Tandenborstel: wel/niet elektrisch?

ruud

New member
Hoe denkt men hier op het forum over evt. voor- en nadelen van het gebruik van de elektrische versus gewone tandenborstel?

 
Ik poets elektrische sinds deze bestaat, mijn ouders hadden er meteen 1 gekocht en ik was een jaar of 5-6... gok ik. Zo ver ik weet heb ik nog geen gaatjes en ik ben 26 jaar. Mijn tanden voelen altijd schoner aan als ik elektrisch poets... dan poets ik wel is met een normale tandenborstel en dan voelt het toch een stuk minder schoon aan.

Mijn idee is dat je met een klein rond ronddraaiende borstel op een stuk meer plekken kan komen dan een grote tandenborstel die je heen en weer moet bewegen.

Maar, het schijnt dat tandenpoetsen niet perse gaatjes verhelpt... dat doet je voedingspatroon en de bacteriecultuur in je mond.

Ik blijf me tandenpoetsen want ik vind het frisser en het voelt toch een stuk schoner aan.

 
Ik poets 's avonds altijd elektrisch. In de alternatieve hoek word er nog wel eens gezegd dat de straling van de tandenborstel de hersenen kan aantasten. Ik denk dat er wel straling is, maar het gedeelte van de tandenborstel dat in de mond komt is puur een stukje mechaniek dat aangedreven wordt door een motor die je in je hand hebt. Je hand kan dus wel beïnvloed worden door de straling. Je poetst als het goed is slechts 2 minuten en denk daarom dat het voordeel van schone tanden net iets zwaarder weegt dan de electrische belasting. Als je gevoelig bent voor estress, kun je beter voor de ouderwetse handmatige methode kiezen.

 
Wij poetsen met de soladey tandenborstel, met zout, kokosolie en H2O2 3%.

Van de week had ik een, best wel groot, stuk tandplak in mijn mond. Was spontaan los gekomen van mijn tanden.

Lia

 
Ik heb last van erosie van mijn tanden: ik drink mijn yoghurt inmiddels zoveel mogelijk met een rietje (ik haal het eerst door de blender, ook om het daartoe vloeibaarder te krijgen).

Ik las ergens dat de elektrische tandenborstel in geval van erosie mogelijk/ misschien te veel van het goede is, zelfs met het zachtste soort opzetborstel.

Ook zag ik dit ding: vond het wel interessant: http://www.postordershop.nl/Schoonmaken/Overig/UV-tandenborstel-sterilisator.html

@ Poekie: ik lees nu over de soladey: dat klinkt echt interessant: hier veel ervaringen over deze tandenborstel: en er is geen electriciteit voor nodig, wel zonlicht kennelijk: http://www.eco-tandenborstels.nl/34-soladey-eco-ionen-tandenborstel.html

of http://www.heelbewust.com/Soladey-J3X-Blauw

oei maar hier weer een waarschuwing tegen de titaniumdioxide van de soladay die ook in zonnebrandcremes zit (in zonnebrandcremes betreft het vaak nanopartikels en daarom is het dan slecht, maar de vraag is of het bij titaniumdioxide op een tandenborstel dan wel ok is - mogelijk wel)

&feature=related

Hier staat dat het niet giftig is:

Quote:
Is er iets bekend over of de titanium dioxide op enige manier in je lichaam terecht komt of kan komen?

Nee, dat kan niet. Het wordt niet door de huid opgenomen, lost niet op in water of in andere vloeistoffen en dampt niet uit, dus het kan daarmee ook niet in het lichaam terecht komen. Je komt daarnaast ook niet met het staafje zelf in aanraking, omdat de opzetborstel er overheen zit! Het MSDS (Material Safety Data Sheet) van het staafje vind je hier http://www.eco-tandenborstels.nl/content/22-msds-veiligheidsblad-soladey-titanium-staafje


http://www.eco-tandenborstels.nl/content/7-veel-gestelde-vragen

 
Het borsteltje waar je mee poetst is toch van plastiek.Dat is toch gif waar je mee poetst.is dat dan wel goed vraag ik me af omdat het in je mond komt en via de speekselklieren heel makkelijk worden opgenomen en vooral als je lekker poetst en het plastic dus flink mishandeld komt er veel gif vrij.

Als je gezond en dus de goede voeding eet heb je amper een tandenborstel nodig.Ik poets of met MIsvak, een soort tak wat al meer dan duizend jaar in het midden oosten wordt gebruikt en vaak ook met mijn vingers. Lijkt mij niets mis mee.Gewoon het liefst zelfgemaakte tandpasta op je vingers en poetsen maar omdat je dan ook meer gevoel met het poetsen hebt.

De tandenborstel die jullie boven vermelden bestaat al jaren maar lijkt me niet gezond, is ook te mooi om waar te zijn of ben ik nu te pessimistisch?

Wat ook goed is om te poetsen is aardbeien wortels en plant laten drogen en tot meel vermalen en hier je tanden mee poetsen.Worden ze ook mooi wit van.

 
Hoi Haydarpasa: met mijn vingers alleen borstelen: dat geeft mij niet genoeg een voldaan gevoel om dingen van mijn tanden af te krijgen.

En Misvak ken ik niet, maar ik geloof meteen dat het je helpt!

In elk geval wil ik geen harde borstels.

Ik ga toch wel ook aan de soladey: ook omdat die infecties weghoudt: voor mij wel ideaal toch.

Waarom zouden dingen niet gewoon mooi en waar mogen zijn?

Ik ga de proef op de som nemen.

Inderdaad: dat plastic, blijft een issue, maar ja.

Dank Poekie voor de tip!

 
Ramiel Nagel in Cure Tooth Decay over titaniumdioxide:

Quote:
Titaniumdioxide is een kleurstof die gebruikt wordt om de tandpasta wit te maken en doet tevens dienst als verwijderaar van aanslag op de tanden en als bleekmiddel. Titaniumdioxide is potentieel kankerverwekkend bij mensen.

Als titaniumdioxide zich in nanodeeltjes voordoet in tandpasta kan het giftig zijn voor de cellen van je lichaam en wordt het door contact met het lichaam opgenomen.


Mike

 
@ Poekie: ik heb nu de soladey-tandenborstel nadat je die hierboven had aangeprezen: die met de zonnecellen.

Ik ben er erg blij mee, dank voor het vertellen erover.

Ineens was ik toch bang dat ik met het elektrische tandenborstelen te veel druk op mijn glazuur zet(te)- ik heb last van erosie van mijn tanden.

Daarnaast was ik op zoek naar meer bescherming van mijn tanden/mond door een goede hygiene.

En die ionentoestand van de soladaytandenborstel werkt ook antibacterieel.

Ik had al eens h202 geprobeerd, maar dat werkte te zeer etsend op mijn tanden in.

Je hoeft met de soladey geeneens tandenpasta te gebruiken voor die tandenborstel: het werkt zo al goed.

De titaniumdioxide die krijg je niet in je mond: die zit verscholen in de steel van de tandenborstel en is in het geval van deze tandenborstel alleen belangrijk voor de inwerking van de ionen op het tandplak.

 
Als ik de tandenborstel gebruik poets ik eerst met zout en dan nog een keer met kokosolie.

Ik spoel na met 3% H2O2.

Lia

 
Bastiaan, dat is snel!

Je zal er denk ik in elk geval geen spijt van krijgen.

Ik hoop voor jou dat je die met de zonnecellen hebt besteld, anders zou ik je dringend adviseren je bestelling te herzien.

Volgens mij geven de zonnecellen de nodige power voor de ionenvorming.

 
M'n Sonicare tandenborstel is recent kapot gegaan, dus kan ik eens kijken wat een betere oplossing is. Zijn jullie nog steeds enthousiast over de Soladey tandenborstel?

Paar vragen:

Ik poets al een tijdje met natriumbicarbonaat, maar is dat eigenlijk niet nodig hiermee en kun je gewoon zonder iets erop tandenpoetsen?

Is de J3X een betere optie omdat ie beter licht opvangt met z'n zonnecel?

Gebruikt iemand die tapered opzetborstel en hoef je dan eigenlijk niet meer te flossen?

Mark

 
Ik gebruik de Soladay-tandenborstel inmiddels een aantal jaren en ben er zeer tevreden over. Als het kan gebruik ik de zon, maar een felle lamp is ook prima. 's Avonds scherm ik dan wel m'n ogen af, zodat ik niet klaar wakker ben na het poetsen. :wink:

Inmiddels heb ik de J3X aangeschaft (heeft minder licht nodig, maar hoe meer hoe effectiever lijkt me) en neem de gewone mee naar mijn werk, zodat ik daar kan poetsen wanneer ik wil. Ik probeer altijd minstens 30 minuten tussen maaltijd of drank (melk/kefir) te houden. Ooit gehoord dat je glazuur dan wat kwetsbaarder is, dus wacht ik even met poetsen.

Sinds ongeveer een maand poets ik met Keltisch zeezout en een heel beetje water (puur natmaken van tandenborstel), daarvoor gebruikte ik alleen een beetje water.

Over een poosje ga ik het ook eens met kokosolie proberen en dan met H2O2 3% spoelen, zoals Poekie beschrijft. Ben benieuwd, maar ga er me eerst in verdiepen als ik er wat tijd voor heb.

Die tandenborstel is in ieder geval een aanrader. Tandplak laat makkelijker los en ik heb eigenlijk geen last meer van terugtrekkend tandvlees, terwijl ik daar vroeger wel vaak last van had. Ook voelen de tanden heerlijk glad aan en het neutraliseert de geur in je mond, dus je ruikt niet naar pepermunt, maar gewoon nergens naar, denk ik. :)

 
Klinkt goed, Joop!

Ik heb de J3X besteld (met verchroomde koplampen ;-)).

Ik ga het eerst eens met m'n gewone badkamerverlichting proberen en niet meteen een bouwlamp tevoorschijn toveren.

Het had niet veel licht nodig las ik.

Mark

 
ook hier mijn ervaring met de soladay tandenborstel : alleen mijn lof. Heb een paar weken gepoetst met soladayborstel en niks meer flossen, geen tandplak. Men merkt soms alleen maar het verschil als je iets kwijtspeelt, heb sinds enkele dagen mijn J3x mislegt en ja hoor, problematisch terug aan het flossen en tandplak hoopt al op.

 
Wat moet ik me nu toch voorstellen bij die Soladey tandenborstel ? hij beweegt niet vanzelf zoals een elektrische begrijp ik ? En er zitten ionen in die zorgen voor de verwijdering van tandplak ?? Kunnen die ionen ook kwaad ?

 
Het is inderdaad zoals een gewone tandenborstel behalve dat je geen tandpasta nodig hebt. Die ionen kunnen blijkbaar geen kwaad, Mike heeft hier ergens al wat meer uitleg rond geschreven.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.749
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan