religies en tradities over de hele wereld en uit allerlei tijden. Misschien is het slechts afgelopen eeuw in de vergetelheid geraakt. Van de Noord-Amerikaanse Indianen weet ik bijvoorbeeld dat ze voor verschillende rituelen, zoals de zonnedans of een zweethutceremonie, enkele dagen gingen vasten om zichzelf te reinigen. Ook ging er een vastenperiode vooraf aan een visionquest of peyoteritueel.

Mijn ervaring

Ik hou zelf de laatste tijd geregeld een sapvastendagje en doe sinds een paar jaar 1 a 2 keer per jaar een grondige vastenkuur die wel meer dan een week in beslag kan nemen als ik de afbouwdagen en opbouwdagen erbij tel. Een dag of twee dagen sapvasten vind ik zelf goed te doen. Je eet dan enkel vruchten- en groentesappen en eventueel een kopje bouillon. Je krijgt dan voldoende voedingsstoffen binnen over de dag verspreid. Ik kan er prima mee werken en functioneren. Natuurlijk drink je er ook een paar liter water en kruidenthee bij. Als ik langer sapvast met afbouw- en opbouwdagen en andere reinigingsmethodes, dan kan ik me wel wat slapjes en koud gaan voelen, maar voor iedereen kan dat anders zijn. Als ik werkelijk een paar dagen niet eet, zorg ik dat ik vrij ben van mijn werk en verder geen verplichtingen heb. Dan is het fijn om veel te rusten, te mediteren, te lezen over voeding, in de bossen te wandelen, naar de sauna te gaan, aan lichaamsverzorging te doen en thuis wat op te ruimen bijvoorbeeld. Vasten vind ik niet enorm zwaar, maar je moet er ook niet lichtzinnig over denken. Als je het met een overtuigende intentie doet, voelt het heel goed en is een weekje vasten tegenover 51 weken lekker eten en genieten geen groot offer. Het moet zeker niet als een door jezelf opgelegde straf of verplichting voelen, want dan ben je aan het hongeren en dat is niet zo zeer gezond voor je lichaam. Ik zie het meer als een geschenk of ritueel waar je op je eigen manier vorm aan geeft en die op een fijne manier voeding geeft aan je zelfbeeld en levenshouding.

Het effect

Tijdens het vasten voel ik me vaak wel fijn: rustig, vredig, positief en zachtaardig. Na een wat langere periode van vasten kan ik me als herboren voelen, dicht bij mezelf en verbonden met het leven. Zeker als ik de gezonde levensstijl handhaaf voel ik me tijden lang helder, fit, soepel, energiek, bewust, schoon en gezond. Ik laat tijdens het vasten gemakkelijk oude overtuigingen en patronen los en vind het vanaf dat moment gemakkelijk om een nieuwe start te maken in mijn leven. Ik ben na een vastenperiode als het ware gereset. Vasten verhoogt je trilling en brengt je in contact met je hogere zelf. Ik weet dan duidelijker wat ik wil, wat goed voor me is en waar ik voor moet gaan. De keuzes die ik dan maak zijn altijd in de richting van gezond leven, mijn tijd nuttig gebruiken, mezelf rust gunnen, dingen doen waar mijn hart ligt, zuivere bedoelingen naar anderen toe, kortom respect hebben voor mijn lichaam, mijn leven, mijn omgeving en mijn medemens. Omdat ik dan anders in het leven sta reageren mensen ook anders op me, meestal positiever. Soms valt het mensen ook echt op dat ik dan een andere uitstraling heb. En leuk is ook dat het eten dan wel even extra goed smaakt. Het mogelijk afstompte verteringssysteem is op scherp en staat open voor de levensenergie uit de voeding. Mijn smaak- en ruikzintuigen werken als nooit tevoren. Dat is op en top smullen. Juist de gezonde, verse dingen zoals rauwe groente en noten gaan erin als zoete koek. En een zuiver glas water smaakt naar meer! Vaak heb ik dan ook veel inspiratie om lekker te gaan koken met verse ingrediënten.

Verder ondersteunt vasten transformatieprocessen. Vandaar dat je vasten ook prima kunt inzetten als je niet lekker in je vel zit. Ook een spirituele healing of reiniging slaat veel sterker aan als in de dagen ervoor hebt gevast. Niet voor niks komt het in veel tradities van natuurvolkeren voor om te vasten alvorens aan een heilig ritueel deel te nemen of een initiatie te ondergaan. Dit heeft tevens te maken met het feit dat je met vasten enkel basische voeding binnenkrijgt, en hoogwaardige voeding ook als je het goed doet. Voeding wordt in je lichaam omgezet in een zuur of base. Over het algemeen kun je zeggen dat dierlijke, eiwitrijke voeding verzuring geeft. Vet, olie of mayonaise zijn zeer zuurvormend, vlees en eieren zijn ook behoorlijk zuurvormend. Dan volgen brood, granen en bonen. En minder zuurvormend zijn noten, chocola en koffie. Suiker en alcohol zijn ook erg zuurvormend. Basische voeding zijn voornamelijk groente, fruit en soyabonen. Zuur en base zijn elkaar tegenpolen. Te basisch eten is nooit een probleem voor je lichaam. Te zuur eten wel. Daarom is het belangrijk om tezamen met zure voeding ook basische dingen te eten. Doe je dit niet, dan hebt je kans dat je lichaam verzuurt. Als dit gebeurt, dan hou je gemakkelijker emoties vast. Om die emoties te onderdrukken worden er vaak dingen gegeten die verzurend werken, waardoor er nog meer weggestopt en vastgehouden wordt. Dit is een vicieuze cirkel. Vaak zie je ook dat mensen veel vette en suikerhoudende dingen eten als ze zich niet lekker voelen, in plaats van werkelijk hun gevoel aan te gaan. Beladen emoties worden opgeslagen in lichaamszuren. Ook door stress verzuurd je lichaam. Door te vasten komen veel zuren vrij en dus ook veel emoties vrij. Vandaar dat dit een helende transformatie in de hand werkt. Hoe vrijer emoties kunnen stromen, hoe minder je lichaam daaronder lijdt. Hoe verzuurder je lichaam in de loop der jaren wordt, des te sneller de veroudering.

Om rekening mee te houden

Nu beschrijf ik vooral het fysieke effect, want dit is misschien het duidelijkst te herkennen en te beschrijven. Een reinigingskuur werkt holistisch door op alle levensgebieden: lichamelijk, geestelijk, emotioneel, spiritueel en sociaal. Zeker een grondige kuur kan schijnbaar nogal wat losmaken op het gebied van onverwerkte ervaringen, geblokkeerde chakra’s, ontwenningsverschijnselen en dergelijke. Ik heb daar allemaal nooit zo’n last van en ik denk dat dit met een of twee dagen sapvasten ook niet zo zeer aan de orde is. Als je nooit gevast heb is het denk ik wel verstandig om daar eens mee te beginnen. Ik heb thuis een paar boekjes met duidelijke informatie. Ook op internet is het nodige te vinden. Ga je voor iets meer dan een korte kuur, verdiep je dan wel een beetje in de voorwaarden en achtergronden zou ik zeggen. Dit voor je eigen veiligheid en om de kuur goed tot zijn recht te laten komen. Dan kun je er veel profijt aan hebben.

Is vasten geschikt voor iedereen?

Nee, er zijn mensen die het ontraden wordt om te vasten. Hier kunnen psychische redenen voor zijn zoals een eetstoornis of een psychiatrische ziekte. En natuurlijk zijn er ook fysieke redenen zoals een alcohol- of drugsverslaving, een te snel of te langzaam werkende schildklier, een chronische ziekte en andere redenen. Tijdens de pubertijd, een zwangerschap of de periode van borstvoeding is het ook af te raden om te vasten. Omdat je vet verbrand waar schadelijke stoffen in opgeslagen liggen kan er tijdens het vasten een grote hoeveelheid schadelijke stoffen vrij komen. Mensen die in het werk met schadelijke stoffen werken of gewerkt hebben dienen niet zo maar te gaan vasten. Ook als je langere tijd erg ongezond hebt geleefd is zomaar aan een langere vastenperiode beginnen om dezelfde reden gevaarlijk. Ten slotte kunnen mensen met een slank postuur beter niet te lang vasten en beter ook niet geheel vasten. Mensen met een sterk ondergewicht wordt het ontraden om te watervasten. Heb je te maken met een van bovenstaande omstandigheden, dan kun je een voedingsdeskundige raadplegen en samen bekijken wat verstandig en haalbaar is voor jezelf.

Een voorbeeld in het kort

Eet enkele dagen licht en gezond: veel fruit en groente, weinig of geen vlees, suiker, vet, koffie, alcohol en tabak. Eet de laatste avond niks meer na het avondeten. Drink in de ochtend een halve liter fruitsap verdeeld over 3 momenten. Drink over de middag en avond verdeeld een liter groentesap en eventueel een kopje bouillon. Zorg dat je ieder slokje even in je mond houdt en goed met je speeksel mengt, want sappen zijn hele geconcentreerde voeding. Slik (eventueel) wat chlorellapilletjes over de dag verspreid (3x2) voor extra energie, voedingsstoffen en reiniging. Doe dit dieet een of twee dagen. Daarna eet je weer een of enkele dagen licht en gezond. Koop of maak de sappen het liefst van biologische vruchten of groente, maar dat hoeft niet eens perse. Zorg wel dat het 100% puur sap is zonder toevoeging en niet van een concentraat gemaakt. Chlorella koop je voor een paar euro bij de drogist. Het is van eencellige algen gemaakt en een van de rijkste en meest complete voedingsbronnen die we op aarde kennen. Je kunt ook spirulina nemen die een soortgelijk effect heeft als chlorella, maar in mindere mate.


 
Dennis,

Dank voor deze post! Ik ben het met 95% van wat je schrijft eens, maar natuurlijk niet als het gaat over je (toenmalige?) ideeen over zuren en basen. Te basisch eten is wel degelijk een even groot probleem als te zuurvormend eten. En, ik herhaal het nog maar eens, met een pH-meter kun je niet bepalen of een voedingsmiddel al of niet verzurend uitwerkt in je lichaam. Dit is een chronische versimpeling die net zo onwetenschappelijk is als het dogma dat verzadigd vet en cholesterol je aderen doen dichtslibben en je risico op hart- en vaatziekte verhogen. Mocht ook jij nog vastzitten in dit alternatieve dogma, dan stel ik een weekje vasten voor om je te bevrijden van dit dogma!

Mike

 
Quote:
Wat bereik je dus met vasten wat je niet bereikt met gezonde voeding, h2o2, leverflush ?


@Janse in mijn geval bereik ik een paar dagen niet braken hoop ik. De motoriek van mijn maag naar darm is beschadigd en ik ga de laatste tijd met "gezonde voeding" achteruit ipv vooruit - namelijk van 30% braken (gemeten over juni t/m aug) van wat ik eet naar 50% (sept t/m nov)! Vocht hoort makkelijker door de maag heen te gaan dan vast voedsel dus het leek me een goed idee om te sap & theevasten.

@Mike & Poekie, geweldig de resultaten dat jullie met rauw melkse vasten geboekt hebben! Heo veel melk dronk je dan op zo'n dag? Ik heb zo'n 2 weken terug 6 dagen op rauw melkse geiten yogurt (yogurt omdat ik lactose intolerant ben dus dacht ik makkelijker) gevast. Ik bleef toch last hebben van maag/darm - wel in iets mindere mate.

@DenniS wat leuk je uitgebreid verhaal over het vasten. Wordt wel erg aanlokkelijk zo! Ik heb meerdere malen gevast - weleens 3 dagen op water - en ooit 7 dagen op sap. Afgelopen 2 jaar niet meer gedaan voor diverse redenen, maar het trekt me wel weer. Misschien zoals je schreef af en toe 2-3 dagen - bijvoorbeeld in de weekenden - dat past wel makkelijk binnen mijn levenstijl.

Quote:
Van de Noord-Amerikaanse Indianen weet ik bijvoorbeeld dat ze voor verschillende rituelen, zoals de zonnedans of een zweethutceremonie, enkele dagen gingen vasten om zichzelf te reinigen. Ook ging er een vastenperiode vooraf aan een visionquest of peyoteritueel.


Weet jij of ze op water vaste? of was er andere drinken (bijv thee, bouillion) dat ze gebruikte?

 
Hoe zit het dan met het vasten van de islamieten? Ik denk als je het goed doet en voordat je gaat beginnen ga je het langzaam opbouwen en tevens ook geestelijk. Dat is heel belangrijk en die mensen staan 'S nachts op om te eten maar als je het goed doet moet je daarna ook bidden. Bidden is een soort van meditatie en tevens ook lichaamsbeweging waardoor je ook direct na het eten niet meteen gaat slapen.De bewegingen en de volgorde daarvan hebben ook allemaal hun betekenis en nut.

Voordat je gaat bidden doe je met water een reiniging en de bewegingen die je daar bij doet heeft men onderzocht, het blijkt gezond te zijn en je bloedsomloop te stimuleren en van allerlei kwalen tegen te gaan.

Bepaalde dingen hebben allemaal hun redenen en is niet zomaar uit de duim gezogen.

In de koran wordt ook zout als heel gezond genoemd en de profeet Mohammed zegt dat het bij geen tafel mag ontbreken.

Nu ben ik niet zo religieus maar als je alles gaat onderzoeken blijkt het toch wel kennis te zijn.

De mensen richten hun gezichten ook naar Mekka als ze bidden, dat blijkt een bepaalde magnetische veld te maken te hebben.

Het is ook belangrijk om als je slaapt in een houten bed te slapen en je gezicht naar het oosten dus naar Mekka te richten, je hart wordt daar ook nog minder door belast.

 
Quote:
Heo veel melk dronk je dan op zo'n dag?


2 liter per dag in mijn geval.

Quote:
Hoe zit het dan met het vasten van de islamieten?


De moderne versie van Ramadan is erg ongezond. Men propt zich 's ochtends helemaal vol. Overdag mag er niet gedronken worden. 's Avonds, na zonsondergang, propt men zich dan opnieuw helemaal vol. En tot overmaat van ramp wordt de Ramadan afgesloten met een Suikerfeest! Ik kan me niet voorstellen dat dit de traditionele manier van vasten is in de Islamitische wereld.

Mike

 
Quote:
Hoe veel melk dronk je dan op zo'n dag?


Wij dronken melk en kefir.

Ieder per eetronde 1 glas melk en 1 glas kefir.

Dus 3 a 4 glz melk en 3 a 4 glz kefir per dag per persoon.

Dus dan zit je op een liter melk en een liter kefir per dag per persoon.

Prima vol te houden.

Daar tussendoor dronken we dan water met sole.

Nu zouden we kruidenthee drinken.

 
@ Mike

Quote:
Mocht ook jij nog vastzitten in dit alternatieve dogma, dan stel ik een weekje vasten voor om je te bevrijden van dit dogma!


Nee, daar geloof ik niet meer in. Wel vraag ik me nog af: Stel dat je verzuurd bent (door stress, genotmiddelen, medicijnen, geraffineerde voeding e.d.), kun je dan wel met behulp van basische voeding of basische mineraalpreparaten jezelf weer neutraal krijgen?

@ claireelis

Quote:
Weet jij of ze op water vaste? of was er andere drinken (bijv thee, bouillion) dat ze gebruikte?


Naar mijn weten vastten Noord-Amerikaanse Indianen op óf alleen water óf helemaal niks. Voor een visionquest bij prairie-Indianen stond 3 dagen niks eten, niks drinken, niet slapen, alleen maar bidden/mediteren en misschien een vuurtje brandend houden. En zelfs dan was het nog maar 'geluk' hebben als je ook daadwerkelijk je felbegeerde visioen ontving, waar je vervolgens vaak nog geen zak van snapte zonder de uitleg van de sjamaan. :) Any, het was sowieso een goede training voor je moed en wilskracht. Immers, durf je onder je stamgenoten maar eens te vertonen als je het halverwege hebt opgegeven. Nou weet ik niet zeker of er voor de aanvang van de visionquest ook nog gevast werd, zoals bij veel andere ceremonies.

Maar er waren vele honderden volkeren (alleen al in de VS 500!) met allerlei verschillende diëten. Iedere stam kende vele soorten gewoontes en rituelen, dus je kunt eigen niet spreken over de Indianen...

 
toen ik op yogurt had gevast ging dat ook ontzettend relaxed en makkelijk overdag. in de avond had ik wel trek en at ik wat gepureerde gekookte groenten, maar dat is misschien ook een kwestie van doorzetten. toen had ik niet een doelstelling van mijn maag alle rust geven.

Quote:
dus je kunt eigen niet spreken over de Indianen...


dat is waar. maar toch leuk om meer erover te horen. ik vind de american indianen verhalen altijd fasineerend :)

 
Quote:
Stel dat je verzuurd bent (door stress, genotmiddelen, medicijnen, geraffineerde voeding e.d.), kun je dan wel met behulp van basische voeding of basische mineraalpreparaten jezelf weer neutraal krijgen?


Ja, dit klopt. Dit is de reden waarom sommige mensen zulke spectaculaire resultaten boeken als ze overschakelen op een zeer basisch, veganistisch eetpatroon. De plantaardige voeding is bijzonder reinigend en zuiverend en brengt de pH van je bloed omhoog, waardoor je zeer effectief ontzuurt.

Therapeutisch is hier kortstondig veel voor te zeggen, op de lange termijn beroof je jezelf van essentiele bouwstoffen, aangezien dat de zuren zijn. Twee voorbeelden van essentiele bouwstoffen zijn aminozuren, de voorlopers van eiwitten, en vetzuren. En laat plantaardige voeding nu net veel te weinig eiwitten en vetten bevatten!

Er is dus zeer zeker een therapeutisch nut voor een overwegend basisch dieet (70-30 in het voordeel van basisch) vanwege het reinigende effect. Na verloop van tijd moet je die verhoudingen echter exact omdraaien (70-30 in het voordeel van zuren) vanwege het opbouwende effect.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan