Stop de Lockdown

Wob-documenten: regering hield ic-capaciteit laag waardoor excuus ontstond voor lockdowns & injecties​

22 maart 2022

Op 4 mei 2020 presenteerde het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) een plan aan het ministerie van Volksgezondheid om de ic-capaciteit uit te breiden naar maximaal 3750 bedden.

Op 19 februari 2020, nog voor de coronapandemie, waarschuwde toenmalig directeur-generaal Volksgezondheid bij het ministerie van Volksgezondheid Angelique Berg: “Als corona ooit maar net iets erger wordt dan een zware griep zoals we die in 2017-2018 hebben gehad, stort het zorgsysteem ineen, dan hebben we al heel snel te weinig bedden.”


Ze lijkt een belangrijke kracht te zijn geweest achter het verhogen van de ic-capaciteit, schrijft data-analist Daniël van der Tuin in een Twitter-draadje. Enkele maanden later, op 20 mei 2020, werd bekend dat Berg het ministerie van Volksgezondheid zou verruilen voor het CBS.


Opschalingsplan​


Er werd ondertussen gewerkt aan een opschalingsplan. Dat plan bestond uit een aantal fasen. Fase 1: structureel opschalen naar ongeveer 1700 ic-bedden. Fase 2: flexibel opschalen naar 2400 ic-bedden en tegelijkertijd gebruikmaken van ic-capaciteit in Duitsland. En fase 3: boven de 3000 bedden (zwart scenario).


Op 1 september 2020 ging Berg aan de slag bij het CBS. Een maand later, in oktober 2020, deed OMT-lid Diederik Gommers een opmerkelijke uitspraak. Op de vraag of de capaciteit op de ic’s drastisch vergroot moet worden, antwoordde hij: “Nee, want er is niks zo erg dat als wij straks ic-bedden hebben en allerlei personeel opgeleid, en er geen patiënten zijn. Dan verveel je je dood. Dat hou je niet lang vol.”


Excuus​


Diezelfde maand diende de tweede golf zich aan en was de ic-capaciteit nauwelijks vergroot. Het kabinet en OMT grepen de lage ic-capaciteit vervolgens aan om een nieuwe lockdown in te voeren, inclusief avondklok, verplichte mondkapjes en het vaccinatieprogramma, merkt Van der Tuin op.


Van het opschalingsplan kwam niets terecht, waardoor een excuus ontstond voor lockdowns, injecties, avondklok en andere ontwrichtende maatregelen, aldus Van der Tuin.


Gedurende de hele pandemie was er politieke onwil om de ic-capaciteit uit te breiden. Meerdere moties hierover werden weggestemd door de coalitiepartijen.
 
Viroloog en OMT-lid Marion Koopmans liet zaterdag weten dat ze aan het reizen was. “Grens over: mondmaskers (alle leeftijden), vaccinatiebewijs met booster, 1,5 meter. Vandaag overleg met een kleine adviesgroep ter voorbereiding op de G7 over de toekomst van pandemic preparedness. Het verschil tussen landen zou mijns inziens goed geëvalueerd moeten worden,” schreef Koopmans op Twitter.

Een groep internationale ‘experts’, die zich verzamelden onder de naam ‘pandemic preparedness partnership’, onderzocht wat regeringen kunnen doen om snel te reageren op nieuwe uitbraken.

De G7-leiders hebben afspraken gemaakt over de snellere productie en goedkeuring van vaccins en de hervorming en versterking van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Professionele hulp​

Er hebben al bijna 1000 mensen op de tweet van Koopmans gereageerd. Het zijn overwegend kritische reacties. “Totaal onverantwoord om middenin een dodelijke pandemie internationaal te reizen,” schrijft Sander van Dam sarcastisch.

Viruswaarheid-jurist Jeroen Pols haalt hard uit: “Door jouw terreur sterven duizenden mensen. In het kort geding tegen de vaccinaties had je geen enkel verweer. Wordt het niet tijd om professionele hulp te zoeken?”

Opleven​

Volgens Koopmans zijn we nog niet van corona af. Het virus kan later dit jaar weer opleven en blijft vermoedelijk voor altijd bij ons, zei het OMT-lid. “Het beeld is ontstaan dat covid nu al een verkoudheidje is, maar dat klopt niet,” beweerde Koopmans. “Dat de situatie op dit moment beheersbaar is, is te danken aan de hoge vaccinatiegraad bij de mensen die het meeste risico lopen op ernstige ziekte door covid.”
 
Ik hoor de normies al zeggen: "Er zijn wel meer slechte dingen in ons leven. Als je overal over na gaat denken kan je niks meer doen of eten".
De sneltest voor thuis is toch ook een test met een stok in de neus?
 
Ik hoor de normies al zeggen: "Er zijn wel meer slechte dingen in ons leven. Als je overal over na gaat denken kan je niks meer doen of eten".
De sneltest voor thuis is toch ook een test met een stok in de neus?
Geen idee eerlijk gezegd, heb die dingen nog niet in het echt gezien laat staan gebruikt.

Goede vriend van mij heb ik ook al een paar keer gewaarschuwd voor de testen van de GGD wat hij zo af en toe laat doen als er weer iemand positief is getest op zijn werk.
Probeer je rustig uit te leggen hoe schadelijk het is krijg je als reactie "Ach, dood ga ik toch een keer"...
 
Ik hoor de normies al zeggen: "Er zijn wel meer slechte dingen in ons leven. Als je overal over na gaat denken kan je niks meer doen of eten".
De sneltest voor thuis is toch ook een test met een stok in de neus?
Dan antwoord ik, bij jullie wel maar bij mij niet !!

Maar, .... stilte, ... ik weet nog veel meer waar ik je mee kan helpen, maar wacht niet te lang, ...
 
Geen idee eerlijk gezegd, heb die dingen nog niet in het echt gezien laat staan gebruikt.

Goede vriend van mij heb ik ook al een paar keer gewaarschuwd voor de testen van de GGD wat hij zo af en toe laat doen als er weer iemand positief is getest op zijn werk.
Probeer je rustig uit te leggen hoe schadelijk het is krijg je als reactie "Ach, dood ga ik toch een keer"...

Ja, dat soort reacties inderdaad.
"Ach, het zal wel meevallen"
"Ach, het doet geen pijn"
 
A boy with autism and a doctor’s note was denied boarding onto a flight over masks.

The agent reportedly told the family “I know austism.. I can’t guarantee you’re gonna be keeping that mask on him.”


Mike
 
Gaat niet gebeuren. Er gebeurt niets wat wij niet toelaten. Geef [ZE} nooit meer macht dan [ZE] werkelijk hebben!

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.778
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan