Te kort aan maagzuur

Rob, stop onmiddellijk met de ijzerpillen! Allereerst is het anorganisch en dus niet opneembaar ijzer. Daarnaast leidt tot ijzerstaoeling en dus VERGIFTIGING van je lever! Wij mannen menstrueren niet en dus kunnen wij geen overtollig ijzer lozen. Ik raad je dan ook aan om bloed te gaan doneren om zo snel mogelijk van dat overtollige ijzer af te komen. Al jouw klachten zouden wel eens hier vandaan kunnen komen!

Ja, eens met Mike. De beste bron van ijzer en b12 is orgaanvlees. Lever dus. Dan is het wel nog zaak om te zorgen voor een goede spijsvertering zodat je de vitaminen en mineralen ook goed op kunt nemen.
 
Binc, cortex ofwel van de bijnierschors daar komt het cortisol vandaan wat we nodig hebben tegen ontstekingen en bijnieruitputting, wat voor mij belangrijk is. De medulla de kern van de bijnier is meer voor de adrenaline, dit is zo'n beetje mijn gedachten gang. Een supplment van de hele bijnier kan ik goed verdragen, er zijn mensen die er gejaagd door worden vanwege de adrenaline, kun jij er misschien daarom niet goed tegen? deze nemen dan bijv. het supplement van Thorne die alleen cortex bevat. Deze gebruik ik nu ook, niet vanwege dat je hier gejaagd van wordt maar omdat het geen vulstoffen bevat. Ik lees ook positieve berichten van deze.
 
Henry,

Ik kan tegen beide varianten niet. Die met adrenaline idd gejaagd en geeft heel veel pijn in linker zij cortex verdraag ik ook niet. Van deze laatste word ik doodmoe.
Ik hou het bij vitamine c.

Het ging mij meer om de pancreas enzymen van dit merk op basis van de zorg die Rob heeft ivm de alvleesklier.
Uiteraard is het mooi dat ze meerdere producten in het assortiment hebben. Wel prijzig maar ik ben geen ander product tegen gekomen waar geen plantaardig materiaal in verwerkt is, of zonder andere rotzooi voor wat betreft enzymen. Men kan ook pancreas eten maar dat is niet te vinden. Behalve in het rauw vlees assortiment voor dieren.
 
Bedankt Binc, Het wil me niet lukken om meer maagzuur te verkrijgen. Denk toch dat ik mijn bijnieren moet gaan ondersteunen en natuurlijk rust inlassen. Ben op dit moment wel moe, maar dat kan meerdere oorzaken hebben, zo ben ik door de dag heen veel binnenshuis, tot de muren op me af komen. Ik schat dat ik maximaal 1 uur per dag buiten ben. Ik eet veel vis dus over een vitamine D gebrek twijfel ik niet over.
 
Graag gedaan! Overigens is er dus geen enkele reden om de adrenal van dit merk te vermijden wanneer men geen problemen heeft met de hele bijnier. Het is alleen een duur product. dat dan weer wel.

Gezien je klachten en vermoeidheid die je bovenstaand omschrijft is het wellicht toch niet onverstandig om je in te lezen voor wat betreft de relatie tussen de alvleesklier en de bijnieren. Onderstaand een aantal citaten. Geen idee of je ook enzymen gebruikt, maar wellicht is alleen betaine hcl niet voldoende voor je. Nogmaals, je kunt nog zo gezond eten, maar wanneer je het niet verteren kan neem je het ook niet op. Zowel vitaminen als mineralen niet.

De bijnieren en de spijsvertering
Bijnieruitputting heeft allerlei spijsverteringsklachten tot gevolg. In principe kunnen er problemen optreden met de vertering van allerlei voedingsmiddelen. De vertering van koolhydraten en vetten kunnen problematisch worden, maar vooral de vertering van eiwitten zijn vaak een probleem. Dit zijn de beruchte allergieën en intoleranties voor gluten en melkeiwitten, maar denk ook aan notenallergieën. Niet zo verwonderlijk allemaal, want je lichaam maakt minder maagzuur en galvloeistof aan waardoor eiwitten en andere stoffen (zoals bijvoorbeeld oxaalzuur en fytinezuur) niet of onvoldoende afgebroken kunnen worden.






Je kunt ook tekorten aan verteringsenzymen in de lever en alvleesklier ontwikkelen, bijvoorbeeld een tekort aan het eiwitsplitsende enzym pepsine of het eiwitenzym protease, het vetoplossende lipase of het koolhydraatenzym amylase. Deze tekorten aan verteringssappen en enzymen worden in de hand gewerkt door een trage schildklier. Allemaal heel vervelend voor jou, maar voor jouw overleving een goede beslissing van de schildklier, want je gaat door de voortdurende stress veel te hard en om niet uit de bocht te vliegen is het verstandiger wat gas terug te nemen. De schildklierwerking wordt onderdrukt door zowel overactieve als onderactieve bijnieren. Een eiwitrijk voedingspatroon met weinig vetten en veel koolhydraten is rampzalig voor je schildklier en zal je problemen alleen maar verergeren, omdat het de schildklier uitput van zijn vitamine A- en schildklierhormoonreserves.






De bijnieren en dysglykemie
Vaak wordt gesproken over hypoglykemie. ‘Hypo’ betekent laag en dus is hypoglykemie een lage bloedsuikerspiegel, oftewel te weinig glucose in het bloed. Je lichaam draait op twee brandstoffen, glucose voor de korte termijn en vet (met name verzadigd vet) op de lange termijn. Hypoglykemie is het tegenovergestelde van hyperglykemie, een fenomeen dat bij diabeten wordt waargenomen. Hyperglykemie (een te hoge bloedsuikerspiegel) komt voort uit een uitgeputte alvleesklier die niet langer voldoende insuline kan produceren. Zoals te lezen is onder ‘de bijnieren en diabetes’ wordt bijnieruitputting niet meegenomen in het ontstaan van diabetes, terwijl bijnieruitputting wel eens de veroorzaker van alvleesklieruitputting zou kunnen zijn. Hypoglykemie is een van de verschijnselen die gepaard gaan met candida, waardoor candida gezien moet worden als een voorloper van diabetes.





Toch is de benaming hypoglykemie niet helemaal juist. Beter is het om te spreken van dysglykemie, oftewel het onvermogen van je lichaam om de bloedsuiker goed te regelen waardoor deze gaat schommelen. Dit verklaart ook waarom het tempo van de schildklier afwisselend traag en snel kan zijn en de bloeddruk en de hartslag eveneens laag en hoog kan zijn. Hieronder meer over de bijnieren en de bloeddruk.


http://www.voedingisgezondheid.nl/e-book-bijnieruitputting
 
Bedankt voor alle reacties en informatie, ik probeer het allemaal door te lezen zodat ik weet hoe ik verder moet. Wat zouden jullie mij exact aanraden aan supplementen totdat ik zeker weet waar het hoofdprobleem zit? Ik slik hcl pepsine op het moment, verder pak ik extra vitamines zoals C om ijzer beter op te kunnen nemen in het geval dat ik bloedarmoede heb, ik ben zoals gezegd gestopt met ijzer en b12 supplementen te pakken omdat ik inderdaad gezien heb dat er ijzerstapeling kan plaatsvinden ( wat ik niet denk dat in mijn geval geld aangezien ik nou ook weer niet zo veel ijzer heb binnengekregen ) wat mij pas sinds kort opviel is dat mijn ontlasting net iets lichter van kleur is en blijft drijven wat dan neem ik aan weer te maken zou moeten hebben met het niet kunnen verteren van vetten. Het wordt zo alleen een hele puzzel omdat ik nou niet meer exact weet welke supplementen ik moet slikken, wel weet ik dat ik snel geholpen zou moeten worden door een dietist/internist om de oorzaak te vinden, de laatste 3 dagen voel ik me nog zieker dan de afgelopen maanden en ik merk dat bewegen al letterlijk te veel energie van mijn lichaam kost en ik me dan zo flauw voel dat ik moet gaan liggen. Zouden jullie mij aanraden om medicijnen te slikken om de bloeddruk te verhogen, of juist eerst aanvullingen op de vertering? Zoals ik nu dus lees kunnen het nogsteeds een hele hoop oorzaken zijn waardoor ik me al zo lang ziek voel, het kan een te kort aan maagzuur zijn, een schildklier/bijnier probleem en ook mijn alvleesklier. Eigenlijk alleen mijn dunne darm blijft nog over maar ik denk niet dat hier de oorzaak ligt omdat ik dan wel plaatselijker pijn zou moeten voelen onder in mijn buik.
 
Je hebt al een start gemaakt door eea aan supplementen toe te voegen. Er zijn nu meerdere tips gegeven. Het is een kwestie van uitproberen en bepalen waar je jezelf wel of niet goed bij voelt. Persoonlijk denk ik dat het handiger is om eerst goed te gaan lezen. Er komt steeds een nieuwe zorg bij van jou kant en voor anderen word dit een onmogelijke opgave. Als je denkt problemen met de vetvertering te hebben kun je bekijken of die spijsvertering enzymen van toegevoegde waarde zijn. Het heeft geen zin om je overal kopzorgen om te maken. Wat ik lees lijken je klachten op stress. Daar is inmiddels ook informatie over gegeven.
 
Mijn maagzuur is nog steeds niet op peil, slik betaine caps 648mg met pepsine (NOW) met gemak 4 stuks bij iedere maaltijd. Nu vraag ik me af, ik drink veel melkkefir als ik bij ieder glas kefir 4 caps moet innemen dan gaan ze er snel doorheen. Mijn vraag is, is het evengoed nuttig om bij kefir betaine te slikken daar kefir goed gefermateerd is en voor een zure omgeving zorgt? Immers kan maagzuur ook weer melkzuurbacteriën vernietigen. Sole heb ik nog nooit gedronken omdat ik veel Keltisch zeezout nuttig, maar wil dat nu wel gaan doen.
 
Sommige mensen nemen veel te grote happen.
Op het moment dat je gaat eten wordt er al maagzuur aangemaakt. Eet met kleine hapjes (en kleine lepel) baby lepel of desnoods een theelepel. en zorg dat je langdurig kauwt. niet drinken tijdens het eten.

Doe ook niet meteen al het eten op je bord (klein bordje). Als een klein bordje leeg is wacht je gewoon nog even voordat je nog wat opschept.

Mijn zoon doet het ook niet goed en krijgt bij mij steevast een klein bord en kleine lepel.
Hij vindt dat het eten anders te koud wordt (het komt gloeiend heet op zijn bord) en daarom eet hij snel (zegt hij).
Als zulke kleine dingen kunnen helpen is het het proberen waard. Zelf kan ik al niet anders meer dan met een kleine lepel eten.
Ik heb dit geleerd tijdens vasten kuren.
 
Romagi, dat geloof ik. Maar het is niet zo dat ik met een groot bord met vlees, aardappels, groente zit te eten. Dat lijkt mij niet goed voor mijn maag. Hoofdzakelijk nuttig ik melkkefir, eieren, vetten, soep, Smoothie wat groente. af en toe kip. Dus nogal vloeibaar voor het gemak van mijn spijsvertering. Ik cobineer geen eiwitten met koolhydraten tijdens de maaltijd. Ik geef toe dat ik wel eens gehaast ben met eten, tijd terug kauwde ik nog op de kefir, moet ik weer gaan doen. Of combineren met appelazijn.
 
Henry, ik ben destijds tot 9 capsules betaine (zelfde sterkte, 650mg) per maaltijd gegaan, voordat ik een brandend gevoel kreeg en dus te veel maagzuur kreeg. Vanaf daar kon ik afbouwen. Elke paar dagen moest ik 1 capsule minder nemen. Tot ik bij 0 uitkwam en mn maagzuur aangevuld was.

Van tijdelijk deze hoge dosering is mij niks overkomen, maar t is uiteraard geheel op eigen risico.

Ik heb dus een aantal weken die hoge dosering van 8, 7, 6, 5 gehad. Daarna dus een normalere dosering. Ik was met op- en afbouw zo'n vier maanden bezig.
 
ik ga ook even reageren. wat ik zelf heb ervaren is dat kangenwater iig niet helpt voor je maagzuur, hoeveel energie het ook geeft het helpt niet om beter maagzuur te krijgen,
Idd appelazijn, betaine htc. Keltisch zeezout. Dat soort dingen.
 
Oké liz1985 ik ken het niet.

Wida, hoeveel maaltijden at jij tijdens de caps? beter lijkt me dan minder maaltijden maar groter.(hoef je minder caps te gebruiken) dan meer kleine maaltijden. Ja wat is nu beter grote of meer kleine maaltijden? Heb geloof ik van Mike wel eens gelezen dat grotere maaltijden beter is. Maar we zitten met de maag, en kan het niet overbelasting worden van voedsel wat verteerd moet worden?
 
Henry, ik at destijds drie maaltijden per dag. Ik kwam juist van twee grote maaltijden per dag, maar ben weer naar drie gegaan ivm bijnieruitputting.
 
ik ga ook even reageren. wat ik zelf heb ervaren is dat kangenwater iig niet helpt voor je maagzuur, hoeveel energie het ook geeft het helpt niet om beter maagzuur te krijgen,
Idd appelazijn, betaine htc. Keltisch zeezout. Dat soort dingen.
Ik begreep van Mike elders op dit forum dat Kangenwater juist het maagzuur kan verminderen en dat het dus het beste is om Kangen te drinken met solé erin. Meer info in het Alleen lezen-topic. En als dat niet voldoende is, dan idd maagzuur aanvullen met één van de andere methoden.
 
Gisteren ging het even goed mis, ik kreeg flinke steken pijn rond mijn middenrif (ergens boven mijn maag) nadat ik een grote mok melkkefir gedronken had. Daarvoor had ik 3 caps betaine ingenomen. Wat zou het geweest zijn die pijn en waar precies aan? Ik kan vermelden dat de mokken groot zijn een flinke porsie, had hem ook snel leeg. Misschien heb ik de caps met te weinig water ingenomen ik weet het niet. Kan ook reuma geweest zijn daar heb ik soms last van, maar kan ook snel weg gaan. Ik voel nog een klein beetje de naweeën het gevoel is wat verder naar boven getrokken, heb er niet zoveel last van.
 
Gisteren ging het even goed mis, ik kreeg flinke steken pijn rond mijn middenrif (ergens boven mijn maag) nadat ik een grote mok melkkefir gedronken had. Daarvoor had ik 3 caps betaine ingenomen. Wat zou het geweest zijn die pijn en waar precies aan? Ik kan vermelden dat de mokken groot zijn een flinke porsie, had hem ook snel leeg. Misschien heb ik de caps met te weinig water ingenomen ik weet het niet. Kan ook reuma geweest zijn daar heb ik soms last van, maar kan ook snel weg gaan. Ik voel nog een klein beetje de naweeën het gevoel is wat verder naar boven getrokken, heb er niet zoveel last van.
Pepermunt etherische olie kan enorm kalmerend werken op maag en darmstelsel op elk spijsverteringsvlak. Zelf gebruik ik een blend van etherische olie Digize, zitten allemaal keukenkruiden in. Werkt heel erg fijn.
 
Romagi: Dat denk ik ook zo'n mok is een grote portie van 300ml, zojuist heb ik een normaal glas gedronken waar 150ml in zit. Dus het zijn eigenlijk 2 porties die er snel doorheen gingen.

Melkmeisje: bedankt, had het even gegoocheld kan interessant zijn op het moment van klachten. Maar de bui is nu gelukkig voorbij getrokken. Ik ga mijn maag wat minder belasten nu.
 
Romagi: Dat denk ik ook zo'n mok is een grote portie van 300ml, zojuist heb ik een normaal glas gedronken waar 150ml in zit. Dus het zijn eigenlijk 2 porties die er snel doorheen gingen.

Melkmeisje: bedankt, had het even gegoocheld kan interessant zijn op het moment van klachten. Maar de bui is nu gelukkig voorbij getrokken. Ik ga mijn maag wat minder belasten nu.
gelukkig!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan