Uitgeputte bijnieren

Ik heb me laten testen bij zowel alternatief als regulier. Ben niet intolerant voor gluten, maar wel voor granen. Rara hoe kan dit dan?

 
Testen? Gewoon een paar maanden alle granen bannen, en ook quinoa/rijst etc. En dan kijken hoe je je voelt.

 
Ik heb een soort alternatief gluten bloedonderzoek laten doen.

Wat die test alternatief maakte was dat niet alleen de korte reactie (ige) in het bloed werd gemeten, zoals regulier gebeurt, maar ook de latere reactie (igg).

Ik had geen korte reactie voor gluten maar wel een latere reactie.

Dat wordt dan uitgelegd als een gevoeligheid voor gluten.

En de ige-reactie is dan de heftige snelle reactie en dat noemt men dan een intolerantie.

Mijn inschatting is dat de intolerantie gezonder is dan de gevoeligheid.

Een snelle reactie van intolerantie is beter dan een late reactie.

Iets wat niet in het lichaam thuishoort, dat verdient een heftige reactie.

Als je die reactie niet meer kunt produceren dan weet je als het goed is hoe laat het is.

Het ¨grappige¨ is dat ik het idee heb dat het langzaam (met de klemtoon op langzaam) beter aan het worden is bij mij en dus komen er nu regulier veel meer intoleranties bij mij uit puur omdat mijn lichaam weer sterk genoeg is om korte heftige reacties te produceren (dat is althans mijn uitleg:)).

 
Ik had het tegen Lekkerromig.

Volgens mij is een glutentest aan de hand van je ontlasting maar dat weet niet zeker. Helemaal geen granen eten lijkt weliswaar gemakkelijk maar als je werkelijk gluten intolerant bent, kun je geen enkel product meer eten waar ook maar het geringste spoor van gluten inzit, nooit meer. Bij de geringste inname komen de ziekteverschijnselen weer terug.

@Boschje: Wat extra vervelend is, is dat een glutentest niet altijd een betrouwbaar resultaat geeft. Het zou dus zo maar kunnen dat jouw granen intolerantie uiteindelijk toch een gluten intolerantie blijkt te zijn.

 
Hoi Bastiaan: aan de hand van ontlasting kun je inderdaad ook glutenintoleranties testen: dat kwam er toen niet uit bij mij itt uit de bloedtest (de latere reactie dan alleen).

Volgens een resonantietherapeut heb ik wel glutenintolerantie gehad maar heb ik het niet meer, hetgeen overeenkomt met de testuitslagen.

Een arts van mij zei wel dat glutenintolerantietesten via de ontlasting zorgvuldiger zijn dan per bloed.

 
Dirtsa, jij eet dus bij iedere maaltijd een mengeling van groenten die uit elk van die 3 categorieën komt die je aangaf? En weet je ook waarom je nooit honger hebt? Ik heb de laatste tijd niet veel eetlust, weet niet zeker of ik dan ook beter minder eet-ook al heb ik wel honger- of niet..

Ik ben juist om boodschappen geweest en zag pijpajuintjes liggen, maar heb ze niet meegedaan, omdat ik soms ook twijfel of ajuin en knoflook nu wel of niet gezond zijn ? (weet iemand meer hierover?)

Lievergezond, heb jij dat alternatief gluten bloedonderzoek bij een resonantietherapeut laten doen?

 
@lekkerromig

Als het goed is moet knoflook erg gezond zijn.... ik weet niet meer precies de reden, iets met vertering? maar Mike weet daar vast meer over ;-)

 
Sorry nog een paar vraagjes : ivm glutenintolerantie: wat als je enkel aan melk en vlees kunt geraken waarvan die dieren onder andere ook met tarwe worden gevoederd?

Ik lust qua groenten zoals eerder al vermeld ook graag aardperen. Ik las dat: 'Deze wortels bevatten fructanen, biotine, calcium, ijzer, natrium en inuline, die niet alleen mensen met diabetes mellitus ten goede komt. Ook is bekend dat de wortels geen nitraten opslaan.'

Ik eet ook nog geregeld venkel.

Is dit nu wel of niet goed in mijn toestand (pre-diabetes)?

 
Ik heb werkelijk geen idee wat pijpajuintjes zijn , maar uien zijn erg gezond, Bevatten veel zwavel.

Ik gebruik ook bosuitjes, En dan te weten dat ik nooit iets at met uien erin. Ik had het idee dat ik daar darmklachten van kreeg en vond ze veel te overheersend.

Nu eet ik ze dus iedere dag, wel gesmoord in de ghee.

Aardperen bevatten geloof ik veel zetmeel, ik eet ze af en toe. Omdat het wel weer goed zou zijn voor de lever: wortelgroente/wortelkruid.

 
Ik weet het Mike, maar dan kom ik weer niet aan 3 x groente uit deze catagorie, die Terry wahls adviseert. Ik gebruik niet de paprika/pepers ( nachtschade) en wel rode kool, maar enige afwisseling met wortel/biet lijkt mij dan wel weer goed.

Overigens: paar plaatjes wortel, half bietje(gekookt(, gebakken in ghee.

 
ok dus toch minder aardpeer, of gewoon vervangen door een andere groente.

Pijpajuintjes worden ook wel jonge ajuintjes genoemd. Zien er beetje uit als prei maar dan veel kleiner en dunner.

Ik eet ook wel vaak zelfgemaakte rode of witte zuurkool.

 
ja, met keltisch zeezout en water. Moet dat niet op dezelfde wijze worden bereid misschien?

 
Geen idee, ik ken alleen de witte zuurkool. Maar dit maak ik alleen met zout en niet met water.

 
Je kunt ook nog andere groenten laten fermenteren en zuur laten worden op dezelfde wijze. Hier een artikel over Sandor Katz die een boek heeft geschreven over fermenteren.

 
Ik vraag mij af of mijn lichaam wel zoveel dierlijk voedsel aankan op dit moment, ik heb het namelijk heel warm en 's nachts last van zweten. Of helpt dit om te ontgiften?

 
Nee, maar dat had ik ervoor ook al toen ik meer vlees of vis at, het is dat ik er nu alle dagen meer van eet, dus er ook meer last van heb.

Ook ben ik overdag meer moe-dat had ik toch minder als ik meer rauwe groenten at.

 
Ook zware armen die wat pijn doen, soms druk aan de ogen, maar dit had ik ook al een paar dagen voor ik mijn dieet aanpaste.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.904
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan