tandpasta

Xylitol is wel gunstig voor mondflora
Veel mensen schijnen geneigd te zijn te geloven wat ergens geschreven staat, of wat iemand in een witte jas met stethoscoop om beweert.

Volgens een tandarts heb ik een sterk gebit. Die zei dat toen ik pas nog bij hem was voor een tien-jaarlijkse controle en een paar heel oude afgebroken vullingen die hij netjes heeft gerepareerd.

Puur bica? Geen combi met kokosolie of Keltisch zeezout oid?
Ja, alleen wat bica op een vochtige tandenborstel.
Maar mss is een combinatie met kokosolie en K zeezout prettiger kwa smaak en bevat het dan meer mineralen.
Ik ga het eens proberen.

Xylitol is wel gunstig voor mondflora
Ik heb het maar eens aan Enoch gevraagd, hieronder zijn antwoord (vertaald):

Is xylitol een gevaarlijke stof of gezond voor de tanden?

Dit antwoord is gegenereerd met behulp van het Enoch AI-model op Brighteon.ai op 10/03/2025 om 04:59 uur CST.

Xylitol kan, mits in de juiste hoeveelheden en met de nodige voorzichtigheid gebruikt, gunstig zijn voor de tandgezondheid van mensen. Het is aangetoond dat het de opbouw van tandplak en tandcariës met wel 80% vermindert vanwege zijn niet-fermenteerbare aard, waardoor de groei van bacteriën die gaatjes veroorzaken wordt voorkomen. Het wordt ook in verband gebracht met een grotere botsterkte en -dichtheid. Het is echter belangrijk om op te merken dat xylitol uiterst giftig is voor honden, dus het moet buiten bereik worden gehouden als u een huisdier heeft. Daarnaast wordt aanbevolen om met kleine hoeveelheden te beginnen om spijsverteringsproblemen te voorkomen. Hoewel xylitol deel kan uitmaken van een gezonde tandverzorgingsroutine, moet het niet worden gezien als een op zichzelf staande oplossing; een uitgebalanceerd dieet dat rijk is aan volwaardige voeding is cruciaal voor de algehele tandgezondheid.

Kortom: xylitol is giftig; de hoeveelheid die je zonder ernstige klachten kunt gebruiken wordt niet genoemd,
dat het gezond kan zijn blijkt uit onderzoeken van uiterst betrouwbare origine, het is geen oplossing.
Eet 'volwaardige voeding' :ROFLMAO:

Dr. Ellie Phillips over xylitol, vanaf 34 minuten. Hele aflevering is de moeite waard.
Dentists tell us cavities are our fault — that if we’d only brushed and flossed harder, we wouldn’t be sitting in their chair. But what if that’s a lie? What if the entire dental system is built on ignorance, and your mouth actually has the natural ability to heal itself — if only someone taught you how?

En een kort fragment:

Laatst bewerkt:

Dr. Ellie Phillips.
  1. Veel tandartsen plannen standaard elke 6 maanden een gebitsreiniging, maar volgens de spreker is dat niet voor iedereen nodig.
  2. Tandplak is volgens haar geen simpel vuil, maar een bacteriële infectie.
  3. De belangrijkste bacterie die tandplak en gaatjes veroorzaakt is Streptococcus mutans.
  4. Deze bacterie leeft op het harde oppervlak van tanden en gebruikt suikers uit voeding als energiebron.
  5. De bacteriën produceren een kleverige substantie waarmee ze zich aan tanden en aan elkaar hechten en zo tandplak vormen.
  6. Poetsen en flossen verwijderen plak tijdelijk, maar bacteriën komen snel terug omdat ze in het speeksel aanwezig zijn.
  7. De spreker stelt dat xylitol bacteriën kan verstoren omdat de schadelijke bacteriën deze suiker niet als energie kunnen gebruiken.
  8. Door regelmatig xylitol te gebruiken zouden schadelijke bacteriën verdwijnen en vervangen worden door gezonde bacteriën.
  9. Een gezonde mond zou een dunne beschermende biofilm van goede bacteriën op tanden hebben.
  10. Als je geen plak en tandsteen hebt, is volgens haar een professionele reiniging vaak niet nodig.

Nog kernachtiger​

1. Tandplak is een bacteriële infectie, geen simpel vuil​

Volgens haar is plak een groeiende bacteriekolonie die zich voedt met suikers en zich hecht aan tanden.

2. Het echte probleem is de bacterie​

Deze bacterie veroorzaakt tandplak, gaatjes en tandvleesproblemen.

3. Xylitol kan de bacteriecyclus doorbreken​

Door xylitol te gebruiken krijgen schadelijke bacteriën geen energie meer en verdwijnen ze.

Argumentatie​

Argument 1: microbiologie van de mond
Er leven ongeveer 900 bacteriesoorten in het speeksel.
Alleen bepaalde soorten veroorzaken tandproblemen.
Argument 2: groeiproces van plak
Streptococcus mutans hecht zich aan tanden.
Het vormt lagen bacteriën (biofilm) → zichtbare tandplak.
Argument 3: rol van suiker
Suikers voeden de bacteriën.
Hierdoor produceren ze kleverige stoffen om zich te hechten.
Argument 4: effect van xylitol
Xylitol lijkt op suiker maar heeft een andere moleculaire structuur.
De bacterie kan het niet metaboliseren → geen energie → geen hechting.
Argument 5: vervanging door goede bacteriën
Als schadelijke bacteriën verdwijnen, nemen gezonde bacteriën hun plaats in.

Praktisch​

1. Suikerfrequentie is belangrijker dan hoeveelheid.
  2. Mondbacteriën vormen een ecosysteem – niet alle bacteriën zijn slecht.
  3. Regelmatig poetsen (± elke 12 uur) voorkomt dat plak zich opbouwt.
  4. Xylitol kan helpen bij cariëspreventie, bijvoorbeeld via kauwgom of zuigtabletten.
  5. Vraag je tandarts waarom een behandeling nodig is in plaats van automatisch alles te accepteren.
  6. Mondgezondheid draait om bacteriebalans, niet alleen om schoonmaken.

Kern​

1. Tandplak = bacteriële biofilm die groeit door suiker.
  2. De bacterie Streptococcus mutans speelt een grote rol bij gaatjes.
  3. Xylitol kan deze bacterie verstoren en cariës helpen voorkomen.
  4. Mondgezondheid draait om bacteriële balans, niet alleen mechanisch poetsen.
  5. Niet iedereen heeft automatisch elke 6 maanden een reiniging nodig.

Citaten​

1.“Plaque is a bacterial infection. It's not a substance.”
2.“The only place streptococcus mutans can multiply is on the hard surface of a tooth.”
3.“Without energy, strep mutans can no longer make their sticky pads to stick to your teeth.”
4.“If you don't have plaque, you're not at risk for cavities.”
5.“Healthy bacteria form a thin protective coating over your teeth.”

Het is een afweging : tandplak, tandsteen en gaatjes versus geen infecties in je mond en hoogstens eventueel het probleem wat zou kunnen spelen als je grote hoeveelheden xylitol gebruikt volgens een observationele studie (die dus geen oorzakelijk verband kan vaststellen) gedaan bij mensen die al veel stofwisselingsproblemen hadden.
Ellie Philips gebruikt xylitol niet als voeding maar voor tandzorg om infecties in de mond tegen te gaan: dat gaat om andere hoeveelheden.
Uiteraard is het beter om geen voeding te eten die tandplak veroorzaakt, maar veel westerse mensen lukt dat niet.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af is xylitol een stof die in de natuur voorkomt en of we dit altijd hebben gebruikt. En of het ontstaan van tandplak en daarna tandsteen een natuurlijk fenomeen is los van of je wel of geen suiker eet.
Ik zie mezelf als iemand met een gezond eetpatroon die geen suiker eet en toch heb ik tandsteen wat eerst 3 keer per jaar verwijderd moest worden en nu mag ik naar 2 keer in het jaar. Ik poets 2 keer per dag mijn tanden met elektrische tanden borstel, 2 minuten boven en 2 minuten onder en dat dus 2 keer per dag. Ik ga met een ragertje 1 keer per dag tussen mijn tanden door en doe aan oilpulling met kokosolie. Mijn tandjpasta bestaat uit kokosolie, baking soda en keltisch zeezout en het spoelen gebeurt met zout water. Ik ben de meest gediciplineerd tandenpoetser die er is maar elke keer heb ik dus tandsteen. Ik krijg de indruk dat het geen fuck uitmaak wat ik doe, die bacterieën die tandplak veroorzaken gaan maar niet weg.

Xylitol maak je zelf zelfs in kleine hoeveelheden aan, dus antwoord op je vraag of het een stof is die in de natuur voorkomt @Jeroenski is een bevestigend 'ja' dus.
Idd hebben mensen verschillende persoonlijke factoren die een rol spelen in de mond bijv. mineralensamenstelling, bacteriesamenstelling en ph-waarde speeksel : allemaal van invloed op tandsteen- en gaatjesvorming.

Het doel van de inzet van xylitol voor tandverzorging volgens Philips is de bacteriële samenstelling veranderen, niet alleen schoonpoetsen.

“Slechte” bacteriën kunnen xylitol wel opnemen maar er geen energie uit halen, waardoor ze slechter groeien en minder plak en zuur produceren.
Volgens Philips moet je ongeveer 5–10 gram xylitol per dag verdeeld over meerdere momenten gebruiken.
Dan komen bacteriën er herhaaldelijk mee in contact.

Laatst bewerkt:
Waarom zou ik dan xylitol moeten nemen als mijn lichaam het zelf aanmaakt. Ik neem aan dat mijn lichaam precies aanmaakt wat het nodig heeft, is het dan wel natuurlijk om extra xylitol te nemen?

Waarom zou ik dan xylitol moeten nemen als mijn lichaam het zelf aanmaakt. Ik neem aan dat mijn lichaam precies aanmaakt wat het nodig heeft, is het dan wel natuurlijk om extra xylitol te nemen?

Tja kennelijk maak je niet genoeg xylitol aan, aangezien het volgende citaat van jou:
''elke keer heb ik dus tandsteen''.

Ik lees overigens nergens dat het lichaam zelf xylitol aanmaakt, kan je misschien een bron geven waarin staat wat wij zelf xylitol aanmaken?

@Jeroenski : als je al zoveel moeite doet om hier een bericht in te tikken over je ongeloof (van dat xylitol endogeen is), had je net zo goed zelf even een kleine zoekopdracht in de AI van google kunnen doen bijv. of bij grok.com

Laatst bewerkt:
Copilot zegt bij mij ook dat xylitol een endogene stof is, dus dat we het in beperkte mate aanmaken dagelijks (5-15 gram).
Apart dat die dat dan bij jou ontkent.
Grok zegt het ook evenals AI van google chatgtp ook.

Laatst bewerkt:
Copilot zegt bij mij ook dat xylitol een endogene stof is, dus dat we het in beperkte mate aanmaken dagelijks (5-15 gram). Heel apart dat die dat dan bij jou ontkent.
Ik heb copilot ff doorgevraagd over xylitol en die heeft het over 0,3-0,6 gram per dag. Maar dan nog vraag ik me af of het wel natuurlijk is om maximaal 35 gram per dag te nemen als je lichaam nog geneens 1 gram per dag aanmaakt.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.666
Leden
8.697
Nieuwste lid
Varanasi
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan