Transvetzuren

Lees Hier op mijn website wat transvetten nou precies zijn en waar ze in zitten.

 
Goedkope melkchocolade wordt misschien aangelengd met gehydrogeneerde vetten, mijn bio 85% bevat alleen vet afkomstig van cacaoboter. Ik denk dat de mycotoxines en paraxanthines ook een grote bedreiging vormen in dit geval.

Tip: koop nooit een chocoladereep met als eerst vermelde ingredient "suiker". Dit hoort Cacaomassa te zijn!

De klassieke Mike vraag is hier ook op van toepassing, WELKE chocolade...

 
Brood maken gebeurt meestal op zeg 220 graden celsius dacht ik. Wat ik weet, is dat plantaardig vet het lastig krijgt boven temperaturen boven 175 graden celsius. Ik vroeg me af: vormt zich niet vanzelf ook transvet in het brood? In granen zit toch ook vet?

 
plantaardig vet heb je in soorten. Als je zonnebloemolie gebruikt kan dat vrij snel oxideren, dat is onderling verbindingen maken waardoor het op moleculair nivo hard wordt en in je bloed de aderen e.a. bloedvaten beschadigen. Het is geen transvet, maar is net zo schadelijk. Alleen verzadigde olie zoals kokosolie is oke, maar dat is weer duurder.

Soms wordt er suiker bij gedaan dan ontstaat het gif acrylamide, in ontbijtkoek gebeurt dat met name onder invloed van suiker, vet en meel en vooral boven de 150 gr C.

Transvetten ontstaan als meervoudig onverzadigde olien worden gehard, ook wel hydrogeneren genoemd, een speciaal hardingsproces met hoge druk en hitte, ook worden chemische stoffen toegevoegd die giftig zijn. Met name de industrie heeft hier al veel aan verdient.

 
Chocola wordt doorgaans harder gemaakt met geharde vetten. Daarin zit altijd transvet. Laat je niet wijsmaken dat dat voorkomen wordt tegenwoordig, het kan gewoon niet anders. Ook mag er tegenwoordig maar 10% geharde vetten in chocola gedaan worden, de rest moet naast de ander ingredienten, cacoaboter zijn.

Je kan ook zelf gezonde chocola maken door kokosolie, cacao en honing te mengen/kneden en daarna in de koelkast bewaren in een ijsklontjesbakje..

 
zirus wat voor cacao gebruik je dan want ik las dat rauwe cacao ook niet goed is

 
Quote:
Chocola wordt doorgaans harder gemaakt met geharde vetten. Daarin zit altijd transvet.


@ Zirus: ik reageer even op je woord "altijd": als er bij chocola staat op het etiket: cacaoboter, als toevoevoeging, dat van zichzelf al gehard is zonder dat het verhit heeft hoeven worden, en er staat geen ander plantaardig vet op het etiket genoemd bij de ingredienten: waar moet het transvet dan volgens jou nog vandaan komen?

 
Op www.ziekenhuis.nl staat een artikeltje over Omega 6. Dat het toch niet zo gezond is als ze altijd gedacht hadden. Ik krijg autom. af en toe info van hun.

 
sheila, ik gebruik biocacaopoeder voor chocola.

lievergezond, ik heb aangegeven dat maximaal 10% geharde vetten toegevoegd mogen worden, het is geen plicht dus het hoeft niet. Cacaoboter is van zichzelf niet zo heel erg hard, bovendien hoeft alleen het % transvetten aangegeven worden. Daardoor kan je nooit zeker weten hoeveel geharde vetten toegevoegd worden.

Verder komen transvetten niet veel voor in natuurlijke vetzuren.

Liesje: Inderdaad is een overmaat aan omega-6 vetzuren niet zo gezond. Alleen als de combinatie van omega 3-6-9 goed is, is het gezond.

Bij verzadigde vetzuren heb je veel minder last van ongezonde effecten omdat daarmee het HDL hoger wordt, wat gezond is.

 
Hoi Zirus,

je zegt:
Quote:
Cacaoboter is van zichzelf niet zo heel erg hard


Mijn vraag: heb je ooit cacaoboter in je hand gehad?

Het is gewoon keihard zelfs.

Ik ga nog bijna aan mezelf twijfelen terwijl ik het zo vaak in smoothies heb gedaan in het verleden.

Zie ook dit citaat van Jesse vander Velde:
Quote:
cacao boter is bij kamer temperatuur hard

http://jessevandervelde.com/de-verwarring-over-rauwe-chocolade-n-a-v-tros-radar/

Geen idee waar je het vandaan haalt dat cacaoboter niet zo heel erg hard zou kunnen zijn, want dat is het gewoon wel.

Als ergens transvetzuren in chocolade verwerkt zouden zitten zonder het nader te specificeren, dan is dat onder de naam: "plantaardige vetten" of onder de naam van een plantaardig vet dat als zodanig verwerkt kan worden tot een transvet en dan moet het transvetpercentage nog onder de 2% zitten, niet 10% zoals jij zegt. Maar ook 2% transvetzuur is al kwalijk.

Als op een chocoladereep zoals ik hier voor me heb liggen, staat: cacaoboter als enige vet: dan zit er geen transvetzuur in: cacaoboter kan namelijk tegen verhitting, want het is een verzadigd vet.

 
Ik las iets over dat palmolie gehard vet kan worden. Dat wist ik niet. Ik dacht dat kokosolie en ook palmolie van alle plantaardige vetten de enige handzame vetten zijn die vanwege hun vetprofiel geen transvet kunnen worden omdat ze te zeer hitte-bestendig zouden zijn. Maar waarschijnlijk geldt dat dan alleen voor kokosolie van die twee genoemden?
 
palmolie: Vet 100 g
Verzadigd 49 g
Meervoudig onverzadigd 9 g
Enkelvoudig onverzadigd 37 g

kokosolie: Vet 100 g
Verzadigd 86 g
Meervoudig onverzadigd 1,8 g
Enkelvoudig onverzadigd 6 g

Onverzadigd kan gehard worden.
Zelfs voor kokosolie en ook ghee geldt dat je het niet onbeperkt kan bewerken/verhitten. Moet je ook niet willen, bij temperaturen waarbij het fout gaat ben je de rest van je eten ook kapot aan het maken.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.320
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan