sterke groei en botbreuk

Poekie

Administrator
Een jongen heeft een groeispurt ingezet, 10cm afgelopen jaar.

Hij komt met sporten ongelukkig ten val tegen een trampoline.

Niet eens zo'n erge harde val maar wel zijn onderbeen op meerdere plaatsen gebroken en de groeischijf in zijn knie.

Kan de meerdere botbreuken in verband worden gebracht met de sterke groei?

Hij heeft 4 jaar geleden al eens zijn onderarm op meerder plaatsen gebroken, door een hardere val.

Ga ze iig adviseren om bottensoepen te gaan eten, inname van dierlijke vetten en eiwitten te verhogen.

d.m.v. (rauwe) eieren, zuivel (rauwe melk), roomboter. En levertraan. Maar het is net hoe de mensen daar voor open staan.

Zijn nog behoorlijk onwetend.

 
Nee, komt door gebrekkige voeding en de daaruit voortvloeiende lage botdichtheid. We horen botten te hebben die zo hard zijn als steen en niet week, zoals bij deze jongen het geval is.

Mike

 
Trampoline springen zelf helpt ook tegen osteoperose! (al levert die misschien idd ook een gevaar voor botbreuken op: maar gaat ook om hoe je ermee omgaat).

Nasa-astronauten kregen last van botverlies en hadden non-traumatische aerobische training nodig: de trampoline kan dan een bijdrage leveren: hier dat verhaal:

Zie hier http://www.bellicon-usa.com/why-bellicon/health-benefits/lifestyle-diseases de voordelen voor de gezondheid van de trampoline; verbetert het immuunsysteem, gaat osteoperose tegen, vermindert stress, stimuleert de lymfedrainage en gaat zelfs diabetes type II tegen.

Deze persoon heeft de trampoline gebruikt als manier om de kanker het hoofd te bieden (zijn kanker is weg).

http://www.chrisbeatcancer.com/rebounding/

Volgens hem is de trampoline de beste manier om je lymfesysteem aan de gang te zetten.

Je hoeft echt niet hard je best te doen voor je gezondheid om van de trampoline te profiteren.

 
Ik heb nog wel plaats in de achtertuin voor een grote trampoline. Er zijn echter zoveel soorten en merken op de markt, daar zit vast ook veel rommel tussen. Wat is het beste merk?

 
Lievergezond, trampoline springen is echt mijn ding….. geweldig. Ik hou niet zo van sporten maar beweging is heel belangrijk voor je lichaam, zoals je al zei, je lymfesysteem is afhankelijk van de beweging omdat ze geen ‘pomp’ heeft zoals het hart.

Moondust, ik doe het al jaren, wel gelijk de beste gekocht die er was en dat is de speciale mini Bellicon. Deze heeft elastiekjes ipv een metalen veersysteem. Het geeft een veel natuurlijke gevoel als je springt.

Gelijk ook met de verstelbare poten gekocht omdat deze makkelijker is op te ruimen. Je kunt heerlijk buiten maar ook binnenshuis springen bij een open raam (denk aan de zuurstof… )

Ik heb niet de kleinste gekocht maar de middelmaat, dat is voor mij groot genoeg… Je hebt geloof ik drie maten in de mini Bellicon

Beweging is zeker goed voor stress, hier kwam ik pas geleden nog achter toen ik het boekje ‘Verademing’ hebt gekocht van Bram Bakker en Koen de Jong. Zij leggen op een hele duidelijke manier uit hoe je op een gezonde manier kan sporten met behulp van je ademhaling en zo ook je stress kan kwijt raken. Echt een aanrader.

Moondust je kunt ook naar Youtube gaan en zoeken op trampoline en Remy Draaier, hij laat je zien wat je allemaal kunt doen op zo’n kleine oppervlakte. Duurt ongeveer 6 minuten. Ik heb geen idee hoe linken werken.

Met trampoline springen beweegt elke cel in je lichaam, omhoog springen is ontspanning en omlaag is aarden (hier helpt de zwaartekracht een aardig handje mee) en zo wordt elke cel in je lichaam getraind zonder al te veel moeite… en het is zo leuk om te doen.

Muziekje op, swingen en draaien met je heupen en armen. Op een gegeven moment ga je vanzelf, kom je in een soort flow terecht.

Het is goed voor je stofwisseling, verbetert je zuurstofopname, je doorbloeding krijgt een oppepper.

Goed voor spataderen, eigenlijk ook voor alle spieren zoals rugspieren, billen en dijen en ook je botstructuur wordt gestimuleerd om sterker te worden, lijkt mij ideaal voor beginnende osteoporose en dit was voor mij ook de reden om te doen. Want voeding is belangrijk met osteoporose maar bewegen is ook een ‘vereiste’.

 
Het staat ook tussen aanhalingstekens :) anders gezegd dan....ons lymfesysteem heeft geen sinusknop zoals het hart.

 
@Peti

Bedankt voor de tip. Ik zoek echter een grotere voor in de tuin. Mijn zoon zit op breakdancen en leert allerlei truukjes. Wat betreft salto's enzo is een trampoline heel handig om dat te leren. Bij anderen is hij ook altijd gek op de trampoline. Zo'n Bellicon is daar niet geschikt voor. Ik zie mezelf ook niet in huis of in de tuin op zo'n kleine trampoline staan. Net als mijn zoon hou ik meer van de acrobatische kant van trampolinespringen. Ik denk dat BERG wel een goed merk is. Die maken ook hele degeljike skelters.

 
Wat leuk van je zoon dat hij op breakdancen zit en ongelooflijk moeilijk lijkt me dat. En ja, dan is een grote trampoline wel handig voor het 'zacht vallen'.

Doe jij ook aan breakdancen? Ik hou het maar bij mijn mini trampoline... 'twisten' is voor mij al genoeg breakdancen... :D

 
Ik doe niet aan breakdancen, dat gaat bij mij erg moeizaam, maar i vind het wel leuk om af en toe een beetje met hem wat aan te klooien. Een trampoline zou wat dat betreft een welkome aanvulling zijn.

 
Een welkome aanvulling...zeker weten, elke cel in je lichaam geniet van het trampoline springen... :)

 
Hoi Peti, dank je wel voor je verhaal!

Ook dat je na zoveel tijd dat ding in huis te hebben nog altijd je trampoline kan waarderen.

Ik heb het vermoeden dat het bij mij net zo zal gaan.

Ik wil er ook eentje die ik in mijn huis en buiten kan gebruiken en die ik makkelijk op kan bergen.

Ook denk ik dat ik er eentje wil die niet te klein is (maar ook niet te groot) en ik begreep al dat de kleinste maat voor mij (en ook mijn vriend) af zal vallen.

Moondust: zo'n grote trampoline dat lijkt me echt leuk om in de tuin te hebben (als ik hem kwijt zou kunnen dan) en dan helemaal ook voor je zoon is het leuk.

Op youtube heb je heel veel van die filmpjes van jongens vooral die zich helemaal uitleven op een trampoline.

Ik heb trampolinespringen altijd heel leuk gevonden.

Ik herinner me 1 keer dat ik met mijn broer ergens in een loods terecht kwam met allemaal schuimrubber erin.

Dat was echt een walhalla, tot we gesnapt werden.

Het was bij een groot textielbedrijf waar mijn moeder stof ging kopen om vanalles mee aan te vangen.

Dit is een herinnering die nooit meer weggaat omdat het zo'n fijn gevoel was.

 
Lievergezond, mooi verhaal, hou die herinneringen vast, ze zijn zo kostbaar.

Als je vroeger het zo fijn vond, waarom doe je het nu niet meer? Sorry hoor, maar ik ben altijd al nieuwsgierig geweest.... :)

 
Leuk he die fijne herinneringen? Ik had de meest fijne herinneringen aan het schoolplein van mijn oude basisschool. Ik was er een jaar of 20 niet meer geweest, en een half jaar geleden besloot ik weer eens een kijkje te nemen. Alles was nog precies zoals het was - alleen bleek het niet meer in gebruik en er stonden ook hekken om de gebouwen heen, maar ik kon heel dichtbij komen. Ik was alleen, alle energie van vroeger was verdwenen (elders natuurlijk) maar het was aan mij om het weer op te roepen.

Vorige week hoorde ik dat alles een paar maanden geleden is gesloopt. Dus ik was toen net op tijd geweest. Wat ik nu heel grappig vind: hoe wist ik dat ik er langs wilde voordat het te laat zou zijn? Ik wist van niets, ik woon al heel lang niet meer in die gemeente (alleen m'n ouders en die wisten ook van niets), maar ik moet iets hebben opgepikt.

 
Peti, ja waarom doe ik het dan nu niet meer: trampolinespringen: een hele goede vraag.

Ik heb hier niet veel ruimte, maar ik zit er dicht tegenaan om een minigeval aan te schaffen.

Ook was ik een tijdje geleden op zoek naar info voor beterschap voor iemand met non-hodgkinkanker (lymfeklierkanker) en ik was bijna in staat om voor diegene een trampoline te kopen.

Die persoon zat lange tijd veel op een hometrainer: jaste er makkelijk 30 km doorheen op een dag.

Wetende dat die trampoline de lymfeklieren stimuleert dacht ik dat is het summum.

Het is er nooit van gekomen want die persoon die is te snel te gretig in de chemoval getrapt en voor we het wisten lag die onder de zoden.

Wat een ellende.

Maar weer over mij; toen dacht ik ook alweer: ik wil ook zo'n ding!

Ik heb niet veel plek maar dat is dus geen enkele reden om geen trampoline te hebben omdat die zo goed is op te bergen.

Nu valt bij mij het kwartje pas.

Altijd bij van die luchtkussenkastelen voor kinderen en trampolinegelegenheden of ballenbakken, dan wil ik eigenlijk meedoen, maar normaal zijn dat alleen kindergelegenheden in dit land.

Volwassenen hebben die springbehoefte kennelijk niet of weten deze te bedwingen.

Fijn dat ik binnenkort waarschijnlijk ook aan de beurt kom!

Hallo Thijs, typisch dat je net op tijd was met je oude school bezichtigen !

Goede timing, je wist dus wel van iets kennelijk.

Sommige mensen, zoals jij misschien?, hebben de gave om om de hoek te kunnen kijken: het werkwoord intueren hangt ermee samen (als dat in het nederlands al bestaat) schijnt.

 
Lievergezond, in ons zit wel die springbehoefte, ergens diep binnenin. Onze cellen reageren op die beweging omdat ze het herkennen, vraag me niet hoe of waarom maar ooit een lezing bijgewoond over cellen en in het oerbegin bewogen de cellen op dezelfde manier (ik ben nog niet gek hoor.....) maar ik geloof het.

 
Thijs, is het niet zo dat alles in het NU gebeurt? Snappen doe ik het niet :)

Misschien dat je een beeld in het NU hebt opgepikt.

 
Ik ken verder ook niemand meer daar. Het is ofwel iets met tijd , of de gedachtes van oud klasgenoten die ik ook al 25 jaar niet meer heb gezien, dat ik die oppik maar dat lijkt me heel raar. Dus ik denk tijd: de rechterhersenhelft weet iets over lange termijn, het is de linkerhersenhelft die het wil beredeneren.

 
@thijs

Het leven geeft je deze ervaring. Dat voelt als synchroniciteit en we kunnen makkelijk denken dat we energiesignalen of wat dan ook hebben opgepikt, maar daarmee maken we het allemaal moeilijker dan het is, namelijk het leven die ons een ervaring schenkt. Wat leven nu precies is zal altijd wel een mysterie blijven. We moeten erop leren vertrouwen dat we krijgen wat we nodig hebben.

 
Peti, ja het kan niet anders dan een gezonde oerbehoefte zijn dat springen: dat geloof ik gelijk.

Thijs: ja dromen (die komen uit ons onderbewuste reservoir) hebben heel vaak ook een toekomstaspect in zich van wat ik ervan weet.

Het is heel normaal en geen idee waar het vandaan komt (sommigen noemen dat het collectief onbewuste), maar gelukkig hebben we die eigenschap en we doen er automatisch al veel meer mee dan we mogelijk van onszelf weten.

De 1 heeft deze eigenschap verder ontwikkeld dan de ander bij zichzelf of heeft er meer bewust contact mee.

Ik ken iemand die o.a. (zelf-)moorden/ongelukken/sterfgevallen vooruit ziet van anderen in haar dromen.

Dat is dan weer een minder leuk aspect misschien van deze eigenschap.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.690
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan