vasten

Om even in te haken op essentiele bouwstoffen voor je lichaam. Van Bee Wilder kreeg ik hier gisteren een mailtje over, hier haar uitleg:

Quote:
List of Nutrients Required for Human Health & Healing

Nutrients means the kinds of substances all human bodies need in order to live, grow, and be healthy, which includes vitamins, minerals, fats, 'essential' fatty acids, and "essential" proteins. Even water and oxygen can be called nutrients.

"Essential" fatty acids and proteins must be obtained from foods because the body cannot make them. All of the other proteins and fatty acids, called non-essential fatty acids and proteins, can be made within the body itself.

There are two (2) essential fatty acids are Omega-3 and Omega-6, however the body needs a combination of fats including saturated fats (unrefined coconut oil, butter, lard, and other natural occurring animal fats), along with vitamins A, D, and E in order to be healthy.

There are nine (9) "essential" amino acids found in all meats and eggs:

1. Histidine

2. Isoleucine

3. Leucine

4. Lysine

5. Methionine

6. Phenylalanine

7. Threonine

8. Tryptophan

9. Valine

Other nutrients must also be obtained from foods, water, ocean sea salt, and supplements because our bodies cannot make them, including vitamin C, minerals, vitamin D, vitamin A, vitamin E, and Vitamin B complex.

Even though our skin can make vitamin D from sun exposure on the skin people today are unable to do that for reasons explained in Vitamin D – Amount of Sun Exposure Required: http://www.healingnaturallybybee.com/articles/sun.php

My program includes all of the nutrients necessary, that work together providing everything the body needs to heal, detoxify, and to get and stay healthy according to Nature's Laws on Health and Healing.

The best in health, Bee


 
Zou ipv melkvasten, yoghurt of kwarkvasten ook een optie kunnen zijn?

Ik heb vooral kwarkcravings:)

 
Ach, een beetje smokkelen mag toch wel. Dan eet je gewoon de hele dag door kwark en doe je er steeds een scheutje melk bij... Denk nooit in extremen, het gaat allemaal om balans... :mrgreen:

 
Volgens mij kun je de melk best vervangen door de eigengemaakte yoghurt en/of kefir, gemaakt van de rauwe melk.

Ik las afgelopen week ergens over kefir, dat je bij aanhoudende ziekte 3 x per dag 2 liter kefir moet nemen. Dus dat lijkt mij ook een soort kefirvasten.

 
Quote:
De moderne versie van Ramadan is erg ongezond. Men propt zich 's ochtends helemaal vol. Overdag mag er niet gedronken worden. 's Avonds, na zonsondergang, propt men zich dan opnieuw helemaal vol. En tot overmaat van ramp wordt de Ramadan afgesloten met een Suikerfeest! Ik kan me niet voorstellen dat dit de traditionele manier van vasten is in de Islamitische wereld.

Mike


Helemaal met jouw eens, als je kijkt hoe mensen tegenwoordig vasten in de maand ramadan dan is dat heel anders van wat ik lees in de overleveringen van ver terug in de tijd. De profeet (vrede zij met hem) bijvoorbeeld verbrak zijn vasten na zonsondergang met water en een paar dadels.

En de oorspronkelijke benaming voor suikerfeest is 'eid el Fitr (betekent letterlijk 'feest van het ontbijt')

 
Velen op het forum vasten nu vanuit een natuurlijk patroon. Een patroon dat je ontwikkeld als je goed gevoed bent en je broodnodige tekorten hebt aangevuld.

 
Quote:
Lichamelijk is het extreem reinigend, omdat het in feite een afbraakproces is. Geestelijk en spiritueel is het bijzonder heilzaam, omdat je jezelf loskoppelt van alle materie. Ikzelf heb in maart 2007 5 dagen gesapvast en voelde me naderhand alsof ik een inwendige douche had genomen!

Mike



Wat voor 'sap' heb je gedronken tijdens deze sapvast? Vruchtensap lijkt me namelijk vrij ongezond (=suikerwater) en groentesap is vanwege plantentoxines toch ook niet 'je van het'?

 
Quote:
Fasting for two days can regenerate entire immune system, study finds

Sarah Knapton

The Telegraph, UK

Thu, 05 Jun 2014 18:51 CDT

http://www.sott.net/article/280079-...n-regenerate-entire-immune-system-study-finds

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/06/08/alternate-day-fasting.aspx


Quote:
How Alternate-Day Fasting Can Help You Achieve Your Weight Loss Goals

Alternate-day fasting, where you consume about 500 calories on fasting days and can eat whatever you want on non-fasting days, works as well for weight loss as complete fasting, where you drink only water for 24 hours


 
Ik heb ook wel eens gevast, de allereerste keer in groepsverband. Thuis geslapen en ,smorgens naar een adres waar o.a. werd gemediteerd, sauna, massage, yoga enz.

Ik nam altijd een paar vrije dagen.

Wat ik hier mis is dat ALTIJD de darmen werden gereinigd met bitterzout en klysma,s.

Mensen die bv gewend waren veel koffie te drinken en dat niet voldoende van te voren hadden afgebouwd krijgen dan snel hoofdpijn (afvalstoffen) en dan werd aangeraden extra klysma,s te nemen.

Het 1e stukje vis in roomboter zonder zout bv smaakt dan ook hemels. (kabeljouw of schol)

Ik ben er nooit slechter van geworden.

 
Fasting Can Regenerate the Entire Immune System. Here’s How
Sep 08, 2015
Fasting has been done in spiritual and religious practices for millennia across the world by Christians, Buddhists, Muslims, Jews, Sikhs, and more. It is the act of consciously depriving oneself of food and/or drink for 24 hours or more.

Fasting has been used for deep meditation and spiritual healing in the past, but modern science is starting to recognize its potential health benefits.

A new study conducted at the University of Southern California suggests that not only can prolonged fasting help prevent immune system damage, but can produce hematopoietic stem cells which generates blood and cells in the immune system.

Periods of 2-4 days at a time over a 6-month period was found to destroy aged and damaged cells. Interestingly, this principle can theoretically be applied to cancer patients undergoing chemotherapy. For those of you who don’t know, chemotherapy kills cancer cells, but it also essentially destroys everything else in your body, including your immune system. And with this new information, fasting could potentially be an effective way to combat the side-effects of chemo.

Corresponding author, Edna M. Jones Professor of Gerontology and the Biological Sciences at the USC Davis School of Gerontology and director of the USC Longevity Institute, Valter Longo expressed his surprise saying, “We could not predict that prolonged fasting would have such a remarkable effect in promoting stem cell-based regeneration of the hematopoietic system.” http://tinyurl.com/onuvgun via http://tinyurl.com/nw8bosj

 
Sinds een week of 2 heb ik niet of nauwelijks eetlust. Het resultaat is dat ik in eerste instantie wel heel veel melk wilde drinken. Dit is nu wel iets minder geworden.
Ik merk dat ik pas in de avond echt zin krijg om te eten. Tegen een uur of half 7.
Daarvoor eet ik dan eigenlijk niks. Soms een bekertje rauwmelkse room of melk.
Of een stukje boter met zout.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mezelf er ook niet slechter bij voel. Ik heb geen honger momenten of duizeligheid of andere ongemakken.
Maar de vraag is, is dit wel de bedoeling? Is dit niet ongezond?

Gisteren was ik naar de sauna. En zelfs daar had ik niet zoiets van honger terwijl je lichaam toch best intensief is in de sauna. Ik ging tegen 19.00 uur eten. Dit was een voorgerecht van zalm met wat salade en een klein broodje. Het was erg lekker en heb er nog een 2e achteraan besteld. Vandaag weer hetzelfde. Pas trek tegen de avond.

Ben ik nu onbewust aan het vasten? Zo ja,waar moet ik dan op letten? Hoe lang zou je dit kunnen doen zonder dat je lichaam gaat protesteren? Ik heb wel eens begrepen dat je tijdens vasten sapjes drinkt. Maar dat doe ik niet. Ik eet gewoon mijn vet maaltijd. Vanavond was dat bouillon met vlees erin, een bakje witte rijst met boter en kaas.
Of is het beter om sla te eten?
En hoe zit dat met supplementen nemen zoals de levertraan?
Omdat ik zo weinig eet en je supplementen meestal met eten neemt, neem ik ze nu eigenlijk niet.
Wat ik wel ervaar is dat mijn maag en darmen erg rustig zijn.
Wel heb in slapeloze nachten. Maar dat is niks nieuws voor mij. Vannacht wel goed geslapen na een dagje sauna gelukkig.
 
Ik probeer nog een keer mijn bericht van gisteren te plaatsen. Om de 1 of andere reden zie ik mijn eerdere bericht niet in dit topic staan.

Situatie is als volgt.

Sinds 2 weken heb ik nauwelijks behoefte aan eten. Ik wet pas tegen de klok van 19.00 uur. Als die uren daarvoor eet ik niks.
Puur omdat ik daar geen behoefte aan heb.
Ik heb dus het idee alsof ik automatisch in een soort van vasten patroon ben beland.
Voor 3 weken terug kon ik 3 liter melk mwt room naar binnen werken. Die dagen leefde ik alleen op melk. Nu neem ik af en toe een stukje boter met zout.

Donderdag was ik naar de sauna en zelfs toen had ik niet het gevoel dat ik hoefde te eten. Terwijl tijdens sauna je lichaam toch intensief aan het werk word gezet. Pas tegen 19.00 uur heb ik daar gegeten. In dit geval 2 voorgerechten van zalm met wat groen.

Ik merk dat ik mezelf bij dat weinige eten verdomd goed voel.
Ik heb inmiddels totaal geen last van mijn spieren wat normaliter dagelijks aanwezig was. De afgelopen 2 nachten heb ik ook heel erg goed geslapen.

Maar aangezien ik de afgelopen 2 weken dus maar 1 keer in de 24 uur eet vraag ik mij af, is dit verantwoord?
Doe ik dit wel goed zo? Mijn lichaam zegt van wel. Ik heb ook veel minder pijn ter hoogte van mijn dikke darm.
Maar hoe zal ik dat nu doen met supplementen die je normaliter meestal bij de maaltijd in neemt? Deze neem ik op de levertraan na, nu dus niet.
 
Vanmorgen voor het eerst sinds 2 weken om half 12 ontbijt genomen.
Dit omdat ik nu eindelijk wel eens trek had.

De 2 weken dat ik 1 keer in de 24 uur heb gegeten ging tot mijn verbazing zeer makkelijk. Enige vervelende wat ik ervaarde waren een soort van kriebelingen/tinteling in mijn handen.
Verder inmiddels wel wederom weer goed geslapen en mijn spierpijnen zijn beduidend minder. Ik vind het wel vaag dat mijn lichaam ineens zo een periode geen trek aan gaf.

 
Even een reactie op post 31605

Er staat "volgens mij kun je de melk best vervangen door de eigengemaakte yoghurt en/of kefir, gemaakt van de rauwe melk".


Ik zit hier dus ook een beetje mee te dubben. Heb nu geen rauwe melk in huis.

Ik heb wel 3 flessen rauwe melkse kefir besteld die ik zo moet halen maar vraag me nu af of ik aanvullend nog de melk moet hebben bv half glas per dag of dat het niet nodig is, en ik gewoon de yoghurt kan nemen (rauwe melk vrij lastig aan te komen hier maar niet onmogelijk)
 
Waarom zou je geen yoghurt nemen?
En daarnaast melk?
Er zijn geen richtlijnen voor om zoveel van dit of dat te nemen.
Gewoon nemen zoveel als je op dat moment wilt hebben.
Je maakt het anders onnodig ingewikkeld.
 
ja de yoghurt sowieso wel, Ik zei niet dat ik de yoghurt ging laten.

Maar ik bedoelde kan ik de yoghurt in plaats van de rauwe melk nemen.
De melk is lastig aan te komen.
 
Ik begreep uit je bericht de vraag of je melk nodig hebt als aanvulling op de yoghurt.
Als jij alleen yoghurt wilt is dat toch ook oke?
Maar ben je van plan te gaan vasten?
Of wil je alleen op yoghurt en/of melk gaan leven voor een bepaalde periode?
 
Hoi Binc
Nee ik wil niet alleen op yoghurt/melk gaan leven

Ik ben niet van plan om te gaan vasten. Wellicht antwoordde ik dan onder het verkeerde topic.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.765
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan