Te kort aan maagzuur

RobG

New member
Na maanden lang onverklaarbaar ziek te zijn geweest is nou eindelijk vastgesteld dat ik een te kort aan maagzuur heb, dit komt ook exact overeen met de symptomen die ik heb gelezen. Nou heb ik een vraag, wat is de snelste en natuurlijkste en makkelijkste manier om dit weer op peil te krijgen? Ik lees namelijk een hele hoop verschillende dingen en kom ook heel de tijd terecht bij maagzuurremmers die er juist voor teveel aan maagzuur gemaakt zijn en mijn klachten juist erger hebben gemaakt.

Groeten Rob
 
Na maanden lang onverklaarbaar ziek te zijn geweest is nou eindelijk vastgesteld dat ik een te kort aan maagzuur heb, dit komt ook exact overeen met de symptomen die ik heb gelezen. Nou heb ik een vraag, wat is de snelste en natuurlijkste en makkelijkste manier om dit weer op peil te krijgen? Ik lees namelijk een hele hoop verschillende dingen en kom ook heel de tijd terecht bij maagzuurremmers die er juist voor teveel aan maagzuur gemaakt zijn en mijn klachten juist erger hebben gemaakt.

Hoe is dit vastgesteld dan? Bij een alternatieve arts of een regulier?

http://www.voedingisgezondheid.nl/maag

Den ook aan gelatine dus bottenbouillons als je daar tegen kan.
 
Hey, dit is bij een alternatieve arts vastgesteld omdat ik de hoop een beetje heb opgegeven in een ziekenhuis na mijn laatste afspraken. Ik drink heel af en toe al bottenbouillon, maar werkt bijvoorbeeld citroen ook of is dit gewoon onzin? Mij lijkt namelijk om maagzuur aan te vullen dat je ook extra zuur binnen moet krijgen in je voeding.
 
Citroen kan idd ook. Kun je ook wat van in je bouillon doen. De vraag is of alleen Citroen voldoende helpt. Verschilt natuurlijk per persoon. Zelf ervaar ik niet voldoende resultaat met Citroen. Maar heb ook het idee dat ik last krijg van zure voedingsmiddelen.
En keltisch zeezout helpt ook. Biologische appelazijn is ook een optie.
 
Dankjewel voor de reactie, dit is nuttige informatie ik ga er morgen mee aan de gang. Hoe snel verminderen de klachten bij u na dagelijks gebruik van deze middelen?
 
Ik test mijn maagzuur zo: ik neem x aantal betaine hcl capsules, krijg ik daar op geen brandend maagzuur dan heb ik een maagzuur te kort.
 
Fijn dat je iets met de info kan. Heeft je behandelaar je geen adviezen gegeven hoe je dit het beste kunt aanvullen?
Zelf denk ik dat het individueel is voor wat betreft het verhelpen van klachten. Maagzuur tekort gaat meestal ook samen met histamine problemen.

Voor wat betreft je vraag hoe snel ik resultaat merk. Ik heb niet genoeg aan Citroen en appelazijn en zout. Ik heb problemen met zuren. In die zin, uit zich dat dat als ik buk of ga liggen ik het maagzuur in me keel naar boven voel gaan. Ik heb dan ook niet genoeg aan betaine hcl.
Daarnaast speelt een ijzer tekort wat ook weer tekort aan maagzuur kan geven. Ook tekorten aan andere mineralen kunnen maagzuur klachten geven. Wat dat betreft is het een beetje een cirkel. Zink en msm kunnen ook een bijdrage leveren aan verbetering van maagzuur.
Denk ook aan spijsvertering enzymen.
Zelf ben ik nog zoekende, maar neem dus msm, zink, glutamine, kzz, betaine hcl. Voor wat betreft zink dacht ik dat dit voldoende in lever zit. Maar dan word het weer een cirkel bij tekort aan maagzuur heb je weer problemen met de vertering van dierlijke producten. Onderstaan nog een paar linken met wat meer info. Wat ik bedoel te zeggen, klachten uiten zich bij iedereen anders.

https://natuurgeneeskunde-praktijk.nl/maagzuur/


https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/120804-msm-zwavel-werkt-tegen-ontstekings-pijn-en-allergieen.html
 
Hey dankjewel voor de reactie weer, ik slik dus al 2 maanden elke dag ongeveer ijzer en b12 pillen, omdat ik het gevoel heb dat ik bloedarmoede heb omdat ik constant tril en me heel slap voel. Nou had ik nog een vraag want bijvoorbeeld vandaag na het avondeten kreeg ik echt een soort van “aanval”. Ik viel bijna flauw en zie heel de tijd donker voor mn ogen en echt een nare pijn links boven in mn rug en dan voelt het echt alsof ik elk moment flauw ga vallen, ik begin dan ook sneller te ademen en krijg dan ook echt een soort brandende constante pijn in mijn buik. Een raar kenmerk is dat wanneer ik sta ik het alleen tussen mn bortstbeen dus in mn maag ongeveer voel en wanneer ik ga liggen dan verspreid de pijn zich verder naar onderen alsof er echt iets helemaal onstoken is zo voelt het. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik wou er nog even bij vermelden dat ik 4 maanden geleden gestopt ben met drinken/blowen en ik vandaag havermoutpap met een banaan en appel op heb met een salade van sla tomaat knoflook en ui en daarna nog een paar crackers met rookvlees, ik heb niet echt het gevoel dat ik op bepaalde voeding veel anders reageer maar heb wel het gevoel alsof er toch iets is wat niet goed verteert wordt maar aangezien het al zo lang duurt en er niet echt iets heel duidelijks vastgesteld is begin ik dir wel eng te vinden, ik kan amper nog dagelijkse activiteiten doen want dan val ik bijna om als ik sta, fietsen gaat wel wat beter omdat ik dan zit. Ik hoop dat iemand enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn
 
Is er geen bloed getest op ijzer en B12, regulier of alternatief?
Zoals je je voeding omschrijft eet je teveel plantaardig voeding, te weinig vet en teveel koolhydraten! Dus ijzer tekort zou geen rare redenatie zijn.
En als je dan ook een tekort hebt aan maagzuur dan neem je geen voedingsstoffen op.
In onderstaande link kun je meer info vinden voor wat betreft de juiste voeding.
De beste bron voor ijzer is overigens lever!

https://www.fatsforum.nl/forums/topic/tips-voor-als-je-wilt-starten-met-goede-voeding/
 
Er is wel getest op b12 en ijzer door bloed te laten prikken, deze waardes bleken in orde zijn ( regulier ). Maar ik heb hier mijn twijfels over omdat ik heel de tijd tril en me zo slap voel. Ik begin me wel erge zorgen te maken over het feit dat het alvleesklieronsteking zou kunnen zijn. Mijn gevoel van slap zijn schommelt soms op en neer, zou dit wel aan een maagzuur te kort kunnen liggen of misschien een alvleesklieronsteking? Ik heb namelijk ook lichte vette ontlasting maar ik heb ook weer gelezen dat dit met maagzuur te maken kan hebben maar het is wel zaak dat dit nou zo snel mogelijk gevonden wordt, alles wat ik regulier heb laten testen onder andere een echo en ontlasting en bloed bleek helemaal in orde te zijn, het enige wat een klein beetje verhoogd was is mijn leverwaarde.

Ik heb de website die je hebt gestuurd doorgelezen en ga mij aan bepaalde adviezen houden die ik eerst niet opvolgde. Ik eet bijvoorbeeld wel veel rookvlees maar nooit lever.
 
Over reguliere bloedwaarden mag je idd vraagtekens bij zetten. Meestal is dit net op het minimale afgestemd. Ik vind het lullig dat je jezelf zo voelt. Maar je bent wel onderzocht door een mld arts. Nu is er alternatief een maagzuur tekort vast gesteld. Als je jezelf echt zoveel zorgen erom maakt kun je wellicht beter terug naar je reguliere arts voor onderzoek. Je mld arts, of het advies van Mike voor wat betreft een oncoloog opvolgen. Net wat je zelf het beste vind. Anderzijds ben je nu ook aan het stressen over dingen en stress is ook weer slecht voor de bijnieren. Ik denk dat je jezelf af moet gaan vragen wat het beste is voor jou. Andere alternatief is evt om spijsvertering enzymen te nemen naast het versterken va maagzuur.

Goed dat je aan de slag gaat met de voeding tips. Jezelf goed inlezen kan extra inzichten geven. Buiten dit forum kun je op onderstaande site ook veel informatie vinden.


http://www.voedingisgezondheid.nl/
 
Nu moet ik even een moeilijke vraag stellen. Als ik bij te weinig maagzuur appelazijn drink, heeft dit dan de zelfde werking als de functie van maagzuur oftewel breekt dit net zo goed de eiwitten goed af?
 
Met appelazijn zou je maagzuur moeten verhogen en het helpt bij het verteren van eiwitten.
 
Ik heb duidelijk een maagzuur tekort, in het verleden heb ik ook veel betaine hcl geslikt maar dit heeft niets geholpen. Nu drink ik al een tijd waterkefir deze is flink zuur. Heb nu weer een paar capsules betaine geslikt, je zou dus zeggen dat ik brandend maagzuur er van zou krijgen maar nee dat blijft weg, heb zelfs vandaag nog extra appelazijn gedronken, voor mij dus een teken van maagzuur tekort. Interessant heb hier boven ook gelezen dat gelatine bijdraagt aan de maag laat ik dit nu net genoeg eten. Ik doe de gelatine van greate lakes in bouillon deze bouillon heb ik van de natuurwinkel het zijn tabletten hoop niet dat de papiertjes er omheen schadelijk zijn. In de bouillon doe ik dan een eetlepel vet, ik gebruik hier voor momenteel kokosolie
 
Ik ben ook begonnen met appelazijn en ik drink nou dagelijks bottenboullion, ik begin me alleen af te vragen of ik wel last heb van te weinig maagzuur of dat er iets met mijn alvleesklier aan de hand is. Ik heb een vraag. Wat zijn precies de verschillen qua gevoel van een lage bloeddruk of bloedarmoede? Ik lees namelijk overal dat je bloedarmoede krijgt van een te kort aan maagzuur en bloeddruk schommelingen door je alvleesklier. Ik begin me wel zorgen te maken want ik lig veel op bed omdat ik de energie al niet meer heb om nog echt actieve dingen te doen, ik probeer wel zo veel mogelijk te bewegen wat nog lukt omdat dat ook nodig is natuurlijk om bloed aan te maken en voor de spijsvertering maar het is zo lastig omdat ik een soort brandende pijn heb een paar centimeter onder mijn schouderblad aan de linkerkant en dit heb ik ook tussen mijn ribbenkas in het midden, soms is de pijn wat erger dan normaal maar over het algemeen is het een soort brandend gevoel. Ik ga zo snel mogelijk een afspraak maken om me verder te laten onderzoeken omdat ik me erg veel zorgen maak. Heeft iemand een idee hoe ze kunnen uitsluiten of je iets aan je alvleesklier hebt? Ik heb al 3x bloed laten prikken en een buikecho gehad ( 3 maanden geleden maar ik had wel dezelfde klachten ) en een week geleden heb ik een gastrocopie gehad van mijn maag en twaalfvingerige darm maar zoals ik al weer had verwacht was “alles helemaal in orde” “je hebt waarschijnlijk PDS of een overgevoelige maag” Ik krijg de definitieve uitslag van het gastroscopie pas over anderhalve week maar ik begin steeds skeptischer te worden over de manier van onderzoeken.
 
Ze kunnen bloed prikken op basis van enzymen voor de alvleesklier. De vraag is hoe ziek je al bent op het moment dat het zichtbaar is in bloed. Je hebt het over lage bloeddruk. Dat past bij bijnieruitputting. Is dit gemeten? Er is vaak een relatie tussen de bijnieren en alvleesklier. Je kunt proberen om naast het zorgen voor extra maagzuur enzymen erbij te nemen. Zelf vind ik deze het beste. Wel aan de dure kant maar alles aan deze supplementen is dierlijk. Zelfs de capsules. Via Amazon goedkoper te krijgen. Maar denk dat leveren wat langer duurt. Ze hebben nog veel meer goeie producten in het assortiment (zie link) maar ergomax heeft ze niet allemaal. Ook voor de maag hebben ze maar niet in het assortiment. Ik vind persoonlijk hun producten erg interessant.
Onderstaand de producten die bij ergomax verkrijgbaar zijn. En een link naar het volledige assortiment met toch zeer interessante producten. Ga daarnaast eens lezen in het boek bijnieruitputting wat de relatie is met de alvleesklier. Zelf ben ik ook weer beginnen met enzymen en merk er snel resultaat van. Eigenlijk kwam dat door jou bericht dat ik aan die enzymen dacht voor mezelf.
Via cntr F op je pc kan je zoeken in het ebook. Type alvleesklier en je kunt de relatie met de bijnieren leggen. Ook interessant dus voor Henry.


https://ancestralsupplements.com/products.html



http://www.voedingisgezondheid.nl/e-book-bijnieruitputting


https://www.ergomax.nl/ancestral-supplements-runderalvleesklier-grasgevoerd
 
Heb je die Adrenal wel eens geprobeerd? ik weet niet wat ik er van moet denken. er staat niet bij hoeveel cortex het bevat wel de totale hoeveelheid die 250mg is waaronder ook de medulla , en je mag maar liefst 6 capsules nemen.
 
Voor mij geen adrenal Henry. Kan er niet goed tegen. Heb wel de lever, nier en schildklier. Die laatste heb ik ook niks aan. Ik denk dat ik die eerdaags in het supplementen topic ga zetten. Nu twijfel ik nog tussen alleen de pancreas of de mix met organen.
 
ik slik dus al 2 maanden elke dag ongeveer ijzer en b12 pillen, omdat ik het gevoel heb dat ik bloedarmoede heb omdat ik constant tril en me heel slap voel.

Rob, stop onmiddellijk met de ijzerpillen! Allereerst is het anorganisch en dus niet opneembaar ijzer. Daarnaast leidt tot ijzerstaoeling en dus VERGIFTIGING van je lever! Wij mannen menstrueren niet en dus kunnen wij geen overtollig ijzer lozen. Ik raad je dan ook aan om bloed te gaan doneren om zo snel mogelijk van dat overtollige ijzer af te komen. Al jouw klachten zouden wel eens hier vandaan kunnen komen!

Mike
 
Henry,

Waarom is het een probleem dat dit er niet bij staat? Dit us de hele bijnier. Bij die van nutricology staat dit ook niet aangegeven. Dan heb je gewoon 100 Mg hele bijnier. Bij deze is dat dan 250 Mg. De dosering is overigens persoonlijk. Dus je hoeft er niet perse 6 te nemen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.746
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan