Supergezonde smoothie

Dat klinkt als een bijzonder voedzame en lekkere smoothie! Hoe voedzaam het is kun je heel makkelijk zelf aflezen aan hoe lang je zoon erop draait zonder hongergevoel. Met een beetje voedzame smoothie moet je minimaal 3 uur voort kunnen.

Mike

 
De kleinste van twee jaar krijgt ook de smoothie. Dat heb ik weer he, nu vraag ik me af of je niet op moet passen met rauwe eieren vanwege salmonella en vooral voor kinderen.

De oudste zoon neemt het mee naar school en drinkt het daar gedurende de dag en hij zet het ongekoeld weg maar het is me wel opgevallen dat hij het met zo'n anderhalf twee liter smoothie bijna de hele dag doet. Met boterhammen niet.

Nu moet ik nog niet te vroeg juichen maar we zijn goed op pad.

Verder is het wel verveldenswaardig om te noemen dat altijd als ik rauwe melk drink ik een beetje iets aan mijn oogkassen voel, het is net geen tinteling maar ook niet high gevoel maar denk iets wat daar op lijkt. Vraag me af of anderen dat ook hebben of is het de afbouw van de koolhydraten.

Bij mijn oudste zoon bouwen we het ook geleidelijk af dan is het niet gevaarlijk. Denk binnenkort kan hij ook totaal zonder koolhydraten.

 
Als je biologische of, nog beter, biologisch-dynamische eieren gebruikt is er nagenoeg geen gevaar. Bedenk dat je salmonella van alle rauwe voedingsmiddelen kunt krijgen, evenals e-coli en andere 'ongewenste gasten'. Salmonella wordt veelvuldig geassocieerd met kippenvlees en kippeneieren omdat we kippen in schuren houden onder ANAEROBE omstandigheden, met duizenden tegelijk, dicht op elkaar gepakt, de kippen hun eigen stront te eten geven en ze allemaal tegelijk preventief antibiotica in hun voer geven. Dat is natuurlijk vragen om salmonella en andere ellende!

Wat jij ervaart bij de oogkassen klinkt als histamine. Dit is een uitstotingshormoon dat in bedwang hoort te worden gehouden door de bijnieren. Wanneer de bijnieren echter verzwakt zijn, kun je overmatige histamine-reacties hebben en is je immuunsysteem overactief. Het bijnierhormoon cortisol hoort het imuunsysteem te reguleren en het enzym histamines, geproduceerd door de bijnieren, hoort histamine in bedwang te houden.

Mike

 
Dirtsa,

Nee, in de toekomst wil ik daar ook aan beginnen maar het is jam van een Italiaanse merk waar geen suiker aan toegevoegd is en zij hebbhen verschillende varianten zoals besssen, citroen, sinasappel etc.

 
Ja maar ik lees altijd de ingrediënten aandachtig en ben altijd kieskeurig met wat ik koop.Ik wil geen compromissen alleen als het anders niet kan of ik koop dan iets anders.

Check ook vaak naar de reputatie van bepaalde merken en probeer toch merken te kopen die het fruit uit Nederland halen maar dat wordt steeds lastiger met het monopolistisch multi-nationalistisch éénheidsworst wordende maatschappij.

 
Ik heb even gegoogled, en de jam is prima zelf te maken, zonder suiker. Ga ik zeker keertje proberen.

 
Vroeg me ineens iets af.

Is ons lichaam er wel op gebouwd om heel veel vloeibaar en geconcentreerd te eten net als koeien geen kant en klare brokken moeten eten.

Wij hebben tanden en door het kauwen houd je je gebit in conditie en activeer je enzymen maar als we smoothies en soep eten komt het onvoorbereid in onze magen.

Lijkt me zo. Correct me if I'm wrong.

Hoe denken jullie erover?

Hoop dat ik niet gelijk heb want smoothies maken en soepje eten is wel super praktisch.

 
We hebben tanden inderdaad om te kauwen, maar daar begint de spijsvertering pas. Daarna horen we voldoende maagzuur te hebben en goed werkende darmen met evenwichtige darmflora. Daar gaat het echter fout, goed fout zelfs.

Om die reden doet de moderne mens er verstandig aan zijn voeding geheel of grotendeels vloeibaar in te nemen. Zo omzeilen we de spijsvertering en maken we van inname ook opname, waardoor we voedingsstoffen vrijwel direct in het bloed terechtkomen en daarmee beschikbaar worden voor de cellen.

Daarnaast heeft de moderne mens ernstige tekorten een belangrijke voedingstoffen, die vaak al erfelijk zijn en worden meegegeven. Je kunt veel meer voedingsstoffen in vloeibare vorm tot je nemen dan in vaste vorm, dus het is de ideale manier om zo snel mogelijk zo veel mogelijk voedingsstoffen tot je te nemen en de tekorten weg te werken.

Mike

 
Ik kauw mijn smoothies wel, ik heb er altijd fruit/ groente in en ik 'kauw'meestal wel een keer of 10.

Mike, nog even over rauwe groentes. Welke van de volgende groentes kan ik beter niet rauw eten: andijvie, snijbiet, paksoi, courgette, boerenkool, raapsteel. Deze doe ik regelmatig rauw in mijn smoothie. Ik meen gelezen te hebben dat snijbiet beter niet rauw gegeten wordt, maar de rest is mij onduidelijk.

En welke groentes kan ik wel in de smoothie doen? Ik laat het wel 12-24 uur fermenteren in de smoothie, maakt dit nog verschil mbt oxaalzuur?

 
Ik heb een vraag. Ik heb chlorella en spirulina besteld voor in de vette smoothie, kan ik dit ook zonder problemen aan mijn kinderen ( 12 en 14) geven en zo ja aan wat voor hoeveelheden kan ik dan denken of moet ik dit opbouwen?

 
Wommes, ik denk dat je zeker moet opbouwen, dit soort ontgiftingsvoeding kan behoorlijke reaktie geven, buikpijn, hoofdpijn, misselijkheid enz. dus beginnen met 1 tablet/poeder en dan kijken en als het goed gaat verder opbouwen. Hoeveel je moet geven weet ik niet, beetje aanvoelen misschien, ik ging altijd tot 9 totaal (3 bij elke maaltijd) Je krijgt er goede ontlasting van was mijn ervaring en die van mijn vader.

 
Dank je wel voor je reactie, dan ga ik het inderdaad heel voorzichtig aanpakken. Ik heb het in poedervorm besteld, dan begin ik gewoon met 1 gram.

 
Vanochtend een smoothie gemaakt van :

halve liter Rauwe/melk

halve liter Rauw melk/kefir

150 gram kalfs lever

150 gram kalfs Nieren

1 rauwe ei dooier

2 lepels Sole

Was best wel te doen :)

 
RobinAlexander, klinkt supergezond en ben blij voor jou dat je het nog weg krijgt ook.

Zou zelf geen slok weg krijgen :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.165
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan