Supergezonde smoothie

Ik heb ergens gelezen dat de gunstige effecten van kefir verdwijnen als je ze in de blender doet om er een smoothie van te maken. Ik maak nu dus speciaal voor dit doeleinde yoghurt van rauwe melk. Maar ik zat me ineens af te vragen of dit niet gewoon een fabel was?

Kan iemand me dit misschien vertellen? Zou weer een procedure minder zijn in mijn keuken en dat is best welkom

 
Er wordt door de blender wel wat kapot gemaakt, volgens mij zit daar geen verschil in tussen kefir en yoghurt. Volgens Mike is het niet zo erg om dat het gefermenteerd is en dat veel goed maakt. Ik zelf doe het niet omdat je het in de blender doet nadat het gefermenteerd is en ik denk dat de blender toch best wat kapotmaakt. Ik vind het ook veel makkelijker om het er zo door heen te roeren. In de yoghurt is dat het makkelijkste om eerst met een klein beetje yoghurt door te roeren en daarna de rest. In de kefir los ik het op in een klein beetje melk en daarna fermenteer ik het met alle melk mee en het mengt er dan door als ik de kefir door roer. Als er iets groters door heen blendert zoals fruit zou je dat ook eerst fijn kunnen blender met blender/staafmixer en dan er door roeren.

 
De gunstige effecten van kefir zijn (o.a.) alle positieve bacteriën. Het lijkt me stug dat die zich wat van de blender aantrekken. Blenderen is natuurlijk wel een voedselbewerking. Vetzuren houden bv niet van zo'n ruwe behandeling, die kunnen dan beschadigd raken. Invloed op de eiwitten weet ik niet. Ik blender trouwens maar 5-10 seconden.

Zelf doe ik ook rauwe eieren in de smoothie. Voor mij is niet blenderen geen optie.

Wel heb ik al heel snel, binnen 20 minuten ofzo nadat ik de smoothie gemaakt heb dat er een soort metaalsmaakje aankomt. De smoothie bewaren vind ik dan ook niets. Ik moet nog steeds achterhalen wel ingrediënt daar verantwoordelijk voor is

 
Quote:
Ik moet nog steeds achterhalen wel ingrediënt daar verantwoordelijk voor is


Zuren.

 
Ik merk dat als ik het blendt het veel dunner wordt en het meer scheid en minder gemixt blijft (dit laatste zie je een tijdje maar ik denk wel dat het effect heeft). Ik denk ook niet dat het effect op de bacteriën heeft maar wel op wat anders. Maar ik doe er ook geen eieren door alleen kruiden en slagroom en dan gaat het goed zonder blender. En de blender/staafmixer is nog steeds heel erg handig en goed voor allerlei andere dingen.

 
Is het eten van rauwe eieren echt wel veilig?

Ik kan niet tegen rauwe melk heb ik ondervonden dus moet nu even kijken wat ik dan ga ontbijten. Maar ik dacht aan volle yoghurt eventueel met rauwe eieren en creme fraiche erdoorheen omdat ik toch aan mijn vetten moet komen.
 
Ik zou het ook niet doen. Hoe vaak hoor je wel niet dat mensen in de kracht van hun leven doodgaan door het eten van een rauw ei?
IK kook ze altijd minstens tien minuten en dan gooi ik ze voor de zekerheid nog even in de magnetron.
 
Humor,ha.
Ik zou er in ieder geval niet bij gaan zitten want dat is ook dodelijk. vergeet ook niet om je te laten wekken voordat je 8 uur geslapen hebt. Langer slapen schijnt ook dodelijk te zijn.
aPs. geniet van de eieren, het kunnen zomaar je laatste zijn.
 
Maar even serieus Celticmist, heb je dit niet al minstens een keer eerder gevraagd ?
Zacht gekookte of gepocheerde eieren zijn ook net zo goed hoor en een stuk lekkerder.
Als je je er niet fijn bij voelt dan doe je het toch niet?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.754
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan