• Beste forumleden, we maken nu gebruik van nieuw forum software. Je oude wachtwoord werkt hier niet meer. Klik op aanmelden en dan op de link "wachtwoord vergeten". Je kunt dan je wachtwoord opnieuw instellen.

Uitgeputte bijnieren

G

Guest

Guest
Ik weet dat er een aantal mensen hier zijn die ook van hetzelfde last hebben, nl. uitgeputte bijnieren.

Ik ben een beetje ten einde raad, aangezien ik geen verbetering ervaar.

Ik denk dat het bij mij begonnen is in 2006.

Mijn symptomen:

  • vermoeidheid, gebrek aan energie

    wakker worden na 4 à 5 uur slaap en dan na een paar uur pas terug in slaap vallen (meestal sta ik op tegen de middag)

    geen menstruatie sinds 2008 (in bloedtest gezien dat ik teveel prolactine produceer)

    als ik door mijn knieën buig, voel ik ze wat kraken. Nu voel ik ook op andere plaatsen mijn botten gemakkelijk kraken, alsof ze niet meer smooth zitten

    minstens 2 tandgaatjes (met 3 amalgaamvullingen)

    bloedend tandvlees tijdens poetsen

    soms hartkloppingen (al tijdje geleden dat ik m'n bloeddruk heb laten meten, maar vorige keren neigde het naar de hoge kant)

    heb nu juist blauwe plek aan m'n pols en kan me niet meer herinneren dat ik ergens tegen ben gestoten, ook eens gehad aan m'n vinger

    pijn in nek en rug soms

    vaak dorst, te frequent urineren (nieuw symptoom sinds paar maanden?)

    dikke buik, ook wat ophoping onder nek


Neem sinds een paar maand chinese kruiden tegen kidney yin deficiency, dit heeft tot nu toe één symptoom verminderd, nl. het nachtzweten (had ik vooral na het eten van dierlijk voedsel , in het bijzonder vis(makreel) en garnalen)

Heb afgelopen maanden wel levertraan (van Blue Ice) gebruikt, maar niet iedere dag. Nu heb ik weer 2 nieuwe potten, met de boterolie erin gemengd.

Had ook nog wat vitamine C (ik denk in de vorm van Acai) capsules van Mercola.

Een tijdje zeoliet poeder gebruikt, heb er nog over, maar dit zou het lichaam nog meer kunnen uitdrogen waar ik al last van heb.

Heeft iemand raad waar ik extra op moet letten ivm voeding en supplementatie?

 

Webmaster

New member
Wat je beschrijft is een flink ontregelde bloedsuiker- en hormoonspiegel. Er is meer aan de hand dan je bijnieren alleen, ik vermoed ook schildklierproblemen. Daarnaast een ontregeld calcium-fosforevenwicht waardoor je lichaam mineralen aan het lenen is aan zijn eigen botstructuur (vandaar het tandbederf in de vorm van gaatjes en bloedend tandvlees). De dorst en het urineren duidt op een staat van pre-diabetes, dus naar alle waarschijnlijkheid ook insulineweerstand.

Je vermeldt een aantal supplementen die je neemt of hebt genomen, maar geef eens een overzicht van wat je qua voeding zoal eet? Naar alle waarschijnlijkheid is daar de grootste winst te behalen.

Mike

 
G

Guest

Guest
s' Morgens soms een smoothie met rauwe groenten (spinazie of boerenkool) met 1 citroen, 1 banaan, een stukje gember, soms 1 of 2 rauwe eieren en rauwe (kippen)lever met een appel erin.

s' Middags veelal gekookte aardappelen, gekookte aardperen, gefermenteerde zuurkool (afwisselend rode en witte) met in de oven gebakken runds- of lamsburger of bloedworst.

s' Avonds veelal zuurdesembroodje (merk)van tarwe- of speltmeel) met roomboter (kerrygold) en paté of rauwe geitenkaas besprenkeld met zeezout.

Soms(niet zo vaak eigenlijk) maak ik soep van mergpijpjes (meestal zijn het maar 3 à 4 stukjes--weet niet of dit genoeg is) met wortelen in.

Als tussendoortje soms een droge worst of als ik niets anders van vlees in huis heb.

Vis eet ik niet vaak, indien ik vis eet is het meestal gerookte makreel of garnalen.

In periode's doe ik rauwe koemelk (jammergenoeg van Holstein koeien die ook met soja en lijnzaad worden gevoederd) in m'n smoothie of laat ik het fermenteren en eet ik het als yoghurt op met een stuk fruit erin(appel/banaan/persimmon) als ontbijt of avondmaal/tussendoortje.

Er zit eigenlijk wel niet voldoende consistentie in wat ik eet. Soms eet ik bij het middagmaal ook geen vlees maar een beetje rauwe geitenkaas bij m'n sla. Ik denk gemiddeld dat ik 2/3 keer in de week vlees eet bij het middagmaal. Indien ik geen vlees eet probeer ik toch altijd paté op mijn broodje te smeren, een ei of meer in de smoothie(die rauwe lever raakt er ook niet alle dagen in) of rauwe melk te drinken.

Wellicht moet ik toch maar eens erop letten dat ik voldoende water drink, want ben echt wel gedehydrateerd. Ik las dat volgens de waterkuur je ook veel zeezout mag eten, op voorwaarde dat je voldoende water drinkt dus.

En aangezien ik wat bang ben geworden om rijst of graan te eten, eet ik nu meestal aardappelen(met en zonder schil). Zuurdesem brood eet ik dus wel regelmatig.

Een tijd geleden had ik een supplement besteld, nl. bovine adrenal met carrot root. Overige ingrediënten: calcium lactate, honing, arabische gom en calcium stearate.

Na een paar dagen kreeg ik last van wat keelpijn en op het internet heb ik gelezen dat dit wel te wijten zou kunnen zijn aan het calciumstearaat waar sommige mensen niet goed tegen kunnen. Ik zou het eigenlijk nog eens moeten proberen, om zeker te zijn of de keelpijn daar wel aanligt.

Ik eet ook niet bepaald regelmatig. Sta tegen de middag op om dan pas aan het ontbijt te beginnen en afhankelijk wanneer ik opnieuw honger heb, volgt het middag- en avondmaal, meestal redelijk snel op elkaar.

Laatste dagen niet zo best gegeten, waaronder witte pasta, weinig vlees en bio-pannenkoeken van graan dus met rietsuiker erin en margarine en honing erop, maar dit probeer ik te vermijden.

 
G

Guest

Guest
Naar de dokter, dat is ook alweer ruim een jaar geleden. Als ik ga is het enkel voor een bloedtest. Ik zou nog eens een bloedtest willen doen, maar misschien zijn er betere tests: speekseltest, levend bloedanalyse misschien??

Ik zou ook eens willen testen om te zien of ik veel kwik in mijn lichaam heb..

Naar de reguliere arts ga ik dus zelden, want die begrijpen toch niet veel van uitgeputte bijnieren.

 

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
Ik ben geen expert, maar wat ik zo zie in de gauwigheid: aardappels: veel, zijn nachtschades.

Spinazie: rauw, niet doen. ( ik zou de boerenkool ook koken, dan wel chips van maken)

veel te veel graan, al is dit in de vorm van zuurdesembrood.

Zoet fruit.

 

Webmaster

New member
@Dirtsa,

Heel erg goed! Ik was ook al van plan deze dingen aan te stippen. Nu heb jij dat al voor me gedaan en daar gaat het om: de info moet niet allemaal van mij komen, de bedoeling is dat je e.e.a. in je oren knoopt, zelf toepast en er vervolgens anderen over inlicht.

@lekkerromig,

Je doet je forumnaam veel te weinig eer aan. Zo lekker romig eet je dus niet. Je eet veel teveel suikers/koolhydraten en krijgt de nodige antinutrienten binnen. Ik stel voor dat je dit goed doorleest.

O ja, en die krakende gewrichten komen door versuikering van het kraakbeen. Je bloedsuikerspiegel is te hoog en daardoor gaan de suikers zich binden aan eiwitten in de bloedstroom ('cross-linking') en ontstaan zgn. AGEs, Advanced Glycation End Products. Letterlijk: vergevorderde eindproducten a.g.v. versuikering. Vergevorderde versuikering van eiwitten dus. Hierdoor worden de eiwitten stijf. Als dit bij het kraakbeen in je gewrichten gebeurt gaan ze kraken en worden ze minder flexibel.

Mike

 
G

Guest

Guest
@ lekkerromig

Ik zou je magnesium citraat poeder adviseren naast een goed voedingspatroon, meestal zie je het effect binnen een week. Magnesium is de bougie van je lichaam, en het helpt de bijnierfunctie en verder wordt magnesium nog bij 300 andere processen gebruikt.

Magnesium is een mineraal dat bij veel processen in het lichaam betrokken is. Het speelt bijvoorbeeld een rol bij de aanmaak van hormonen, het helpt bij het opbouwen van spieren en botten. En het zorgt voor ontspanning. Het werkt dus goed tegen stress, en dan voornamelijk tegen lichamelijke stress in de zenuwen en spieren.

Ook de rol van magnesium bij de regulering van het cholesterol, de bloedsuikerspiegel en de bloeddruk, is een grote.

Als het lichaam een langdurig of groot tekort aan magnesium heeft, kunnen klachten optreden bij de spijsvertering, men kan last krijgen van een spastische darm, vermoeidheid, angst, depressies, allergieën, slapeloosheid, botontkalking en astmatische klachten.

 

Poekie

Administrator
@ lekkerromig,

Je geeft aan dat je meer water wilt gaan drinken.

Ik zou dat dan doen met sole =oplossing van ongeraffineerd keltische zeezout.

Hier een pagina met handige adressen waar alle goede dingen te koop zijn, ook het zeezout.

De sole oplossing maak je als volgt:

Doe in een pot 1/3 ongeraffineerd keltisch zeezout, vul de rest aan met (zo zuiver mogelijk) water.

Goed roeren of schudden. Doe van deze oplossing 1 theelepel in een groot glas water.

Drink dit 's ochtends van bed af en 's avonds voor het slapen gaan.

Uiteraard mag je het door de dag heen ook drinken maar dat moet je maar ervaren hoe dat bevalt.

En het keltisch zeezout kun je uiteraard ook over al je eten gebruiken.

Al het andere (witte) zout mag je nog wel gebruiken hoor, op je straat/stoep als het glad is. :lol:

Dirtsa gaf al aan dat je veel zoet fruit eet, vervang dit, als je fruit eet, liever door zuur fruit: bessen, zure appels.

Banaan kun je beter helemaal niet meer eten, is een regelrechte zetmeel/suikerbom.

En verder zou ik mezelf in gaan lezen op het forum. Dan kom je heel veel tegen wat al besproken is.

Rechtsboven aan de pagina vind je een zoekfunctie.

 

Poekie

Administrator
Nog een tip:

Hier vind je de richtlijnen over voeding die Weston Price opschreef voor zijn neven en nichten.

Doe er je voordeel mee.

 
G

Guest

Guest
bedankt voor de tips allemaal!

Dus meer zuivel en dierlijk voedsel voor mij.

Vreemd dat aardappelen zo slecht zouden zijn. In Peru eten ze nochtans veel aardappelen, maar misschien ligt het aan de soort..

@ Jeroen, ook bedankt voor de tip. Ik heb iets anders gevonden waar ook magnesium inzit, maar ook nog andere mineralen, aminozuren en vitaminen, nl. zeekelp. Ik geef de voorkeur aan een natuurlijk voedsel om aan mineralen te geraken, dan aan een geïsoleerd supplement, want mineralen en vitamines werken synergestisch en dan wordt het al vlug gevaarlijk indien je van één iets teveel of te weinig neemt. In zeekelp zit oa ook zeezout, fosfor, calcium(10 keer meer dan in melk zelfs) en jodium van wat het laatste ook goed is voor de schildklier.

Poekie, ik gebruik zelf ongeraffineerd Guérlande zeezout daar zit ook calcium, magnesium en potassium in. Ik had wel gelezen dat

Dr. Batmanghelidj (ken je misschien van de waterkuur?) aanraadt om het zout in te nemen voor je water drinkt ipv het in het water op te lossen. Heb nu wel wat gelezen over sole en lijkt me wel interessant, aangezien het zout in het water een nieuwe dimensie zou geven. Zal straks wat verder over lezen.

Ja idd jammer van de banaan, wist ik al dat het erg zoet is, maar lust het zo graag..

Momenteel heb ik trouwens wat koorts, nog een griepje erbovenop misschien? :?

Some of the nutrients that kelp contains:

Vitamins: Ascorbic acid, Tocopherols (E), Carotene (A), Ba, Niacin, Vitamin K, Riboflavin, Ni, V, Thiamin, Folic acid, Folinic acid, Biotin, Vitamin B12

Amino Acids: Alanine, Arginine, Aspartic acid, Glutamic acid, Glycine, Leucine, Lysine, Serine, Threonine, Tyrosine, Valine, Methionine

Minerals and Elements: Aluminum, Antimony, Barium, Boron, Calcium, Chlorine, Cobalt, Copper, Fluorine, Germanium, Gold, Iodine, Iron, Lantanum, Lithium, Magnesium, Manganese, Molybdenum, Nickel, Nitrogen, Phosphorus, Potassium, Rubidium, Selenium, Silicon, Sodium, Sulfur, Strontium, Thallium, Tin, Titanium, Tungsten, Vanadium, Zinc

Trace or Undeclared Amounts: Beryllium, Bromine, Bismuth, Cadmium, Carbon, Cesium, Cerium, Chromium, Gallium, Hydrogen, Indium, Iridium, Niobium, Osmium, Oxygen, Palladium, Platinum, Rhodium, Silver, Tellurium, Thorium, Zirconium


Ik lees wel dat één verkoper van zeekelp poeder op ebay aanraadt om het niet te gebruiken indien je hyperthyroidism hebt. En aangezien ik misschien ook schildklierproblemen heb, weet ik niet of ik dan wel hyperthyroidism of hypothyroidism zou hebben, want de symptomen lijken mekaar wel te overlappen.

Weet iemand hier meer over en waarom zeekelp dan wel niet goed zou zijn voor mensen met hyperthyroidism?

 

Poekie

Administrator
Quote:
ik gebruik zelf ongeraffineerd Guérlande zeezout



Is hetzelfde al ongeraffineerd Keltisch zeezout; komt nl. uit de Guérlande.

Wij hebben ook het 'water' boek gelezen maar 1 theelepeltje sole in een groot glas water; die oplossing is nagenoeg gelijk aan je bloed dus het wordt supersnel opgenomen door je lichaam. Het gaat dan direct goed werk verrichten.

Hier lees je (van Mike's hand) waarom de sole oplossing beter is dan het zout zo te nuttigen.

Ooit lustten wij de banaan ook erg graag maar toen ik hoorde dat het zetmeel bommen, dus suikerbommen zijn kon ik het met gemak laten staan. Als we al zoet in onze smoothie willen doen we een beetje honing. Maar we hebben niet zo'n behoefte meer aan zoet.

Als ze in Peru wel aardappelen eten is dat toch geen reden om dat zelf ook te doen?

Het is bekend dat nachtschades niet goed voor je zijn waarom zou je ze dan nog eten?

 
G

Guest

Guest
Oké dan wordt het dus een sole oplossing oftewel zeekelp die ik ga gebruiken, want beiden zal wellicht teveel van het goede zijn..

Ik dacht zomaar dat aardappelen (maar misschien zijn het eerder bataten?) tot de Peruanen hun traditioneel dieet behoorde en daarom misschien gezond was, vandaar de vraag.

En van bataten gesproken, zijn zoete aardappelen dan wel ok voor de bloedsuikerspiegel (ondanks ze zoeter zijn)?

 

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
ik heb jarenlang banaan gegeten, 2 per dag, op brood...heerlijk.

Langzaam afgebouwd, nu vrijwel helemaal nooit meer.

Ik was overigens een echte aardappeleter, alles met aardappels lustte ik, graag en brood...mmmm

Nu dus geen aardappels meer, en brood al sinds jaren steeds minder tot nu alleen nog met een speciale gelegenheid. En dan nog kiembrood of zuurdesem.

Momenteel echter helemaal even niet, omdat ik begonnen ben met 3 borden groente per dag, naast het vet/vlees/vis.

Dus ook jou zal het zeker lukken om hier mee te stoppen, als je het maar vervangt, door meer vet/ei/yoghurt/groente

 

Webmaster

New member
lekkerromig,

Bataten zijn geen aardappel maar een wortel en een veel beter en gezonder alternatief voor aardappel (persoonlijk vind ik ze ook lekkerder). De nachtschades hebben de wereld veroverd in 200-300 jaar tijd, maar als je verder terug gaat in de tijd zul je zien dat ze ook in Peru niet dagelijks aardappels op het menu hadden staan, maar dat deze uitsluitend om medicinale redenen werden ingezet. Het probleem zit hem in de frequentie van consumptie van nachtschades waardoor je de neurotoxines gaat stapelen en een sluipmoordenaar in huis haalt. De mensheid zou niet half zoveel reuma en artritis kennen zonder nachtschades!

Mike

 
G

Guest

Guest
gelukkig kan ik dan toch nog bataten eten :)

Dirtsa, dat is wel veel groente, meestal gekookt misschien?

Ja ik zal ook wel moeten afbouwen, maar ik kan de zoetigheid wel laten staan indien ik het door meer vet vervang.

 

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
Dat is inderdaad erg veel groente, ik dacht ook : hoe pas ik dit in mijn eetpatroon? Ik heb nooit honger namelijk, en ik wil wel de vetten/rauwe melk blijven eten.

het kost wel veel tijd, maar is eigenlijk heel lekker en het valt goed. Je hebt 3 groepen groentes. gekleurde: rode kool/wortels/bietjes. Zwavelachtige: uien/paddestoelen/prei en groene bladgroente.

Uit iedere groep dus bij iedere groentemaaltijd iets kiezen.

s morgens drink ik rauwe melk erbij, 's middags nootjes en eierdooiers/appelsmoothie en 's avonds wat vlees of vis.'

Alleen zeewier moet ik nog zoeken.

Ik eet hierdoor geen granen meer of rijst/quinoa, ook niet nodig trouwens.

 
G

Guest

Guest
Ik zou me eens laten testen op gluten intolerantie. 97% van de mensen met gluten intoleranties weten het niet, en het zorgt voor de meest vreselijke gezondheidsproblemen. Voor mij een extra reden om helemaal geen granen te eten.

 

Rapunzel

New member
Ook geen quinoa? :D En wie moet zich laten testen Bastiaan? Ik kijk trouwens wel uit: ik ga echt niet het slangetje doorslikken in het ziekenhuis! Ik eet trouwens al langer dan 1 jaar geen gluten meer.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.191
Berichten
321.807
Leden
7.670
Nieuwste lid
Polka
Word vaste donateur van dit forum
Bovenaan