Te hoog cholesterol, verstopte bloedvaten.. En de dokter zegt dingen die je niet wilt horen..

Kokkie,

Gewoon lekker doorgaan met wat je doet, cholesterol is irrelevant!

Misschien dat er nog een noodzaak is voor de cholesterol om zaken te repareren. Het is de bedoeling van je lijf om het zo hoog te laten zijn. Door het kunstmatig naar beneden proberen te brengen richt je alleen maar meer schade aan.

Als er brand is ga je niet de brandweermannen bestrijden.

 
Lia, ik ben 42 lentes jong.

Bastiaan, dank je voor je reactie. Mijn galblaas is 2 maanden geleden verwijdert. Sowieso heb ik de laatste weken weer elke dag verhoging (tussen de 37.8-38.0) dus mijn lijf knokt sowieso ergens mee/tegen. Soms vraag ik me af of het door de Fibromyalgie komt, maar ik weet het niet. Dan bedoel ik de verhoging, niet de cholesterol.

 
Dan is 5,9 toch niet hoog?

En ik ga helemaal met Bastiaan mee.

Je wordt tegenwoordig hartstikke bang gemaakt voor cholesterol terwijl het door je lichaam zelf aangemaakt wordt notabene.

Maar ja, zo hopen ze weer op een nieuwe klant voor het leven.

Lia

 
Ze maakte zich erg zorgen. Volgens hun schema, moet het 3.0 zijn.

Nu had ik al wel vaker gehoord, wat Bastiaan zei, dus ik denk: ik maak me er maar niet teveel zorgen over. Zei dus ook dat ik geen medicatie wil.

Maar vind het soms nog wel moeilijk: al die nieuwe gedachten over vet en cholesterol versus de medische wereld. Dus toch de vraag hier maar even neer gezet.

Ik ben nu een jaar bezig met andere voeding, maar nog niet alles is voor mij "normaal" als jullie begrijpen wat ik bedoel. Leer elke dag een beetje bij.

 
De norm van hoe hoog cholesterol mag zijn wordt steeds verder naar benden bijgesteld.

Het is dus nu al 3.0

zo krijgen ze steeds meer mensen in hun greep.

Lia

 
Hilda,

Ik kan dit niet lezen, ben meer een man van woorden. Je bent iets op het spoor gekomen. Kun je dit in woorden uiteenzetten? Ik ben zeer geinteresseerd!

Mike

 
Excuus! Dit is de chemische formule van een molecuul vitamine c. Het bestaat in zijn geheel uit zuurstofatomen (O) en waterstofatomen (H) die gegroepeerd zijn in groepjes OH (hydroxide = base) en twee enkele zuurstofatomen en een enkel waterstofatoom. Het lijkt me daarom een heel klein stapje van vit c naar h2o2 als vit c in het lichaam uiteenvalt (oplost) in de losse ionen van waterstof en zuurstof. Als je naar de formule kijkt en zuurstof en waterstof combineert tot h2o2 hou je zuurstof en waterstof over. Daar is in verbrandingsprocessen door het lichaam heel makkelijk water en koolstofdioxide van te maken (dé twee eindprodukten bij verbranding bestaande uit zuurstof, waterstof en koolstof). Vooral omdat bij vitamine c - staat in de tekst - ook koolstof betrokken is.

Pin me er niet op vast, dit is mijn eigen huis-, tuin- en keukenlogica met een beetje enthousiasme voor 'middelbareschoolscheikunde'.

Hilda

(Dat vitamine c ondanks de hydroxiden toch een zuur en geen base is komt omdat het makkelijk waterstof kan afstaan. Dát is de definitie van een zuur.)

 
Hilda, dat vind ik nou interessant: weer eens in de scheikunde duiken (vijf jaar na mijn eindexamen).

Wat ik weet, is dat reacties niet (allemaal) zo simpel verlopen als: "het molecuul valt uit elkaar en bindt zich weer aan wat andere delen van een molecuul".

Ik heb ook even zitten zoeken wat er gebeurt met ascorbinezuur, maar heel eerlijk gezegd heb ik niet kunnen vinden dat er op één of andere manier H2O2 uit ontstaat. Wel vind ik dat ascorbinezuur juist met H2O2 reagéért.

Eigenlijk ben ik dus wel heel benieuwd waar degene die dat voor het eerst geopperd heeft het vandaan gehaald heeft. Misschien word ik daar wat wijzer van. Op basis van wat ik nu namelijk nog vind over ascorbinezuur en H2O2, denk ik eigenlijk vooral in de richting van het brandweermanneneffect (daar waar H2O2 is, vind je ook ascorbinezuur, maar niet omdat het elkaar veroorzaakt).

Dus, wie kan hier verduidelijking bieden?

 
Oke, dank je wel.

Wat ik hierin lees, is dat H2O2 indirect gevormd wordt uit ascorbinezuur in plaats van direct. Maar, ik ga me hier eens in verdiepen (weliswaar pas over een week, als mijn tentamens erop zitten) en kom erop terug als ik iets weet. Vind dit soort dingen altijd wel interessant.

 
Nog een plaatje:

http://www.pnas.org/content/104/21/8749/F1.large.jpg

Vitamine c + zuurstof

> waterstofperoxide + zuurstof

De vitamine c onttrekt zuurstof aan ijzer(Fe), belangrijk voor zuurstoftransport, en wordt vervolgens omgezet in h2o2, en daarna nog eens in water en zuurstof onder invloed van catalase.

Quote:
Proposed mechanism of preferential formation of Asc•− and H2O2 in extracellular fluid compared with blood. After oral and parenteral administration, ascorbic acid is proposed to achieve equivalent concentrations in blood (left side) and extracellular fluid (right side). In extracellular fluid, pharmacologic concentrations of ascorbic acid lose one electron and form Asc•−. The electron reduces a protein-centered metal: An example reaction is shown as reduction of Fe3+ to Fe2+. Fe2+ donates an electron to oxygen, forming active oxygen including superoxide (O2 •−) with subsequent dismutation to H2O2 (17). In blood (left side), it is proposed that these reactions are damped or inhibited (dashed lines). Asc•− appearance will be inhibited by red blood cell membrane-reducing proteins (18) and/or by large plasma proteins that do not distribute to the extracellular space. Any formed H2O2 will be immediately destroyed by plasma catalase and red blood cell GSH peroxidase, so that no H2O2 will be detectable (14–16). The identities of the metal-centered proteins are unknown.


 
Kijk, daar ben je snel achter. Je kunt in ieder geval lekker snel (en goed!) zoeken :)

Conclusie is dus wel dat er ijzer nodig is voor deze omzetting.

 
Ik begrijp het nog steeds niet helemaal, maar ben ook niet zo goed in scheikunde. Conclusie is dus ook dat h2o2 altijd beter is om te nemen dan vitamine c toch?

Nog een conclusie: Hoge inname van vit c kan zorgen voor een ijzertekort??

Waarschijnlijk zit ik er helemaal naast, maar ben benieuwd naar een antwoord..

@Angela,

Daar gaat je mooie topic over cholesterol! :mrgreen:

 
Evan,

Antwoorden heb ik niet voor je.

Of H2O2 per definitie beter is dan vitamine C, kun je hieruit niet concluderen.

- Je weet niet of er bij deze vitamine C-reactie andere bijproducten ontstaan die een andere (meer of minder voordelige) reactie geven

- H2O2 die rechtstreeks binnenkomt, zou een andere reactie kunnen geven dan H2O2 die gevormd wordt uit vitamine C (bijvoorbeeld door een andere plaats van de reactie; de zuurgraad van de omgeving waar de reactie plaatsvindt of door andere, sterkere stoffen op een andere plaats in het lichaam die de voorkeur voor een reactie hebben). Een stof "kiest" namelijk altijd die stof uit zijn omgeving waarmee in die omgeving de beste reactie kan plaatsvinden.

- Een scheikundige/biochemicus geeft waarschijnlijk nog 10 argumenten waarom dat hieruit niet te concluderen valt (maar heeft misschien wel aanvullende kennis die het wel bevestigt of ontkracht!)

Ook kun je niet concluderen dat vitamine C voor ijzertekort zorgt:

- Bij deze reactie wordt ijzer(II) omgezet in ijzer(III). Zou eerlijk gezegd niet weten welke vorm van ijzer het lichaam gebruikt en of het lichaam misschien met beide uit te voeten kan

- Deze ijzer-reactie vindt buiten de bloedbaan omgekeerd plaats, dus er ontstaat weer ijzer. Het is mij niet bekend of het lichaam dat ook kan gebruiken.

- En ook hier geldt dat een scheikundige of biochemicus veel duidelijker kan aangeven hoe het in elkaar zit.

 
@janse..... Hmmmmm ja dit begint een BEHOORLIJKE off-topic te worden en uiteindelijk ben ik nog niet veel wijzer helaas:(

 
Om toch nog wat meer advies te krijgen, nogmaals een berichtje van mij in deze posting.

Mijn man is iniddels bij de vaatchiriurg geweest. Zijn bloedvaten zijn in die zin nog niet erg genoeg om te moeten opereren.

Dotteren is ook niet zonder risico:( Aan de ene kant zijn we heel blij dat het niet te erg is, maar de andere kant van het verhaal is wel dat hij maar ongeveer 5 minuten door kan lopen en dan moet hij toch echt 'etalage kijken'.... Zijn been doet erg veel pijn en hij moet dmv een fysiotherapeut proberen er doorheen te lopen. Mijn man is nog maar 48 en heeft 35 jaar gerookt.... Hij is inmiddels gestopt gelukkig, maar dat valt niet mee na 35 jaar roken. De schade is natuurlijk al aangericht....

Nu was hij dus bij de vaatchiriurg. Die adviseert hem vriendelijk doch dringend Ascal en Statines te slikken, anders is hij binnen 5 jaar dood... Althas zo cru bracht de arts het....

Angst creëerden zodat je de medicijnen WEL gaat nemen:( Mijn man wil ze niet nemen, maar wil graag alternatieven horen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.889
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan