Van de Schotse highlands naar de Turkse highlands

Webmaster

New member
Ik ben net terug van een vakantie in Schotland en krijg onderstaand mailtje van een Turkse lezer van een van mijn artikelen, dat ik jullie niet wil onthouden (met zijn toestemming geplaatst):

Ik weet niet hoe oud uw artikel hersenvoer is die ik op de site leefbewust.com heb gelezen maar ik wou toch het één en ander vragen en zou het heel erg waarderen als ik daar een feedback op zou krijgen.

Ik wil u ook heel erg bedanken over dit zeer informatieve artikel, mensen zoals u zijn zeer waardevol.

Wij zijn al een tijdje alweer bezig met biologisch eten en ecologische cosmetica etc..

Ik en mijn zoon van negen hebben allebei adhd maar we slikken geen rotzooi Ritalin of wat dan ook, we eten biologisch, zorgen voor structuur en homeopathische middelen.

We zijn er nog niet maar dit wordt gewoon ons levensstijl.

Mijn ouders komen van boerderijen van de Noord kust (Zwarte Zee kust ) van Turkije waar de koeien nog vrij in de highlands grazen en er elk jaar volop roomboter festivals en wedstrijden worden gehouden. Het merendeel daar eet heel veel roomboter.

Ik moet zeggen dat de roomboter echt knal geel is, bijna pijn aan je ogen maar zo lekker, het lekkerste roomboter wat je ooit kan eten.

Komt omdat daar nog veel natuur is en de koeien vrij grazen en niet standaard voer krijgen maar verschillende onbespoten en ongemanipuleerde gewassen en geen stress hebben, de hoorns er nog aan zitten en de vetpercentage hoger is als Holstein koeien.

Het gaat om de kwaliteit van de melk en niet het aantal liters wat de koe per dag geeft.

Ik heb als kind zijnde zoveel rauwe melk gedronken, wat u in uw artikel zegt klopt als een deur.

Ik wou dan ook vragen of het kwaad kan als wij rauwe biologische melk, eieren en roomboter eten omdat mijn vrouw nog borsvoeding geeft?

De voedselindustrie maakt je zo bang, het gaat allemaal om belangen dus geld maar ik denk vraag het toch nog.

Wij willen zo veel mogelijk zelf volle rauwe melk halen en daar yoghurt, karnemelk van maken en natuurlijk heerlijk drinken vooral buffelyoghurt en melk is door de twee keer zo hoge vetpercentage heel erg gezond en super lekker.

In Turkije is buffelyoghurt heel normaal, het is zo dik dat als je het in een emmer stopt en je de emmer op de kop draait de yoghurt er niet uitvalt.

Ik wou u alvast heel erg bedanken voor de tijd die u voor mij neemt en hopende een reactie van u te mogen ontvangen.

Vriendelijke groeten,

Haluk Kurtoglu.

p.s.: Ik heb wat foto's van de higlands waar ik vandaan kom bijgevoegd, de koeien grazen daar.


Kijk, zulke reacties zien we graag bij de Weston Price Foundation! Het artikel waarnaar Haluk verwijst is dit:

http://www.leefbewust.com/themas/hersenvoer.html

Ik heb Haluk verzekerd dat zijn adhd zal verdwijnen zodra hij weer traditioneel gaat eten.

Mike

 
Erg leuke reactie, en misschien wil Haluk hier meediscussieren?

Lijkt mij een aanwinst.

 
Lijkt me heel leuk en vooral omdat we wellicht met onze discussies de mensen om ons heen steeds meer wakker schudden. Dat geeft toch een goed gevoel.

 
Welkom Haluk!

Wellicht dat je ons nog van lekkere traditionele recepten uit de Turkse keuken kunt voorzien;)

 
Mike,

Jij verzekert Haluk dat als hij weer traditoneel gaat eten hij zo weer van zijn adhd afkomt? Ik kreeg pas van een "beginner" ook de vraag of ik tips had voor adhd, maar weet hier eigenlijk (nog) niet zoveel van en kom dus niet veel verder dan de standaard dingen. Dus de hersenen voeden met verzadigd vet, cholesterol, omega3 en sole en verder natuurlijk gezond eten zonder toxines enz.

Weet jij waar het probleem bij mensen met ADHD precies zit?

evan

 
Haluk, wat leuk dat je meteen reageert. Welkom hier.

Ik hoop zeker dat wij wat voor elkaar kunnen betekenen en dat mensen in onze omgeving hiervan kunnen meeprofiteren.

 
Dank je wel.

Ik zal proberen een lekkere recept op het forum te zetten wat vegetarisch is, ik ben niet vegetarisch hoor maar het is toevallig.

Het is erg lekker en ook erg voedzaam en gezond en ook makkelijk te maken.

Ben niet zo'n held in zoveel van dit en zoveel gram van dat, ik doe dat altijd op gevoel en ruik ook aan de ingrediënten en weet dan of het bij elkaar past en ik moet zeggen dat mensen het altijd heel lekker vinden wat ik maak maar genoeg gepraat hier is het recept.

Natuurlijk alles zo veel mogelijk biologisch, volkoren en vers nemen. Dat smaakt ook het lekkerste maar dat weten jullie al hoef ik niet te vertellen.

Ingrediënten:

-Een pak (500 gram) volkoren donkere bulgur, bij reformwinkels hebben ze het ook en anders is het gewoon te bestellen maar let wel op er zijn twee varianten. Je moet de fijne korrel nemen want de grote groffe korel is om het als rijst te koken.

Als het bij een reform winkel niet te krijgen is kan het ook bij een Turkse winkel gehaald worden maar dan wel van het merk Duru, deze zijn natuurlijk en ook al is daar geen bio stempel op ze voldoen helemaal aan de bio criteria.

-Twee of drie rode uien(witte mag ook maar rode zijn gezonder en ook lekkerder)

-3 lenteuien

-Zeezout, Himalaya zout of Keltisch zout maakt niet uit maar wel de fijne korrel.

Naar behoefte bijdoen, ben niet te bang om meer zout bij te doen ongeraffineerd zout is niet ongezond integendeel.

-Paprika's 3 stuks

-Één of twee komkommers met schil

-Halve tot een kilo tomaten

-Een bosje verse peterselie, hoe meer peterselie hoe lekkerder

-Twee kroppen gewone sla

-4 teentjes knoflook

-Een paar eetlepels tomaten puree

-1 eetlepel peper puree

-twee eetlepels vers gehakte mint

-Klein beetje sambal zonder pitten

-Naar behoefte zwarte peper

-Een of twee kopjes olijfolie

-Granaatappel siroop (hebben ze ook bij reform winkels)

Doe de bulgur in een heel grote soort van een wok, moet echt groot zijn, ik verkijk me er nu nog steeds op.Je moet namelijk ruimte hebben om te kneden.

Strooi er olijfolie overheen, gooi er de peper, tomatenpuree, zout, zwarte peper, sambal, fijngehakte mint, fijngehakte peterselie, knoflook en granaatappelsiroop erop en begin dan te kneden.Let op je moet best wel lang kneden en op een gegeven moment wordt de bulgur zachter en iets dikker.Niet opgeven blijven kneden, ik schat zo'n 15 tot 30 minuten.De korrel mag wel een beetje knapperig blijven.

Snijd dan de rest van de groentes in blokjes en gooi deze er ook bij en kneed zodat alles goed gemixed is.

Het is niet erg om af en toe te proeven zodat je naar behoefte wat extra zout of olijfolie of granaatappelsiroop bij kan doen maar er moet best wel veel peterselie in, dat is belangrijk.

Het moet ook fris smaken anders mag er ook een beetje verse citroensap bij.

Het moet rijk aan groente zijn, je kan ook andere groentes erbij doen, je kunt het op zoveel verschillende manieren maken.

Hoe vaker je het maakt hoe lekkerder het wordt, mijn vrouw is er dol op.

Succes en laat het smaken, ik hoor het wel.

Groet,

Haluk.

 
Dank Je voor het recept Haluk:)...voel je echter niet verplicht,ik maakte maar een grapje;)

Helaas kan ik het zelf niet uitproberen,want ik kan geen granen/peulvruchten e.d. hebben,dus ja dan is t bij deze ook wel uitgesloten dat ik geen vegetarier ben;)

 
Oh ja sorry,

Ben nieuw en heb er niet op gelet.

Trouwens mischien wisten jullie het al maar ik heb een tip.

Als je bespoten groente hebt en soms is het besproeit met resten rioolwater dan kan je deze het beste 10 minuten in biologische azijn laten staan.

Dat verwijdert de gif en andere dingen maar dan moet het wel biologische azijn in een donkere fles zijn en het liefst geen plastice fles.

Bespoten fruit kan je ook het beste met azijn wassen, bespoten fruit en groentes krijg je niet schoon door het met water te wassen.

Ok als je biologisch eet hoeft het natuurlijk niet maar ik heb laatst met mijn zoon hier langs het water gelopen in het dorpje America.

Verbaast je hoeveel je uit de natuur kunt halen:we hebben eikels geplukt en brandnetels en zuring.

Zuring en brandnetels heb ik in azijn laten staan. Zuring lekker in een Turkse herders salade gemaakt.

De brandnetels en eikels heb ik met andere ingrediënten samen pannenkoeken van gemaakt.

Mijn zoon vond het heerlijk en ook leuk om samen met mij te koken.

M.a.w. je kunt zo veel uit de natuur eten, hier zowiezo al:bramen, wilde hazelnoten, zuring, brandnetels, eikels en de Laurierkers. Het kost niks en is erg lekker.

Vriendelijke groeten,

Haluk.

 
Grappig Mike, dat vroeg ik mij ook al af.

Hakul, ik denk dat wij nog veel van jou kunnen leren over eten uit de natuur. Wij maken nog veel te weinig gebruik van de natuurlijke bronnen.

 
Dank je voor de hele handige tip mbt groenten wassen Hakul! Dat wist ik nog niet:)

Ik neem aan dat bio appelazijn of bio citroensap ook werkt,als t om het zuur gaat tenminste?

America?....dus jij woont ook in Limburg?:)...wel iets noordelijker.;)

 
Hoi, Haydarpasa is een pasha genaamd Haydar uit de Ottomaanse tijd, vond het leuk als gebruikersnaam dus maar gekozen en is dus geen gerecht.

Bio appelazijn is inderdaad ook goed en effectiever als citroen en wat Mike zegt klopt waterstofperoxide is super ook als therapie waarmee je zo goed als elke ziekte kunt behandelen.

 
Wat ik me afvraag is: Moet je dit in azijn laten liggen een tijdje en zo ja,hoe lang? Of gewoon 'afspoelen' met azijn zoals je dat met water zou doen?

En trek de zure smaak vd azijn niet in de groenten? En onttrekt het niet de vitamines?aangezien azijn juist in boillonproces wordt gedaan om de mineralen uit de soepbotten te onttrekken...

 
Hoi,

Het moet gewoon gemiddeld tien minuten in azijn blijven liggen en dan kan je de azijn weggooien en de azijn van de groente wegspoelen, naar mijn weten gaan er geen waardes verloren en de smaak trekt er niet in.

Fruit kan je gewoon wassen in azijn, je kunt ook het beste biologische azijn in donkere glazen flessen nemen en niet in plastic.

 
Er is nog een ander neveneffect. Door iets in azijn te leggen 'kook' je het. Bedenk dat koken met verhitting niets anders is dan een voorvertering van voedsel. Het lichaam zelf doet dit met maagzuur, dat een soortgelijke pH heeft als azijn. In Brazilie is er een traditioneel 'rauw' visgerecht genaamd Ceviche op basis van 'koken' in citroen- of limoenzuur:

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/voorgerechten/koud/ceviche-chileno-basic-10138.html

De voedselverbranding gebeurt op basis van zuurstof. Zuurstof brandt zonder vuur. Het is ook zuurstof dat verantwoordelijk is voor de lichaamswarmte. Heb je dus spijsverteringsklachten en het regelmatig koud (met name in de handen en voeten) dan heb je zuurstoftekort.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.782
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan