Transvetzuren

G

Guest

Guest
Die krijg je als je meervoudig onverzadigde vetzuren gaat harden of hydrogeneren. Dit wordt vooral in chocola, ook bio-, gebruikt. Dus voor mij geen chocola meer uit de biowinkel.

Ik maak nu zelf chocola met biokokosolie en met bioroomboter en biohoning.

 
De vraag. Hoe bestaat het dat zo iets ongezonds toch in een biowinkel aangeboden wordt, met als pre, "het is biologisch plantaardig vet", terwijl het toch afschuwelijk ongezond is?

Worden wij gewoon belazerd?

 
Hoi Zirus, ik had daar gek genoeg nog niet bij nagedacht dat vet uit chocolade vaak onverzadigd is en transvet. Raar dat ik daar niet aan dacht. Dus nu zal ik ook geen chocolade meer eten uit de biowinkel. Er blijft niet zoveel meer over zo:)

Maar goed, een mens wordt wel steeds handiger.

 
Dat durf ik je niet na te zeggen. In het algemeen zie je dat we of men steeds onhandiger wordt gezien de toenemend aantallen chronische ziekten.

Hier heb ik nog een waar je niet vrolijk van wordt. Tegenwoordig worden goedkope m.o.v.'s verkocht om in te bakken en te braden, dat oxideert, en zo krijg je ook heel wat oxidanten, die zijn net als transvetzuren heel geschikt om je aderen en haarvaten dicht te laten slibben, hartfalen, hersens slibben dicht en zo.

Alleen kokosolie en olijfolie, extra virgin schijnt nog gezond te zijn.

 
Vet in chocola (cacaoboter) is verzadigd en kan met gemak tegen de verhitting en wordt dus GEEN transvet.

Mike

 
@Zirus
Quote:
Alleen kokosolie en olijfolie, extra virgin schijnt nog gezond te zijn.



Wat dacht je van biologische (rauwe) roomboter, staat niet in je rijtje, is ook toppie en gezond

 
Ja het rijtje is nog lang niet volledig, ik gebruik ook visolie en roomboter, rauwe melk kefir, veel groente en eieren, eigenlijk alles wat gezond is.

Cacaoboter is natuurlijk prima, maar ik lees wat er verder in zit, suiker en geharde plantaardige vetten, dan moet ik daar niets van hebben, dan maak ik mijn eigen chocola wel met gezonde ingredienten. En ik ben het met fsb eens dat vetzuren niet slecht hoeven te zijn.

 
Een paar weken geleden heb ik een GVA avond bezocht met Wim Huppes.

Wim Huppes heeft zichzelf genezen van prostaatkanker door toepassing van Dychloorazijn.

Hij zou het liefst e.e.a. veranderen in ons systeem: overheid, pharma enz.

Ook noemde hij even de transvetten in koeienmelk, waarbij meteen een paar mensen instemmend zaten te knikken.

Ik probeerde er nog tussen te komen om daar iets over te zeggen maar dat lukte simpelweg niet.

Uiteindelijk heb ik besloten om de man een mailtje te sturen met een paar teksten van Bastiaan over rauwe melk en transvetten.

Krijg ik dit antwoord:



Hoi Marjan,

Je hebt het in de link over industriële transvetten en noemt niet de koe. Alsof koe transvetten er niet toe doen? Ik had het over de koe, niet over de industrie. We krijgen veel meer transvetten binnen via de koe. Dat is niet nodig. Ik gebruik het voorbeeld als een illustratie over 'Het Instituut', ik houd geen betoog over industriële voeding. Misschien iets voor jou? Maar realiseer je wel dat de industrie vrijwel geen transvetten meer gebruikt, die zijn tegenwoordig gemakkelijk te vermijden. De industire gebruikt tegenwoordig veel palmolie, ook slecht, maar geen bron van transvetten.



Ik denk dat hij de linken niet of half gelezen heeft of ik snap het blijkbaar niet.

De beste man sprak chaotisch, was huppelig en nep-lacherig. Volgens iemand die ik sprak omdat hij een filosoof is kwam hij zo over. pfff ik ben niet zo filosofisch

 
Hoi Marijan, ik heb toevallig twee weken geleden ook een lezing bijgewoond van Wim Huppes in Woerden en ik schrok zelf ook wel van het feit dat hij zei dat de helft van de hedendaagse melk transvetten bevat.

Typisch dat jij er nu over begint!

Ik betrek mijn zuivel uit de biowinkel en dan ook nog zoveel mogelijk van Demeter.

Ik hoop maar dat die zuivel gespeend is gebleven van de hoge transvetpercentages waar Wim Huppes het over heeft.

Ik begreep van Wim Huppes dat je in de Lidl schijnbaar ook gezonde boodschappen kan doen omdat de Lidl schijnbaar streng beleid voert i.v.m. gezonde producten?

Geen idee meer wie ik tegenwoordig op welk punt kan/moet geloven, maar ik laat het allemaal op me inwerken wat er voorbij komt aan info.

De waarheid komt toch wel bovendrijven.

Verder: ik ken wel meer filosofisch ingestelde mensen, maar ik zou het gehuppel of geraas niet noodzakelijk wijten aan iemands filosofische inslag.

Ik zie nu verder nu dit citaat van Mike van 7 maanden geleden:

Quote:
Vet in chocola (cacaoboter) is verzadigd en kan met gemak tegen de verhitting en wordt dus GEEN transvet.


Ik was 7 december jl. bij een lezing van Frits van der Blom in Papendrecht en die waarschuwde dat in chocolade dus meestal juist alarmerend genoeg wel transvet zit.

De cacaoboter wordt standaard van de cacao afgehaald voor producten als lippenbalsem en in de chocola stopt men "plantaardige vetten": dus transvetten.

Als het vet bij de chocolade cacaoboter is dan staat het echt wel als zodanig op de verpakking bij de ingredientenlijst aangegeven omdat het een verkoopitem is.

Bij de biowinkel heb ik de feine bitter van het merk vivani gevonden, die dikke repen chocolade en daar zit dus geen ander vet in dan cacaoboter, maar verder hebben ze daar bij de biowinkels die ik bezocht dus zeker geen chocoladerepen zonder transvetten ("plantaardige vetten").

 
Er lijkt mij een duidelijk verschil tussen de natuurlijke transvetten die ontstaan in de pens van een koe en die in de industrie worden gemaakt door verhitting.

Sterker nog de transvetzuren in melk schijnen juist gezondheidsvoordelen te hebben, al zijn er natuurlijk ook onderzoeken (gefinancierd door de hartstichting) die het tegendeel bewijzen.

http://www.vitamor.com/page.htm?/Transvetten.htm&Introductie

Hoe meer lentegras een koe eet hoe meer van dit natuurlijk transvet wordt aangemaakt. Ik ga er dus vanuit dat de natuurlijke transvetten in vlees en zuivel gewoon supergezond zijn.

 
Nog even dit over het citaat van Wim Huppes over dat palmolie slecht zou zijn behalve dat daar geen/weinig transvetten inzitten: mijn vraag voor de zekerheid: "weet iemand wat er mogelijk slecht is aan palmolie?" (voor het geval ik iets over het hoofd heb gezien)

Ik dacht zelf "niks".

Dit item zal al wel op dit forum de revue gepasseerd zijn.

 
ja, Tanja, dat verschil in natuurlijke transvetten t.o. industrie lijkt me een groot verschil, net wat jij zegt.

Dit soort info wordt wel even terloops op een GVA avond verteld.

Nu is Wim Huppes van oorsprong een arts en benadert ziekte als iets wat je moet bestrijden en zoekt daar oplossingen voor. Ik vond het geen prettige boodschap.

 
Palmolie is koudgeperst niks mis mee, behalve als er oerbossen voor worden omgehakt en orang-oetangs dakloos maakt.

 
Even feiten van fictie onderscheiden:

Natuurlijke transvetten in melk zijn inderdaad gezond en niet schadelijk. Dat is een waarheid als een koe! Wie anders beweert, weet niet waar hij/zij over praat.

Wim Huppes heeft weliswaar zijn prostaatkanker genezen met DCA, maar ik kende iemand anders die postaatkanker had en door Huppes met DCA is behandeld (en er nu niet meer is) die hier regelrechte zenuwschade aan heeft overgehouden! Net als MMS (chloordioxide) is DCA (dichloorazijn) een chloorverbinding en chloor is een giftig halogeenelement. Al die chloorverbindingen zijn een soort 'poor man's chemo' en ze gaan nog steeds uit van het principe hakken-snijden-branden-vergiftigen waar de reguliere geneeskunde ook van uit gaat.

Huppes mag dan wel denken dat hij alternatief bezig is, maar hij gebruikt gewoon chloor i.p.v. verdund mosterdgas (chemo) en van voeding weet hij al helemaal niets!

Mike

 
Ik heb later gelezen dat Wim Huppes zich onder reguliere behandeling heeft laten stellen om te genezen.

Overigens als jullie meer willen weten van cis-vetzuren en transvetzuren kan ik verwijzen naar makersdiet.nl want daar staat uitvoerig uitgelegd het verschil tussen transvetten, die chemisch gemaakt worden, natuurlijke transvetzuren bestaan niet. In de natuur groeien uitsluitend cis-vetzuren en die zijn gezond. Heel gezond.

Je moet transvetzuren niet verwarren met verzadigde vetzuren.

Verzadigde vetzuren zoals palmolie, kokosolie en roomboter zijn heel gezond en goed voor het hart enz. De eerste twee kan je goed mee bakken en braden, want ze oxideren niet. Het verhoogd het HDL cholesterol en dat bestrijdt inwendige ontstekingen en een helemaal chronische ziekten.

 
Om chocola hard genoeg te maken worden nog steeds geharde vetzuren (transvetten) toegepast naast cacaoboter. Opletten dus.

Transvetten worden gemaakt uit vnl meervoudig onverzadigde vetzuren.

 
Quote:
Palmolie is koudgeperst niks mis mee, behalve als er oerbossen voor worden omgehakt en orang-oetangs dakloos maakt.


Volgens mij is er met biologische palmolie (die van Aman Prana) niks aan de hand. Deze wordt op een ecologisch-verantwoorde wijze verbouwd.

 
Palmolie en kokosolie zijn vnl verzadigd en bevat korte tot middellange vetzuren. Het lichaam neemt ze op zonder dat ze verteerd of bewerkt hoeven te worden. Omdat ze ideaal zijn om in te braden, er ontstaan geen oxidanten, daarom maakt het mij niet uit of koud of warm worden gewonnen. Warm gewonnen bio heeft mijn voorkeur omdat dat voor een acceptabele prijs te krijgen is. Ik gebruik het dagelijks.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.782
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan