Supergezonde smoothie

Angela

New member
Recept: supergezonde smoothie,

1 appel, 1 sinaasappel, 1/2 citroen, 2 á 3 glazen water, eetlepel olijfolie, eetlepel pollen, 2 theelepels sole (zeemineralen), 1/2 theelepel ascorbinezuur (vitamine C), theelepel kurkumapoeder, cayennepeper, paprika poeder, 1⁄2 theelepel gember poeder, Spirulina, Chlorella, kaneel naar smaak, flinke theelepel honing.

Natuurlijk heb ik deze niet van mezelf;)

Ik heb hem nog nooit gemaakt omdat ik altijd afhaak omdat ik niet alle ingrediënten in huis heb. Waar koop ik bijv. pollen (wat zijn dat eigenlijk?), spirulina, chlorella.....? Wanneer neem je deze smoorhete bij voorkeur, op de nuchtere maag, s middags of in de avond?

 
Angela,

Ik zou de cayennepoeder en paprikapoeder eruit laten, dat zijn nachtschades.

Bijenpollen kun je kopen bij de natuurwinkel. Effe googlen voor uitleg.

Spirulina en chlorella kun je kopen bij Ron Fonteine

En 1x keer alles kopen en je kunt een hele tijd smoothies maken.

Ik zou trouwens zelf het water vervangen door melk, yoghurt of kefir. Vet man! uh, vrouw.

 
Ik heb die ongeveer een jaar lang elke ochtend als ontbijt genomen. Ben er echt helemaal op uitgedronken. Ben nu blij met mijn yoghurt met noten en rozijnen ontbijt.

 
Ik zou de sinaasappel eruit laten, vanwege de koolhydraten.

 
Zo'n super smoothie vind ik dit nou ook weer niet. Veel suikers, weinig eiwitten en vetten.. Zoveel voedingsstoffen zitten hier niet in, verder is het eigenlijk niks anders dan vloeibare suikers die supersnel je bloedsuikerspiegel verprutsen en je denk ik weinig goeds zullen doen.

Het mindste wat je kunt doen is er meer verzadigde vetten in doen. Ik mis ook een beetje de voedingsmiddelen met een grote voedingsdichtheid (dus de dierlijke voeding). Rauwe eieren, levertraan, rauwe melk/yoghurt, enz..

Dit is niet echt een smoothie waar Weston Price trots op zou zijn. :wink:

 
Dit is voordat Mike zijn nieuwe kennis had opgedaan.

Voorschrijdend inzicht noemen ze dat toch?

 
In de andere versie zit ook kokosolie en olijfolie.

Quote:
Ik zou de sinaasappel eruit laten, vanwege de koolhydraten.


Een echte heerlijke sinaassappel is fantastisch van smaak. Waarom heeft God in godsnaam dan een sinaassappel boom geschapen? Dat je niet moet overdrijven met zoet fruit ok? En dat je niet het hele jaar sinaassappels moet eten zover kom ik ook wel. Maar ik kan me niet voorstellen dat als die natuurvolkeren sinaasappelbomen hadden in hun habitat ze deze niet zouden eten.

En daarbij in deze smoothie combineer je hem met vetten. (in de smoothie van de link die ik aanhaal dan).

 
Quote:
Maar ik kan me niet voorstellen dat als die natuurvolkeren sinaasappelbomen hadden in hun habitat ze deze niet zouden eten.



Daar eten ze de sinaasappelen rechtstreeks van de boom.

Als ze vandaar uit naar NL worden getransporteerd worden ze groen geplukt, dus dan hebben ze al puur minder zon gehad.

Dus een stuk minder gezond dan dat je in het land woont waar ze groeien.

Maar dat neemt niet weg dat een sinaasappel errug lekker kan zijn.

 
Ik doe 2 zure appels en ipv sinasappel grapefruit. Wel 2 citroenen, dun geschild, dus met het witte nog eraan. De appel met klokhuis en schil, soms met de pollen, want die zijn nogal duur.

met koreander,kaneel,curcuma,gemberpoeder,kruidnagelpoeder, kardemom. met kokosolie en olijfolie en sole. En een beetje honing.

Ik drink dit bij of als lunch, en ik heb werkelijk nooit last van mijn buik/darmen/lever als ik deze smoothie drink. Gemakkelijk om mee te nemen en ik heb er

urenlang genoeg aan...heerlijk.

 
Dan leg je hem zelf toch nog even in de zon :wink:

Maar goed deze smoothie maak ik bij gebrek aan een baan voor een aantal kenissen tegen een leuke kostprijs.

Wij hebben op de boerenmarkt in Amsterdam Noord een bijenmeneer die verkoopt 1 kilo bijenpollen voor 20,- euro

Volgens mij is dat best wel goedkoop.

 
Ik ben zelf ook net begonnen met smoothies, voornamelijk groene smoothies

. Maar nu heb ik gelezen dat je ze ook kunt invriezen. Maar gaat er dan niet veel van de voedingswaarde verloren?

 
Quote:
Oxaalzuur

Oxaalzuur en derivaten komen voor in verschillende planten, met name rabarber en klaverzuring. Voedingsmiddelen die aanzienlijke hoeveelheden oxaalzuur bevatten zijn cacao, chocolade, de meeste noten, bessen, bonen en bieten. Ook komt het voor in peterselie, postelein en spinazie.

Wanneer deze stof wordt ingenomen irriteert het de binnenkant van de keel en kan fataal zijn in grote doses. Oxaalzuur bindt zich met ionaire metalen zoals calcium in het lichaam, waarmee het oxalaten vormt die de keel en nieren kunnen irriteren. Sommige nierstenen bestaan voor het grootste gedeelte uit oxalaten. Langdurige of herhaalde blootstelling aan oxaalzuur kan schade aan de nieren toebrengen. Aan de ogen kan een kleine hoeveelheid stof oogirritatie (gekarakteriseerd door rode en waterige ogen) veroorzaken, langdurig contact kan schade aan het hoornvlies of zelfs blindheid veroorzaken. Herhaalde blootstelling aan de huid geeft letsel van de huid, huidontsteking of zelfs brandblaren, afhankelijk van de exposieduur. Inhalatie van oxaalzuur kan verschillende gradaties van longschade en irritatie aan de luchtwegen veroorzaken, gekarakteriseerd door branderig gevoel in de keel, kuchen en hoesten. Grote hoeveelheden kunnen verstikking, bewusteloosheid en zelfs dood veroorzaken.


 
Goeie Poekie! En dan hebben we het niet eens gehad over de grote hoeveelheden fruit/fructose( 60% per smoothie) gehad die in die groene smoothies gaan... Dat vele fruit heeft mij pre-diabetes opgeleverd. Gelukkig ben ik daar nu van af!

 
Ik heb nog niet alle ingrediënten maar we zijn goed op weg. Door de week 'S morgens en 'S middags een smoothie en daarna een keer een warme maaltijd met vlees, vet en sommige groentes. Soms als extra een salade erbij.

Mijn zoon van tien vindt Mike's smoothies ook lekker en maakt ze met trots zelf en drinkt 'S morgens een smoothie en op school ook ipv boterhammen en in het week-end als ontbijt eten we in rundervet gebakken lever en hart met uitjes.

Dat vind hij ook heerlijk en ik ook.

Ik hoop alleen dat de smoothies ook voedzaam genoeg zijn omdat we momenteel alleen deze ingrediënten gebruiken:volle zelfgemaakte yoghurt, mosterd, kerriepoeder, zwarte peper, rauwe volle melk, stuifmeelpollen, donkere bio honing, citrusvruchten, lichtzure jam, roomboter, olijfolie, ghee, kokosvet, sole en rauwe eieren.

Dat was een kleine updat mijner zijde.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.675
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan