Tandenborstel: wel/niet elektrisch?

Ik gebruik de Soladay J3X sinds een maand of 2 met nabica. Tanden zijn mooi wit. Controle bij tandarts over een tijdje zal moeten uitwijzen of ik ook minder tandplak heb. Het lijkt wel het geval.

 
Het lijkt een super tandenborstel, maar ik ga eerst nog eens lezen over wat titanium en speeksel samen kunnen doen voor je lichaam. Kan het echt helemaal geen kwaad ? Het is toch een zwaar metaal ?!

 
Hou ons op de hoogte, Zonne. Ik weet ook niet 100% hoe dat zit.

Edit:

Vond dit filmpje hierover:



En dat filmpje vond ik weer hier:

http://www.eco-tandenborstels.nl/pages/faq-veelgestelde-vragen-over-soladey

Quote:
Is het titanium ongezond? / Kan het op enige manier in je lichaam komen?

Nee, dat kan niet. Het wordt niet door de huid opgenomen, lost niet op in water of in andere vloeistoffen en dampt niet uit, dus het kan daarmee ook niet in het lichaam terecht komen. Je komt daarnaast ook niet met het staafje zelf in aanraking, omdat de opzetborstel er overheen zit! Het MSDS (Material Safety Data Sheet) van het staafje vindt u > hier.


 
Zoiets wil ik ook eens gaan proberen. Ben namelijk niet 100% overtuigd dat het titanium in de Soladey veilig is. Je komt namelijk wel in aanraking hiermee, ondanks wat er op de website staat.

 
Er zijn nog tandenborstels met echt varkenshaar. Het voordeel van haar is dat het een soort schubben heet waarmee het ook aan de zijkant een reinigende werking heeft.

Zoiets:

http://www.ekobebe.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,674/category_id,55/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,111/

 
en ik zou over de soladey dingen uitzoeken, maar al die chemische verbindingen die er kunnen ontstaan door titanium en speeksel zeggen mij niet zoveel. Misschien dat iemand die wel goed was in scheikunde meer onderzoek kan doen ivm dat titanium ??

 
Titanium dioxide

White in colour, Titanium dioxide is extracted from the naturally occurring mineral Ilmenite, (named after the Ilmen Mountains in Russia), an iron-black, heavy, metallic oxide mineral, composed of iron and titanium oxide.

Thought not to be easily absorbed, although detectable amounts can be found in the blood, brain and glands with the highest concentrations being in the lymph nodes and lungs, it is excreted from the body with urine.

Can be found in tablets and capsules, cottage and Mozzarella cheeses, horseradish cream and sauces, lemon curd, toothpaste, and white paint, also in sweets where it is often used to provide a barrier between different colours. Used to increase opacity in some sauces.

Banned in Germany.

No adverse effects are known.

Pollutes waterways.

 
Dit vond ik er nog over op wikipedia:

Quote:
In poedervorm is titanium brandbaar. Daarentegen gedraagt het materiaal zich in het menselijk lichaam inert; de titaniumdeeltjes die afslijten van een eventueel implantaat, reageren niet met het weefsel in het lichaam. Titanium wordt, evenals aluminium, tegen corrosie beschermd door een natuurlijke, afsluitende oxidelaag. Zeer belangrijk is de bestendigheid van deze laag tegen chloride-ionen. Daardoor is het metaal bestendig tegen zeewater en vormt het een alternatief voor roestvast staal in een chloridebevattend milieu. Ook is titanium zeer geschikt voor piercings. Het is volgens de wet zelfs verplicht dat dit sieraad van titanium is.


 
Gerard, maar wat doet het in een tandenborstel ? Heeft het effect op je lichaam ? Of op amalgaam etc etc.

 
Negatieve ionen zie ik wel als iets goeds. Alleen die titaniumdioxide weet ik nog niet. De tandenborstel is wel in Duitsland te koop: http://soladey.com/where-to-buy. Allen als je dan op de link naar die Duitse website klikt wordt je door verwezen naar een Franse website. Het is wel zo dat het geen nano-deeltjes zijn.

 
https://www.youtube.com/watch?t=77&v=f_BUzvvYBhk
Soladey Ion5: eerste indruk

Richtprijs: € 40
Type: ionische tandenborstel

De Ion5 is een tandenborstel van Soladey met een ionische werking. De handtandenborstel werkt zonder batterijen of stroom én ook zonder tandpasta. Hoe werkt het en hoe bevalt het?

Tevreden over deze 1e indruk?

Maak nu 60 dagen voordelig kennis met de Consumentenbond en krijg toegang tot alle tests!
Maak kennis

Soladey Ion5: review
Soladey Ion5: wat is het?

Soladey Ion5: review

Drie personen hebben de Ion5 gedurende langere periode gebruikt, in plaats van de eigen tandenborstel. De ervaringen kwamen behoorlijk overeen. Harde conclusies over de werking zijn moeilijk te trekken op basis van deze persoonlijke ervaringen. Tanden voelen daadwerkelijk gladder, maar geheel plakloos en echt fris is het niet.

Lees in het tabblad 'Soladey Ion5: Wat is het?' wat er zo speciaal is aan deze tandenborstel.
Gladde tanden

De tanden voelden gedurende de hele dag opvallend glad aan, alsof de tanden net gepolijst zijn. Zo glad dat de tandarts van één van de proefpersonen met dun tandglazuur het gebruik ervan afraadde.
Geen wittere tanden

Na 2 weken, 4 weken en bijna 3 maanden poetsen zijn de tanden niet zichtbaar witter geworden.
Smaak

Poetsen met de Ion5 en zonder tandpasta zorgt ervoor dat je speeksel een beetje gaat schuimen. Het smaakt niet zo fris en zelfs een beetje metaalachtig. Het voelt niet echt prettig om alleen met speeksel en water te poetsen.
Zonder tandpasta?

Poetsen zonder tandpasta kan handig zijn als je bijvoorbeeld op reis gaat. Het bespaart daarnaast de kosten van tandpasta, hoewel je wel tussen de €10 en €15 per jaar kwijt bent aan de opzetborstels. En volgens sommigen is het goed voor het milieu, omdat er geen schadelijke stoffen worden doorgespoeld.

Hoewel dit persoonlijk is, werd de frisse smaak van tandpasta gemist. Soladey geeft aan dat het gebruik van tandpasta wel mogelijk is, maar dan eentje die weinig schuimt, zodat het schuim het staafje niet blokkeert. Maar na het gebruik van een klein beetje en weinig schuimende tandpasta voelden de tanden niet zo glad meer.
Geen fluoride

Poetsen zonder tandpasta betekent ook dat de fluoride ervan ontbreekt. Wij raden het gebruik van fluoride aan, omdat fluoride preventief werkt tegen gaatjes. We weten niet hoelang de ionen werken.

Soladey Elektrische tandenborste
Werking

Je merkt alleen dat er iets gebeurt doordat je gladde tanden krijgt en het speeksel gaat schuimen. Toch treffen we na gebruik over een langere periode nog steeds tandplak aan tegen het tandvlees. De ionen komen blijkbaar niet veel verder dan de tandenborstel en wat is dan precies het voordeel? Met een elektrische tandenborstel of handtandenborstel kun je ook prima het plak van de tanden poetsen.

Een goeie tip is om zo nu en dan een poetsverklikker (een kleurstofje waarmee je tandplak kunt aantonen) te gebruiken om te controleren of alles goed wordt meegenomen tijdens de poetsbeurt. We vroegen een aantal tandartsen om hun mening en zij hadden ook twijfels bij de (anti-bacteriële) werking voor het tandvlees.

Wetenschappelijke artikelen over het effect van ionentandenborstels spreken elkaar tegen. De tandartsen hebben meerdere artikelen geraadpleegd waarin geen beter effect aangetoond werd op reiniging ten opzichte van elektrische tandenborstels. Soladey geeft aan wel wetenschappelijk bewijs te hebben van de betere reiniging ten opzichte van dezelfde borstel zonder ionische werking.
Gebruik

Het handvat is iets te kort, zodat je je tandenborstel wat onprettig vast moet houden om het zonnepaneel vrij te houden. Het is jammer dat je geen feedback krijgt dat de borstel 'aan' staat. Zo weet je bijvoorbeeld niet of je voldoende licht hebt voor een goede werking. Vooral niet als je een beetje tandpasta gebruikt, waardoor je schuimend speeksel niet opmerkt.

Je moet in de buurt van een (liefst felle) lichtbron blijven staan. Dat kan lastig zijn als je gewend bent tijdens het tandenpoetsen rond te wandelen. Het borsteltje voelt prettig in de mond. Na bijna 3 maanden is hij nog niet aan vervanging toe. http://www.consumentenbond.nl/elektrische-tandenborstel/soladey-ion5/

 
Ik heb jarenlang gepoetst met fluoride, en toch heb ik gaatjes in de halzen van wat tanden, wat een hoax dat fluoride.

Het doel van die ionen borstel is beter schoonmaken, ik poets elektrisch met zuiveringszout en het is schoner dan ooit, ionen tandenborstel is overbodig. Misschien een tip voor anderen :)
 
Ik ben me aan het verdiepen in de ionische tandenborstel van Soladey. Ik vind het lastig. Vooral dat titanium verhaal.
 
Ik heb een Soladey tandenborstel gehad maar werd er niet blij van: er vielen steeds borstelhaartjes uit tijdens het poetsen, niet prettig.
Ook miste ik de frisheid van tandenolie/tandpasta.
Witter werden mijn tanden er ook niet van.
Het ding ligt er nu te kijken met de reserveborsteltjes.
 
Ook een tijdje met Soladey gepoetst. Ik zeg niet dat het niet werkt, maar ik vertrouw die titanium niet en sinds ongeveer een jaar poets ik met een bamboe tandenborstel en baking soda. Gaat prima.

Mark
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.157
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan